InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Natuurlijk antibioticum - Propolis of bijenbalsem

Natuurlijk antibioticum - Propolis of bijenbalsem

Natuurlijk antibioticum - Propolis of bijenbalsem Antibioticum: Propolis of bijenbalsem. Propolis is een soort balsem dat door bijen wordt verzameld. Propolis blijkt bij diverse klachten, ziektes en aandoeningen een goede werking te hebben. Bijenbalsem is een plantaardig, natuurlijk antibioticum. Ook versterkt het de werking van (reguliere) antibiotica. Propolis werkt bij aandoeningen als astma, aften, bloedvaten, darmklachten, gewichtsproblemen, herpes. Wat is Propolis precies is en bij welke klachten kan het worden toegepast?

Bijenbalsem - Propolis - Natuurlijk antibioticum

Propolis is te beschouwen als een natuurlijk, plantaardig antibioticum. Propolis is een soort balsem dat door bijen wordt verzameld vanuit knoppen en bladeren van verschillende bomen en planten. De bijen vormen dit om, c.q. mengen de verzamelde balsem met bestanddelen van stuifmeel en voegen er verschillende soorten werkzame enzymen en fermenten aan toe. Er is aangetoond dat er behalve drie soorten was (andere dan de was van raten) nog 18 stoffen in voorkomen, welke grotendeels uit antibiotica stoffen, anti-oxidanten en vluchtige oliën bestaan.

Propolis

Het begrip propolis is ontleend aan het Grieks. Pro betekent voor en polis is stad. Hier zou uit afgeleid kunnen worden dat hiermee wordt bedoeld dat de bijen propolis 'ten behoeve van (voor) de gemeenschap (stad)' gebruiken. Er is nog een andere uitleg voor het woord propolis, waarbij gesteld wordt dat het woord is afgeleid van het werkwoord 'polire' dat polijsten betekent. Dit zou kunnen wijzen op het gegeven dat bijen de propolis gebruiken om de cellen, waarin de koningin eitjes gaat leggen, met propolis glanzend maken.

De term propolis

De term wordt gebruikt om een heel scala van harsachtige en balsemachtige stoffen (gommen) aan te duiden, die door bijen verkregen wordt door omzetting van harsen, zodat het de propolis wordt die wij uit de bijenkast kunnen schrapen. Door toevoeging van enzymen door de bijen, vinden er chemische veranderingen plaats in de aanwezige stoffen en ontstaat er een duurzaam werkzame stof. De bijen gebruiken heel veel verschillende soorten grondstoffen voor propolis.

Er zijn verschillende soorten propolis. Zo blijkt propolis uit bergachtige streken, waar veel verschillende aromatische planten voorkomen, betere therapeutische eigenschappen te hebben. Sommigen beweren dat bijen in de buurt van bossen, en speciaal naaldbossen, meer propolis blijken te verzamelen uit hars van de bomen dan bijen in het open veld.

Bestanddelen propolis

Hoewel men er nog steeds niet helemaal zeker van is, wordt in het algemeen aangenomen dat naast stuifmeel, het grootste deel van de propolis wordt verzameld van verschillende boomsoorten o.a. populier, berk, iep, els, beuk, paardenkastanje, conifeer en bepaalde naaldbomen. Verder wordt in mindere mate ook verzameld van talloze kruidachtige plantensoorten. Er is nog weinig bekend over het verzamelen van balsemsoorten. Maar vele soorten stoffen uit de harsachtige afscheidingen van bomen en planten worden in propolis teruggevonden, ook nadat de bijen het materiaal omgewerkt hebben tot de propolis die we kennen.

Totstandkoming van propolis bijenbalsem

Om stukjes balsem van bv. populierenknoppen af te breken, gebruiken de bijen hun achterpoten en monddelen. Ze kauwen de stukjes, die bevochtigd worden met speeksel. Hierna worden er met de kaken klompjes van gekneed. De bijen brengen met behulp van hun pootjes de klompjes van de kaken via de tibia (dijbeen) naar de stuifmeelkorfjes. Terwijl de bij al nieuwe stukjes balsem aan het afknabbelen is, worden ondertussen de klompjes balsem in de stuifmeelkorfjes afgeleverd (kruiselings pootjeswerk). De bijen manipuleren de propolis bijzonder handig. Hoewel het materiaal nogal kleverig is, kunnen ze het gemakkelijk bewerken en overbrengen. Het is mogelijk dat tijdens het verzamelen en kauwen van balsem uit klieren nieuwe stoffen aan het speeksel worden toegevoegd om de bewerking mogelijk te maken, maar mogelijk ook om de kwaliteit te verbeteren. Waarschijnlijk is deze bewerking het overgangsstadium van balsem naar propolis. Als de balsem nog zacht is, trekken de bijen er draden van. Bij een knop met balsem aangekomen, zoekt de bij eerst het beste (geurigste) plekje op en pakt dan de balsem tussen de kaken en trekt/breekt er een draad af. Daarna neemt de bij de balsem over met de middelste poten, maakt er een klompje van en brengt het dan in een stuifmeelkorfje van de achterste poten.

