InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwanger en filet americain

Zwanger en filet americain

Zwanger en filet americain Filet americain is een veel gegeten soort broodbeleg. Tijdens een zwangerschap is het echter niet verstandig om te eten, omdat het is gemaakt van rauw rundvlees. Zwangere vrouwen lopen hierdoor de kans om een infectieziekte op te lopen met mogelijk gevaarlijke gevolgen voor de baby. Voor degenen die filet americain tijdens de zwangerschap niet kunnen missen, zijn er gelukkig wel veilige alternatieve recepten te bedenken.

Filet americain of préparé

Filet americain is een broodbeleg dat wordt gemaakt van rauw gemalen rundvlees, dat vaak gemengd wordt met kruiden, worcestersaus en mayonaise. In België wordt er met filet americain vaak tartaar bedoeld. De Belgische benaming voor een soortgelijk product als de Nederlandse filet americain is préparé. Vaak wordt filet americain geserveerd op brood of toast met plakjes gekookt ei of stukjes ui. Maar ook pesto, oude kaas, kappertjes of peperkorrels combineren goed met filet americain.

Filet americain tijdens de zwangerschap

Omdat er in filet americain rauw rundvlees is verwerkt, wordt het afgeraden voor zwangere vrouwen. Rauw rundvlees kan namelijk besmet zijn met de parasiet Toxoplasma gondii of de bacterie Listeria monocytogenes. Beide kunnen tijdens een zwangerschap gevaarlijk zijn voor de ongeboren baby.

Toxoplasmose

Toxoplasma gondii kan toxoplasmose veroorzaken wat tijdens de zwangerschap kan leiden tot aangeboren afwijkingen of een miskraam. Aangeboren afwijkingen hoeven niet gelijk zichtbaar te zijn, maar kunnen pas op latere leeftijd kenbaar worden. Gezonde mensen merken vaak weinig van een besmetting met Toxoplasma, maar de gevolgen kunnen voor zwangere vrouwen enorm zijn.

De parasiet komt voor in het darmkanaal van dieren. Met name jonge katten zijn vaak besmet, maar het komt ook voor bij wilde dieren en dieren in de veehouderij. Mensen kunnen de infectieziekte oplopen door besmet vlees te eten, of met uitwerpselen besmette groenten of fruit te eten. Een besmetting kan voorkomen worden door deze producten van tevoren goed te verhitten of minimaal twee dagen bij temperaturen lager dan min twaalf graden Celsius in te vriezen. Filet americain kun je goed invriezen, alleen bestaat er dan nog steeds de kans op een Listeriabesmetting.

Listeriose

Listeriose, veroorzaakt door Listeria monocytogenes, kan leiden tot ontstekingen aan de baarmoeder, een miskraam of doodgeboorte. Vooral zwangere vrouwen zijn vanwege een lagere weerstand extra vatbaar voor listeriose. Listeria komt vaak voor in rauwe producten die enige tijd in de koeling bewaard kunnen worden. Vooral bewerkt, rauw voedsel heeft een relatief grote besmettingskans. In het verleden zijn er incidenten geweest waarbij Listeria is aangetroffen in filet americain. Zo is in maart 2016 filet americain bij Albert Heijn teruggeroepen vanwege een Listeriabesmetting. Listeria kan, net als Toxoplasma, voorkomen worden door producten van tevoren goed te verhitten. De meeste mensen zullen verhitte filet americain echter niet waarderen.

Filet americain en borstvoeding

Filet americain mag tijdens het geven van borstvoeding gewoon gegeten worden. De infecties kunnen namelijk niet via de moedermelk doorgegeven worden aan de baby. Direct na de bevalling is vaak de weerstand van de moeder wel wat lager, waardoor je zelf vatbaarder kunt zijn voor infecties. Tenslotte moet je oppassen dat je na het eten goed je handen wast om zo de kans op besmetting van je baby via jouw handen te minimaliseren.

Alternatieven voor filet americain

Als je het eten van filet americain erg mist tijdens de zwangerschap, zijn er wel een aantal alternatieven te bedenken.

Vegetarische filet americain

Meng een uitgelekt blikje linzen, een half potje zongedroogde tomaten en een eetlepel mayonaise in een keukenmachine goed door elkaar. Voeg zout en peper naar smaak toe. Bewaar maximaal drie dagen in een afgesloten bakje in de koelkast.

Cornedbeef

Meng een blikje cornedbeef met een gesnipperd uitje, een uitgeperst teentje knoflook, een eetlepel tomatenpuree, een halve theelepel chilipoeder en zout en peper naar smaak. Bak het mengsel in wat olie in een koekenpan waarbij je de cornedbeef met een vork fijn maakt. Laat het mengsel afkoelen en bewaar maximaal drie dagen in een afgesloten bakje in de koelkast.

Gebakken filet americain

Bak 200 gram gehakt rul in een koekenpan. Laat het vlees afkoelen en meng met een eetlepel mayonaise, een eetlepel tomatenketchup, een scheutje worcestersaus en zout en peper naar smaak. Bewaar maximaal drie dagen in een afgesloten bakje in de koelkast.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Filet americain, wat zit er in?Filet americain wordt gegeten over de hele wereld. Maar verdeeld over de wereld zijn er talloze recepten. Bij filet amer…
Voeding en zwangerschap: voedingsrichtlijnenTijdens de zwangerschap is het belangrijk je voedingspatroon aan te passen. Sommige voedingsmiddelen zijn niet zo goed v…
De Listeria bacterie: wat je moet weten als je zwanger bentDe Listeria bacterie: wat je moet weten als je zwanger bentListeria bacteriën komen gewoon in de omgeving voor. Deze bacterie kan griepachtige verschijnselen veroorzaken bij wie e…
Wat kun je beter niet eten als je zwanger bent?Wat kun je beter niet eten als je zwanger bent?Goede voeding tijdens de zwangerschap is belangrijk. Door goede voeding groeit je kindje goed en blijf je zelf ook gezon…
Listeria/Listeriose: symptomen, diagnose en behandelingListeria/Listeriose: symptomen, diagnose en behandelingListeriose is een infectieziekte die wordt overgebracht via een bacterie (Listeria monocytogenes) die in de meeste geval…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Filet_americain
  • http://www.nu.nl/eten-en-drinken/4230935/albert-heijn-roept-filet-americain-terug-wegens-listeria.html

Reageer op het artikel "Zwanger en filet americain"

Infoteur: Mrst
Gepubliceerd: 16-05-2016
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwanger en eten
Medische informatie…
Schrijf mee!