InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Is filet americain gezond?

Is filet americain gezond?

Is filet americain gezond? Filet americain is een product gemaakt van rauw gemalen rundvlees met een toegevoegde saus. Het is een bekend product in de supermarkt, wat bijna overal verkrijgbaar is. Filet americain wordt vaak gebruikt als broodbeleg, dit met of zonder uitjes. Alleen is filet americain gezond? En waar komt het vandaan?

Wat is filet americain?

Filet americain is een vleeswaar gemaakt van rauw gemalen rundvlees met een toegevoegde saus. Het wordt ook wel steak tartare, Amerikaanse filet of préparé genoemd. Filet americain wordt veel gekocht als broodbeleg. Het is in veel smaken beschikbaar.

De filet americain saus

Filet americain is niets zonder zijn saus. 33% van het product bestaat namelijk uit saus. De saus bestaat uit plantaardige olie, water, eigeel en azijn. Deze basis wordt onder andere gekruid met paprika, uienpoeder, knoflookpoeder en mosterdzaad.

Filet americain bederft snel

Doordat filet americain rauw gegeten wordt heeft het meer kans op besmetting door bacteriën. Ook is het niet lang houdbaar. Als filet americain te lang in een warme ruimte heeft gestaan is het verstandig om het weg te gooien. Bij warme temperaturen vermeerderen bacteriën zich erg snel in rauwe vleesproducten als filet americain. Bij het eten van een bedorven product kan diarree en/of voedselvergiftiging voorkomen.

Varkensvlees en rundvlees

Officieel zit er alleen rundvlees in filet americain, maar door een onderzoek in 2012 van de Keuringsdienst van Waarde is er gebleken dat 20% van het product uit varkensvlees in plaats van rundvlees bestaat. Bij de wet is dit niet toegestaan omdat varkensvlees een groter risico voor het menselijk lichaam vormt als het rauw gegeten wordt. Bij dit onderzoek werden twintig producten getest.

Test-Aankoop, de consumentenorganisatie van België, heeft in 2008 een onderzoek onder filet americain gedaan. Hierbij werden er vijftig broodjes belegd met filet americain onderzocht. Uit het onderzoek kwam naar voren dat 42% varkensvlees bevatte, terwijl de producten werden verkocht als 100% rundvlees.

Als je om je religie geen varkensvlees mag eten is het dus verstandig dat je filet americain links laat liggen omdat je er niet van op aan kunt dat er geen varkensvlees in zit.

Teveel bacteriën

Daarnaast kwam uit het onderzoek van de Keuringsdienst van Waarde dat drie van de vier filet americain producten die varkenshaas bevatten, ook meer bacteriën bevatten. Van alle filet americain producten die getest zijn bevatte 30% teveel bacteriën, hoger dan de grens van één miljoen bacteriën per gram.
Bij het onderzoek zijn echter wel in totaal maar twintig filet americain producten getest. Maar toch geeft het een beeld van de realiteit.

Uit het onderzoek van Test-Aankoop kwam ook naar voren dat er in sommige broodjes sulfiet was toegevoegd. Dit is wettelijk verboden.

Voedingswaarde

100 gram AH filet americain Bioplus filet americain AH Biologisch filet americain
Energie (kcal)255322245
Vet (g)2128,319
- Waarvan verzadigd (g)493,5
- Waarvan enkelvoudig onverzadigd (g)15niet vermeld15
- Waarvan meervoudig onverzadigd (g)2niet vermeld-
Koolhydraten (g)34,93,5
Waarvan suikers (g)0,93,13,5
Voedingsvezel (g)0,3niet vermeld0.5
Eiwitten (g)1411,614
Zout (g)niet vermeld2,1niet vermeld

Filet americain bevat veel vet en veel eiwit, het vet is opgebouwd uit vooral gezonde onverzadigde vetten. Met iets meer vet en energie verschilt Bioplus van de overige Albert Heijn producten, toch is het verschil niet erg groot. Bij alle drie producten worden e-nummers gebruikt.

Waar komt filet americain eigenlijk vandaan?

In 1926 maakte Joseph Niels een andere bereidingswijze van de toen al bekende steak tartare, die hij Filet Americain noemde. Dit gebeurde allemaal in een restaurant in Brussel. Aangezien het restaurant een school was voor Belgische koks verspreidde het recept stilaan in heel België. De rest is geschiedenis.
Gerelateerde artikelen
Filet americain, wat zit er in?Filet americain wordt gegeten over de hele wereld. Maar verdeeld over de wereld zijn er talloze recepten. Bij filet amer…
Wat je als zwangere juist wel en niet mag etenWat mag een zwangere vrouw nu juist wel eten in de 9 maanden en wat mag zij nu juist niet. Hieronder volgt een willekeur…
Dieet: Snel afvallen met het koolhydraatarm dieetDieet: Snel afvallen met het koolhydraatarm dieetDe trend van tegenwoordig. Het koolhydraatarm dieet. Een ideaal dieet voor mensen die het altijd moeilijk hebben gevonde…
Lekkere toastjes met alledaagse etenswarenLekkere toastjes met alledaagse etenswarenJe kunt ook zonder dure etenswaren die je speciaal haalt voor de feestdagen, toastjes lekker beleggen. Wat creativiteit…
Sandwiches, lekker variërenSandwiches, lekker variërenWie kent ze niet: sandwiches. Vaak voorverpakt te koop bij tankstations of lekker vers in een lunchzaak te verkrijgen. E…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Takeaway, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/seizoenen/2012/afleveringen/29-03-2012/de-filet-americain-test/
  • http://niels1926.be/het-recept/?lang=nl
  • http://www.test-aankoop.be/action/pers%20informatie/persberichten/2015/americain

Reageer op het artikel "Is filet americain gezond?"

Reacties

Jan Willem Bonda, 14-07-2017 17:56 #2
E-nummers zijn goedgekeurd. Maar zitten er ook niet-e-nummers in verwerkt? Bij AH vind ik Voedingszuur zonder nummer, en met nummer: E326 en E327. Welke kan ik beter kiezen? De niet-goedgekeurde? Bioplus bevat bijna de helft meer vet.

Maria, 16-07-2016 16:36 #1
Het programma "Kassa" heeft hier ook een uitzending aan besteed (bij uitzending gemist.nl) en er kwamen maar weinig producten hiervan door de analyse. Ik herinner me dat ook de grootste supermarkten slecht scoorden bij de jury
Misselijkmakend gesjoemel en al teveel bacteriën bij aankoop en minderwaardige grondstoffen, zoals u ook al aangeeft.
In België werd ook gefilmd dat het vers werd gemaakt met de cameraploeg erboven op. Dat lijkt dan de beste optie, gewoon zelf vers maken.

Infoteur: Freshprince
Laatste update: 30-01-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!