InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van geitenmelk

De geneeskracht van geitenmelk

De geneeskracht van geitenmelk Geitenmelk is nog niet zo'n gek idee. Tegenwoordig blijkt uit onderzoek dat geitenmelk een stuk gezonder is dan koeienmelk. Geitenmelk drinken zorgt ervoor dat mineralen beter worden opgenomen dan koeienmelk. Bovendien heeft geitenmelk allerlei medicinale eigenschappen. Je kunt geitenmelk in sommige gevallen als medicijn of aanvullend supplement gebruiken. Daarom kun je overwegen om voortaan vaker geitenmelk te kopen.

Inhoud:

Geitenmelk

Melk van de koe is niet alleen maar gezond. Daarom stappen steeds meer mensen over op een melkloos dieet of men zoekt naar alternatieven voor melk. Eén van die alternatieven is geitenmelk. Andere alternatieven zijn rijstmelk, amandelmelk en havermoutmelk. Vroeger was het moeilijk verkrijgbaar maar de distributie vindt in het begin van het derde millennium op steeds grotere schaal plaats.

Geitenmelk is voedzaam

Een Australisch onderzoek uit 2014 wijst uit dat geitenmelk en koeienmelk niet voor elkaar onderdoen als het gaan om de voedingswaarde. Men mat in dit onderzoek de lengte van baby´s die werden gevoed met geitenmelk in vergelijking met baby´s die werden gevoed met koeienmelk. De kinderen vertoonden geen verschil in gezondheid of dermatologische ziekten naar aanleiding van allergieën. Melk drinken kan oorzaak zijn van het krijgen van eczeem en soms kan het veranderen van melksoort leiden tot het verdwijnen van eczeem.

Geitenmelk is in poedervorm verkrijgbaar.

Koeienmelk versus geitenmelk

Koeienmelk en geitenmelk zijn ongeveer even voedzaam hoewel de balans enigszins doorslaat ten positieve van geitenmelk; dat is net wat gezonder. In geitenmelk zitten meer gezonde verzadigde vetten zoals linolzuur en arachidonzuur in geitenmelk en het bevat iets meer proteïne dan melk van de koe. Ook bevat geitenmelk meer mineralen zoals calcium, magnesium, mangaan en kalium. Er zit zelfs vitamine A en C in. Vitamine C komt niet voor in koeienmelk. Maar in koeienmelk zit iets meer seleen of selenium en vooral meer vitaminen van het B-complex. Overigens melden verschillende sites verschillende percentages. De site www.prevention.com schrijft dat er in koeienmelk meer seleen zit maar de site www.dynamicchiropractic.com meldt juist dat er 25% meer seleen in geitenmelk zit. Ook zegt de laatste site dat er meer B3 en B6 in geitenmelk zit.
Beide melksoorten blijken uit wetenschappelijk niet af te wijken als het gaat om het oplopen van allergische verschijnselen en zijn breide veilig voor consumptie en kunnen elkaar vervangen als het gaat om de nutritieve waarde.

Geitenmelk minder allergeen dan koeienmelk

In 2004 werd door Spaanse onderzoekers naar aanleiding van een onderzoek op muizen geconstateerd dat geitenmelk minder allergene eigenschappen geeft dan koeienmelk. Dat betekent dat de kans om allergieën te ontwikkelen, bij het drinken van geitenmelk een stuk kleiner is dan bij het drinken van koeienmelk. Geitenmelk had volgens de onderzoekers minder activiteit nodig van de cellen die de immuniteit van het lichaam regelen. Op onder andere dat gegeven baseert men de allergene reactie van een product.

Geitenmelk voor mensen met koemelkallergie

Uit onderzoek dat werd afgerond in augustus 2003 in Spanje blijkt dat voor minstens 25% van de mensen met koemelkallergie geldt dat geitenmelk een prima substituut is. Daarom geldt dat geitenmelk niet voor iedereen met koemelkallergie een goed alternatief is. Overigens werden er slechts weinig mensen gebruikt in dit onderzoek; slechts 12. Daarom kunnen definitieve conclusies of cijfers hierover niet gegeven worden op basis van dit onderzoek. Het geldt voor personen met koemelkallergie dat het te overwegen waard is om te onderzoeken of geitenmelk een goed substituut is.

IJzer in geitenmelk

Uit onderzoek dat werd gedaan in 1986 blijkt dat de biobeschikbaarheid van ijzer beter is in geitenmelk dan in koeienmelk. Dat houdt in dat ijzer uit geitenmelk beter door het lichaam wordt opgenomen dan ijzer uit koeienmelk. Mensen die last hebben van anemie zouden erover kunnen denken om geitenmelk te gaan drinken. In 2002 werd een onderzoek gedaan waaruit bleek dat bij ratten zowel ijzer als koper beter worden opgenomen uit geitenmelk als uit koeienmelk. Deze gegevens wijzen in de richting van de conclusie dat geitenmelk niet alleen over meer mineralen bevat maar deze mineralen ook beter kunnen worden opgenomen in het menselijk lichaam.

Geitenmelk tegen ontstekingen in maag en darmen

In 2014 werd er een onderzoek gedaan naar de ontstekingsremmende werking van ezelmelk en geitenmelk. Het onderzoek werd gedaan in Italië. De Italianen vergeleken de activering van het immuunsysteem. Dat bleek bij ezelmelk en geitenmelk veel sterker dan bij koeienmelk. Omdat er mensen zijn die last hebben van ontstekingsreacties in maag en darmen bevelen de wetenschappers daartegen het drinken van geitenmelk of ezelmelk aan. Ook aan mensen met allergische aandoeningen wordt het drinken van geitenmelk en ezelmelk aanbevolen. Het drinken van geitenmelk kan de darmflora verbeteren, zo schrijven de onderzoekers.

