Lever ondersteunen met voeding & supplementen: tips

Lever ondersteunen met voeding & supplementen: tips Leverproblemen kunnen jarenlang sluimeren en dan plots aan de oppervlakte komen bij een leveraandoening. Het opvallende bij leveraandoeningen is dus dat je niet altijd weet dat er sprake is van een probleem, omdat er zelden sprake is van duidelijke symptomen. Om eventuele leveraandoeningen te voorkomen kan het daarom nuttig zijn om de werking van je lever te ondersteunen. Dit kan onder meer door een middel van een aangepast voedingspatroon. Vetten vermijden, groenten en fruit eten, en veel water drinken behoren tot de vaakst gehoorde tips. Maar ook voedingssupplementen ter ondersteuning van de lever kunnen zorgen voor een extra ruggensteuntje. Welke voeding is aangeraden als je je lever wilt ondersteunen? En wat zijn de voordelen daarvan?

Lever: een "afvalverwerker"

Aan de rechterkant van de buik, in je rechterzij, bevindt zich een van de belangrijkste organen die je lichaam rijk is: de lever. De lever is een soort van zuiveringsstation waar schadelijke en giftige stoffen uit je voeding worden afgebroken. Denk bijvoorbeeld aan alcohol, medicijnen, vetten, bewaarmiddelen, kleurstoffen, enz. De lever verwerkt met andere woorden ongewenste stoffen tot "afval", waarna deze verder kunnen afgevoerd worden via de spijsvertering. Op die manier is de lever dus een onmisbaar zuiveringsorgaan dat onontbeerlijk is om gezond te blijven.

Lever ondersteunen: voordelen

Leverziektes vermijden

Leverproblemen ontstaan wanneer de lever teveel werk heeft, of anders gezegd: wanneer hij teveel op de proef is gesteld door een negatief voedingspatroon. Chronisch alcoholmisbruik, vette voeding of een hoge suikerinname leggen een zware druk op de lever waardoor deze de schadelijke stoffen gaat opstapelen. Op lange termijn kunnen dan leveraandoeningen ontstaan zoals bijvoorbeeld levercirrose of zelfs leverkanker.

Lichaam zuiveren

De lever beschikt over een aanzienlijk vermogen om giftige stoffen af te breken maar toch kan het zinvol zijn om het orgaan hierbij een handje te helpen. Je lever ondersteunen bij dit ontgiftingsproces kan onder meer door een aangepast voedingspatroon te volgen. De werking van de lever ondersteunen zorgt ervoor dat het orgaan extra gezuiverd wordt en dat is ook voordelig voor je algemene gezondheid. Want hoe beter je lever er aan toe is, hoe beter afvalstoffen kunnen verwerkt worden. En hierdoor kunnen ze geen negatieve invloed uitoefenen op andere organen.

Lever ondersteunen met voeding

Wat NIET eten en drinken?

De te mijden stoffen als je je lever wilt sparen zijn in het algemeen vrij bekend: alcohol, vetten, suikers, cafeïne en nicotine. Ook etenswaren die veel kleurstoffen en bewaarmiddelen bevatten eet je beter niet, denk aan snoep, tussendoortjes, frisdrank en kant-en-klare maaltijden.

Wat WEL eten en drinken?

Veel water drinken vergemakkelijkt het hele proces van zuivering dankzij een hoog niveau aan vocht in de organen. Bovendien zijn ook kurkuma, koriander en knoflook erg nuttig ter ondersteuning van de lever. In het algemeen zijn groenten en fruit sowieso al positief voor het hele lichaam en ook om de lever te zuiveren hebben ze een onmisbare waarde. De groenten en vruchten die effectief zijn om de lever te ondersteunen zijn o.a.:
  • artisjok
  • wortels
  • appel
  • citroen
  • pompelmoes

Supplementen lever

Lever reinigen

Een extra ruggensteuntje kan de lever ook gebruiken onder de vorm van voedingssupplementen. Supplementen die de lever een handje helpen bij de reiniging leveren vaak ook positieve resultaten op voor andere organen die een zuiverende functie hebben, zoals bijvoorbeeld de gal en de milt. Een positief effect voor het ene orgaan zet op die manier ook positieve effecten voor andere organen in werking.

Voorbeelden

Een voorbeeld van een voedingssupplement dat de lever ondersteunt is Boldocynara Forte. Boldocynara Forte is een natuurlijk product dat ook de spijsvertering bevordert en een opgeblazen gevoel tegengaat. Dankzij een betere verwerking van vetten zal de lever meer ademruimte krijgen waardoor ook de algemene verwerking van giftige stoffen beter zal verlopen.
Andere voorbeelden van supplementen die positief zijn voor de lever:
  • Best Choice lever reiniger
  • Balance Pharma lever
  • Clark leverkuur
  • Swisse lever voedingssupplement

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kruiden voor herstel van de leverKruiden voor herstel van de leverDe lever is een belangrijk orgaan, dat onder andere het lichaam helpt om te ontgiften van allerlei toxische stoffen. De…
Pijn aan de galblaas en galstenen: symptomen & behandelingPijn aan de galblaas en galstenen: symptomen & behandelingHevige krampen en pjin in de rechterzij kunnen wijzen op een probleem aan de galblaas. Oorspronkelijk is het de lever di…
De lever reinigen met Berry BlasterDe lever reinigen met Berry BlasterBerry Blaster is een product dat de reinigende werking van de lever ondersteunt en bijdraagt aan de vetstofwisseling waa…

De geneeskracht van nopalDe geneeskracht van nopalVele cactusbladeren zijn eetbaar. Nopal is een cactussoort die vooral groeit in Mexico. Je kunt van deze cactussoort de…
De geneeskracht van amarantIn amarant zitten veel meer proteïnen dan in andere granen. Amarant wordt een pseudograan genoemd. Deze pas in de 21e ee…
Bronnen en referenties
  • http://ecobioliving.eu/gezonder-eten/lever-helpen-met-ontgiften-door-deze-voeding/
  • http://www.degezondheidswinkel.be/blog/lichaam-ontgiften-op-natuurlijke-manier
  • http://www.avogel.be/blog/natuurlijk-en-gezond/lever-ontgiften-gezond-lente/ (bronnen geraadpleegd op 01/11/2015).

Reageer op het artikel "Lever ondersteunen met voeding & supplementen: tips"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 08-06-2020
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Lichaam ontgiften
Medische informatie…
Schrijf mee!