InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Superfood: Havermout

Superfood: Havermout

Havermout staat bekend als een gezond begin van de dag. Het is lekker, makkelijk en supergezond. Je kunt het verwerken in muesli, brood, koekjes en nog veel meer. Het wordt zelfs gebruikt voor verzorgende en voedende gezichtsmaskers. Maar wat is havermout? En welke voordelen heeft het?

Hoe wordt havermout gemaakt?

Havermout wordt bereid uit de graansoort haver. De haverkorrels worden gewassen en gepeld, daarna verhit en in stukjes geknipt. Vervolgens wordt het gestoomd en geplet. Haver is van nature glutenvrij, maar kan tijdens het transport of verwerking wel in contact komen met gluten. Hierdoor is het niet meer vanzelfsprekend dat de havermout die je in de winkel koopt ook glutenvrij is.

Verlagend effect op LDL-cholesterol

LDL-cholesterol staat bekend als slechte cholesterol en is een risicofactor voor slagaderziekte, ook bekend als aderverkalking of atherosclerose. Het bevordert de vetafzetting in de aderen.
HDL-cholesterol, de goede variant, heeft juist een gunstig effect omdat het cholesterol kan afvoeren. Het grootste voordeel van havermout is dat het het slechte cholesterol vermindert en de goede cholesterol in stand houdt.

De cholesterol wordt vervolgens door de gal uitgescheiden in galzuur en galzout. Havermout zorgt voor een cholesterolhuishouding doordat het zich bindt aan galzuren en galzouten. Op deze manier wordt het cholesterol niet geabsorbeerd, maar verlaat het samen met de voedingsvezels het lichaam via de ontlasting. Havermout verkleint op deze manier het risico op hart- en vaatziekten

Opbouw van spieren

Doordat havermout een kleine hoeveelheid eiwitten bevat, draag het bij aan de opbouw, de instandhouding en het herstel van spierweefsel. Aangezien het veel langzame en complexe koolhydraten bevat zorgt het tevens voor een goede energielevering. De koolhydraten worden namelijk langzaam verteerd en worden zo geleidelijk opgenomen in het lichaam. Hierdoor zorgt het voor langere periode aan energie. Dit krachtvoer is daarom ook zeer populair bij bodybuilders die spiermassa willen kweken.

Het zorgt voor een efficiënte en snelle stofwisseling

Het is iedereen bekend dat vezelrijke voeding van groot belang is voor een goede stofwisseling en spijsvertering.
Havermout is rijk aan voedingsvezels. Vezels werken als een smeermiddel voor de darmen, waardoor de maag-darmwerking optimaal verloopt. Je darmen kunnen hierdoor goed functioneren en gezond blijven waardoor belangrijke voedingsstoffen beter worden opgenomen. De vezels in havermout vormen een voedingsbodem waarin goede bacteriën uitstekend gedijen. Een mens heeft gemiddeld 1 kilo van deze goede bacteriën in zijn spijsverteringskanaal. Hoe gezonder deze micro-organismen zijn, hoe gezonder jijzelf zult blijven.

Het is geneeskrachtig

Havermout staat bekend om het verzachten van de huid. Het is hierdoor ideaal voor huidirritatie of waterpokken. Dompel een washandje met havermout enkele malen in het badwater tot het melk-wit ziet. Het werkt verzachtend op jeuk, maar helpt ook bij de uitdroging van waterpokken.

Je kunt havermout ook gebruiken in gezichtsmaskers. Meng hiervoor havermout met lauwwarm water en voeg er honing aan toe. Mix dit geheel goed en breng het aan op het gezicht. Het masker voedt de huid en verwijderd dode huidcellen.

Havermout en afvallen

Havermout bevat weinig vet en is rijk aan in water oplosbare voedingsvezels. Het is een goede bron van eiwitten, complexe koolhydraten, voedingsstoffen en ijzer. Verder heeft het een glycemische index van 49. Hierdoor schiet je bloedsuikerspiegel niet omhoog maar blijft deze mooi stabiel. Vandaar dat havermout een zeer goede basis is als ontbijt. Het zorgt het voor een verzadigd gevoel waardoor je minder trek krijgt in andere dingen of de welbekende suikerdip. Door de eiwitten zul je je eigen spieren niet afbreken. Het bevat tevens veel vezels die de darmwerking bevorderen en verstoppingen voorkomen.

Voedingswaarde van havermout

Per 100 gram bevat havermout:
Energie: 380 kcal / 1595 KjMeerv.onverzad.vet.: 3,0 gr Kalium: 320 mg
Water: 9,4 gr Cholesterol: 0,0 gr Calcium: 70 mg
Eitwit: 13,1 gr Vezels: 7,5 gr Fosfor: 400,0 mg
Koolhydraten: 62,0 gr Vit B1: 0,60 mg Ijzer: 4 mg
Suikers: 4,5 gr Vit B2: 0,05 mg Magnesium: 120,00 mg
Vet: 7,0 gr Vit B6: 0,12 µg Koper: 0,20 mg
Verzad. vet: 1,0 gr Vit B11: 45 µg Zink: 15,0 mg
Enk.onverzad.vet.: 3,0 gr Natrium: 5mg

Bron van vitamines en mineralen

Havermout is rijk aan aan vitamines en mineralen die nodig zijn om elke dag goed te functioneren. Zo bevat het onder andere silicum, saponine, magnesium, en ijzer.

Zoals je ziet is havermout niet alleen lekker, gemakkelijk en gezond, maar bevat het ook een groot aantal voordelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Havermout: gezond voor bloeddruk, cholesterol en diabetesHavermout: gezond voor bloeddruk, cholesterol en diabetesIs havermout gezond? Jazeker! Havermout kent veel gezondheidsvoordelen. Havermout wordt bereid uit de graansoort haver.…
Hoe gezond is havermout?Een gezond ontbijt is voor iedereen van ons een must. Het is zonder twijfel één van de belangrijkste maaltijden van de d…
Goedkoop superfood; haver en havermoutHavermoutpap werd vroeger heel veel gegeten. Het wordt gemaakt van haver. Het voedde goed en er zitten veel goede stoffe…
Waterpokken: onderzoek, feiten én homeopathieWaterpokken: onderzoek, feiten én homeopathieLentetijd, waterpokkentijd. Veel kinderen zijn de pineut. Maar niet alleen de kinderen. Uit onderzoek van VSM Kind blijk…
Is quinoa glutenvrij?Quinoa is een echte powerfood en steeds meer mensen ontdekken wat de voordelen van dit graan zijn. Zo kun je er bijvoorb…
Bronnen en referenties
  • http://www.bodyenpower.nl
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Havermout
  • http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=690

Reageer op het artikel "Superfood: Havermout"

Infoteur: Tina85
Gepubliceerd: 05-10-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!