InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Kun je ook te veel water drinken?

Kun je ook te veel water drinken?

Kun je ook te veel water drinken? Iedere dag veel water drinken is ontzettend goed voor je. Je huid, je haar, je lichamelijke conditie en je organen kunnen enorm opknappen als je iedere dag ongeveer 2,5 liter water drinkt. Water zuivert je lichaam, voert afvalstoffen af en zorgt hierdoor voor gunstige gezondheidseffecten. Maar kun je ook te veel water drinken?

De aanbevolen hoeveelheid water verschilt per persoon

De hoeveelheid water die je drinkt, moet je aanpassen aan je levensstijl. 2,5 liter water drinken op een dag is voldoende en voor iedereen gezond. Als je meer lichaamsbeweging krijgt dan de gemiddelde mens, zorg dan dat je ook meer water drinkt. Ook als het erg warm is of als je door diarree of een andere reden meer vocht dan normaal verliest, drink dan extra water.

Watervergiftiging

Als je te veel water binnenkrijgt binnen te korte tijd, kun je watervergiftiging krijgen. Een watervergiftiging kan dodelijk zijn en wordt vaak niet meteen herkend en de risico's ervan worden vaak onderschat. Het gevaar als mensen op dieet gaan waarbij ze erg weinig voedsel binnen mogen krijgen en wel veel water mogen drinken, is dat het lichaam niet genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt om al het vocht te verwerken. Als je veel water drinkt, moet je ook genoeg zouten en suikers binnenkrijgen. Deze zouten en suikers zijn nodig om het water in je lichaam op de juiste manier te verwerken.

Als je te veel water binnenkrijgt in verhouding met de hoeveelheid zouten en suikers, ontstaat er een tekort aan natrium in het bloed. Hierdoor kunnen de cellen in je lichaam opzwellen, je bloed kan dunner worden en je zenuwen kunnen bekneld raken. Dit wordt watervergiftiging genoemd, met een moeilijk woord heet dit hyponatriemie. Dit kan leiden tot ernstige klachten en indien de cellen in je hersenen opzwellen, kun je verward raken, in een coma raken, stuipen krijgen of hier zelfs aan overlijden. Zorg dus altijd als je veel water drinkt, dat je hier ook goed bij eet, zodat het water op de juiste manier door je lichaam verwerkt kan worden.

Hoeveel water mag je drinken?

Als je door hitte, lichamelijke inspanning of gezondheidsklachten veel vocht verliest en om deze reden extra water wil drinken, zorg dan dat je niet té veel drinkt. Met normale inspanning en normale fysieke toestand en normale temperaturen is 2,5 liter water drinken per dag voldoende. Drink je meer, zorg dan dat je nooit meer dan 700 milliliter per uur binnenkrijgt. Een enkele keer iets meer kan geen kwaad, maar als je meer dan deze hoeveelheid binnenkrijgt kan je lichaam moeite krijgen om de hoeveelheid vocht te verwerken en kunnen er gezondheidsklachten optreden.

Om erge dorst te voorkomen bij bijvoorbeeld sporten, is het verstandig om al voordat je begint en voordat je dorst hebt te gaan drinken. Pas na ongeveer 2% vochttekort in je lichaam krijg je een dorstgevoel, dit is dan binnen korte tijd heel moeilijk te compenseren en vaak krijg je hierdoor de neiging om alleen maar meer te gaan drinken. Probeer dit te voorkomen door voor fysieke inspanning of blootstelling aan hoge temperaturen alvast extra water te drinken.

Niet alleen water

Niet alleen water moet je meetellen in de hoeveelheid vocht die je binnenkrijgt op een dag. Ook al zitten er allerlei toevoegingen in andere dranken, toch is het vocht wat je lichaam binnenkomt. Als je koffie of alcohol drinkt onttrekt de cafeïne die hierin zit juist weer vocht uit je lichaam, dit kun je wel compenseren door extra te drinken. Ook in veel voedingsmiddelen zit vocht, houd hier dus altijd rekening mee als je erg veel drinkt op een dag.
© 2015 - 2019 Loes_e, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ronymichaud, Pixabay
  • http://www.gezondheidsnet.nl/dorstlessers/is-te-veel-water-drinken-gevaarlijk

Reageer op het artikel "Kun je ook te veel water drinken?"

Infoteur: Loes_e
Gepubliceerd: 16-10-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!