InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van yacon en yaconsiroop

De geneeskracht van yacon en yaconsiroop

De geneeskracht van yacon en yaconsiroop Yacon is familie van de zonnebloem. Van de yacon worden de bladeren en de wortel gebruikt om een siroop met medicinale eigenschappen te maken. De wortel wordt voornamelijk gebruikt tijdens de siroopproductie. Je kan deze wortel echter ook eten als aardappel; het is een geneeskrachtige groente aangezien het de kans op diabetes vermindert en het obesitasverschijnselen doet afnemen.
Yacon is een knolgewas / Bron: NusHub, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Yacon is een knolgewas / Bron: NusHub, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

Traditioneel gebruik yacon

Yacon komt uit Peru, of beter gezegd: het Andesgebergte. Het werd reeds door de Inca´s gebruikt. Zowel in Peru, Brazilië als Bolivië is de yacon in de traditionele volksgeneeskunde als groente gebruikt om zijn medicinale werking bij diabetes, obesitas en nierproblemen. De yaconbladeren worden gebruikt om een geneeskrachtige thee tegen diabetes van te zetten maar het is niet zeker of dit veilig is. Het kan zijn dat deze thee nierproblemen veroorzaakt.

Ander soort fructose

In de wortel zit weliswaar fructose, maar dit is een gezonde vorm van fructose doordat het met inuline gepaard gaat. Fructose dat in jams zit is een fabrieksproduct dat op op basis van mais wordt gemaakt; dit is versynthetiseerde fructose die juist diabetes veroorzaakt. Het bloedsuikerniveau van de mens gaat niet omhoog als je yacon eet en dat is opmerkelijk voor zo´n zoete groente.

De yacon als zoete aardappelsoort

De Latijnse naam van de yaconplant is Smallanthus sonchifolius.Yacon wordt gebruikt om siroop van te maken maar het kan ook worden gegeten als een zoete aardappel. In de V.S. wordt het al ´diet potato´ of ´dieetaardappel´ genoemd. De yaconwortelknol remt de eetlust en is daardoor een goed inzetbaar middel bij obesitas. Dat terwijl deze wortel de opname van mineralen bevordert; je eet minder maar krijgt meer voedingsstoffen binnen! De wortel heeft probiotische effecten. Dat betekent dat goede bacteriën worden gestimuleerd in hun groei, waardoor de mineraalopname efficiënter kan plaats vinden.

Yaconsap als basis voor siroop

Het sap van de yaconstruik behoort tot de allergezondste zoetstoffen in de wereld, samen met stevia, palmsuiker en honing. Yaconsiroop doet de bloedsuikerspiegel niet stijgen. Hiermee is het een ideaal product voor mensen met diabetes mellitus of mensen die in een prestadium van diabetes zijn beland, zoals insulineresistentie of metabool syndroom. In yaconsiroop zitten fructo-moligosacchariden(FOS). FOS is een voedingsbron voor allerlei goede bacteriën in het spijsverteringsstelsel.

De yaconplant / Bron: NusHub, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)De yaconplant / Bron: NusHub, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Yaconsiroop bij obesitas

Volgens een Argentijns wetenschappelijk onderzoek uit 2008 blijkt dat vrouwen die yaconsiroop nuttigen in plaats van suiker afvallen!De vrouwen die onderzocht werden allemaal last van insulineresistensie en de symptomen van deze aandoening namen tijdens de yaconsiroopperiode zienderogen af. Zelfs obesitasverschijnselen werden kleiner.

Yaconsiroop bevordert transit

Uit een voorbereidend onderzoek wat in 2008 in Zwitserland gehouden is onder leiding van M Geyer van het Department of Gastroenterology, University Hospital Basel, blijkt dat het nuttigen van yaconsiroop de transittijd van etenswaar in de darmen verkleint. Met andere worden: de stoelgang vindt sneller plaats. Dat kan een goede reden zijn dat obesitasverschijnselen verminderd worden. Er is echter meer onderzoek nodig om deze gegevens te bevestigen; het onderzoek vond plaats onder 20 mensen, en dat aantal is te klein om definitieve conclusies te trekken.
Gerelateerde artikelen
Tien gezonde natuurlijke zoetstoffen, hun voor- en nadelenTien gezonde natuurlijke zoetstoffen, hun voor- en nadelenHet gebruik van veel suiker kan ziekten als obesitas, diabetes en hartkwalen veroorzaken. Suiker bevat bovendien lege ca…
Gezond gewicht bij baby's, dreumesen en kleutersGezond gewicht bij baby's, dreumesen en kleutersGezonde voeding en voldoende bewegen vinden veel ouders belangrijk wanneer het om hun kind(eren) gaat. Want overgewicht…
Echte broodjes gezondEchte broodjes gezondNatuurlijk kennen we allemaal de broodjes gezond zoals we ze kant-en-klaar in snackbar, de speciaalzaak en supermarkt ku…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Michael Hermann, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Gezondheidsgids Frontier World
  • Argentijns wetenschappelijk onderzoek: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19254816#
  • Zwitsers onderzoek: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18781073
  • http://examine.com/supplements/Yacon/
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Yac%C3%B3n_syrup
  • Afbeelding bron 1: NusHub, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van yacon en yaconsiroop"

Reacties

Dini, 03-06-2019 06:13 #4
Hoe haal ik zoetstof uit de yacon plant?

Jeanne, 04-11-2016 07:58 #3
Kan iemand mij vertellen hoe ik yaconsiroop maak?

Paula Verheyen, 25-10-2016 13:07 #2
Hoe maak ik yaconsiroop?

Rita Matthijs, 19-10-2016 16:08 #1
Ik ben al een tijdje op zoek naar een verkooppunt (in België of eventueel in Nederland) van yacònsiroop maar heb er helaas nog geen kunnen vinden. Kan iemand mij hierbij helpen aub? Alvast bedankt!
Vriendelijke groeten,
Rita

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 28-03-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!