InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Hoe gezond is chiazaad?

Hoe gezond is chiazaad?

Hoe gezond is chiazaad? Chiazaad is zo’n product dat sinds we de superfoods omarmen er helemaal bij hoort. Daarvoor kende nagenoeg niemand chiazaad, behalve de mensen die regelmatig in de natuurwinkels hun boodschappen deden. Behalve veel voorstanders van chiazaad, als onderdeel van de ogenschijnlijk broodnodige superfoods, zijn er echter ook wel wat tegenstanders en zou je er erg zorgvuldig mee om moeten gaan. Hoe zit het eigenlijk?

Wat is chiazaad?

Chiazaad is afkomstig van de Chiaplant, officieel Salvia Hispanica en komt voor in Mexico en Guatamala. Deze plant behoort tot de familie waar de muntplant ook deel van uitmaakt. De mooie bloemetjes die deze plant produceert, produceren weer kleine zaadjes (het ziet er een beetje uit als maanzaad). De kleine zaden zitten boordevol met vitaminen, mineralen, vezels en eiwitten.
Deze plant werd in Midden-Amerika al eeuwen geleden gebruikt als voeding en medicijn.

Wat doet chiazaad?

De zaadjes geven je een energieboost en het helpt je tevens je uithoudingsvermogen te vergroten (er zitten veel eiwitten in die weer goed zijn voor de spieropbouw). Het brengt je bloedsuikerspiegel en hormonen (door de omega 3 die er in zit) in balans. Dit kan je doen door wat chiazaadjes zo’n 10 minuten in een bakje water laten weken. Het wordt een soort gel die je op kunt drinken, waarbij het proces van koolhydraten die omgevormd worden tot suikers vertraagd wordt. Je krijgt nu minder snel die bekende pieken (en dalen) na het eten van koolhydraten. Je maakt minder insuline aan en dat helpt ook weer als je wat kilo’s kwijt wilt.
Verder helpt chiazaad calcium beter op te nemen en dat is weer belangrijk als bouwstof voor de botten en de ontwikkeling van je spieren (dus ook je hartspier).
Onderstaand een opsomming van wat er in exact in chiazaad zit (per 100 gram):
  • Eiwitten 209g
  • Vet 32,8g
  • Koolhydraten 41,8g
  • Calcium 714mg
  • Niacine 613 mg
  • IJzer 16,4 mg
  • Thiamine 0,18mg
  • Riboflavine 0,04mg

Hoe pas je het toe?

Voorop gesteld dat je het niet eenzijdig overal in moet doen maar af moet wisselen, zijn er voldoende manieren om het toe te passen. Middels het toevoegen van water kan je er een gel van maken en dit is het eenvoudigst. Maar veel mensen voegen ook gewoon los wat toe aan een smoothie, een bordje yoghurt of kwark met fruit, een muesli ontbijtje etc.
Als je het volwaardig gaat gebruiken, gebruik dan 1 tot max. 2 eetlepels per dag.

Daarnaast staat of valt alles met het gegeven dat je gezond wilt eten en drinken. Enerzijds een slecht eet- en leefpatroon hanteren en anderzijds superfoods als chiazaad toepassen, voegt uiteindelijk natuurlijk weinig toe.

Is er dan niets fout aan chiazaad?

Zoals met bijna alles, zitten er goede en minder goede kanten aan. De minder goede kanten zitten hem met name in het gegeven dat sommige mensen er “last” van kunnen hebben. Te denken valt aan:
  • diarree
  • winderig
  • misselijk
  • opgeblazen gevoel
Als je dit merkt bouw het dan rustiger op, want er zitten veel vezels in en dat gaat niet bij iedereen direct goed. Vergeet niet voldoende te drinken, want dat is altijd belangrijk en zeker als je veel vezels binnen krijgt.
Als je het rustig opbouwt kan je er ook voor kiezen het te weken in wat water. Het enzymenlaagje wat er omheen zit, kan “taai” zijn en soms helpt het als het in water heeft kunnen weken.
Chiazaad heeft verder een bloedverdunnende werking en verlaagd de bloeddruk, dus wees wel waakzaam als je al een lage bloeddruk hebt of bloedverdunners gebruikt.
Tenslotte heeft chiazaad stimulerende stoffen, dus er kan een licht verslavend karakter in zitten.

Tot slot

Het is niet lekker, het ziet er niet aantrekkelijk uit, maar als het gezond is dan nemen we het. Zorgvuldig met je voeding omgaan is altijd belangrijk, dus ook met superfoods zoals chiazaad. Het is niet zaligmakend en gebruik het alleen als je niet tot de risicogroep behoort én toch al een gezonde levensstijl nastreeft.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Superfoods: de gevarenSuperfoods: de gevarenSuperfoods waren dé gezondheidsrage van 2013. Ook in 2014 blijven de superfoods onverminderd populair. Maar er komen ste…
Wat zijn superfoods en bestaat superfood echt?Wat zijn superfoods en bestaat superfood echt?De mensen eten dagelijks voedsel. Het voedsel krijgt soms een bijzondere term toebedeeld. Zo wordt aan voedsel wel eens…
Superfoods: hennepzaad, chiazaad en lijnzaadSuperfoods zijn voedingsmiddelen die een hoog gehalte vitamines, mineralen en antioxidanten bevatten. Superfoods staan b…
Chiazaad, superfood of onzin?Chiazaad, superfood of onzin?Aan het chiazaad is al veel aandacht aan besteed, vooral op het internet. Het is een hype, net als veel andere superfood…
De risico's van superfoodDe risico's van superfoodSuperfoods: er zijn er ontzettend veel en allemaal hebben ze een verschillende werking. Superfoods kunnen ontzettend goe…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tetep Cs, Pixabay
  • B. Biancy - dietist

Reageer op het artikel "Hoe gezond is chiazaad?"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!