Deze werkzaamheden worden net zo lang herhaald totdat de hoeveelheid propolis aan de achterpoten voldoende is. Het verzamelen van voldoende propolis kan lang duren. Als de bij voldoende propolis heeft, moet ze de lading aan het bijenvolk afleveren. Daar wordt meestal geen haast mee gemaakt. Vaak moet de bij uren (en er is zelfs een keer vastgesteld twee dagen) wachten tot het vrachtje wordt afgenomen. Ze kan dit werk namelijk niet alleen verrichten, omdat de substantie blijkbaar te taai en te kleverig is geworden. De bijen die de propolis afnemen, gebruiken het onmiddellijk om er celwanden midden in het nest mee te poetsen of om de propolis als voorraad op te slaan. De bijen die propolis van de haalbijen afnemen, trekken deze er met de kaken af op dezelfde manier als propolis van de knoppen wordt gehaald, zoals hierboven beschreven is.

Gebruik propolis door de bijen zelf

Propolis is de harsachtige kitstof, ook wel bijenkorfcement genoemd, die het bijenvolk of de bijenstaat beschermt tegen infecties.
Infecties hebben een vernietigende uitwerking op een bijenvolk. Propolis voorkomt het binnendringen van ziekten in de bijenkast. Propolis wordt door de bijen zelf voor verschillende doeleinden gebruikt, o.a. om:
  • Voor een klein deel in de wasraten te verwerken.
  • Het gehele bijennest mee te omhullen, naden te dichten en om er vreemde voorwerpen, die kunnen bederven (bijvoorbeeld dood ongedierte) mee te omhullen.
  • De cellen waar de eitjes in gelegd zullen worden grondig op te poetsen, waardoor de larven tegen ziektes beschermd worden zodra ze uitkomen.

Propolis bij klachten, aandoeningen, ziektes

Propolis is te beschouwen als een plantaardig antibioticum en heeft als voordeel dat het niet schadelijk is, geen bijverschijnselen geeft en de darmflora -de gunstige darmbacteriën- niet aantast (i.t.t. reguliere antibiotica).

Propolis heeft echter niet de kracht van de reguliere antibiotica, zodat bij ernstige problemen toch de reguliere vorm gebruikt dient te worden. Propolis heeft dankzij de ontelbare (vluchtige) bestanddelen een zeer eigen balsemende geur en bevat talrijke vitamines (A, B, C, E) en sporenelementen.

Eigenschappen van propolis

  • Activering van het afweersysteem.
  • Stimuleert het immuunsysteem.
  • Remt bacterie groei.
  • Is schimmelwerend.
  • Is ontstekingsremmend.
  • Heeft een anti virale werking.
  • Bevordert weefsel- en celgroei.
  • Verstevigt de bloedvaten.
  • Bevordert de opslag van glycosiden (energierijke stoffen in de spieren, vooral de hartspier)
  • Verbetert de werking van de klieren, waaronder de alvleesklier (productie van insuline)
  • Ziekteverwekkers worden niet resistent voor propolis (is bij reguliere antibiotica wel het geval)
  • Versterkt de werking van bv. penicilline en kan naast alle reguliere medicijnen worden gebruikt.

Toepassingen van propolis

  • Aften.
  • Astma.
  • Darmklachten.
  • Galblaasaandoeningen en galstenen.
  • Gewrichtsproblemen.
  • Gordelroos.
  • Huid, versterking huidfuncties.
  • Herpes.
  • Kaakontsteking.
  • Keelproblemen.
  • Luchtwegen.
  • Ontstekingen in het algemeen.
  • Oorinfecties.
  • Pollenallergie.
  • Prostaatklachten.
  • Psoriasis.
  • Voorhoofdholte-ontsteking.
  • Ziekte van Parkinson.

