Het gevaar van E-621 oftewel ve-tsin

Het gevaar van E-621 oftewel ve-tsin In het verleden werd ve-tsin eigenlijk alleen gebruikt in Chinees eten verder was het verboden in Nederland. Maar tegenwoordig is het een goedgekeurd E-nummer en wordt het veel gebruikt in allerlei, vooral hartige, voedingsmiddelen. Maar is E-621 wel zo gezond? Ondanks het gegeven dat het merendeel van de onderzoeken hiernaar geen gezondheidsrisico's aantonen is niet voor niets toevoeging van E-621 in de E.U. aan een maximum van 10mg in een kilo voedsel gebonden. In die onderzoeken wordt er soms abusievelijk vanuit gegaan dat glutaminezuur identiek is aan MSG. Het feit blijft echter dat E-621 allerlei vervelende gevolgen kan hebben voor je gezondheid.

Algemeen

E-621 is een lichaamseigen stof die onder meer ook wel ve-tsin of mononatriumglutamaat (MSG) wordt genoemd. Het is een gistextract en het dient als synthetische smaakversterker. Als er ve-tsin in het eten zit zorgt het ervoor dat je er meer van eet. Daardoor krijg je meer calorieën binnen en bestaat er een verhoogd risico op overgewicht. E-621 het wordt met name gebruikt in hartige voedingswaren zoals:

  • vleesbeleg
  • (paprika) chips
  • hartige snacks
  • sauzen
  • soep en bouillon
  • kant en klaar maaltijden

Niet altijd wordt op de verpakking ve-tsin aangeduid als E-621. Het wordt onder andere ook vermeld als gistextract, MSG of glutaminezuur. Glutaminezuur op zich is een aminozuur, dat in veel voedingsmiddelen van nature voorkomt. Zo zit het bijvoorbeeld in tomaat. De MSG die we via E621 binnenkrijgen is echter van een andere, synthetische samenstelling. Dit is een ongebonden vorm, die voor veel problemen kan zorgen.

Mogelijke bijwerkingen van ve-tsin

Ve-tsin heeft een hele lijst met mogelijke bijwerkingen, hieronder vallen onder andere:
  • migraine
  • hoge bloeddruk
  • chronische ontstekingen
  • slapeloosheid
  • hartkloppingen
  • gezwollen lippen of ledematen
  • neurologische stoornissen
  • te hoog gehalte aan triglyceriden
  • gedragsstoornissen

Negatieve gevolgen van E-621

E-621 is lange tijd verboden geweest in Nederland en andere Europese landen, maar het is anno 2020 al een aantal jaren goedgekeurd voor gebruik in voedingswaren. Het heeft echter een groot aantal mogelijke bijwerkingen. Zo kan E-621 een negatieve invloed hebben op de hersenen, het zenuwstelsel en problemen veroorzaken bij het focussen.
Daarbij werkt het ook nog verslavend en zorgt het ervoor dat je meer van een product consumeert. Dat is ook de reden dat je soms niet kunnen stoppen met chips eten, omdat er ve-tsin in chips zit. Doordat je stelselmatig meer eet wordt je meer gevoelig voor overgewicht en mogelijk ook voor het ontwikkelen van diabetes.

Excitotoxinen en ontgiften

E-621 en ook aspartaam (E-951) zijn E-nummers die vallen onder de excitotoxinen. Deze moleculen kunnen leiden tot vergiftiging van het zenuwstelsel. Om te voorkomen dat deze toxinen in je lichaam negatieve effecten kunnen veroorzaken is het zaak om deze E-nummers te vermijden. Om reeds gedane schade op te heffen zijn er wel een paar supplementen die je lichaam kunnen helpen bij het opruimen van deze toxines. Hieronder vallen onder andere:
  • mariadistel
  • kurkuma
  • omega 3-vetzuren zoals in krillolie en lijnzaadolie.
  • selenium en zink
  • vitamine C

