InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Het gevaar van E-621 oftewel ve-tsin

Het gevaar van E-621 oftewel ve-tsin

Het gevaar van E-621 oftewel ve-tsin In het verleden werd ve-tsin eigenlijk alleen gebruikt in Chinees eten verder was het verboden in Nederland. Maar tegenwoordig is het een goedgekeurd E-nummer en wordt het veel gebruikt in allerlei, vooral hartige, voedingsmiddelen. Maar is E621 wel zo gezond? Het antwoord daarop dient te luiden nee, omdat E-621 allerlei vervelende gevolgen kan hebben voor de gezondheid.

Algemeen

E-621 wordt ook wel ve-tsin of mononatriumglutamaat (MSG) genoemd. Het is een gistextract en het dient als synthetische smaakversterker. Als er ve-tsin in het eten zit zorgt het ervoor dat je er meer van eet. Daardoor krijg je meer calorieën binnen en bestaat er een risico op diabetes en overgewicht.
En het wordt met name gebruikt in hartige voedingswaren zoals:
  • vleesbeleg
  • (paprika) chips
  • hartige snacks
  • sauzen
  • soep en bouillon
  • kant en klaar maaltijden

Niet altijd wordt op de verpakking ve-tsin aangeduid als E621. Het wordt onder andere ook vermeld als gistextract, MSG of glutaminezuur. Glutaminezuur op zich is een aminozuur, dat in veel voedingsmiddelen van nature voorkomt. Zo zit het bijvoorbeeld in tomaat. De MSG die we via E621 binnenkrijgen is echter van een andere, synthetische samenstelling. Dit is een ongebonden vorm, die voor veel problemen kan zorgen.

Bijwerkingen van ve-tsin

Ve-tsin heeft een hele lijst met mogelijke bijwerkingen, hieronder vallen onder andere:
  • migraine
  • hoge bloeddruk
  • chronische ontstekingen
  • slapeloosheid
  • hartkloppingen
  • gezwollen lippen of ledematen
  • neurologische stoornissen
  • te hoog gehalte aan triglyceriden
  • gedragsstoornissen

Negatieve gevolgen van E-621

E-621 is lange tijd verboden geweest in Nederland en andere Europese landen, maar het is nu al een aantal jaren goedgekeurd voor gebruik in voedingswaren. Het heeft echter een groot aantal mogelijke bijwerkingen, zo heeft het ook een negatieve invloed op de hersenen en het zenuwstelsel. En het kan daardoor bij mensen die er gevoelig voor zijn zorgen voor een scala aan bijwerkingen zoals woedeaanvallen, apathie en schizofrenie. Maar ook bijvoorbeeld het problemen hebben met focussen.
Daarbij werkt E621 ook verslavend en het zorgt ervoor dat je meer van een product consumeert. Dat is ook de reden dat mensen soms niet kunnen stoppen met chips eten, omdat er ve-tsin in chips zit. Doordat je stelselmatig meer eet wordt je meer gevoelig voor overgewicht en mogelijk diabetes.

Autisme

Voor kinderen die last hebben van autisme of Pdd NOS en aanverwante stoornissen heeft het zeker zin om eens te kijken hoe ze reageren op een dieet zonder glutamaat erin. Er bestaan diverse verhalen op internet waarbij kinderen beter leren omgaan met autisme door het dieet aan te passen en ve-tsin weg te laten.

Excitotoxinen en ontgiften

E621 en ook aspartaam (E951) zijn E-nummers die vallen onder de excitotoxinen. Deze moleculen kunnen leiden tot vergiftiging van het zenuwstelsel. Om te voorkomen dat deze toxinen in je lichaam negatieve effecten kunnen veroorzaken is het zaak om deze E-nummers te vermijden. Om reeds gedane schade op te heffen zijn er wel een paar supplementen die het lichaam kunnen helpen bij het opruimen van deze toxines. Hieronder vallen onder andere:
  • mariadistel
  • kurkuma
  • omega 3-vetzuren zoals in krillolie en lijnzaadolie.
  • selenium en zink
  • vitamine C