Verhoging van de natuurlijke weerstand

Propolis verhoogt de natuurlijke weerstand van het lichaam, is antioxiderend en immunostimulerend. Propolis wordt ook gebruikt om besmetting van typische winterkwaaltjes te voorkomen. Preventief is een kuur van 1 week per wintermaand voldoende om de hele winter klachtenvrij te blijven.

Propolis is van verschillende merken te krijgen, soms als bestanddeel van een ander middel. Voorbeelden van merken zijn o.a.: AOV, Herbalife, Natufit, Health supplies, Naturapharma, KernGezond, Bional Pharma, VitOrtho
Gerelateerde artikelen
Antibiotica: bestrijding van infectieziektenAntibiotica: bestrijding van infectieziektenOnze gezondheid wordt op diverse manieren bedreigd, waaronder door microscopisch kleine organismen: virussen, bacteriën,…
De anticonceptiepil en antibioticaDe anticonceptiepil en antibioticaOver het gelijktijdig gebruik van de anticonceptiepil en antibiotica is nog veel onduidelijk. Bepaalde studies stellen d…
Het gevaar van antibiotica: resistentieHet gevaar van antibiotica: resistentieAntibiotica: het wordt door velen als een makkelijke en snelle oplossing gezien voor aandoeningen zoals een blaasontstek…
Antbiotica en de pilAntbiotica en de pilAntibiotica wordt voorgeschreven bij infectieziekten veroorzaakt door bacteriën. Antibiotica is er in verschillende vorm…
Antibiotica en zwanger, zwanger worden en borstvoedingAntibiotica en zwanger, zwanger worden en borstvoedingEen antibiotica wordt voorgeschreven bij een infectie met bacteriën, schimmels of eencelligen. Maar wat te doen wanneer…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Christian Birkholz / Pixabay
  • Gilstar, M. Kruidenvademecum. Kosmos
  • Bisset, H. Herbal drugs and phytopharmaceuticals
  • Orthovisie - Diverse artikelen

Reageer op het artikel "Natuurlijk antibioticum - Propolis of bijenbalsem"

Reacties

Christians, 06-04-2017 22:03 #42
Hallo;

Ik heb zowel de capsule vorm als tinctuur geprobeerd. In beide gevallen krijg ik last van maagpijn en teveel zuur. Als ik twee dagen achter elkaar propolis gebruik, dan kan ik niet meer slapen vanwege de pijn aan de maagstreek.

Heeft iemand ervaring hiermee?

Lies, 25-06-2016 14:15 #41
Ik heb parkinsonisme door inname van bepaalde medicatie, ben daar mee gestopt maar dit kan lang duren eer het uit je lichaam is… nu las ik dat propolis ook goed is voor parkinson maar welke verschijnselen dan van parkinson?
Ik heb ook al jaren fibromyalgie helpt dit ook hier voor? Voor vermoeidheid en spierpijnen, hoofdpijn?

Elly, 25-04-2016 17:26 #40
Ik leef op het randje van bloedarmoede. Daardoor vaak ziek en ernstig vermoeid. Ben bezig met een propoliskuur. Drie keer daags 20 tot 25 druppels in een glas oplossen gedurende drie weken. Maar ik vind nergens om de hoeveel tijd je zoiets mag doen.

Erika Kriebs, 02-02-2016 11:49 #39
Helpt propolis tinctuur ook bij darmontsteking?
Met vriendelijke groeten
Erika

Bayram, 28-12-2015 11:37 #38
Ik zelf gebruik voor hepatitis b.vriend an ke is daardoor van genezen en het is goed voor het gezondheid.ik neem het bloemenhoning+propolispoeder+polen+koninginnegelei gemengd en sochtends en savonds 1 desertlepel met hoeten lepel dan helpt zeker wel.mvg

Tooske Welling- de Brouwer, 23-05-2015 21:32 #37
Graag de nieuwsbrief ontvangen, proppolis neemt men het beste in op een stukje droog brood dubbel vouwen en gewoon zachtjes kauwen, door een suiker klontje te gebruiken krijgt men te veel suiker binnen
voor de ziekte van croon is dit ook goed, maar voor kinderen twee druppels per dag op st. brood dagelijks langdurig blijven nemen zo bouwt men het op

