InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Wat is maltodextrine en is het ongezond?

Wat is maltodextrine en is het ongezond?

Wat is maltodextrine en is het ongezond? Maltodextrine, wat is dat nu eigenlijk? Maltodextrine is een stof die verwerkt wordt in voedingsmiddelen zoals: snoep, sauzen, koffie, gelatine en suikervervangers. Maltodextrine kan slecht zijn voor het lichaam zo kan het de volgende ongezonde effecten hebben: huiduitslag, astma, jeuk, ademhalingsproblemen en een verhoogd risico op bacteriële infecties zoals salmonella.

Wat is maltodextrine?

Maltodextrine is een wit poeder dat vaak wordt verwerkt in voedingsmiddelen als verdikkingsmiddel. Dit wordt gedaan omdat het relatief goedkoop is. Tevens wordt het in geneesmiddelen gebruikt als bindmiddel. De poeder wordt gewonnen uit mais. Maltodextrine wordt in sommige producten gebruikt in plaats van suiker. Dit wordt gedaan om maltodextrine minder calorieën bevat dan suiker. Maltodextrine wordt in de meeste gevallen in kleine hoeveelheden gebruikt

De poeder is te vinden in de onderstaande producten:
  • snoep
  • babyvoeding
  • chocolade
  • suikervervangers
  • pudding
  • taartvullingen
  • ingeblikte soep
  • ingeblikt fruit
  • muesli
  • drinkvoeding
  • koffie
  • saladedressings
  • sauzen
  • gelatine

De voedingswaarde van maltodextrine

Maltodextrine bevat gemiddeld per 100 gram: 380 kcal, 0 gram aan vetten, 95 gram aan koolhydraten (waarvan 5,2 gram suiker), 0 gram aan eiwitten en 0 gram aan vezels.

Maltodextrine kan ongezond zijn voor het lichaam / Bron: 422737, PixabayMaltodextrine kan ongezond zijn voor het lichaam / Bron: 422737, Pixabay

Is maltodextrine ongezond?

De Food and Drug Administration (FDA) heeft verklaard dat maltodextrine een veilig additief is voor levensmiddelen. Toch kan de consumptie van maltodextrine erg slecht zijn en leiden tot de dezelfde bijwerkingen en gezondheidsrisico's als de meeste levensmiddelenadditieven.

De poeder kan leiden tot de volgende bijwerkingen: allergische reacties, onverklaarbare gewichtstoename, opgeblazen gevoel en flatulentie. Specifieke allergische reacties van het gebruik van maltodextrine zijn: huiduitslag, astma, jeuk en ademhalingsproblemen. Als u een allergische reactie of andere bijwerking ervaart na het nuttigen van maltodextrine dan dient u direct te stoppen met het gebruik van de poeder. Het is dan ook aan te raden om contact op te nemen met een arts.

Maltodextrine kan uw bloedsuikerspiegel negatief beïnvloeden

Maltodextrine bevat een grote hoeveelheid snelle koolhydraten. Hierdoor kan het de bloedsuikerspiegel negatief beïnvloeden. Dit is met name belangrijk om te onthouden voor diabetespatiënten.

Het kan negatieve effecten hebben op uw darmbacteriën

Verschillende onderzoeken hebben maltodextrine gebruik gekoppeld aan de onderdrukking van de "goede bacteriën" in het spijsverteringsstelsel. Volgens deze onderzoeken lopen de mensen die dit additief veel consumeren een verhoogd risico op bacteriële infecties zoals salmonella.

De voordelen van maltodextrine

De poeder is gemaakt van duizenden eenheden van glucose die met elkaar verbonden zijn. Maltodextrine is een wit poeder dat niet zoet smaakt. Het is licht verteerbaar en levert 4 calorieën per gram. Wanneer het wordt toegevoegd aan levensmiddelen, maakt maltodextrine het product dikker. Tevens zorgt de poeder voor het voorkomen van kristallisatie en draagt het bij aan de binding van de andere ingrediënten.