Deze supplementen helpen de lever bij het ontgiften van het lichaam. Omega 3, vitamine C en E en ook selenium en zink ondersteunen de weerstand van het lichaam, wat daardoor de toxines eerder en beter op kan ruimen. Vaak is er binnen een paar weken al een verschil te bemerken in bijvoorbeeld het gedrag van iemand als diegene last heeft van de ve-tsin gevolgen.
Gerelateerde artikelen
Waarom je E621 beter niet kunt nuttigenE621 wordt veel gebruikt in de Aziatische keuken, vooral in de Chinese en de Indonesische keuken. Veel mensen kunnen er…
E-621, een gevaarlijke toevoeging in ons eten!MSG (ofwel E-621) zit in ons eten. Wat is MSG? Wat doet het met je? Tijd om aandacht te besteden aan een van de gevaarli…
Drie keukenkruiden met ongezonde bijwerkingenDrie keukenkruiden met ongezonde bijwerkingenWe houden allemaal van eten dat lekker smaakt en gebruiken daarom graag allerlei specerijen en kruiden in de keuken. Hel…
E621 of ve-tsin: gevaarlijke of gezonde smaakversterker?E621 is een populaire smaakversterker. De stof komt in veel voedsel voor onder verschillende namen, zoals bijvoorbeeld v…
Is uiensoep gezond?Is uiensoep gezond?Uiensoep: de naam laat het al gezond lijken. Uien zijn namelijk een groente en groente is, zoals we allemaal al weten, e…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Faixal, Pixabay
  • http://www.fonteine.com/e621.html

Reageer op het artikel "Het gevaar van E-621 oftewel ve-tsin"

Reacties

Ineke Duyndam, 23-07-2019 17:46 #4
Hallo,

Na het eten van een Chinees gerecht met vetsin (nagevraagd bij het restaurant) heb ik met hartkloppingen gelopen van s'avonds 8 uur tot de andere middag. De Ambulance is in de ochtend langs geweest voor een hartfilmpje. Na een 2de bètablokker is de hartslag weer rustig geworden. Ik heb het restaurant gebeld, die reageerden als, volgende keer even doorgeven, dan doen wij er geen vetsin in. Sommige mensen zijn er allergisch voor.
Hebben er meer mensen die ervaringen met vetsin?

Reijnvaan, 28-05-2019 18:06 #3
Geachte,
veel getest, mijn vrouw heeft erg veel last van migraine. Vond het eerst onzin, maar met haar de proef op de som gesteld, en Vetsin toegediend in het eten en inderdaad, binnen 10 min explodeerde haar hoofd. aantal keren herhaald bij verschillende gerechten en altijd met zelfde gevolg. Sindsdien controleren wij altijd de ingrediënten op E621 en vragen slagers en koks of zij het gebruiken alvorens iets te kopen/bestellen! Dus voor notoire hoofdpijnleiders, pas op en doe de proef op de som! Reactie infoteur, 29-05-2019
Dank u wel voor uw reactie. Fijn om te horen dat uw vrouw migraine kan voorkomen door geen vetsin te eten.

Fleurkemi, 13-09-2018 12:40 #2
Indien ik producten eet met smaakversterkers dan reageert mijn lichaam erop door erge buikkrampen en diarree.
Dit kan kort na het eten ervan zijn, tot 2 dagen erna. Dit werd ook aangetoond door eerst een FODmap dieet te volgen en dan stilletjesaan terug alle zaken te gaan eten. Daaruit bleek dat ik reageer op vb charcuterie met E621, chinees, soep (bouillonblokjes), bereid vlees (zoals gemengd gehakt, hamburgers, .etc… ), bepaalde chips (bij de gewone zout chips geen probleem, check samenstelling!) Dus bij synthetische smaakversterkers want bij tomaten heb ik geen probleem. Vanaf dan eet ik heel puur en niet meer bereid. Je merkt het zo als je iets eet dat bereid is en het smaakt heel lekker (wat normaal niet zo is als je het zelf zou maken) dan is het fout boel. We kruiden met natuurlijk kruiden en look. Geeft ook veel smaak. Reactie infoteur, 13-09-2018
Het is even uitzoekwerk en inderdaad E621 zit in veel meer producten dan je denkt. Maar als je eenmaal weet waarom je je steeds weer ziek voelt, zeker de moeite waard van het uitzoeken. Dus veel succes en vooral veel gezondheid toegewenst!

Kitsuki, 26-07-2016 23:31 #1
Dit is echt onzin… Er is nog nooit aangetoond dat E621 gevaarlijk kan zijn. En er zijn ook echt zeer veel onderzoeken geweest, waaruit altijd weer blijkt, dat het niet schadelijk is. Reactie infoteur, 27-07-2016
Iedereen heeft recht op zijn eigen mening.

Infoteur: Zonne
Laatste update: 24-07-2019
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!