Ben Jager, 01-02-2015 13:39 #36
De medische en wetenschappelijke lectuur geeft aan dat gebleken is dat regio en botanische herkomst een doorslaggevende rol spelen, want in Brazilie bleek dat daar niet de werking kon ontlenen zoals hierboven geschetst, maar in Argentinie wel. In Europa blijkt Propolis met goede resultaten uit Roemenie afkomstig te zijn. Onderzoeken van Duitse universiteiten hebben dat bevestigd. In Nederland zijn veel honingsoorten verkrijgbaar, maar kennen nauwelijks een medicinale werking. Uit onderzoek blijkt dat aan de Acasia(die dan doorzichtig en helder, en niet geel moet zijn) honing afkomstig is uit Roemenie en ook deels uit Bulgarije.Sommige van de gezondheidsvoordelen van Acaciahoning omvatten: de behandeling van acute ademhalingsziekten, hoofdpijn, nierziekten en aderverkalking. Daarnaast is de Acaciahoning goed voor vermindering van nervositeit en slapeloosheid. Ook kan het helpen tegen diabetes. Een erg gezonde honing dus met zeer goede eigenschappen

Marjan Mimpen, 12-12-2014 13:27 #35
Ik heb veel last van allergie, daardoor erge jeuk mijn op mijn armen en schouders, ook heb ik op mijn handen regelmatig een soort allergie, gebruik nu sinds een paar dagen propolisbalsem en tegen de jeuk lijkt het te helpen.
als ik capsules of tinctuur van binnen uit ook zou gebruiken zou dit mij ook kunnen helpen? heeft iemand daar ervaring mee?
met vriendelijke groet,
Marjan

Margriet Meij, 20-06-2014 15:15 #34
Heb regelmatig last van ontstoken ogen oogleden.Is daar ook een propolis zalf voor, heb al verschillende antibiotica van de huisarts gehad maar het komt steeds terug. Zou propolis daarbij kunnen helpen?
Met vriendelijke groet.
Margriet Meij.

Anita Devriendt, 21-05-2014 22:34 #33
Ik heb namelijk heel veel last van een schimmelinfectie in de mond, opgezwollen smaakpapillen en soort van landtongkaart. Kan propolis hier bij helpen? Graag zou ik van dat alles af geraken want het is erg irriterend.

Carina Vereecken, 16-04-2014 22:58 #32
Ik ken propolis al jaren, ik neem het altijd tijdens een bronchitis, dan neem ik om de 4 uren dan 15 druppels, 3, dagen na elkaar, dan bouw ik af. Zopas weer eentje kunnen bedwingen, voel me stilaan weer sterk er worden. Ik neem ze met een klontje suiker, zomaar in mijn mond druppelen gaat niet zo goed.

Vorig jaar toen ik een flesje kocht op een ambachtelijke markt vertelde die man die oa allerlei bijen producten verkocht dat 3 jaar geleden kanker bij hem ontdekt was en er niks meer voor hem kon gedaan worden. Hij was begonnen met 3 x per dag 15 druppels te nemen. Het is niet wetenschappelijk bewezen dat het ook kankers geneest maar ik zag wel een resultaat.

Vranken Josette, 27-11-2012 21:34 #31
Mijn zoon heeft de ziekte van cron. Kan propolis hem helpen? En zo ja is de dosis van de verpakking in warenhuizen voldoende? Mvg Josette Reactie infoteur, 30-11-2012
Beste Josette,

Ik heb er zelf onvoldoende ervaring mee om je een bevredigend antwoord te kunnen geven. Mogelijk brengt de informatie op de gelinkte site je verder?
http://www.fonteine.com/crohn.html

Mvg

J. Bois, 18-08-2011 12:13 #30
Geachte Ria van Norel en andere, je bent wat je eet.

Let op! Eet alleen biolochisch, rechtstreeks uit de natuur wat u zelf plukt. In de winkel zijn vele producten die als biolochisch verkocht worden maar bevatten allen goedhoudmiddel etc. etc., er mag niets verkocht worden vanuit de winkels zonder behandeld te worden, drink zelfs geen water uit de kraan ook deze bevatten toevoegingen, ook water vanuit de winkel in een fles is niet zonder toevoegingen. alles wat in den winkels staat en verkocht word is rechtsreeks een aanslag op uw gezondheid vanwege de toevoegingen. (codex alimentarius)

Indien men allergie`s ergens voor is dan kan het wel eens wezen door dat men iets eet (uit de winkels) dat u dan allergie`s maakt voor andere producten.

