InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van broccolipoeder

De geneeskracht van broccolipoeder

Broccoli staat al jarenlang hoog in de top 10 van superfoods. Nu is er nog een product bijgekomen: broccolipoeder. Dit poeder heeft zijn voor- en nadelen. Voordeel is dat het een concentratie aan voedingsstoffen bevat. Een nadeel is dat niet alle voedingsstoffen in broccolipoeder zonder meer worden opgenomen in het menselijk lichaam. Toch kan broccolipoeder een zeer gezond supplement zijn in je dagelijks menu. Je kunt overigens gewoon broccoli blijven eten.

Inhoud:

Poeder en spruiten

De geneeskracht van broccoli is redelijk bekend onder consumenten. Broccolipoeder bevat in vergelijking met zijn verse variant een grote concentratie van fytonutriënten zoals vitaminen, mineralen, flavonoïden en polyfenolen. Dat is één van de redenen om het in te nemen. De belangrijkste werkzame stoffen in broccoli zijn sulforafanen. Deze kunnen echter niet worden aangemaakt zonder het enzym myrosinase wat niet in broccolipoeder zit. Dit enzym zit echter wel overvloedig in broccolispruiten of broccolikiemen. Daarom raden wetenschappers aan om broccolipoeder in te nemen samen met broccolispruiten.

Broccolipoeder en broccolispruiten

Broccolipoeder heeft een kankerbestrijdende werking doordat er sulforafanen in zitten. Nu is het alleen zo dat voor de omzetting van sulforafanen uit de glucorafanine die in broccoli zit, er een enzym nodig is genaamd myrosinase. In broccolispruiten zit dit enzym in hoge mate. Vandaar dat Amerikaanse onderzoekers in 2011 een onderzoek publiceerden waaruit blijkt dat de kankerbestrijdende werking van broccolipoeder beter tot zijn recht komt wanneer dit samen wordt gegeten met broccolispruiten. In 2011 werd er een onderzoek in China gepubliceerd naar de biobeschilkbaarheid van broccolipoeder en de sulforafanen erin. De Chinezen maakten in hun onderzoek onderscheid tussen glucorafanine-rijk en sulforafaan-rijk.broccolipoeder. Het bleek dat sulforafaanrijk broccolipoeder veel beter door het lichaam wordt opgenomen dan glucorafaninerijk poeder. Dat heeft te maken met het enzym dat moet worden ingezet om glucorafanine om te zetten in glucosinolaten zoals sulforafaan. In een ander onderzoek waarbij broccolipoeder en broccolispruiten door yoghurt en muesli werd gedaan blijkt eveneens dat als broccolipoeder samen met broccolispruiten worden gegeten de hoeveelheid sulforafanen drastisch toenemen. Deze kankerbeschermende stof ontstaat beter door de synergetische werking tussen broccolispruiten en -poeder.

Broccolipoeder tegen hart-en vaatziekten

In 2014 werd een Iraans onderzoek gepubliceerd waarbij de onderzoekers diabeten onderzochten die de heliobacter pylori-bacterie bij zich dragen. Deze bacterie geeft onder andere een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Sulforafaan in broccoli is een krachtige anti-bacteriële stof. Het blijkt dat als broccoli wordt gebruikt in combinatie met medicijnen, infecties met heliobacter pylori minder vaak plaats vinden. Bovendien worden alle parameters die gebruikt worden om hart- en vaatziekten te determineren verbeterd door broccolipoeder. De wanden van de bloedvaten worden schoon gemaakt door broccoli. Het heeft een ontstekingsremmende werking waardoor minder plaque aan de bloedvatwanden komt te zitten. Dat leidt eveneens tot meer flexibele bloedvaten en daarom een lagere bloeddruk.

Broccolipoeder tegen autisme?

Uit een onderzoek dat werd gepubliceerd in 2014 blijkt dat als patiënten met autisme broccolipoeder tot zich nemen, hun onderlinge gedrag veel socialer wordt. Men was eerder geneigd tot verbale communicatie na het innemen van een broccoliextract. De onderzoekers wijzen erop dat dit een verkennend onderzoek is. Er kunnen nog geen definitieve conclusies uit worden getrokken. Wel kunnen mensen met autisme zelf broccoliextract innemen en kijken of het werkt voor hen. De sulforafanen in broccolipoeder hebben een ontstekingsremmende werking. Ook gaan ze oxidatieve stress en DNA-schade tegen. Al deze drie factoren spelen een rol bij het ontstaan van autisme. Autisme is niet zelden een reactie op een giftige stof zoals in vaccinaties waarvan het mooi zou zijn als we zeker weten dat die met superfoods zoals broccolipoeder ongedaan kan worden gemaakt.

