InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Verborgen suikers herkennen op het etiket

Verborgen suikers herkennen op het etiket

Verborgen suikers herkennen op het etiket In veel bewerkte producten die we in de supermarkt kopen zit suiker. Omdat iedereen tegenwoordig wel weet dat te veel van dit goedje slecht is voor de mens, proberen producenten het gebruik van suiker in hun producten op het etiket te verbergen. Dit doen ze door de suiker niet bij naam te noemen maar meer specifieke termen te gebruiken zoals glucose-fructosestroop, dextrose, maltodextrine, maïsstroop of sacherose. Veel consumenten herkennen deze termen niet als suiker en denken dat ze een gezonde aankoop doen. Aan deze producten wordt vaak gerefereerd met de term 'verborgen suikers'.

Verborgen suikers

Hoeveel suiker per dag is verantwoord?

Suiker behoort tot de koolhydraten en is een belangrijke voedingsstof voor het lichaam. Zou je er helemaal van verstoken blijven dan kan dit leiden tot de dood. Het grote probleem van suiker is echter dat voedingsmiddelenproducenten er tegenwoordig zo veel van in hun producten stoppen dat we er eigenlijk ongemerkt veel te veel van binnen krijgen. Suiker komt van nature voor in natuurproducten als fruit, maïs en bieten maar omdat we het zo lekker vinden wordt het ook verwerkt in producten waarin je dat niet direct verwacht zoals soep, thee, biologisch vlees, pastasaus en zoutjes.

Juist het feit dat er zo veel verborgen suikers zijn maakt het lastig om maat te houden, want hoe weet je nu wanneer je aan je taks zit? Daarvoor zou je nauwkeurig bij moeten houden wat je eet en alle etiketten onder een vergrootglas moeten leggen. Wil je weten wat dan vervolgens de taks is? In Nederland bestaan hierover geen officiële adviezen, alleen voor koolhydraten als geheel. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) adviseert mensen echter om niet meer dan 25 gram, oftewel zes theelepels suiker per dag te consumeren. Dit is inclusief de suikers die van nature voorkomen in bijvoorbeeld fruit.

Waarom 'verbergen' producenten suiker?

Ondanks dat het menselijk lichaam suiker nodig heeft om goed te functioneren heeft het toch een slechte naam. Dit komt door de nadelige effecten van de koolhydraat. Zo kunnen bij de consumptie van meer dan 50 gram suiker per dag darmklachten en problemen met de ontlasting ontstaan. Suiker kan zorgen voor gaatjes en tandbederf en overmatig gebruik kan leiden tot overgewicht. Ook kan het verslavend werken en een bekend fenomeen is dat kinderen er hyperactief van worden. Voor patiënten met diabetes kan een overmatige consumptie van suiker zelf levensbedreigend zijn. Dit zijn maar enkele van de vele nadelige effecten van het product.

Het belangrijkste argument om het toch te gebruiken is dat we het lekker vinden. Suiker maakt veel producten voor kinderen aantrekkelijker en ook volwassenen kunnen er geen genoeg van krijgen. De gezondheidsbewuste shopper staat echter wat langer stil bij de schappen en zoekt naar producten die geen of minder van het koolhydraat bevatten. Maar houden we wel overal rekening mee? Veel Nederlanders worden nog altijd om de tuin geleid door de benamingen die op het etiket gebruikt worden. Als er bijvoorbeeld op het etiket staat dat een product glucose, maltodextrine of sucrose bevat, weet u dan dat er eigenlijk suiker in zit? Producten van voedingsmiddelen spelen in op deze onwetendheid door de ingrediënten te maskeren.

Andere namen voor suiker

Wil je niet te veel suiker binnenkrijgen dan moet je in de supermarkt de etiketten scannen op nog veel meer dan het woord suiker alleen. De volgende termen duiden op het gebruik van suiker in het product:
  • agavesiroop
  • basterdsuiker
  • dextrose
  • druivensuiker
  • fructose
  • galactose
  • geleisuiker
  • glucose
  • glucose-fructosestroop
  • invertsuiker
  • isoglucose
  • kandijsuiker
  • kristalsuiker
  • maïsmoutstroop
  • maïsstroop
  • maltodextrine
  • maplesiroop
  • melasse
  • moutsuiker
  • sacharose
  • sucrose
  • trehalose
  • vanillesuiker

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: The Great Ajax, Flickr (CC BY-2.0)
  • Voedingscentrum - http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/suiker.aspx
  • Gezondheidsnet - http://www.gezondheidsnet.nl/alles-over-afvallen/who-eet-maximaal-zes-theelepels-suiker-per-dag

Reageer op het artikel "Verborgen suikers herkennen op het etiket"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 25-04-2019
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!