InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van rabarber

De geneeskracht van rabarber

De geneeskracht van rabarber Rabarber is een groente die meestal tot de fruitsoorten wordt gerekend. Het wordt bereid in een confiture of compote. Het is leuk om rabarber zelf te kweken, te verwerken en in potjes te stoppen. Rabarber is een lekker toetje of bijgerecht. De meeste rabarbersoorten hebben rode stengels maar er zijn soorten met groene stengels.
Jonge rabarber / Bron: Andrew, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Jonge rabarber / Bron: Andrew, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Inhoud:

Twee uitleggingen over de oorsprong

Rabarber wordt pas sinds de 17e eeuw gegeten. Daarvoor werden de wortels alleen gebruikt als purgeermiddel. Een purgeermiddel is een middel dat het lichaam zuivert en reinigt, onder andere doordat het de ontlasting bevordert. John Gerard was een hofarts van koning Charles I. Hij is degene die ontdekte dat de stelen van rabarber gegeten kunnen worden. Tenminste dat is een uitleg op de Nederlandse wikipedia-site, die waarschijnlijk onjuist is. Veel logischer is de uitleg op de Duitse wikipedia-site: Rabarber stamt uit de Himalaya en werd al vanaf de 16e eeuw verbouwd in Rusland. Vanuit Rusland is rabarber langzaam verspreid naar Duitsland, Frankrijk en Nederland en zo in Engeland terecht gekomen. In Engeland heeft men de kweek van rabarber geoptimaliseerd waarna een gecultiveerde rabarbersoort in eerste instantie in Hamburg terecht kwam en van daaruit het Europese continent veroverde. In Nederland en België wordt de plant vanaf begin 20e eeuw met grote getale gegeten. De Duitsers plegen Gemeiner Rhabarber te zeggen tegen deze meestal gezoete groente. Gemein betekent in het Duits ´gewoon´.

Naamgeving

De Latijnse naam van rabarber is Rheum rhabarbarum. Rheu is de Latijnse naam voor wortel en barbarum betekent ´vreemd´ of beter ´uit het buitenland´. Deze woorden rheu en barbarum hebben geleid tot het woord rabarber. In Duitsland spreekt men ook van Rhabarber. In Engeland zegt men rhubarb.

Ontlastingsbevorderend

De wortels van rabarber zijn een sterk ontlastingbevorderend middel. Rabarberstelen zijn ook laxerend maar minder sterk als de wortels. Daarom kan rabarber worden gebruikt tegen constipatie. Waarschijnlijk is anthrachinone de werkzame, laxerende stof in rabarber.

Een taart bereiden met aardbei en rabarber. / Bron: Kellen, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Een taart bereiden met aardbei en rabarber. / Bron: Kellen, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Rabarberstelen zijn niet alleen lekker; ze hebben geneeskracht.

Oxaalzuur

In rabarber zit oxaalzuur. Dit is niet alleen maar een slechte stof zoals de meeste volgzame gelovers van doktersadviezen luidkeels roepen; de geneeskracht van oxaalzuur begint steeds bekender te worden. Pas wanneer je 10 kilo rabarber eet, krijg je te veel oxaalzuur binnen. Mensen met nier- of galproblemen kunnen echter beter niet dagelijks rabarber eten.

leuke weetjes over rabarber

  1. Sommige mensen doen tijdens de bereiding kalk in de rabarber maar volgens anderen neemt dat juist de lekkere smaak weg.
  2. In rabarber zitten vele fytonutriënten zoals polyfenolen, mineralen en vitaminen waarvan er vele antioxidant- en ontstekingsremmende werking hebben.
  3. Rabarber bevat veel vezels. In een ons rabarber zit 5% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid aan vezels.
  4. Rabarber ligt van april tot augustus in de winkels.
  5. De bladeren van rabarber kunnen niet worden gegeten; deze bevatten te veel oxaalzuur en giftige glycosiden.
  6. Rabarber kun je twee tot drie weken bewaren in de koelkast.

Vitaminen in rabarber

In een ons rabarber zit 24% van de ADH aan vitamine K. Dat is een mooie hoeveelheid. In boerenkool zit veel meer vitamine K, maar toch kan rabarber een goede aanvulling zijn. Vitamine K is vooral goed voor alzheimerpatiënten; vitamine K kan de degeneratie van de hersenen stop zetten. Verder zit er een redelijke hoeveelheid vitamine C in rabarber, namelijk 13% van de ADH. Overige vitaminen huizen met lagere percentages dan 5% in rabarber maar ze zitten er wel allemaal in. De werking van vitaminen, mineralen en polyfenolen is synergetisch; ze versterken elkaar in hun werking. Omdat alle verschillende vitaminen in rabarber zitten, is het goed om deze veelzijdige groente tot geliefde maaltijdtoevoeging te verheffen.