Ria van Norel, 11-04-2011 15:42 #29
Hierbij een vraag; Ik heb veel last van allergieen, zoals alle soorten fruit enkele soorten groenten, noten, soja, boom/gras/kruidenpollen. Volgens jullie side zou het zelfs hiervoor goed zijn, klopt dit? Door alle allergieen ben ik een beetje huiverig geworden om iets te gebruiken. Heel graag zou ik hier een antwoord op krijgen.

Jannette, 19-09-2010 21:31 #28
Mijn zoontje is met 25 weken zwangerschap geboren, hij is nu bijna 3 jaar maar zijn weerstand is niet optimaal. In januari een week aan de zuurstof gelegen in het ziekenhuis i.v.m. het RS virus en in maart heeft hij een pseudokroepaanval gehad en heeft vanaf die tijd 9 weken echt vreselijk gehoest, echt paar keer overgeven per dag van het hoesten. Ben op Google rond gaan zoeken omdat ik iets zoekt wat die nare virussen tegen kan houden en nu kwam ik al snel op propols uit! Weet iemand of dit echt een soort wondermiddel is? Had ergens gelezen dat een kindje geen pseudokroepaanval meer had gehad sinds hij 3 maal daags propolis druppels kreeg. Wil jullie ervaringen met propolis bij kids graag horen… Alvast bedankt!

Pam, 20-07-2010 13:38 #27
Ik heb zo nu en dan last van Aften die nogal pijnlijk zijn. Ik heb een pot Propolis van 500mg waarin 100 capsules zitten. Als ik bij een aaval van aften 2 capsules per dag slik, zijn de aften binnen 3 dagen weer weg. Ik vind dit spul fantastisch… Mijn moeder heeft Diabetes en doordat zij 1 capsule per dag slikt is haar suiker verlaagd. We gaan kijken of zij hierdoor van de insuline af kan komen. Propolis is en aanrader en als het niet bij bepaalde kwalen helpt is dat erg jammer maar het proberen kan in ieder geval geen kwaad. Ohja als u al bepaalde medicijnen slikt dan is het verstandig om eerst uw huisarts te raadplegen.

Tara, 14-04-2010 17:41 #26
Hoi,
Elk jaar rond deze tijd ben ik wekenlang zo ontzettend, down, lusteloos terwijl ik om mij heen iedereen zie opbloeien en van alles aan zie pakken… de wil is er wel maar ik ben zoooo moe. Voorjaarsmoeheid, wat elk jaar weer eindigt in een pittige keelontsteking die er nu al aan zit te komen. Kan dit middel mij helpen? Ik heb ergens gelezen dat dit met een bepaalde pollenallergie te maken heeft? Weten jullie hier meer van?

mvg Tara

Didi, 15-03-2010 19:32 #25
Mijn zoon had zwemwratten. Allerlei behandelingen gehad. Het was zo erg dat hij gaten in zijn voeten had en aangroei van wild vlees. Ik gebruikte propolis brokjes. Ik kauwde ze zoals kauwgom en plakte het op zijn voeten. Op enkele dagen tijd waren zijn voeten zo mooi als tervoren. Ondertussen hielp ik al vele mensen hiermee.
Ik kocht deze propolis stukjes in een honingwinkel.

Ella, 02-02-2010 14:52 #24
Ik heb elk jaar last van ooronstekingen. Zou dit helpen? En moet ik dit elke dag gebruiken om deze ontstekingen te voorkomen?

Ursi (infoteur), 29-01-2010 07:27 #23
Had van iemand een tip gekregen om propoli tinctuur te kopen, maar nu lees ik dat het ook in capsules verkocht wordt? is de werking het zelfde?
groet ursi

David Stojanovic, 19-05-2009 00:34 #22
Ik ben in het bezit van vloeibare propolis in een flesje. Je kan dit in je (lauwe) thee of water druppelen (10-15 druppels). Als je van plan bent om op vakantie te gaan naar Servië of Kroatië (of andere staten van voormalig Joegoslavië) dan kan je het bij elke imker kopen. Zo een flesje koop je voor een paar euro. Onbewerkt en puur zuiver.
Gezien het feit dat ik elke ochtend een thee lepel honing neem met een glas water en proplis savonds in mn thee kan ik meedelen me elke dag weer tip top te voelen.
Heb gemerkt dat de honing die je in Nederland koopt in de natuurwinkels lang niet 100% zuiver is zoals die dat zou moeten zijn. En heb daarom ook mijn twijfels over de propolis die je in NL kan kopen. Wellicht dat er imkers in NL zijn die hun eigen goedje verkopen, en dat je niet genoodzaakt bent om het in een winkel te kopen.
Ik heb mijn eigen voorraadje honing uit Servië maar ook Kroatië, familieleden van mijn vriendin zijn imkers.