In geitenmelk zit minder vitamine B12 dan in koeienmelk.

Meer galafscheiding.

Geitenmelk zorgt voor meer galafscheiding dan koeienmelk. Gal is belangrijk voor het spijsverteringsproces. Meer gal betekent: een betere spijsvertering. Daarnaast blijkt geitenmelk drinken oxidatie tegen te gaan. De onderzoekers vergeleken de werking van geitenmelk met dat van olijfolie wat betreft de ontstekingsremmende werking. Men kwam uit op het gegeven dat beide niet voor elkaar onderdoen. Deze gegevens, de verbeterde galfascheiding en ontstekingsremmende werking werden onderzocht in een Spaans onderzoek dat werd gepubliceerd in 2005.

Goed voor mensen met lactose-intolerantie

In geitenmelk zit lactose, net zoals in koeienmelk. Toch kunnen veel mensen met lactose-intolerantie gewoon geitenmelk drinken. Dat kan te maken hebben dat mensen allergisch zijn voor met name de bio-aminen caseïne in koeienmelk. Over het algemeen is geitenmelk een beter alternatief dan koeienmelk voor mensen met allerlei intoleranties en allergieën. Dat heeft te maken met de volgende voordelen van geitenmelk ten opzichte van koeienmelk:
  • De verbetering van de spijsvertering
  • Het hogere percentage mineralen en vitaminen
  • De verbetering van de werking van het immuunsysteem
  • Het verbeteren van de darmflora
  • Het verminderen van ontstekingsreacties in de darmen.

Gebruikstips geitenmelk

Geitenmelk kun je in de keuken op dezelfde manier gebruiken als koeienmelk. Hier volgen een aantal voorbeelden.
  • Soepen kun je romiger maken met geitenmelk.
  • Maak eens een geitenmelkchocoladedrank.
  • Bak een keer pannenkoeken met eieren en geitenmelk.
  • Maak eens een milkshake ervan.
  • Koop geitenkaas.
  • Chèvre is Franse romige geitenkaas en het is heerlijk op een groene salade.
Gerelateerde artikelen
Hoe gezond is geitenmelk als alternatief voor koemelk?Hoe gezond is geitenmelk als alternatief voor koemelk?Steeds meer landgenoten kampen met een koemelkallergie of met een lactose intolerantie. Beiden mogen nochtans niet met e…
Gezonde melk, geitenmelkGezonde melk, geitenmelkMensen drinken al eeuwen lang geitenmelk, maar door economische redenen drinken Nederlanders meer koemelk dan geitenmelk…
Geiten melken voor eigen gebruikGeiten melken voor eigen gebruikMelkgeiten zijn sterke, intelligente, rustige en sociale dieren met een eigen wil. Melkgeiten die als hobbydier worden g…
Heb ik een koemelkallergie of een lactose intolerantie?Heb ik een koemelkallergie of een lactose intolerantie?Je hoort het steeds vaker, mensen die last hebben van een koemelkallergie of een lactose intolerantie. Veel mensen denke…
Babymelk op basis van geitenmelk: Nannycare, Kabrita, BiobimBabymelk op basis van geitenmelk: Nannycare, Kabrita, BiobimBen je van plan om over te stappen van babymelk op basis van koemelk naar babymelk op basis van geitenmelk? Geitenmelk i…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Devanath, Pixabay
  • Geitenmelk minder allergeen: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15448424
  • Geitenmelk net zo voedzaam als koeienmelk: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24502951
  • IJzer in geitenmelk: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3805444
  • IJzer en koper geitenmelk: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11949871
  • Geitenmelk ontstekingen in maag en darmen: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24450455
  • Meer galafscheiding: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15738237
  • Koeienmelk versus geiten,melk: http://www.prevention.com/content/which-healthier-goat-milk-vs-cow-milk
  • Geitenmelk goed voor mensen met melkallergie: http://www.dynamicchiropractic.com/mpacms/dc/article.php?id=38646
  • Foto geiten: http://www.thegamriegoat.co.uk/
  • Foto flesje geitenmelk: http://ur.spoonuniversity.com/2015/02/06/5-reasons-goat-milk-much-better-cow-milk/
  • Foto emmer rauwe geitenmelk: "Raw goat milk" by Nicolás Boullosa - Flickr: raw goat milk. Licensed under CC BY 2.0 via Wikimedia Commons
  • Foto geitenmelkijs: ""molasses tipsycake" goat milk ice cream" by stu_spivack - Licensed under CC BY-SA 2.0 via Wikimedia Commons -

Reageer op het artikel "De geneeskracht van geitenmelk"

Reacties

Willy, 29-03-2019 07:14 #3
Wat doet geitenmelk bij breuken. ik heb een breuk ;en maak te langzaam kalk aan; is geitenmelk hiervoor aangewezen?

Jt Werners, 30-10-2018 16:39 #2
Goed artikel! Neem aan, dat hetzelfde geldt voor geiten yoghurt!
En hoe is de combinatie geiten yoghurt met fruit?! Wel eens gehoord, dat een combinatie melk en fruit, vitaminen en mineralen negatief beïnvloeden!

Elly Morsch, 24-01-2018 21:07 #1
Er zou meer publiciteit over geitenmelk gemaakt moeten worden. De meeste mensen trekken een vies gezicht als ik over geitenmelk praat. Het is ook weinig te vinden in de winkels.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 22-05-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!