InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Zijn pistachenoten gezond?

Zijn pistachenoten gezond?

Zijn pistachenoten gezond? Zijn pistachenoten gezond? Lekker dat zeker, maar wat zit er eigenlijk in een pistachenoot? En is deze inhoud gezond of kleven er ook nadelen aan het eten van pistachenoten? Wat is eigenlijk de oorsprong van pistachenoten? Zit er bovendien verschil tussen de rauwe, geroosterde en de gebrande pistachenoot?

Oorsprong van pistachenoten

7000 v.C. aten mensen al pistachenoten. Dit gebeurde in Turkije, Syrië en de gebieden daaromheen. Hij is daardoor uiteindelijk ook beland in Italië en een noot geworden die steeds in de geschiedenis terugkomt. Zo wordt hij een aantal keer omschreven in de Bijbel. De pistachenoot werd genuttigd door de rijken, reizigers en het normale volk. Maar niet in het land wat nu Ethiopië heet. De legende gaat namelijk dat de koningin van Sheba ze als een noot voor de rijken wilde hebben. Het normale volk mocht ze daarom niet zelf laten groeien voor eigen gebruik.

Gezonde en lekkere noot

De pistachenoot bevat veel voedingsstoffen (zie hieronder). Een handjevol pistachenoten per dag past daarom goed in een gezond dieet en is dus het perfecte lekkernij voor bij de borrel.

Pistachenoten zijn rauw, geroosterd en gebrand verkrijgbaar. Hierbij heb je ook nog de keuze in gezouten of ongezouten. Hiervan is de ongezouten rauwe pistachenoten het gezondst.

De verschillende soorten pistachenoten

Over het algemeen weet iedereen dat pistachenoten ongezouten en gezouten verkrijgbaar zijn. Maar ze zijn bovendien rauw, geroosterd en gebrand verkrijgbaar. Wat is het verschil tussen deze drie?

Rauwe pistachenoten

Rauwe pistachenoten zijn niet bewerkt, hierdoor houden ze meer vitaminen en mineralen vast dan geroosterde en gebrande pistachenoten. Omdat ze rauw zijn is de smaak wel wat minder sterk dan de geroosterde en gebrande soorten.

Geroosterde pistachenoten

Geroosterde pistachenoten zijn droog geroosterd. De smaak wordt hierdoor versterkt, maar de pistachenoot verliest wel wat vitaminen en mineralen. Door het roosteren zijn de pistachenoten bruiner dan de rauwe variant. Ook wordt de smaak door het roosteren versterkt.

Gebrande pistachenoten

Gebrande pistachenoten hebben nog een sterkere smaak dan de geroosterde pistachenoten. Dit komt omdat ze zijn gefrituurd in olie. Door het op een hoge temperatuur gebrand te worden hebben de gebrande pistachenoten wel minder mineralen en vitaminen dan de ongebrande varianten. Daarnaast beschikken ze over meer vet doordat ze in olie gefrituurd worden.

Wat zit er in?

100 gram pistachenoten (ongezouten) betreft 649kcal
  • 51,5 g vet
    • Waarvan 5,5 g verzadigd
    • Waarvan 27,4 g enkelvoudig onverzadigd
    • Waarvan 15,8 g meervoudig onverzadigd
  • 19,5 g eiwit
  • 9,4 g vezels
  • 136m g calcium
  • 7mg ijzer
  • 1100 mg kalium
  • 158 mg magnesium
  • 1 mg zink
  • 5 mg natrium

Pistachenoten werken verzadigend

Pistachenoten bevatten veel eiwit en vet, hierdoor zijn ze meer vullend en zorgen ze ervoor dat je eetbuien beter kan bestrijden. Je eet er dan niet teveel van en je hebt toch een verzadigd gevoel. Hierdoor is de kans kleiner dat je voedsel met veel koolhydraten gaat consumeren, omdat je toch al gevuld bent. In de lange termijn kan dit er dus voor zorgen dat je inname van de hoeveelheid slechte calorieën daalt.

Pistachenoten tegen het glycatieproces

De speciale antioxidanten in pistachenoten kunnen een proces genaamd glycatie verminderen. Dit komt vaak voor bij diabetes. Glycatie is een proces waarin suikers niet goed verbinden met het eiwit. Hierdoor wordt het eiwit onbruikbaar en het weefsel erg hard en stijf. Het gevaar van dit weefsel is dat er zogenaamde eindproducten ontstaan, de geavanceerde glycatie eindproducten. Deze zijn erg schadelijk voor het lichaam. Bij diabetes is het risico hoog dat je deze eindproducten in je lichaam te krijgt bij een langdurig hoge bloedsuikerspiegel. De antioxidanten bestrijden dit glycatieproces.

Vermijdt maculadegeneratie

Maculadegeneratie is een oogziekte die langzaam je zichtveld minder maakt. Dit zorgt ervoor dat volwassenen minder makkelijk kunnen lezen en zelfs mensen herkennen gaat moeilijker. Vrije radicalen vallen de cellen aan en beschadigen deze. Dit zorgt voor de maculadegeneratie. Luteïne en zeaxanthine zijn twee antioxidanten die in pistachenoten aanwezig zijn. Ze vechten tegen deze vrije radicalen en vermijden op die manier dat de cellen worden beschadigd wat kan leiden tot maculadegeneratie.

Bescherming van het immuunsysteem

Een gezond immuunsysteem heeft een juiste hoeveelheid vitamine B6 nodig. In pistachenoten zit een goede hoeveelheid van deze vitamine. Een tekort aan vitamine B6 kan ervoor zorgen dat de hersenen en het immuunsysteem niet goed functioneren. Het immuunsysteem kan dan minder goed vechten tegen infecties. De vitamine B6 in pistachenoten helpt ook bij het maken van gezonde rode bloedcellen. Bovendien zorgen pistachenoten ervoor dat de lymfeklieren gezond blijven. Hierdoor wordt de productie van witte bloedcellen beschermd. Witte bloedcellen beschermen het lichaam tegen infecties.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Drie lekkere wellnessdranken met pistacheDrie lekkere wellnessdranken met pistacheSmoothie’s en wellnessdranken zijn niet alleen lekker maar ook gezond. Pistachenoten hebben veel enkelvoudige en onverza…
Recepten met pistachenotenPistachenoten, je vindt ze lekker of niet. Meestal zit er niets tussen als het om pistachenoten gaat. Naast pistachenote…
Heerlijke noten en zuidvruchtenOrganiseer je een feestje, dan kun je met noten en zuidvruchten veel meer doen dan ze simpel te serveren in een bakje. N…
De geneeskracht van pistachenotenDe geneeskracht van pistachenotenPistachenoten bevatten de meeste fytonutriénten van alle noten. Pistachenoten komen oorspronkelijk uit Groot Iran (Iran…
Frisse maaltijdsalades met quinoaDeze smakelijke frisse maaltijdsalades zijn het lekkerst indien u ze van tevoren klaarmaakt. Laat de ingrediënten die mo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • http://www.livestrong.com/article/5808-pistachioss-health-benefits/
  • http://www.foodreference.com/html/a-pistachios-208a.html
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Pistachio
  • https://www.denotenkoerier.nl/klantenservice/veel-gestelde-vragen
  • www.voedingswaardetabel.nl
  • http://www.stylecraze.com/articles/top-12-health-benefits-of-pistachios/
  • http://www.healthdiaries.com/eatthis/7-health-benefits-of-pistachios.html

Reageer op het artikel "Zijn pistachenoten gezond?"

Infoteur: Freshprince
Laatste update: 02-06-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!