InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van propolis

De geneeskracht van propolis

De geneeskracht van propolis Bijenpollen, honing, royal jelly en propolis zijn allemaal producten die de bijen voortbrengen. Deze producten zijn bovengemiddeld gezond; ze behoren tot de categorie superfoods. Overigens hoort supermarkthoning daar niet toe; deze honing komt niet alleen tot stand doordat bijen nectar uit bloemen zoeken. Vaak krijgen de bijen alleen suiker te eten zodat ze daarmee honing produceren. Overigens wordt deze praktijk soms ook tot stand gebracht door biologische imkers aan het begin van een seizoen. In het verdere verloop van het seizoen zal de biologische imker zijn bijen altijd op zoek laten gaan naar bloemen.
Afschrapen van propolis / Bron: Fishermansdaughter, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Afschrapen van propolis / Bron: Fishermansdaughter, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Inhoud;

Geschiedenis propolis

Propolis werd in het oude Griekenland al gebruikt als natuurlijk antibioticum. Propolis is een naam die stamt uit het Grieks. Pro betekent ´voor´ en polis is Het Griekse woord voor ´stad´. Propolis betekent in feite´ verdediging van de stad. De homeostase, of het evenwicht, in de bijenkorf wordt voor een belangrijk deel gehandhaafd door propolis. Het nest wordt beschermd tegen wind, water en bacteriën door gebruikmaking van dit wonderlijke bijenproduct.

Traditioneel wordt propolis gebruikt tegen keelpijn, als ontsmettingsmiddel, bij brandwonden en algehele versterking van het immuunsysteem.

Waar is propolis oorspronkelijk voor bedoeld?

Propolis wordt door bijen gebruikt om hun korf te verstevigen. De bijen dichten er gaten mee en beschermen hun huis tegen weersinvloeden. Verder is propolis voor de bijen belangrijk om ziekten buiten de deur te houden. Daarnaast is propolis een materiaal dat vibraties opvangt; het wordt dus een meer stille bijenkorf. In het onwenselijke geval dat een muis de korf binnendringt en in de korf overlijdt, zullen de bijen niet in staat zijn om dit lichaam te verwijderen. Dan wordt propolis gebruikt om de muis in te kapselen zodat het rottingsproces de bijenkolonie niet aantast. In feite wordt de muis gebalsemd. In het antieke Egypte werd propolis gebruikt om een overleden lichaam mee te balsemen.

Propolis en wetenschap

Propolis is het meest bruin maar het kan ook groen, rood of wit zijn. De per regio verschillende samenstelling van propolis maakt het lastig voor wetenschappers om een uniform beeld te geven van de medicinale eigenschappen van propolis. Toch is er een groot aantal medische kwaliteiten aan te wijzen in dit bijenproduct. Propolis is uitgebreid onderzocht door wetenschappelijke instituten. In de wetenschap worden zes verschillende propolissoorten onderscheiden:
  1. Propolis uit Europa en Noord-Amerika, gemaakt van populieren,
  2. Propolis uit Rusland gemaakt van Berkenbomen,
  3. Groene propolis uit Brazillië gemaakt van baccharisstruiken, met name baccharis dracunculifolia,
  4. Rode propolis uit Cuba en Venezuela, gemaakt van clusiastruiken,
  5. Pacifische propolis uit Okinawa en Taiwan gemaakt van een onbekende plantensoort,
  6. Canarische propolis van de Canarische eilanden, gemaakt van een onbekende plantensoort.

Omdat in veel gebieden een rijkdom aan flora bestaat, kan het zijn dat er meerdere soorten propolis in één regio voorkomt.
In de praktijk blijkt dat bijen in Europa vooral de volgende bloemen en bloemknoppen van bomen gebruiken om propolis te maken: elzen, wilgen, berken, pruimenbomen, essen, eiken, iepen, populieren en paardenkastanjes. In Europa zijn de populieren de meest belangrijke bron voor propolis.

Propolis bij keelpijn

Propolis wordt al duizenden jaren als medicijn gebruikt. De medicinale werking is vandaag de dag door wetenschappelijk onderzoek gestaafd. Zo blijkt het dat propolis daadwerkelijk een antibacteriéle activiteit heeft. Ook werkt het tegen verschillende schimmelculturen. Een keelontsteking wordt veroorzaakt door bacteriën. Het blijkt dat het ouderwetse zuigen op een stukje propolis tegen keelpijn, een goed middel is om de infectie te verminderen of elimineren.

Samenstelling propolis

Propolis is een stof die uit ruim 300 componenten bestaat. Nu wil het geval dat in elke regio de bijen andere planten betrekken om propolis aan te maken. Daarom bestaat er geen algemene samenstelling van propolis. Het komt voor dat in propolis uit het ene deel van de wereld enkele andere stoffen zitten dan propolis uit andere regio´s. Over het algemeen kun je zeggen dat propolis veel polyfenolen, sesquiterpenen, coumarinen, aminozuren, steroïden, aldehyde fenolen, etherische olie, flavonoïden, balsems en pollen bevat.

