InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van nopal

De geneeskracht van nopal

De geneeskracht van nopal Vele cactusbladeren zijn eetbaar. Nopal is een cactussoort die vooral groeit in Mexico. Je kunt van deze cactussoort de bladeren eten. In Mexico ligt nopal op de markt en in supermarkten op de groenteafdeling. Het is een populaire groente. Hij wordt onder andere gebruikt als beleg van tortilla´s en quesadilla´s, samen met kaas. Uiteraard moet je voor je het gebruikt de stekels van de cactusbladeren afsnijden.

Inhoud:

Naamgeving nopal

De Latijnse naam die we in de wetenschap gebruiken van nopal is Opuntia ficus-indican. Nopal kan in Nederland worden gekocht onder de naam Opuntia. Je kunt de naam nopal tegenkomen op menig menukaart van een restaurant in Mexico. In Mexico zie je de cactusbladeren ook te koop onder de meervoudsvorm ´nopales´ en de verkleiningsvorm ´nopalitos´. De cactus kan erg groot worden dus het is zaak hem regelmatig te snoeien en op te eten. Hij kan niet buiten groeien, of hooguit in de twee zomermaanden die we hebben in Nederland. Op de vensterbank binnenshuis groeit deze cactus uitstekend.

Algemene informatie nopal

Nopal is het nationale symbool van Mexico. Het komt zelfs voor in het wapen van Mexico alwaar een adelaar is te zien die een slang te lijf gaat die in een nopalcactus zit. Nopal is een wilde groente; hij groeit her en der verspreid in Mexico en delen van Zuid-Amerika. Deze cactus groeit niet alleen in de woestijn. Veel mensen hebben de nopalcactus rond hun huis staan en kunnen daar een paar maal per week wat bladeren van oogsten om ze in een maaltijd te verwerken. Er zijn daarnaast grote plantages met nopal.

Verspreidingsgebied

In Mexico is deze groente het populairst. Zijn verspreidingsgebied is een stuk groter dan alleen Mexico. Het groeit van het zuiden van de V.S. tot aan Patagonië in het zuiden van Zuid-Amerika. Het fruit van de nopal is ook erg lekker. Dit fruit wordt vooral gegeten in Mexico, Chili, Argentinië, Peru en Uruguay. Deze cactus wordt gecultiveerd in Italië en Spanje.

In Mexico eet men gekookte nopal op een tortilla of quesadilla. Soms wordt het rauw verwerkt in een smoothie.

Inhoudsstoffen nopal

In nopal zitten veel vitaminen, polyfenolen, meervoudig onverzadigde vetzuren, voedingsvezels, fytonutriënten en belangrijke aminozuren. De meest voorkomende flavonoïden in nopal zijn isorhamnetine-glycosiden. Deze stoffen samen hebben ontstekingsremmende en antioxidant eigenschappen, volgens een Frans-Marokkaans onderzoek uit 2014. Verder melden deze wetenschappers dat de nopal antibacteriële eigenschappen, bloedsuikerregulerende capaciteiten en zenuwstelselbeschermende effecten heeft.

Nopal als groente nivelleert bloedsuikerspiegel

In het wetenschappelijk tijdschrift Journal of the Academy of Nutrition and dietetics verscheen in november 2014 een onderzoek naar het gebruik van nopal bij suikerziekte of diabetes mellitus. De onderzoekers beginnen met te melden dat de nopalcactus een geliefd volksmedicijn is bij diabetes mellitus maar dat er onvoldoende wetenschappelijk bewijs is dat het daadwerkelijk mensen met suikerziekte helpt. Uit het onderzoek dat werd gehouden onder zowel gezonde personen als diabetici, bleek dat nopal de bloedsuikerspiegel nivelleert. Dat betekent dat er de bloedsuikerpieken uitblijven als men nopal consumeert. Met andere woorden: er is wetenschappelijk bewijs dat nopal de bloedsuikerspiegel reguleert en dat derhalve deze wilde Mexicaanse groente geneeskracht biedt voor mensen met diabetes mellitus.

Nopalextract tegen bloedsuikerpieken

Wetenschappers zijn echter al langer op de hoogte van de geneeskrachtige werking van nopal bij diabetes. Om deze reden heeft men onderzocht of een gedroogd extract kan helpen bij diabetes. Er bestaat al een onderzoek uit 1989 hierover. De resultaten van dit onderzoek waren dat het niet afdoende hielp alhoewel de bloedsuikerpieken minder groot werden na toevoeging van dextrose als deze toevoeging gepaard ging met het cactusextract. Ook dit onderzoek bewijst aldus dat nopal een bloedsuikernivellerende werking heeft.

