InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Uitdroging herkennen: hoe weet je of iemand is uitgedroogd?

Uitdroging herkennen: hoe weet je of iemand is uitgedroogd?

Uitdroging herkennen: hoe weet je of iemand is uitgedroogd? Bij uitdroging kunnen diverse verschijnselen optreden. Kinderen en ouderen lopen meer kans op uitdroging. In het begin is het misschien lastig te herkennen, maar naarmate de uitdroging ernstiger wordt zijn de verschijnselen duidelijker. Bij hoge koorts, diarree en braken kan iemand vrij snel uitdrogen, zeker als het een jong kind of oudere betreft. Waar moet je op letten, wat zijn de verschijnselen van uitdroging?

Wat is uitdroging?

Uitdroging ontstaat wanneer iemand te weinig vocht in het lichaam heeft, waardoor uitdrogingsverschijnselen optreden. Dit gebeurt wanneer door het lichaam meer vocht wordt uitgescheiden dan er wordt opgenomen. Het kan zijn dat iemand te weinig drinkt of dat er door een bepaalde oorzaak (veel) meer vocht het lichaam verlaat, zonder dat dit genoeg wordt aangevuld. De medische term voor uitdroging is dehydratie. Normaal heeft een volwassene dagelijks zo'n 2 liter vocht nodig, dat is 6 tot 8 glazen, en kinderen hebben tenminste 1 liter nodig. Bij warm weer en bij inspanning is er nog meer vocht nodig.

Hoe ontstaat uitdroging?

Iedereen verliest vocht via de ademhaling, zweten, door plassen en met de ontlasting. Met het vocht verlaten ook daarin opgeloste suikers en zouten. Vooral kinderen tot twee jaar en ouderen kunnen snel uitdrogen, daarnaast hebben zwangere vrouwen en mensen die chronisch ziek zijn ook meer kans op uitdroging. Uitdroging kan ontstaan als er te weinig vocht wordt ingenomen, o.a. door overmatig zweten (oververhitting door teveel zon!), braken, diarree, koorts, brandwonden, het gebruik van bepaalde geneesmiddelen. Het kan ook gaan om een combinatie van deze verschijnselen.

Wat zijn de verschijnselen van uitdroging?

De verschijnselen van uitdroging (kunnen) zijn:
  • dorst
  • droge mond en tong
  • hoofdpijn
  • stemverlies
  • misselijkheid
  • rusteloosheid, prikkelbaarheid
  • minder plassen en zweten
  • verminderde elasticiteit van de huid
  • spierkrampen
  • snellere hartslag
  • tintelingen
  • gevoel van zwakte
  • koude handen en voeten
  • blauwkleurige nagels
  • diepliggende ogen
  • ontbreken van tranen
  • verlaagd bewustzijn
  • verwardheid
  • verlaagde bloeddruk
  • shock

Gevolgen van uitdroging

Het eerste seintje dat het lichaam geeft als er een vochttekort is, is dorst. Als door meer drinken de vochtopname niet voldoende is om het verlies van vocht aan te vullen treden verdere uitdrogingsverschijnselen op. Het vocht dat zich in de weefsels bevindt stroomt naar de bloedbaan om hier genoeg volume te behouden, en daarmee de bloeddruk op peil. Gaat de uitdroging verder dan drogen de weefsels uit, krimpen hierdoor en functioneren steeds slechter. Dat is merkbaar aan de verschijnselen die steeds duidelijker optreden. De hersenen kunnen heel slecht tegen uitdroging; verwardheid is een belangrijk symptoom hiervan. Als er niet op tijd behandeld wordt kan iemand in coma raken en overlijden.

De behandeling van uitdroging

Het belangrijkste is natuurlijk om te zorgen dat er weer voldoende vocht in het lichaam komt. Behalve drinken (geven) kan het nodig zijn om de suikers en zouten in het lichaam aan te vullen. Dat kan met bouillon, soep, limonade, thee met suiker, sportdranken. Dit kan lastig zijn als er sprake is van braken en het moeilijk is om iets in de maag te houden: probeer het met kleine slokjes. Neem bij diarree na elke stoelgang een glas water.

Eventueel kan voor de aanvulling van zouten en suikers ook ORS worden genomen. Het is te koop bij apotheek en drogist, er is geen recept van een dokter nodig. Vraag eventueel advies bij de apotheek voor het gebruik ervan.

