InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Volledig stoppen met alcohol drinken: wat zijn de voordelen?

Volledig stoppen met alcohol drinken: wat zijn de voordelen?

Volledig stoppen met alcohol drinken: wat zijn de voordelen? Volledig stoppen met het drinken van alcohol vergt in het begin wat moed en overtuiging, maar eens je eraan begint zullen de voordelen alsmaar groter worden. Het is vooral de overtuiging dat stoppen met drinken beter is die je over de streep kan trekken. Door de voordelen voor je gezondheid in je achterhoofd te houden, kan je er effectief mee kappen. De voordelen van het beëindigen van je alcoholgebruik of -verslaving situeren zich op drie vlakken: je gezondheid, je sociale leven en je budget. Want vaak wordt vergeten dat stoppen met drinken ook op financieel vlak een flinke '"slok op de borrel" scheelt. Geen alcohol meer drinken betekent dan ook voor meerdere aspecten van je leven een stap vooruit. Wat zijn de voordelen van het stoppen met alcohol drinken?

Geen alcohol meer drinken

Net zoals bij de meeste verslavingen is het ook bij alcoholmisbruik cruciaal om jezelf te overtuigen dat het beter is om te stoppen. Je hebt al behoorlijk wat negatieve gevolgen van je alcoholgebruik ervaren en je hebt besloten dat het genoeg geweest is. Die overtuiging is je grootste kracht om te beginnen aan een nieuwe fase in je leven en dat is er eentje zonder alcohol. En bij het stoppen met je alcoholgebruik of -verslaving kan het je veel moed geven als je denkt aan de voordelen die dat met zich meebrengt. Geen alcohol meer drinken betekent dan ook een grote stap vooruit voor je mentale en fysieke gezondheid.

Alcoholgebruik volledig en definitief stopzetten

Eens je ervan overtuigd bent dat het beter is te stoppen met alcohol drinken, is het belangrijk om die overtuiging ook in de praktijk om te zetten en er helemaal voor te gaan. Terwijl voor sommige mensen drie dagen zonder alcohol al een hele prestatie is, kiezen anderen bijvoorbeeld voor één maand of 100 dagen zonder alchol. Ook een jaar geen alcohol drinken is een goed voornemen als je je lichaam wilt detoxen. De voordelen van het tijdelijk stoppen met alcohol zijn echter niet te vergelijken met de voordelen die het volledig stoppen met alcohol oplevert. Deze voordelen situeren zich op meerdere vlakken. We zetten de meest essentiële voordelen even op een rijtje op het vlak van je sociale leven, je portemonnee en je gezondheid.

Voordelen: sociaal

Geen beschamende vertoningen meer

Ook op sociaal vlak zal je vorderingen maken als je gestopt bent met drinken. Alcohol kan in sommige gevallen immers een spelbreker zijn als je te maken hebt met situaties waarin mensen samen zijn: denk aan uitspattingen of gênante ontboezemingen op feestjes waar je achteraf spijt van hebt, of het maken van avances op andermans vrouw waar je 's anderendaags beschaamd over bent.

Sociaal beter aanvaard

Ook zal je de kans verkleinen om een verkeersongeluk te veroorzaken en zal je minder snel verzeild geraken in slaande ruzies of vechtpartijen. In het algemeen zal je er beter uitzien, wat door je medemens ook zal opgemerkt worden: je krijgt sneller complimentjes en je zal sociaal makkelijker aanvaard worden als je je alcoholverslaving vaarwel zegt. Je zelfvertrouwen kan er dus wel bij varen.

Stoppen met alcohol: financiële voordelen

Het hoeft geen betoog dat ook op financieel vlak stoppen met drinken voordelen biedt. Dat lekkere streekbiertje of die dure Franse wijn waar je zo verzot op was namen een grote hap uit je portemonnee. Nu kan je dat geld lekker gebruiken voor andere dingen. Ook hoef je 's nachts niet meer naar de nightshop om je behoefte aan alcohol te bevredigen en bespaar je dus heelwat geld. Een ruimer budget en het financieel makkelijker hebben is dus een onmiskenbaar voordeel van het stoppen met alcohol.