Ten slotte wordt het ook gebruikt als supplement dat wordt verkocht aan atleten en bodybuilders, die de suiker voor extra energie nodig hebben. Tijdens en na een zware training zal de maltodextrine ervoor zorgen dat de eiwitten sneller bij uw spieren terecht komen. Dit is ook de reden dat maltodextrine wel eens voorkomt in energiedrankjes voor sporters. Tevens zorgt de poeder voor meer energie terwijl het uitdroging tegengaat.

Een variant op maltodexrine: Dextrose

Dextrose wordt ook wel druivensuiker genoemd. Dextrose wordt ook gebruikt om de energiereserves in de spieren aan te vullen. Maltodextrine wordt iets trager opgenomen dan dextrose, dit schijnt prettiger te zijn voor het lichaam. Een forse dosis glucose kan namelijk wel eens teveel zijn voor het lichaam. Een voordeel van maltodextrine tegenover dextrose is dat het minder snel leidt tot misselijkheid. Tevens kan dextrose leiden tot bedorven tanden, dit is bij maltodextrine niet het geval.

Lees verder

© 2015 - 2017 Bankdrukker, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verborgen suikers herkennen op het etiketVerborgen suikers herkennen op het etiketIn veel bewerkte producten die we in de supermarkt kopen zit suiker. Omdat iedereen tegenwoordig wel weet dat te veel va…
Kilokiller  afvallen met drie drankjes per dagKilokiller afvallen met drie drankjes per dagKilokiller is een serie bruistabletten die hulp bieden bij het afvallen. Met de Kilokiller bruistabletten maak je een di…
Etixx voedingssupplementen: krachtopbouw en recuperatieEtixx voedingssupplementen: krachtopbouw en recuperatieTijdens het sporten heeft men kracht nodig en moet men beschikken over een goed recuperatievermogen. Sommige professione…
Hoestdrank voor alle soorten hoest: Bronchostop hoestdrankHoestdrank voor alle soorten hoest: Bronchostop hoestdrankZoek je een hoestdrank voor zowel vastzittende hoest als een hoestdrank tegen droge hoest? Bronchostop hoestdrank is een…
Gouden Windei 2013, beloning voor meest misleidende productGouden Windei 2013, beloning voor meest misleidende productAls consument mag je ervan uitgaan dat de informatie van de producent eerlijk en juist is. In de praktijk blijkt dit ech…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 955169, Pixabay
  • http://www.healthline.com/health/food-nutrition/is-maltodextrin-bad-for-me#3
  • http://www.powersupplements.nl/maltodextrine-5000g-129
  • Afbeelding bron 1: 422737, Pixabay

Reageer op het artikel "Wat is maltodextrine en is het ongezond?"

Reacties

Madelon, 07-10-2016 20:37 #2
Zoals u vermeldt, dat biologische babyvoeding geen maltodextrine bevatten wil ik u toch mededelen dat blijkt dit wel het geval te zijn in baby opvolg melken biologisch, zowel de koemelk als de geitenmelk variant. Het is toch bizar dat er al op zulke jonge leeftijd zulke hoeveelheden rotzooi al in die kleine lichaampjes wordt gegooid en dan denk je er goed aan te doen om biologisch te kopen, klinkt in mijn oren dan niet logisch. Helaas zijn er niet veel andere alternatieven behalve dan borstvoeding.

E. Helmich, 03-05-2016 12:43 #1
Vanwege ondervoeding als gevolg van een zware operatie adviseerde mijn sportarts per dag 100 gram maltodextrine boven op de dagelijkse voeding in te nemen. Inclusief mijn 120 gram koolhydraten uit nutridrink dieet drank. Ik lees dat maltodextrine ongezond is. Hoe zit dat?

Infoteur: Bankdrukker
Laatste update: 18-09-2016
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!