InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Pure chocolade: Welke voordelen? Hoe Gezond?

Pure chocolade: Welke voordelen? Hoe Gezond?

Pure chocolade: Welke voordelen? Hoe Gezond? Hoe gezond is chocolade voor het lichaam? Dit hangt sterk af van de soort die je eet. In feite zijn cacaobonen de pitten van een vrucht, afkomstig van de cacaoboom (Theobroma cacao), voor het verwerkt wordt tot chocolade. Bij veel soorten, zoals melkchocolade, zijn grote hoeveelheden suiker en verzadigde vetten toegevoegd om de gewenste smaak te verkrijgen, waardoor de goede effecten van de cacao voor het lichaam compleet teniet gedaan worden. Bij pure chocolade is dit niet het geval en kun je nog volop genieten van de gezonde effecten op je lichaam!

Pure chocolade is gezond voor het hart

Pure chocolade, ook wel donkere chocolade genoemd, verlaagt het risico op hart-en vaatziekten. Dit heeft niet één reden, maar verschillende, waardoor het voor veel kwalen en doelgroepen positieve effecten kan hebben.

Gezond effect op hoge bloeddruk

Reden nummer één waarom het gezond is voor het hart. 25% van alle volwassenen hebben, zonder vaak zich daar van bewust te zijn, een te hoge bloeddruk. Dit kan diverse hartkwalen veroorzaken op de lange termijn. Flavonoïden, een antioxidant aanwezig in cacao, verhoogt de productie van stikstofmonoxide. Die stikstofmonoxide op zijn beurt heeft als effect dat het de bloedvaten wijder open zet, wat resulteert in het dalen van de bloeddruk.

Een betere doorbloeding

Door dat bloedvaten meer open staan en de bloeddruk daalt, is er ook sprake van een betere doorbloeding in het lichaam. Dit houdt ook in dat er een lager risico op klontervorming of aderverkalking is. Als er een betere doorbloeding in het lichaam aanwezig is heeft dit ook een positief op het energieniveau door de dag.

Verlagend effect op cholesterol

Pure chocolade bevat vetstoffen die het aantal goede cholesterol in het lichaam verhoogt en ook het niveau aan slechte cholesterol in het lichaam verlaagd. Ook dit heeft o.a. een gunstig effect op het hart. Maar dosering is hier koning, grote hoeveelheden zullen dit effect teniet doen. Want ondanks alle positieve punten, bevat het nog altijd een grote hoeveelheid aan calorieën.

Een gebroken hart

Het helpt niet alleen in de letterlijke vorm aan het hart, maar kan ook helpen bij niet-fysisch ‘hartzeer’ na bijvoorbeeld een stukgelopen relatie. Het eten van pure chocolade prikkelt het beloningscentrum van het brein, waar de neurotransmitter serotonine en het zogenaamde gelukshormoon dopamine worden geproduceerd. Het bevat ook fenylethylamine, dat een natuurlijk antidepressivum is.

Lustopwekkend

Het stofje fenylethylamine staat ook bekent als de ‘liefdespeptide’, omdat het in grote getale geproduceerd wordt als men verliefd is. Dit kan dan ook als lustopwekkend ervaren worden en zo voor betere prestaties tussen de lakens zorgen. Chocolade wordt dan ook heel vaak als een uiting van liefde of waardering als cadeau gegeven en wordt door bepaalde producenten gepromoot als een waar afrodisiacum.

Pure chocolade tegen veroudering

De flavonoïden waar we eerder van spraken, die aanwezig zijn in pure chocolade, geeft een lichte bescherming tegen het uv-licht van de zon. Het heeft natuurlijk helemaal niet het effect van zonnecrème, maar draagt zo zijn steentje bij tegen veroudering, daar waar geweten is dat het overmatig blootstellen aan uv-licht sneller doet verouderen. Diezelfde flavonoïden zouden ook een gunstig effect hebben op celvernieuwing en het hydrateren van de huid. Dit wordt vaak toegepast in de cosmetica onder de verkoop van maskers en crèmes op basis van pure chocolade. De antioxidanten helpen ook tegen de zogenaamde vrije radicalen, die schade aan het lichaam brengen.

Spierversterkend

Donkere chocolade bevat ook het bestanddeel epicatechine. Dit stimuleert de spiergroei op dezelfde manier als bij het sporten. Het kan sporten natuurlijk nooit vervangen, maar wel een versterkend effect geven. Epicatechine verhoogt de productie van mitochondriën, de energieleveranciers binnen het lichaam, die tot betere sportieve prestaties kunnen leveren. Bijkomend effect is dat dit het zuurstofgehalte in de spieren kan verhogen, wat eenzelfde effect op sportieve prestaties kan leveren.

Bron van vitaminen en mineralen

Naast alle stoffen die hierboven vermeld staan bevat chocolade nog een heel assortiment aan gezonde stoffen. Zo is het een rijke bron van de vitaminen A, B1, C, D en E. Het is ook rijk aan ijzer, calcium, fosfor en kalium. Bovendien bevat het ook veel vezels. Vezels werken stimulerend voor de spijsvertering.
© 2014 - 2019 Hayes, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Pure chocolade als medicijn: mythe of werkelijkheid?Pure chocolade als medicijn: mythe of werkelijkheid?Pure chocolade zou cholesterol en bloeddruk helpen verlagen en op die manier hart- en vaatziekten kunnen voorkomen. Een…
Antioxidanten en pure chocola, hoe gezond is het?Chocola is goed voor je en chocolade is het nieuwe superfruit. We kennen die kreten allemaal wel, maar hoe waar is het d…
De voordelen van chocolade voor de gezondheidDe voordelen van chocolade voor de gezondheidChocolade wordt beschouwd als een streling voor de smaakpapillen. Het is heel erg geliefd, door zowel mannen als vrouwen…
Hoeveel calorieën zitten er in chocolade paaseitjes?Hoeveel calorieën zitten er in chocolade paaseitjes?Ieder jaar zijn er vanaf februari chocolade paaseitjes verkrijgbaar in de winkel. Deze chocolade eieren zijn verkrijgbaa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: EverJean, Flickr (CC BY-2.0)
  • http://www.webmd.com/diet/features/health-by-chocolate

Reageer op het artikel "Pure chocolade: Welke voordelen? Hoe Gezond?"

Infoteur: Hayes
Laatste update: 27-10-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!