Uit eigen ervaring kan ik jullie allen meedelen dat als je honing en anders propolis inneemt, wees er zeker van dat het zuiver is en 100% is.

Met vriendelijke groet,
David Stojanovic

Rob Schoen, 01-03-2009 16:33 #21
Op welk dagdeel is het beste om deze capsules in te nemen ik ben sinds de griepprik eind oktober in de lappemand verkouden lusteloos angstig slecht slapen, graag uw antwoord en helpen deze capsulles. Ik heb een potje van Euro-Flor 50 stuks, 200mg.

Mevr C. van de Molen, 28-01-2009 07:25 #20
Voor de aandoening "Hielspoor" neem ik 2x daags een capsule Propolis. Daarnaast: 6x 1000mg. vitamine C, en 3x daags een zink tablet. Ben nu één week bezig, kunt u me zeggen hoe lang ik ongeveer door moet (kan) gaan? Ben een lange afstand wandelaar, dus ben nu zeer "onthand", liever gezegd ont voet… Vriendelijke groeten, C. van der Molen

Dierick Marc, 07-01-2009 10:57 #19
Ben al Jaren getergt door sinusitus en andere luchtwegen ontstekingen en heb daardoor konstant hartnekkig slijm in de keel, met als gevolg konstant een hoestje die iedereen rond mij begint te haten, vooral voor mijn echtgenote tijdens mijn slaap! Welke vorm van Propolis heeft het meeste effect? Ik lees hier over pillen tinctuur en verschil van sterkte… Hulp :-(

Tamara, 27-10-2008 22:27 #18
Ik wou even weten of misschien iemand weet of dit ook voor zuigelingen mag?

Alexandra, 08-08-2008 13:09 #17
Ik heb Helicobacter Pylori, al twee maal antibioticakuur gehad (Pantopak), maar blijkt dat toch heeft niet geholpen. Nu heb ik van iemand gehoort dat propolis kan voor mij helpen. Is dat zo? Op dat moment heb ik propolis granulat 15 gr. Of misschien moet iets anders? Andere produkt van propolis, of calloidal zilverwater? Reactie infoteur, 23-08-2008
@ Alexandra, inderdaad kunnen zowel Propolis als Colloidaal Zilverwater bij Heliobacter Pylori helpen. Het is een kwestie van uitproberen wat de juiste dosis of dosering is en welke van de twee het beste werkt. De een reageert er namelijk sterker op dan de ander. In ieder geval is het niet raadzaam om beide middelen door elkaar heen te proberen. Maar te beginnen met Propolis b.v. en dit enige tijd uit te proberen, eventueel met hogere dosering. Mocht dit niet afdoende helpen, over te schakelen op colloidaal zilver. Het zijn in ieder geval beide middelen die menigeen van klachten heeft afgeholpen die niet door de reguliere anti-biotica veminderden.
Veel succes ermee en hopelijk komt er binnenkort klachtenvermindering!
Groeten van Sila (auteur artikel)

M. Rijken, 14-07-2008 22:10 #16
Ik zit al 6 weken met pijn in mijn heup. Foto's hebben aangetoond dat wervel 4 en 5 in mijn rechterheup ingedrukt zijn, scheef zitten en men heeft slijtage ontdekt. De huisarts vertrouwde een en ander niet en heeft mij doorgestuurd naar een neuroloog welke een MRI scan heeft laten maken waarvan ik de uitslag a.s. woensdag krijg. De pijn wordt momenteel onderdrukt door "pijnstiillers". Ik ben er echter niet blij mee en vraag me af of Propolis en effectief middel hiervoor is. Graag uw advies! Reactie infoteur, 23-08-2008
M. Rijken, Propolis kan pijn verzachten, maar of het ook pijnstillers kan vervangen is niet bij voorbaat te zeggen. Dit hangt af van persoonlijke gevoeligheid/al dan niet sterke reactie op propolis en de plaats/oorsprong van de pijnklachten. In ieder geval is Propolis veilig, heeft geen bijwerkingen en kan zonder risico uitgeprobeerd worden om te kijken of/hoe het helpt.
Sterkte met de heupklachten!
Groeten van Sila (auteur artikel)