In ernstige gevallen moet uitdroging door een arts behandeld worden. Het kan nodig zijn om via een infuus het vochttekort aan te vullen, hiervoor is opname in een ziekenhuis nodig. Eventueel moet ook de oorzaak van de uitdroging worden aangepakt, bijvoorbeeld met medicijnen tegen diarree, om het verlies van vocht te doorbreken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Uitdrogingsverschijnselen hond: herkennen uitdroging hondUitdrogingsverschijnselen hond: herkennen uitdroging hondWat zijn de uitdrogingsverschijnselen bij een hond? Hoe kun je uitdroging bij een hond herkennen? Afhankelijk van zijn l…
Uitdroging bij kinderenUitdroging bij kinderenJonge kinderen zijn niet altijd in staat om zelf aan te geven dat ze tekort aan vocht hebben. Een eerste symptoom hierva…
Uitdroging tijdens de zwangerschapUitdroging tijdens de zwangerschapUitdroging kan altijd een serieus probleem zijn maar tijdens de zwangerschap is dit nog gevaarlijker. Je hebt niet allee…
Vochtverlies bij diarree: tips om uitdroging tegen te gaanVochtverlies bij diarree: tips om uitdroging tegen te gaanDiarree is een aandoening waar we allemaal wel eens last van hebben gehad. Bij diarree verlies je veel vocht waardoor je…
Uitdroging: gevolgen van uitgedroogd zijn en behandelingUitdroging: gevolgen van uitgedroogd zijn en behandelingEr is sprake van uitdroging of dehydratie wanneer je lichaam meer vocht verliest dan binnenkrijgt. De meest voorkomende…
Bronnen en referenties
  • www.gezondiza.nl
  • www.merckmanual.nl
  • www.consumed.nl

Reageer op het artikel "Uitdroging herkennen: hoe weet je of iemand is uitgedroogd?"

Reacties

Anna Rohs, 17-02-2017 05:36 #5
Verschijnselen van uitdroging, huid blijft staan, droge mond constant, lichamelijke zwakheid ect. Moet ik de dokter waarschuwen? Ben alleenstaand, heb op het moment ontstekingen aan de luchtwegen. Word in maart 65 jaar.

Sanne, 28-11-2013 18:39 #4
Hallo, ik heb een vriendin die vandaag maar 1 kop koffie op heeft op een hele dag. Hoelang kan zij dit volhouden voordat het mis gaat? Ik maak me zorgen om haar. 1 kop koffie kan toch nooit genoeg zijn?

, 11-11-2013 11:51 #3
Ze zeggen ook als je urine donker is dat je dan aan het uitdrogen bent klopt dat? Reactie infoteur, 11-11-2013
Het betekent dat de urine geconcentreerder is dan lichte urine. Dat kan gebeuren als iemand weinig heeft gedronken, dat herstelt zich weer als er weer meer vocht is. Hoe meer vocht er wordt uitgescheiden, hoe lager de concentratie afvalstoffen en hoe lichter de kleur van de urine. Iemand die aan het uitgedrogen is zal heel weinig urine produceren omdat er weinig vocht is. Ook dan wordt dat beetje urine inderdaad donker.

Monique, 13-10-2012 06:40 #2
Moet je niet zelf een afspraak maken in ziekenhuis. Ze sturen wel verwijs brief door maar ik heb wat anders gehad en kreeg ook verwijs brief door gemaild maar moest zelf een afspraak maken.

Loes Berndt, 26-01-2012 17:26 #1
Ik maak me heel erg zorgen om m'n vader, hij is 80 jaar heeft nog nooit wat gehad en begint ineens te kwakkelen. Een anderhalf maand geleden heeft hij de vlam in de pan gehad en ik denk persoonlijk daarbij z'n slokdarm verbrand o.i.d. hij heeft daarbij veel rook geeinhaleerd. Hij klaagt al weken over pijn in z'n slokdarm, is al twee keer bij de huisarts geweest die had hem eerst omaprezol(voor zuur) gegeven want dat komt hem steeds omhoog. alleen dat helpt niet, nu is hij gisteren weer naar z'n arts geweest en die heeft hem nu een verwijsbrief voor het ziekenhuis door gemaild naar een internist want hij moet elke dag overgeven heeft geen eetlust drinkt wel iets maar niet genoeg (vind ik) hij is 10 kilo afgevallen en ziet er slecht uit. Ik ben zo bang dat hij uitdroogt. de oproep voor de internist is nog niet binnen, en heb vanmiddag gekeken naar zijn handen of het vel ook blijft staan, had ik eens gehoord dat het daar aan kunt zien, dat blijft dus staan, vond hij zelf ook, mijn vader is geen klager, hoeft nooit naar een dokter maar nu wil hij zelf naar het ziekenhuis en dat maakt me heel ongerust. Wat moet ik doen? de huisarts morgen weer bellen of afwachten.

Infoteur: Lexia
Laatste update: 28-07-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Buikklachten
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!