InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De invloed van voeding op onze gezondheid

De invloed van voeding op onze gezondheid

Iedereen weet dat voeding en gezondheid onlosmakelijk met elkaar vebonden zijn. Vooral inzake de preventie van enkele enrstige aandoeningen zoals kanker en hart- en vaatziekten is voeding een zeer belangrijk element. Iedereen weet dat voeding en gezondheid onlosmakelijk met mekaar verbonden zijn. Toch was het moeilijk om dit wetenschappelijk te bewijzen. De afgelopen twintig jaar echter is het mogelijk geworden de lange termijn effecten van voeding op onze gezondheid in kaart te brengen.

Daardoor kan men beter vaststellen wat de effecten van voeding zijn inzake ziektepreventie. De inzet van voeding ter voorkoming van diverse aandoeningen geeft nog vele mogelijkheden. Aan de andere kant moet je wel niet verwachten dat voeding ook een geneeskrachtige werking heeft. De effecten van voeding blijven beperkt tot preventie. Wanneer je dus eenmaal een ernstige aandoening hebt, mag je niet verwachten dat je de ziekte kan genezen met behulp van bepaalde voedingsmiddelen.

Ook op ons dagelijks leven, ons gemoed en ons karakter heeft voeding een belangrijke invloed. Dat voeding ook een invloed heeft op ons karakter werd al door de oude Griek Herodotus beschreven. Hij merkte reeds op dat carnivoren (vleeseters) oorlogszuchtiger waren dan vegetariërs (planteneters).

Neuro-enterologie

De vader van onze Westerse geneeskunde. Hippocrates, kreeg onder meer bekendheid met zijn theorie van de vier temperamenten. Een mens was melancholiek, flegmatiek, sanguinisch of choloriek en voor elk type van mens werd specifieke voeding aangeraden. Vandaag de dag krijgt deze visie een groeiend aantal aanhangers. Het resultaat is een heuse wetenschap: de neuro-enterologie die zich bezighoudt met de studie van de relatie tussen de spijsvertering en het humeur.

Weetjes en tips inzake voeding en gezondheid

  • Een beker warme melk bij slapeloosheid en stress werkt net zo goed als een kalmeerpil aldus een studie van het Amerikaanse Brigham and Women's Hospital. Melkproducten zorgen voor de aanmaak van endorfines die een gespannen geest tot rust brengen.
  • Probeer eens een kop koffie bij het ontbijt om beter te kunnen redeneren of groene thee om je creativiteit te stimuleren.
  • Behandel je woede en verdriet met zwarte (pure) chocolade. Deze stimuleert immers de aanmaak van serotonine waardoor je alles rustiger en positiever gaat bekijken.
  • Ook tegen vergeetachtigheid bestaat een simpele remedie: fosfor. Dit mineraal verbetert je geheugen en concentratievermogen. Eet daarom vis, veel vis. Ben je geen visliefhebber? Ook paprika, kleine pepertjes, tomaten en gele pompoenen zijn rijk aan fosfor.
  • Zet rijpe vruchten op het menu als je humeur de dieperik ingaat. De fructose en dextrose aanwezig in rijp fruit stimuleren de opname van triptofaan een aminozuur dat de zenuwcellen helpt bij de synthese van serotonine. Heb je geen succes met het eten van fruit probeer het dan eens met omega-3 vetzuren die een gunstige invloed zouden hebben bij de behandeling van depressies. Je vindt ze in vis en dan vooral de vette vissoorten als haring, makreel, zalm en sardines.
  • Ben je die pientere en snelle geest van vroeger verloren? Neem dan je toevlucht tot boerenkost met boontjes, bloemkool, boerenkool en aanverwanten. Ook soja zou de geest doen opklaren zodat je weer helder kan denken.
  • Om schommelingen in de bloedsuikerspiegel te voorkomen kan je een toevlucht nemen tot koolhydraten. Ze zijn een prima remedie tegen woedeaanvallen, appelflauwtes en irritatie.
  • Krabbenvlees, kreeft en scampi's zijn rijk een selenium, een mineraal dat overdreven angstgevoelens en stress binnen aanvaardbare grenzen weet te houden. Schrik niet, ook koeienogen zouden deze eigenschap hebben. Opgelet echter: een overdosis selenium kan je gezondheid schade berokkenen.
  • Je intellectuele prestaties worden dan weer bevorderd door het nuttigen van volle granen en biergist welke rijk zijn aan vitamine BI.
  • Een ernstig tekort aan biotine kan leiden tot haaruitval. Noten, pinda's, eieren, soja, peulvruchten, vis en melkproducten zijn rijk aan biotine.
  • Broze nagels zijn één van de eerste tekenen van een verstoorde calciumhuishouding en een gebrek aan silicium. De hoogste siliciumconcentraties vindt je vooral in granen zoals tarwe, haver, gierst, gerst en rijst.
Gerelateerde artikelen
Top 8 beste supplementen voor vrouwen, in een notendopTop 8 beste supplementen voor vrouwen, in een notendopSoms heb je als vrouw iets extra's nodig om het immuunsysteem en energieniveau een boost te geven. Ook helpt de voedings…
Overgewicht door slecht ontbijtOvergewicht door slecht ontbijtWat je overdag eet, geeft jouw lichaam die dag energie en bouwstoffen. Alles wat overblijft, wordt de nacht daarop gebru…
Zwarte peper goed voor de spijsverteringZwarte peper is niet alleen een specerij waarmee je je voeding lekker pittig maakt. Bij dagelijks gebruik heeft het krui…
Gefermenteerd voedsel bevordert de algehele gezondheidGefermenteerd voedsel bevordert de algehele gezondheidVoedsel werd oorspronkelijk gefermenteerd om het langer houdbaar te maken. Het eten van gefermenteerd voedsel draagt tev…
Voeding voor koiVoeding voor koiEen koi kan blijven eten, het zijn echte hongerlijders. Als een koi de kans krijgt zal hij dan ook de gehele dag bezig z…
Bronnen en referenties
  • Bron: Cursus ‘Voedingsleer’, 2° Licentie Motorische Revalidatie en Kinesitherapie, K.U. Leuven 1985

Reageer op het artikel "De invloed van voeding op onze gezondheid"

Infoteur: Guy1962
Laatste update: 03-02-2011
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!