Mineralen in rabarber

De mineralenpercentages in deze steelgroente zijn niet spectaculair. Maar er moet worden opgemerkt dat vrijwel alle mineralen aanwezig zijn. Dat zelfde verschijnsel zien we ook bij de vitaminen. Ook mineralen kunnen elkaar versterkende werking vertonen; ze ondersteunen de werking van de vitaminen. Calcium en magnesium zitten het meest in rabarber. Beide mineralen kennen het ADH-percentage van 9%. Overigens is het zo dat de ADH-percentages per stuk verschillen; dat geldt voor alle plantaardige voeding. Daarnaast doet zich het verschijnsel voor dat elke grond in elk land en streek anders van samenstelling is; ook hierdoor kunnen de ADH-percentages uiteen lopen. In alle gevallen zijn de AD-percentages van biologisch of biodynamisch geteelde groenten hoger. Dat geldt ook voor rabarber. Kalium zit met een ADH-percentage van 6% in rabarber. Overige mineralen zitten er allemaal in, maar met kleinere percentages dan 5%.

Veldje rabarber / Bron: Kevin, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Veldje rabarber / Bron: Kevin, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Rabarber remt ontstekingen

In een Chinees wetenschappelijk onderzoek dat werd gepubliceerd in het jaar 2014, blijkt dat rabarber over ontstekingsremmende stoffen beschikt. Amoe-emodine is de belangrijkste ontstekingsremmende stof. In de Chinese traditionele geneeskunde is rabarber al sinds jaar en dag een natuurmedicijn. De werking van dit medicijn wordt in het wetenschappelijk onderzoek bevestigd. De productie van macrofagen, stoffen die een belangrijke rol in ons immuunsysteem spelen, wordt bevorderd en kankerveroorzakende stoffen worden verminderd in aantal door rabarber. Daarom werkt rabarber preventief tegen kanker, zo concluderen de onderzoekers.

In China is rabarber al eeuwenlang een natuurmedicijn.

Eettips rabarber

Je kunt een saus, siroop, jam, sorbet of sap maken van rabarber. Rabarber is lekker in combinatie met muffins, cakes, strudels en als beleg op pannenkoeken. In Koerdistan worden de rabarberstelen rauw gegeten. Er wordt enkel wat zout over gestrooid. Dus als je eens iemand wilt verrassen op een Koerdische snack, ben je snel klaar met de bereiding. In Nederland eten we rabarber het liefst zoet. Rabarber kan uitstekend worden gebruikt als vulling in een taart of een traditionele Limburgse vlaai.
Gerelateerde artikelen
Rabarber, de bladeren zijn giftigRabarber is een plant die het meerdere jaren goed doet in de tuin. Tot de familie van de duizendknoop (Polygonaceae) beh…
mijn kijk opDe geneeskracht van oxaalzuurOver oxaalzuur doen de wildste verhalen de ronde. Vele artsen en natuurartsen weten te melden dat oxaalzuur slecht is. O…
Recepten voor rabarberRecepten voor rabarberRabarber is als bladplant een aanwinst voor de tuin. Niet alleen in de moestuin, maar ook in de siertuin komt hij tot zi…
Vitamine B6 kan soms werken tegen nierstenenVitamine B6 kan soms werken tegen nierstenenNierstenen komen bij 1% tot 10% van mensen in de wereld voor. Een zeldzame soort nierstenen ontstaat door een verhoogde…
De geneeskracht van Russische rabarberDe geneeskracht van Russische rabarberRabarber kennen we allemaal als lekker fruit en basis voor een mooie verse compote; het wordt op dezelfde manier gegeten…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Cory Doctorow, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)
  • Ontstekingsremmend: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24685589
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Rabarber
  • http://www.nutrition-and-you.com/rhubarb.html
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Andrew, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • Afbeelding bron 2: Kellen, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 3: Kevin, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van rabarber"

Reacties

Hannie Kramer, 29-05-2017 18:43 #3
De rabarber heel fijn snijden en dan in een salade. Best heel smakelijk. Wordt ook in Syrië gedaan. Ik eet hem liever niet gekookt met veel suiker, wel lekker, maar niet gezond.

F. G. Talman, 22-05-2017 19:50 #2
Rabarbermoes (niet te fijn koken maar liefst met stukjes er nog in) is koud uit de koelkast een echte aanrader op brood tijdens de warme dagen!

Juul, 10-09-2016 13:08 #1
Ook in Nederland, wij aten hem vroeger ook rauw, we kregen een zakje suiker en een stengel van oma!

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 25-09-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!