Nopal tegen leververvetting

Nopal verzwakt leververvetting, zo concluderen Mexicaanse onderzoekers in 2012. Men gaf ratten te veel suiker waardoor ze leververvetting en obesitas kregen. Door het toedienen van nopal werd de leververvetting minder. De oxidatieve stress in de lever werd minder. Leververvetting gaat meestal samen met insulineresistentie en obesitas.

Nopal tegen maagzweer

Op het Italiaanse eiland Sicilië is nopal een volksmedicijn tegen maagzweer. Uit een Italiaans onderzoek uit 2001 blijkt dat nopal een beschermende werking heeft voor de maag. De onderzoekers opperen dat de slijmstoffen in nopal wel eens de oorzaak kunnen zijn voor de beschermende werking.

Nopal tegen osteoporose

De mineraaldichtheid in de botten wordt verbeterd door het innemen van een gedroogd nopalextract, zo melden Mexicaanse wetenschappers in 2013. Uiteraard heeft een verse nopal hetzelfde effect. De onderzoekers gebruiken een gedroogd nopalextract omdat dit gemakkelijk gestandaardiseerd kan worden zodat het ook door andere wetenschappers kan worden onderzocht. Men mat de mineraaldichtheid in de botten, met name rond de heupen. In nopal zitten veel mineralen die de botten versterken. Steeds meer wetenschappers ontdekken dat mineralen uit groenten veel beter zijn voor de botten dan melk, dat zelfs tot poreuze botten en osteoporose kan leiden.

Nopal verbetert het gewicht

Uit Mexicaans onderzoek uit 1998 blijkt nopal suikers beter doet verteren. Dat staat in verband met het al eerder genoemde feit dat nopal leververvetting tegengaat. Het onderzoek uit 1998 toont aldus aan dat het eten van nopal ervoor zorgt dat mensen die suiker eten minder snel aankomen in gewicht.

Nopal goed voor de huid

Naast inwendige heeft nopal ook uitwendige toepassingen. In de traditionele Mexicaanse volksgeneeskunde wordt nopal sinds mensenheugenis gebruikt tegen allerlei huidproblemen. Vooral de isorhamnetine-glycosiden maar ook kaemferol blijkt een geneeskrachtige werking te hebben, zo vonden Mexicaanse onderzoekers uit. Ze publiceerden hun onderzoek in 2015.
Gerelateerde artikelen
Cactusvijgolie: gezond voor huid en haarCactusvijgolie: gezond voor huid en haarCactusvijgolie is ook wel bekend als prickly pear oil of barbary fig (seed) oil. De olie wordt gewonnen uit de vruchten…
De geneeskracht van cactusvijgDe geneeskracht van cactusvijgVan oorsprong groeit de cactusvijg in Mexico. In het wapen van dat land is de cactusvijg verwerkt. Hij wordt gecultiveer…
Karmijn - een korte geschiedenis van een rode kleurKarmijn - een korte geschiedenis van een rode kleurKleuren zijn voor de mens altijd belangrijk geweest, zowel in het gewone leven als in de kunst, en de manieren om pigmen…
De Cactus, verguisd en geroemdDe Cactus, verguisd en geroemdDe Cactus is afwisselend razend populair of te oubollig om in huis te hebben. Toch is deze inmiddels niet meer weg te de…
Luizen op je lippen: over kleurstof CI 75470Luizen op je lippen: over kleurstof CI 75470Lippenstiften met roodachtige tinten worden gekleurd met Cochenille: een natuurlijke, rode kleurstof die afkomstig is va…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: MonikaP, Pixabay
  • http://es.wikipedia.org/wiki/Opuntia
  • Onderzoek 2014: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25132122
  • Frans Marokkaans onderzoek 2014: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25232708
  • Leververvetting 2012: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23014486
  • Osteoporose 2013: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23704856
  • Italiaans onderzoek 2001: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11378276
  • Mexicaans onderzoek 2015 huid: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4363586/
  • Foto´s: Thomas Dijkman

Reageer op het artikel "De geneeskracht van nopal"

Reactie

Chantal Keppens, 26-04-2016 07:43 #1
Beste, waar is nopal te koop? Reactie infoteur, 27-04-2016
Verse nopal is in Nederland niet te koop, bij mijn weten. Ik heb het nooit gezien. In Zuid-Amerika en Mexico is het wel te koop. In Mexico zelfs volop. Je kunt wel zaad van nopal kopen in Nederland. Daarmee kun je zelf twee of drie cactussen kweken waarvan jezelf kunt oogsten! Hoe leuk is dat? Je kan nopalzaden kopen bij Vreeken´s zaden in Dordrecht.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 04-05-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!