Voordelen gezondheid

Kans op ziekten verkleint

De voordelen van het stoppen met het drinken van alcohol voor je gezondheid zijn talrijk. Ook al had je toen je dronk nooit echt serieuze gezondheidsproblemen, toch sta je er beter voor als je gestopt bent. Het gaat niet alleen om acute ziektes of aandoeningen maar ook om de ontwikkeling van ziektes op de lange termijn. In dat geval ontwikkelen ziektes zich geleidelijk en geruisloos, en merk je er pas wat van bij het ouder worden. Als je stopt met drinken, verminder je niet alleen de kans op leverproblemen in het algemeen, maar ook op tal van andere ziektes of aandoeningen, zoals:
  • levercirrose
  • leverkanker
  • overgewicht
  • maagklachten
  • hoge bloeddruk
  • erectiestoornissen
  • hersenaandoeningen
  • problemen met het geheugen
  • problemen aan de alvleesklier
  • problemen aan darmen en andere organen van de spijsvertering

Conditie

Daarnaast zal je in het algemeen een betere gezondheidstoestand ontwikkelen. Je zal fysiek in betere conditie verkeren, je huid zal er beter uitzien en je zal je beter kunnen concentreren. Doordat je geen alcohol meer drinkt zal je lichaam minder afvalstoffen moeten verwerken en heeft het meer ruimte om voedingsstoffen op te nemen die een positieve werking hebben op je lichaam zoals vitaminen en mineralen. Doordat je geen bonkende hoofdpijn en katers meer hebt, zal je beter en op een heldere manier kunnen denken en werken. Je zal je met andere woorden zowel op fysiek als geestelijk vlak beter voelen.

Betere opname vitaminen

Mensen die chronisch veel alcohol drinken kunnen problemen ontwikkelen om voldoende vitaminen B op te nemen. Hierdoor kunnen alcoholici moeilijkheden ondervinden om zich te concentreren, om bepaalde dingen te onthouden, en dergelijke meer. Op lange termijn kan hierdoor zelfs schade ontstaan aan het centrale zenuwstelsel. Als je met alcohol stopt, dan geef je je lichaam dus opnieuw de mogelijkheid om beter vitaminen op te nemen waardoor deze nefaste gevolgen vermeden kunnen worden.

Tip: extra vitamine B1

Om bovenvermelde reden kan het nuttig zijn om je lichaam extra te ondersteunen met vitaminensupplementen als je beslist om met alcohol te stoppen. Vooral vitamine B1 wordt bij ontwennende alcoholgebruikers vaak aangeraden, maar ook de inname van een complex aan vitaminen B kan erg nuttig zijn in het hele ontwenningsproces. Dit zal je lichaam een extra boost geven om te komen tot een betere opname van vitaminen en geleidelijk aan sterker te worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het alcoholgebruik minderen: wel of niet?Het alcoholgebruik minderen: wel of niet?Het is niet gek dat je er lang over doet te besluiten of je wel of niet aan je alcoholgedrag gaat werken. Het kan zijn d…
Alcohol detox en de slaap en dromenHet is al langer bekend dat alcoholverslaafden problemen met de slaap ervaren, zoals slapeloosheid. In de periode direct…
Alcohol detox: afkicken met sodium oxybateWanneer je je alcoholverslaving aan wilt pakken en wilt stoppen met drinken, ga je door een vervelende periode van alcoh…
Voeding(ssupplementen) tegen alcoholverslaving (alcoholisme)Voeding(ssupplementen) tegen alcoholverslaving (alcoholisme)In alle lagen van de bevolking wordt alcohol gedronken. De leeftijd waarop dat gebeurt wordt steeds lager. Op 15-jarige…
Online alcoholbehandelingTwee procent van de Nederlandse bevolking krijgt op een moment in het leven een alcoholverslaving. Toch zoekt slechts ee…
Bronnen en referenties
  • http://nl.medipedia.be/alcoholisme/leven-met/artikels_tips-alcohol-stoppen_395
  • http://www.thuisarts.nl/alcohol/ik-wil-stoppen-met-drinken
  • http://www.alcoholinfo.nl/index.cfm?act=esite.tonen&pagina=72
  • http://www.opfrisfabriek.com/2010/09/de-10-grootste-voordelen-van-stoppen.html
  • http://www.e-gezondheid.be/alcoholici-hebben-extra-vitamine-b-nodig/actueel/357 (bronnen geraadpleegd op 16/03/2016).

Reageer op het artikel "Volledig stoppen met alcohol drinken: wat zijn de voordelen?"

Reactie

M., 10-07-2017 11:28 #1
Ik ga ook stoppen met alcohol, heb al genoeg keren gehad dat je na de tijd denkt van had ik maar minder gedronken of moest dat nou weer?

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 17-07-2018
Subrubriek: Verslaving
Special: Alcoholverslaving stoppen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!