Marijke, 10-07-2008 18:48 #15
Ik heb nog een pot Propolis 100 Vcaps, helemaal dicht, maar er staat een houdbaarheid op van 03/2006. Nu weet ik dat het verplicht is een datum te vermelden, maar soms kunnen de producten probleemloos nog jaren gebruikt worden. Is dat met Propolis ook het geval? Of moet ik het echt weggooien? Graag uw advies. Reactie infoteur, 23-08-2008
@ Marijke, je kunt deze Propolis Vcaps echt nog wel gebruiken. Het kan zijn dat ze iets in werkzaamheid afnemen na de expo datum, maar het is niet gevaarlijk of zo om het te nemen. Toch zou ik het niet nog meer jaren bewaren.
Succes ermee!
Groetjes van Sila (auteur artikel)

M. de Vries, 13-05-2008 08:02 #14
Ik heb regelmatig last van pijn achter ogen net of er vocht achter zit, pijn bovenop de neusrug, en veelvudig knappen in de neus, vooal als ik op bed lig, er is geconstateerd dat ik een scheef neustussenschot heb, maar een operatie zou niet veel helpen, aldus de huisarts, tevens heb ik fibromyalgie, zou propolis kunnen werken voor mij, en zijn er meer mensen met deze klachten? Is het ook bij de drogist te koop? Reactie infoteur, 23-08-2008
@ M de Vries, het zou best kunnen dat propolis hierbij kan helpen. Sommige mensen met vergelijkbare klachten hebben er baat bij gehad. Het is wel zo dat de een er sterker/beter op reageert dan de ander. Ook is colloidaal zilverwater -ook een natuurlijk anti-bioticum- misschien een idee. Een link naar een artikel hierover staat hier ook boven in het artikel.
Sterkte ermee,
Groetjes van Sila (auteur artikel)

Paula, 24-04-2008 15:20 #13
Dood propolis ook het herpes virus? Reactie infoteur, 23-08-2008
@ Paula, helaas durf ik dit niet met zekerheid te zeggen. Mogelijk is het goed om deze vraag voor te leggen aan een natuurapotheek online of op de website van www.propolis.nl die de precieze indicaties en contra-indicaties waarschijnlijk weten.
Succes ermee,
Groet van Sila (auteur artikel)

C. Fraanje, 27-03-2008 20:01 #12
Waar kunnen wij propolis kopen? Reactie infoteur, 28-03-2008
@C.Fraanje, er zijn verschillende sites op internet waar propolis online besteld kan worden, onder andere op www.propolis.nl en door het zoekwoord 'Propolis' in te typen bij Google zoeken.
Groet van Sila

Tineke van Diggelen, 15-02-2008 15:07 #11
Ik heb een flesje Propolis tinctuur. In welke dosering neem ik dit in om mijn weerstand en immuunsysteem te verhogen. Veel last van verkoudheden en bijholte ontstekingen, ook in mijn kaak. Kan ik het puur op een plek in mijn mond smeren, die ontstoken is?
Groeten Tineke Reactie infoteur, 18-02-2008
@ Tineke, de dosering hangt af van de samenstelling en kwaliteit (concentratie) van de propolis. Als het goed is, kun je dit op de bijsluiter of het etiketje zien.
Je kunt propolis ook uitwendig gebruiken en op plekjes (in jouw geval mond) smeren.
Hopelijk heeft het bij jou net zo'n goed effect als bij Jeanne, sterkte ermee!

Groetjes van Sila (auteur artikel)

Jeanne van Oss, 14-02-2008 19:43 #10
Heb sinds ik propolis gebruik minder last van mondontsteking en minder last van artritus. Reactie infoteur, 15-02-2008
@ Jeanne, bedankt voor deze informatie, mogelijk hebben anderen er ook iets aan. Fijn!