Tomaatpoeder en broccolipoeder

Van tomaat is al wat langer bekend dat het een preventieve en genezende werking heeft bij prostaatkanker. Een Frans onderzoek uit 2007 toont aan dat broccolipoeder meer effectief werkt tegen prostaatkanker in combinatie met tomaat. In hun onderzoek gaf men tomaatpoeder en broccolipoeder aan ratten die waren geïmplanteerd met een tumor. Sommige ratten kregen alleen tomaatpoeder te eten, andere alleen broccolipoeder en een derde groep kreeg een combinatie hiervan te eten. Bij de groepen die alleen tomaat- en broccolipoeder aten verminderden de tumor minder snel dan bij de groep ratten die een combinatie van tomaat- en broccolipoeder aten. Tomaat en broccoli versterken elkaar in hun effect; dat wordt een synenergetische werking genoemd. Sinds het begin van het derde millennium heeft de wetenschap steeds meer belangstelling voor synenergetische werking van stoffen.

Broccolipoeder heft diverse geneeskrachtige werkingen. Een natuurarts of fytotherapeut is speciaal opgeleid om mensen een medicijn-, supplement- of voedselvoorschrift op natuurlijke basis te geven.

Broccoli tegen PMS

PMS heeft vaak te maken met een mineralentekort of een voedingstekort in het algemeen. Het westers dieet bevat veel te weinig voedingsstoffen en dat gaat vroeg of laat een keer opbreken in het leven. De overgang is een meer kwetsbare periode in het leven van de vrouw waardoor PMS-klachten door mineralentekorten eerder aan het licht komen. Overgangsklachten kunnen worden verminderd door het eten van broccoli. In broccoli zit veel ijzer. Een 10 jaar durend onderzoek onder 3000 vrouwen toonde aan dat relatief veel mensen met PMS of PreMenstrueel Syndroom een tekort aan ijzer hebben. Peterselie, gedroogde abrikozen en sesamzaad bevatten eveneens veel ijzer. Het was al eerder bekend dat de ontstekingsremmende werking van broccolipoeder ook medicinale werkzaamheid biedt tegen reumatische aandoeningen zoals osteoporose, het zwakker worden van de botten rond de overgangsperiode van de vrouw. Osteoporose vindt eveneens oorsprong in mineralentekorten. Er zijn dus meerdere onderzoeken die op de conclusie aansturen dat de grote voedingswaarde van broccoli tot geneeskrachtige werking voor vrouwen in de overgang kunnen zijn.

Gebruikstips broccolipoeder

  • Broccolipoeder kun je toevoegen aan een soep.
  • Doe eens broccolipoeder door een dipsaus.
  • Broccolipoeder kan door een smoothie worden gedaan.
  • Een glas groentensap wordt erxtra gezond als er broccolipoeder in zit.
  • ´ s Morgens kun je broccolipoeder door een zelf gemaakte muesli of havermout doen.
  • Broccolipoeder kun je toevoegen aan een brood dat je zelf bakt.
Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van tomaatpoederTomaatpoeder als gezonde kleurstof? Het kan! Tomaatpoeder biedt zowel smaak, antioxidanten als kleur. Daarom is het gesc…
Afvallen met broccoliAfvallen met broccoliKun je afvallen met broccoli? Broccoli is een hele gezonde groente en afvallen is dan ook niet heel moeilijk wanneer je…
Gezonde recepten bereiden met broccolliGezonde recepten bereiden met broccolliBroccoli is een zeer gezonde en populaire groente en behoort tot de gezondste groenten. Van broccoli worden de nog geslo…
Hoe gezond is broccoli?Hoe gezond is broccoli?Valt er wat negatiefs over broccoli te vertellen? Nou ja, mogelijk dat er een bepaalde groep mensen is die broccoli gewo…
Bronnen en referenties
  • Broccolipoeder en broccolispruiten: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21240766
  • Broccolipoeder en sulforafaan: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3076202/
  • Broccolispruiten- en poeder: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21910945
  • Broccoli[oeder hart-envaatziekten: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4060758/
  • Broccolipoeder autisme: http://sfari.org/news-and-opinion/news/2014/trial-sprouts-doubts-about-broccoli-extract-for-autism
  • Tomaatpoder en broccolipoeder: http://cancerres.aacrjournals.org/content/67/2/836.abstract
  • Broccolipoeder tegen pms: http://www.thehealthsite.com/news/beat-pms-with-broccoli/

Reageer op het artikel "De geneeskracht van broccolipoeder"

Reactie

Johan, 22-04-2016 20:13 #1
Mooi artikel wederom. Ik ga mijn voordeel doen met de groentepoeders.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 21-05-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!