InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Snel en veilig afvallen

Snel en veilig afvallen

Snel en veilig afvallen Afvallen is de droom van velen. Mogelijk ook die van u. Er zijn vele verschillende afvalmethodes beschikbaar, die van alles en nog wat beloven. Het komt echter vaak voor dat ze moeilijk vol te houden zijn of dat ze uw gezondheid nadelig beïnvloeden. Ook zijn er allerlei wonderpillen te koop. Vaak blijkt helaas dat door deze pillen alleen het gewicht van uw portemonnee daalt en niet uw eigen gewicht. Misschien heeft u ook van alles en nog wat geprobeerd om af te vallen. Uw hoop dat het ooit lukt kan misschien verdwenen zijn, maar dit is geheel onterecht. Vet verliezen is namelijk niet heel erg moeilijk. Er zijn slechts drie simpele stappen nodig om snel een gezond gewicht te bereiken.

Stap 1: Verminder suiker en zetmeel

Het verminderen van suiker en zetmeel (koolhydraten) is heel belangrijk om lichaamsvet te verliezen. Suiker en zetmeel stimuleren namelijk de uitgifte van het hormoon insuline. Insuline is het belangrijkste hormoon betrokken bij de vetopslag in het lichaam. Als het insulinegehalte in uw bloed afneemt, dan kan vet makkelijker uit de vetvoorraden van het lichaam komen. Hierdoor kan het lichaam makkelijker vet verbranden (i.p.v. koolhydraten). Een ander voordeel van de insuline verlaging is dat uw nieren beter overtollig natrium en water uit uw lichaam verwijderen. Hierdoor heeft u minder vaak een opgeblazen gevoel en raakt u overtollig watergewicht kwijt. Door zetmeel en suiker zoveel mogelijk te verwijderen uit uw voeding, kunt u in de eerste week van het dieet al een paar kilo's verliezen.

Stap 2: Eet eiwitten, vetten en groenten

Elk van uw maaltijden zou een eiwitbron, een vetbron en koolhydraat arme groenten moeten bevatten. Door uw maaltijden zo op te bouwen vermindert u automatisch de hoeveelheid koolhydraten dat u per dag binnen krijgt.

Eiwitten

Eiwitten zorgen ervoor dat u snel vol zit. Ook kan het regelmatig eten van eiwitten ervoor zorgen dat u metabolisme omhoog gaat. Belangrijke bronnen van eiwit zijn: vlees, vis/zeedieren en eieren.

Vetten

U hoeft niet bang te zijn voor vetten. Dit dieet is vooral gericht om de koolhydraat inname te minderen. Een dieet dat zowel koolhydraatarm en vetarm is, is vaak gedoemd om te mislukken. Want door zo'n dieet kunt u zich niet goed voelen en dit heeft tot gevolg dat u het dieet opgeeft. Een aanbevolen vetbron tijdens het koken is kokosnoot olie. Kokosnoot olie bevat namelijk vetten die u sneller een vol gevoel geven en zij kunnen uw metabolisme ook verhogen. Andere aanbevelingen zijn boter, olijfolie en vette vis.

Koolhydraatarme groenten

Koolhydraatarme groenten kunt u gewoon in grote hoeveelheden eten, zonder dat u zich zorgen hoeft te maken. Voorbeelden van koolhydraat arme groenten zijn: broccoli, spinazie, bloemkool, boerenkool, sla, snijbiet en selderij.

Door voldoende vlees en groenten te eten krijgt u voldoende mineralen, vezels en vitaminen binnen. Waardoor het eten van granen niet noodzakelijk is.

Stap 3: 3-4 dagen per week sporten

In dit dieet is sporten niet noodzakelijk om gewicht te verliezen. Maar het kan natuurlijk nooit slecht zijn. Het is aanbevolen om 3-4 dagen per week naar de sportschool te gaan. Krachttraining zorg ervoor dat uw metabolisme niet omlaag gaat, wat vaak tijdens diëten gebeurt. Ook verbrand u tijdens krachttraining wat calorieën. Als u geen tijd/zin heeft om naar de sportschool te gaan, kunt u ook aan cardio doen zoals hardlopen of fietsen.

Optioneel: Een dag pauze per week

Als u er behoefte aan heeft, kunt een dag per week een pauze in lassen. Dit is helemaal niet erg. Probeert dan wel op die dag gezonde koolhydraten binnen te krijgen zoals: rijst, aardappelen, fruit, haver enzovoort. Ook als u behoefte heeft aan een ongezonde hap, kunt u deze dag hiervoor gebruiken. Het kan zijn dat u deze dag wat aankomt, maar dit gaat er weer snel af. Het is wel belangrijk dat u slechts een dag pauze per week inlast en niet vaker.
© 2014 - 2019 Gratos, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Gewicht verliezen? Zes tips om gemotiveerd te blijvenGewicht verliezen? Zes tips om gemotiveerd te blijvenVeel mensen die willen afvallen houden het meestal niet lang vol. Gewicht verliezen gaat gemakkelijker als je gemotiveer…
Afvallen: motivatie en doelen voor afslankenAfvallen: motivatie en doelen voor afslankenAfvallen of afslanken begint met persoonlijke motivatie: waarom wil je afvallen? Door concrete en realistische doelen te…
Bronnen en referenties
  • http://authoritynutrition.com/how-to-lose-weight-as-fast-as-possible/

Reageer op het artikel "Snel en veilig afvallen"

Infoteur: Gratos
Gepubliceerd: 05-10-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!