Deze supplementen helpen de lever bij het ontgiften van het lichaam. Omega 3, vitamine C en E en ook selenium en zink ondersteunen de weerstand van het lichaam, wat daardoor de toxines eerder en beter op kan ruimen. Vaak is er binnen een paar weken al een verschil te bemerken in bijvoorbeeld het gedrag van iemand als diegene last heeft van eerder genoemde ve-tsin gevolgen.
Gerelateerde artikelen
Gistextract als smaakmakerGistextract als smaakmakerGistextracten worden in voedingsmiddelen gebruikt om een hartige smaak te krijgen. Veel soepen, sauzen, hartige snacks e…
Waarom je E621 beter niet kunt nuttigenE621 wordt veel gebruikt in de Aziatische keuken, vooral in de Chinese en de Indonesische keuken. Veel mensen kunnen er…
E-621, een gevaarlijke toevoeging in ons eten!MSG (ofwel E-621) zit in ons eten. Wat is MSG? Wat doet het met je? Tijd om aandacht te besteden aan een van de gevaarli…
Drie keukenkruiden met ongezonde bijwerkingenDrie keukenkruiden met ongezonde bijwerkingenWe houden allemaal van eten dat lekker smaakt en gebruiken daarom graag allerlei specerijen en kruiden in de keuken. Hel…

Verborgen suikers herkennen op het etiketVerborgen suikers herkennen op het etiketIn veel bewerkte producten die we in de supermarkt kopen zit suiker. Omdat iedereen tegenwoordig wel weet dat te veel va…
Coca Cola Life: Nieuw, groen, gezond en nog net zo lekker?Sinds januari 2015 is er een nieuwe Coca Cola smaak te koop: Coca Cola Life. Met het groene label, wordt de consument zo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Faixal, Pixabay
  • http://www.fonteine.com/e621.html

Reageer op het artikel "Het gevaar van E-621 oftewel ve-tsin"

Reacties

Ineke Duyndam, 23-07-2019 17:46 #4
Hallo,

Na het eten van een Chinees gerecht met vetsin (nagevraagd bij het restaurant) heb ik met hartkloppingen gelopen van s'avonds 8 uur tot de andere middag. De Ambulance is in de ochtend langs geweest voor een hartfilmpje. Na een 2de bètablokker is de hartslag weer rustig geworden. Ik heb het restaurant gebeld, die reageerden als, volgende keer even doorgeven, dan doen wij er geen vetsin in. Sommige mensen zijn er allergisch voor.
Hebben er meer mensen die ervaringen met vetsin?

Reijnvaan, 28-05-2019 18:06 #3
Geachte,
veel getest, mijn vrouw heeft erg veel last van migraine. Vond het eerst onzin, maar met haar de proef op de som gesteld, en Vetsin toegediend in het eten en inderdaad, binnen 10 min explodeerde haar hoofd. aantal keren herhaald bij verschillende gerechten en altijd met zelfde gevolg. Sindsdien controleren wij altijd de ingrediënten op E621 en vragen slagers en koks of zij het gebruiken alvorens iets te kopen/bestellen! Dus voor notoire hoofdpijnleiders, pas op en doe de proef op de som! Reactie infoteur, 29-05-2019
Dank u wel voor uw reactie. Fijn om te horen dat uw vrouw migraine kan voorkomen door geen vetsin te eten.

Fleurkemi, 13-09-2018 12:40 #2
Indien ik producten eet met smaakversterkers dan reageert mijn lichaam erop door erge buikkrampen en diarree.
Dit kan kort na het eten ervan zijn, tot 2 dagen erna. Dit werd ook aangetoond door eerst een FODmap dieet te volgen en dan stilletjesaan terug alle zaken te gaan eten. Daaruit bleek dat ik reageer op vb charcuterie met E621, chinees, soep (bouillonblokjes), bereid vlees (zoals gemengd gehakt, hamburgers, .etc… ), bepaalde chips (bij de gewone zout chips geen probleem, check samenstelling!) Dus bij synthetische smaakversterkers want bij tomaten heb ik geen probleem. Vanaf dan eet ik heel puur en niet meer bereid. Je merkt het zo als je iets eet dat bereid is en het smaakt heel lekker (wat normaal niet zo is als je het zelf zou maken) dan is het fout boel. We kruiden met natuurlijk kruiden en look. Geeft ook veel smaak. Reactie infoteur, 13-09-2018
Het is even uitzoekwerk en inderdaad E621 zit in veel meer producten dan je denkt. Maar als je eenmaal weet waarom je je steeds weer ziek voelt, zeker de moeite waard van het uitzoeken. Dus veel succes en vooral veel gezondheid toegewenst!

Kitsuki, 26-07-2016 23:31 #1
Dit is echt onzin… Er is nog nooit aangetoond dat E621 gevaarlijk kan zijn. En er zijn ook echt zeer veel onderzoeken geweest, waaruit altijd weer blijkt, dat het niet schadelijk is. Reactie infoteur, 27-07-2016
Iedereen heeft recht op zijn eigen mening.

Infoteur: Zonne
Laatste update: 09-06-2020
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!