InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Gezondheid en water & te veel water drinken is ongezond

Gezondheid en water & te veel water drinken is ongezond

Gezondheid en water & te veel water drinken is ongezond Te veel water drinken is giftig en kan leiden tot een hersenoedeem. Te veel water is dus zeer ongezond, maar te weinig water is ook niet goed. Gezondheid en water, hoe zit dat? Veel water drinken is meestal de boodschap. Het zou goed zijn voor de nieren, de huid en de lijn. Maar wist je dat te veel water drinken dodelijk is en tot watervergiftiging kan leiden. Zeker in combinatie met het gebruik van XTC of sporten. Te veel water drinken is verleidelijk, maar ook zeer ongezond. Je hersenen kunnen bijvoorbeeld opzwellen, terwijl daar in onze hersenpan nauwelijks plaats voor is. Het bloed raakt ernstig verdund. En zo kun je dus in coma raken.

Oververhitting van het lichaam

Het is al weer even geleden, maar de Vierdaagse in 2006 heeft nog eens aangetoond dat de mens slecht tegen de hitte kan. Oververhitting is snel ons deel en dat kan fataal zijn. Om die reden werden een aantal vierdaagse lopers uitgerust met een zenderpil om het lichaam goed te monitoren en bij te houden of men te veel of te weinig water dronk. Immers ook te veel water is slecht voor ons.

Nijmeegse Vierdaagse en water drinken

Dan de warme Vierdaagse in 2007. Daar moesten tijdens de Vierdaagse twee doden worden betreurd, ze zijn vermoedelijk niet aan oververhitting overleden, maar juist aan een te veel aan water. Vier liter water per dag is voor de doorsnee mens al te veel. Bij de inname van water moeten bovendien voldoende suikers en zouten worden ingenomen. Gebeurt dat niet, dan zwellen de cellen in ons lichaam op. Miljarden cellen die uitzetten dus. Het bloed raakt verdund en zenuwbanen raken bekneld. Eerst ontstaan verschijnselen als hoofdpijn en misselijkheid. Wie deze waarschuwingen niet serieus neemt of onvoldoende herkent, loopt vervolgens grote risico’s. Zodra de bloedvaten worden dichtgedrukt, kunnen mensen buiten westen raken en erger nog. Je kunt in een coma raken en tenslotte overlijden.

XTC en oververhitting

Dan het gebruik van XTC. Het gebruik van XTC gaat nogal eens gepaard met oververhitting, dorst en dus een overmatig gebruik van water. Dat blijkt dus niet verstandig te zijn. Het is begrijpelijk dat je dorst krijgt, maar drink met mate en let er op wat je erbij drinkt.

Water is toch gezond?

Water is inderdaad gezond en goed voor de nieren. Water is vrij van vet, cholesterol en calorieën. En als je wat te veel water hebt ingenomen, reguleert je lichaam dat normaliter automatisch doordat je naar het toilet moet. Mensen die lijnen hebben ook nog wel eens de neiging om meer water te drinken dan goed voor ze is, omdat water het hongergevoel onderdrukt. Een nadeel is ook dan, dat je met de afvoer van het overtollige water allerlei nuttige mineralen en voedingsstoffen verliest. Maar mensen die een bovenmatige inspanning leveren, zoals een Vierdaagse of een marathon, negeren vaak de signalen. Die moeten en willen presteren en gaan door. Met de inspanning en met de inname van water. De waterbalans is dan volledig zoek, met alle kwalijke gevolgen van dien.

Telegraaf voorjaar 2008

Nog maar een voorbeeld. Voorjaar 2008 maakte ook de Telegraaf enkele gevallen bekend. Zo werd de 35 jarige Shaun McNamara afgelopen september op zijn badkamervloer gevonden. Kort daarvoor had hij heel veel water gedronken. Conclusie: dood door watervergiftiging. Vorig jaar overleed fitness instructeur David Rogers, 22 jaar, nadat hij kort na zijn eerste marathon te veel water dronk. Volgens experts zou te veel water drinken ook tot psychische problemen kunnen leiden. Oppassen dus.

Watervergiftiging, hersenoedeem, Leiden 2013

Dan 2013. De Leidse studente Lisa Nooi, 20 jaar, overleed september 2013 door te veel water. Ze zou XTC hebben gebruikt wat leidt tot verhitting van het lichaam door het werkzame MDMA poeder in XTC. Ze dronk te veel water en kwam helaas snel daarna te overlijden als gevolg van een hartstilstand. Drink niet te veel water, ook al heb je dorst en heb je het warm.

Slot hersenoedeem door te veel water drinken

De zomer 2018 is voorbij. Niemand weet nog wat 2019 gaat doen, misschien ga je wel op vakantie naar een warm oord. Verdeel ook dan de inname van water over de hele dag. Ga niet door met drinken als je genoeg hebt. Wissel water af met het drinken van een sapje en neem ook een hapje. De gevolgen van te veel water kunnen anders verschrikkelijk zijn.
Gerelateerde artikelen
Zenderpil meet de temperatuur van sportersZenderpil meet de temperatuur van sportersDe Vierdaagse van Nijmegen in 2006 heeft nog eens aangetoond dat onder bepaalde omstandigheden te veel sportieve inspann…
Jonger met yoga!Jonger met yoga!Yogi´s staan bekend om de hoge leeftijd die zij bereiken terwijl ze hun jonge uiterlijk behouden. Hoe komt dat? Wetensch…
NIjmeegse vierdaagse voorbereidingIedereen wil aan het eind van de Nijmeegse vierdaagse natuurlijk zijn Vierdaagsekruis in ontvangst kunnen nemen. 30, 40…
Glasgow coma schaalGlasgow coma schaalDe Glasgow coma schaal is een meetmiddel waarmee men de mate van bewustzijn bij mensen met hersenletsel kan meten. De Gl…
De derde dag van de Nijmeegse VierdaagseDe derde dag van de Nijmeegse Vierdaagse brengt de wandelaars in vervoering langs de heuvels en dalen van het Groesbeeks…

Reageer op het artikel "Gezondheid en water & te veel water drinken is ongezond"

Reacties

Monika, 26-04-2008 11:16 #2
:-p En ik maar denken dat véél water drinken zo gezond is! Nu drink ik ongeveer vier liter water per dag, dit zonder evt. koffie en thee die ik ook drink.Toen ik hoorde dat het téveel van water drinken niet echt gezond is, ging ik toch na denken.Nu moet ik bekennen dat ik mij vaak erg opgeblazen voel, dus toch al dat water?Vanaf vandaag ga ik absoluut minderen, ik ga nu zeker over op ongeveer twee liter per dag.Dat is dan toch de helft van wat ik aan water dronk, en ik hoop van dat opgelazen gevoel af te komen.Water drinken?Prima… maar toch enigzins met mate.:-)

Victor, 24-12-2007 15:53 #1
Waarom mag je bij het gebruik van XTC niet te veel vocht drinken? Reactie infoteur, 25-12-2007
XTC verhoogt de lichaamstemperatuur. Daarom is men geneigd steeds weer te drinken. Te veel is niet goed, maar te weinig ook niet in verband met mogelijke uitdroging. In combinatie met dansen wordt ieder half uur een glas water of zoete frisdrank aangeraden. Nog beter is isotone drank (sportdrank). Eet eventueel een zout koekje of wat chips.

Bron: http://www.drugsinfoteam.nl/folders/xtc.html

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 14-03-2019
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!