Propolis mogelijk antikankermedicijn

Propolis blijkt op verschillende manieren kanker te bestrijden. Het onderdrukt de verspreiding van kankercellen, vermindert de aanwezigheid van kankerstamcelpopulaties, blokkeert manieren van de kankercel om zich verder te ontwikkelen en herschept een milieu waarin de kankercel minder goed gedijd, zo blijkt uit een Chinees wetenschappelijk onderzoek uit 2013. Dit onderzoek legt samen met andere onderzoeken de basis voor een toekomstig grootschalig te houden onderzoek naar de kankerbestrijdende eigenschappen van propolis.

Propilis, een krachtig antioxidant

Propolis is een krachtige antioxidant. Het ruimt vrije radicalen op. Vrije radicalen zijn stoffen die het lichaam van de mens kunnen aantasten. Ze ontstaan op natuurlijke wijze bij de spijsvertering maar het meest grote probleem zijn de vrije radicalen die komen uit chemische cosmetische producten, milieuvervuiling zoals uitlaatgassen en fabrieksuitstoot, pesticiden en verflucht. Door propolis te gebruiken bescherm je het lichaam tegen deze nare invloeden van buitenaf. Een teveel aan vrije radicalen kan onder andere leiden tot ontstekingen op celniveau die op hun beurt weer de oorzaak kunnen zijn van kanker, obesitas, diabetes mellitus
Propolis in een bijennest / Bron: Sten Porse, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Propolis in een bijennest / Bron: Sten Porse, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
en hart- en vaatziekten.

Propolis, goed voor de tanden

Recent onderzoek heeft uitgewezen dat propolis het gebit beschermt tegen cariës of gaatjes. De bacteriebestrijdende werking is hier de oorzaak van. Daarnaast wordt op dit moment onderzocht of propolis een goed middel is bij wortelkanaalbehandelingen. Het is zelfs mogelijk een middel wat ontstekingen in tanden kan tegengaan.

Overige medicinale werkingen propolis

  • Propolis kan allergieën verminderen maar er zijn mensen die juist allergisch zijn voor bijenproducten.
  • Propolis kan de kans op staar verminderen, zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek op ratten.
  • Silver sulfadiazine of silvadine is een in farmaceutische kringen gebruikt middel om brandwonden te bestrijden maar uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat propolis een beter middel bij brandwonden is.
Gerelateerde artikelen
Propolis, geschiedenis van zijn gebruikPro-polis betekent letterlijk ‘voor de stad’. Propolis zijn de wachtposten die de bijenstad moeten beschermen tegen aanv…
Natuurlijk antibioticum - Propolis of bijenbalsemNatuurlijk antibioticum - Propolis of bijenbalsemPropolis of bijenbalsem is een natuurlijk antibioticum. Propolis is een soort balsem dat door bijen wordt verzameld. Pro…
Propolis wetenschappelijk bekekenPropolis wetenschappelijk bekekenMijn bewondering en verwondering voor natuurlijke geneesmiddelen, ook voor propolis, is zeer groot, maar dat neemt niet…
Bijen: Soorten, leefwijze en bijenproductenBijen: Soorten, leefwijze en bijenproductenBijen zijn de vliegende insecten die iedereen wel kent. Ze komen in tal van tekenfilms voor en geven ons honing, was en…
Wat te doen als een zwerm bijen aanvalt?Wat te doen als een zwerm bijen aanvalt?De zomer komt er stilaan aan en we zullen weer met bijen worden geconfronteerd. Het gebeurt niet zo vaak dat mensen door…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mel Gama, Pixabay
  • Gezondheidsgids Frontier World
  • Antibacteriële activiteit: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1292560/
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16629510
  • Verschillende soorten propolis: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3249695/
  • Propolis tegen kanker; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22707327
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1062152/
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Propolis
  • Afbeelding bron 1: Fishermansdaughter, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • Afbeelding bron 2: Sten Porse, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van propolis"

Reactie

Ans van Dijk, 08-03-2018 16:22 #1
Vanwege een afwijking in mijn bloed (gediagnosticeerd als ET, Essentiële Trombocytose) gebruik ik dagelijks medicijnen waar ik overigens goed op reageer en de bijverschijnselen zijn nihil. Er is overigens één ongemak waar ik bij tijd en wijle wel last van heb en dat is jeuk na het douchen. Ook dit kan ik goed onder controle houden. Maar plotseling stak de jeuk in zeer hevige mate de kop op na de griep. Terwijl door onderzoek van een arts bleek dat ik het griepvirus niet meer in me had. Om wanhopig van te worden. Douchen kon ik sowieso wel vergeten. Een vriendin raadde mij Bijen Propolis aan om weer aan te sterken. Maar ik merk dat ik door de Bijen Propolis weer van die vreselijke jeuk af kom. Geweldig.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 28-03-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!