InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Ideale avondsnacks voor een slanke lijn

Ideale avondsnacks voor een slanke lijn

Sommige voedingsdeskundigen zijn van mening dat het niet goed is om twee tot drie uur voor bedtijd te eten. Je zou er dik van worden en/of er onrustig van slapen. Dit is echter gemakkelijker gezegd dan gedaan als je de hele dag op je lijn heb gelet, of als je voor bedtijd nog trek hebt. Een knorrende maag is nu een maal ook niet bevorderlijk voor je nachtrust. Niet alle bedtijdsnacks zijn slecht voor de lijn, en niet alle snacks verhinderen een goede nachtrust. Wat kun je nu al dan niet vóór bedtijd eten als je wilt afvallen of niet aan wil komen?

Inhoud:

Herkomst misverstand dat je van avondsnacken dik wordt

Het is een hardnekkig misverstand dat als je een paar uur voordat je gaat slapen eet, je dik wordt of niet goed slaapt. Waar komt dit misverstand toch vandaan? Waarschijnlijk doordat mensen die ís avonds laat eten dit vaak als een uitlaatklep gebruik. Als je eet terwijl je gestrest, dan heb je de neiging te veel en ongezond te eten.

Het risico van een nachtelijke eetbui is dat dat je bloedsuikerspiegel omhoog schiet waardoor je onrustig slaapt. Als je je ís ochtends brak voelt, heb je weer de neiging om je energie te willen halen uit te veel en ongezond eten. Als je echter bij echte trek verantwoorde avondsnacks eet, hoef je niet bang te zijn voor overgewicht of een onrustige slaap.

Welke voedingsmiddelen vóór bedtijd vermijden?

Het is niet aan te raden om vlak voor het slapen gaan voedingsmiddelen te gebruiken die een stimulerend effect hebben op je maag of lichaam; hieronder vallen alcohol, koffie, chocolade en limonade. De reden hiervoor is dat deze voor een onrustigere slaap zorgen, waardoor je 's ochtends niet uitgerust wakker wordt. Het is bekend dat een te korte nacht tot overgewicht leidt. Met deze snacks bereik je dus in elk geval niet dat je een slanke lijn krijgt of behoudt.

Wat zijn goede avondsnacks?

Aan te raden zijn snacks die je bloedsuikerspiegel niet de lucht in laten schieten, en waar je niet van aankomt. Dit zijn lichte snack, met ongeveer 100 tot 150 calorieën, die je een voldaan gevoel geven waardoor je ook de nacht goed doorkomt.

Slaap opwekkende snacks met weinig calorieën

Een bakje magere Griekse yoghurt met bossen

Dit is een goede snack vanwege het lage aantal calorieën 100 tot 150. De eiwitten in yoghurt geven je een vol gevoel. Van de stof Tryptofaan die in yoghurt voorkomt, wordt wel gezegd dat het een probaat middel tegen slapeloosheid zou zijn. Denk maar aan het oeroude advies om voor het slapen een glas warme melk te drinken.

Twee plakjes kalkoen

Kalkoen bevat niet veel vet en goede eiwitten, en per 100 gram ongeveer 100 calorieën. Een ander voordeel van kalkoen is dat het - net als ander gevogelte als kip, fazant en kwartel) - eveneens het slaapverwekkende stofje tryptofaan bevat.

Een appel en een eetlepel pindakaas (of een andere notenpasta)
Je dient dan wel een pindakaas van 100% pindaís of noten, waaraan geen suiker is toegevoegd, te kiezen. Dit is een lekkere krokante en goede avondsnack; de eiwitten in de pindakaas geven een vol gevoel, en toch ligt deze snack niet zwaar op de maag. Bovendien is een appel vezelrijk, wat voor een gelijkmatige stijging van je bloedsuikerspiegel gelijkmatig zorgt.

Als je een appel in kleine partjes verdeelt en in een bakje serveert, is het even gezellig als maar gezonder dan gedachteloos een bakje chips voor de televisie weg eten. Kauw langzaam en dip af en toe een stukje appel in de pindakaas of notenpasta.

Een banaan

Een banaan bevat ongeveer 100 calorieën, is vezelrijk en bevat eveneens het slaapverwekkende tryptofaan.

Wortelsticks en drie eetlepels humus

Chips zijn populair vanwege het krakende gevoel als je erop kauwt. Wortels zijn ook lekker krokant en geven lang een vol gevoel. Omdat ze weinig calorieën bevatten, hebben ze niet de nadelen die chips hebben.

Een kleine tortilla met kidneybonen

Ook deze snack bevat rond de 150 calorieën. Kidneybonen zijn langzame koolhydraten die veel vezels bevatten. Omdat deze langzaam als bloedsuiker in het bloed worden opgenomen, verstoren deze de nachtrust niet.

Een kopje kamillethee
Soms heb je wel trek, maar geen zin om iets te eten. Een kopje kamillethee is dan ideaal. Kamillethee (zonder suiker) bevat namelijk geen calorieën terwijl zij toch voor een beetje vol gevoel zorgt.

Kamillethee is een zachte kruidenthee met een aangename smaak, die een rustgevende, ontspannende werking heeft. Ideaal dus om heerlijk in slaap te vallen.

Tot slot

Om een slanke lijn te krijgen en te houden, is het ook nodig dat je overdag tussen de maaltijden verstandige snacks en tussendoortjes eet. Om niet te veel aan te komen is daarnaast het aan te bevelen om per dag maximaal twee snacks te gebruiken. Eén snack een aantal uren voor het slapen, en de andere tussen de lunch en het avondeten. Als je 's ochtends ook een snack eet omdat je hongerig bent, is dit een teken dat je onvoldoende of niet-voedzaam hebt ontbeten. . Indien je met een bord havermoutpap of een groene smoothie ontbijt, kun je de periode tot de lunch zonder hongergevoel overbruggen.

Lees verder

© 2014 - 2018 Crayon, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Verantwoord snacken in de avondVerantwoord snacken in de avondNa een lange dag zit je dan eindelijk op de bank voor de buis. Dan is de behoefte aan wat lekkers soms onweerstaanbaar g…
Afvallen rond je buikAfvallen rond je buik lijkt erg moeilijk maar dat is het niet. Veel mensen proberen alleen af te vallen rond hun buik do…
Afvallen door te slapen - heilzame nachtrustAfvallen door te slapen - heilzame nachtrustAfvallen door te slapen, dat klinkt toch als muziek in de oren. Slapen heeft grote invloed op het lijf en wie wil afvall…
Bronnen en referenties
  • www.womenshealthmag.com: The 8 Best Bedtime Snacks for Weight Loss, Esther Crain
  • http://www.womenshealthmag.com/weight-loss/does-eating-late-cause-weight-gain
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Tryptofaan
  • Image courtesy of Ambro at FreeDigitalPhotos.net
  • Image courtesy of Serge Bertasius Photography at FreeDigitalPhotos.net
  • Foto: Flickr.com: Jean Layton, Late night snack, organic apple and peanut butter with a sprinkle of kosher salt

Reageer op het artikel "Ideale avondsnacks voor een slanke lijn"

Infoteur: Crayon
Laatste update: 05-11-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gezond gewicht
Medische informatie…
Schrijf mee!