Groetjes van Sila

Lucie van Kerckhoven, 11-01-2008 23:17 #9
Sedert twee weken gebruik ik propolis en mijn problemen met artrose en de pijn in mijn gewrichten zijn helemaal verdwenen. Ik probeerde voordien al heel wat middelen. Reactie infoteur, 12-01-2008
@Lucie, wat ontzettend fijn en wat zal dat een opluchting zijn… eindelijk een middel vinden dat werkt!
Groet van Sila (auteur artikel)

Frans Bemelmans, 11-01-2008 10:26 #8
Gebruik naast een antibioticum Minocin sedert 3mnd. en 3x daags propolis (per keer 21 druppels) tegen een hardnekkige haarwortelinfectie. Kan propolis zonder schadelijke gevolgen dagelijks ingenomen worden? Reactie infoteur, 12-01-2008
@ Frans, Propolis kan (voor zover bekend) zonder problemen dagelijks en ook langer aaneen zonder schadelijke gevolgen ingenomen worden.
Veel succes en sterkte met de infectie!
Groet van Sila (auteur artikel)

Bernadettevan der Waal, 26-11-2007 15:06 #7
Beste mensen, mijn vriendin haar paard heeft een schimmelinfectie in zijn hoef, zou propolis hier kunnen helpen de schimmel uit te bannen?
hoop op een antwoord.

Hartelijk dank, Bernadette van der Waal Reactie infoteur, 26-11-2007
@Beste Bernadette, er is vaker met succes propolis toegepast in het geval van schimmelinfectie bij dieren. Specifiek in een hoef is mij niet bekend, maar het is zeker de moeite waard om het te proberen! Succes ermee! Groet van Sila (auteur artikel)

Paula, 08-11-2007 17:15 #6
Mijn man had langdurig keelonsteking en door propelis is hij ervan afgekomen, en nu blijft hij het doorgebruiken omdat hij voor de klas staat en steeds in aanraking komt met kinderen.

Zelf ben ik een paar maanden geleden begonnen i.v.m ontsteking aan mijn tand en verder een slechte weerstand, kamp ik al jaren mee en nu wil ik het voorlopig blijven gebruiken,
mijn vraag kunne wij dit blijven gebruiken?

Alvast bedankt,
Paula Reactie infoteur, 12-11-2007
@Paula, voor zover mij bekend, kun je Propolis probleemloos blijven gebruiken. Groet van Sila

Liset, 01-11-2007 20:43 #5
Samen met een vriendin ben ik bezig met een PWS (werkstuk) over propolis (en allerlei andere bijenproducten) en hun werkingen. Dit klinkt mij dus allemaal heel gaaf in de oren maar ik was benieuwd welke bronnen gebruikt zijn voor dit artikel, zou ik dit kunnen krijgen? Of zijn die bronnen die er onder staan alles? Ik ben nog opzoek naar de manier waarop propolis dit effect bewerkstelligt. Dus door welke bestandsdelen dit komt en hoe je lichaam hierop reageert. Elke bron is van harte welkom, ik hoop op reacties van u allen. Alast bedankt, liset Reactie infoteur, 03-11-2007
@Liset, de informatie is inderdaad afkomstig uit de genoemde bronnen, eigen ervaring en materiaal uit een opleiding (orthomoleculaire geneeskunde). Misschien kun je verder kijken op de bijen.startpagina.nl, waarvan de link onderaan het artikel staat. Of een andere mogelijkheid: www.propolis.nl. Veel succes met jullie PWS!
Groetjes van Sila

Laura vd Meer, 10-10-2007 20:21 #4
Propolis heft mij van een landurige keelonsteking afgeholpen zonder bijwerking. Reactie infoteur, 11-10-2007
@ Laura, wat goed om te horen. Zou je (als je wilt) kunnen aangeven in welke vorm en dosis, zodat anderen dit misschien als tip kunnen gebruiken? Alvast bedankt!
Groet van Sila (auteur artikel)

Sila (infoteur), 04-09-2007 21:39 #3
@ Huib, het beste kan je even kijken op de site van propolis.nl. Ik weet niet of propolis uberhaupt in neusspray verkrijgbaar is. In ieder geval wel in de vorm van druppels, zalf, tinctuur en capsules. Succes ermee!

H. A. Klip, 04-09-2007 10:51 #2
Ik wil graag weten of u weet waar ik propolis neusspray kan kopen of bestellen?
b.v.d Huib Klip.

Mieke Hoytink, 17-08-2007 10:46 #1
Ben net begonnen met de zalf en de tinctuur. Heb exceem en vaak problemen met de neus en oren. Over een aantal dagen of misschien weken hoop ik resultaat te kunnen melden. De zalf is perfect dat heb ik nu al gemerkt. Tinctuur ben ik net mee begonnen.

Infoteur: Sila
Laatste update: 08-02-2017
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 42
Medische informatie…
Schrijf mee!