InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van rodebietpoeder

De geneeskracht van rodebietpoeder

Rodebietpoeder is een belangrijk nieuw algemeen gebruikt voedselproduct van begin derde millennium. Bietjes zijn lekker en zeer gezond. Ze zijn zelfs zo gezond dat het een superfood is wanneer je er een poeder van maakt door bietjes te laten drogen. Wetenschappers waarschuwen alvast dat het poeder zo boordevol mineralen zit dat je er niet te veel van moet eten. In gezonde hoeveelheden is het goed voor het bloed, de bloeddruk, de darmen en nog veel meer gebieden in het lichaam.
Dwarsdoorsnede bietje / Bron: Michel Chauvet, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Dwarsdoorsnede bietje / Bron: Michel Chauvet, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

Waarom gedroogde groenten?

Steeds meer winkels, zowel op internet als daarbuiten, hebben rodebietpoeder op de schappen staan. Dit is een relatief nieuw product. Groenten drogen is erg slim. Op deze manier blijft de voedingswaarde langer behouden dan bij invriezen, inblikken of inpotten. In Afrika droogt men traditioneel groenten om in meer moelijkere tijden nog wat voedsel te hebben. In het westen geldt het dat ons eetpatroon ons achterlaat met een tekort aan vitaminen, mineralen en andere antioxidanten in ons lichaam. Op deze manier kunnen allerlei ziekten ontstaan. Door ons voedsel te verrijken met natuurlijke, hele supplementen, kunnen we op simpele wijze zorgen dat we genoeg natuurlijke vitaminen binnen krijgen. Redenen waarom ons westers dieet verarmd is:
  • We gebruiken voedsel dat is voorbewerkt en in verpakking is gestopt.
  • Pesticiden

Betacyaninen zijn de meest gezonde groep voedingsstoffen in rode bietjes.

Rodebietpoeder bloeddrukverlagend

Volgens wetenschappelijk onderzoek kan rodebietpoeder en rodebietensap bloeddrukverlagend werken in normale doseringen. In rode biet zit veel nitraat, wat een diureticum is. Kaliumnitraat wordt al langer gebruikt als vochtafdrijvend middel. In rodebietpoeder zit relatief veel nitraat. Dat is één van de redenen dat rodebietpoeder de bloeddruk verlaagt. Plaspillen, pillen die vochtafdrijvend werken, hebben hetzelfde effect; ze zijn vochtafdrijvend en hebben daardoor een bloeddrukverlagende werking. Rodebietpoeder heeft echter nog iets anders, namelijk antioxidanten in de vorm van vitaminen, mineralen en polyfenolen. Hierdoor kan de oorzaak van hoge bloeddruk, ontstekingen op celniveau of laaggradige ontstekingen die zorgen voor vaatvernauwing door plaque op de aderwanden, worden tegengegaan. De onderzoekers waren vooral te spreken over de lage dosering die het bloeddrukverlagende effect bewerkstelligt; er is slechts 100 gram rodebietensap per dag nodig. In een onderzoek wat werd gepubliceerd in het Verenigd Koninkrijk in 2012 blijkt dat er geen verschil is tussen vers bietensap en bietenpoeder. Men gebruikte bietenpoeder in broodproducten en vers bietensap. Tussen de beide groepen gebruikers waren geen verschillen te zien in de werking tegen verhoogde bloeddruk. Bietensap biedt eveneens een concentratie van vitaminen en mineralen, net als rodebietpoeder.

De combinatie met appelsap

Een ander onderzoek toont aan dat dagelijks 500 gram rodebietensap of appelsap drinken de bloeddruk aanmerkelijk verlaagt. Dit Australische onderzoek werd gepubliceerd in 2012. Aan de rest van het dieet werd verder niets aangepast. Het experiment duurde twee weken. Dat was genoeg om de positieve effecten van rodebietpoeder en appelsap op de bloeddruk te meten. In deze twee weken voerde men normale dagelijkse taken uit. Overigens zijn er nog veel meer vochtafdrijvende groenten zoals bleekselderij.

Bietjes goed voor de lever

Bietjes hebben een leverbeschermende werking, zo concluderen Hongaarse onderzoekers in 2007. De wetenschappers gaven bietensap aan ratten die men met een leverprobleem had opgezadeld. Vervolgens ging men de levers analyseren en het bleek dat de levers van ratten die bietensap hadden gekregen er beter aan toe waren. Er zat onder andere meer zink en koper in de levers van met bieten behandelde ratten en deze mineralen gaan oxidatie tegen. De wetenschappers vermoeden dat de verhoogde aanwezigheid van de twee mineralen eraan bijdragen dat de lever sterker herstelt na een probleem.

Neem niet te veel rodebietpoeder

Hongaarse onderzoekers zien in 2007 dat er zoveel mineralen en vitaminen in bietjes zitten dat rodebietpoeder misschien te veel mineralen bevat als we er te veel van innemen. Als positieve punten zien de wetenschappers in dat de hoge mineralenhoeveelheid kan helpen bij een ijzertekort en prikkelbaredarmsyndroom. Dan moet er wel slechts weinig van genomen worden. De onderzoekers sommen in hun uittreksel nog eens op dat rodebietpoeder betaïne, betanine, vulgaxantine, polyfenolen, foliumzuur en verschillende mineralen en sporenelementen zoals zink, natrium, mangaan, magnesium, kalium, ijzer, calcium, koper, boor, aluminium en barium bevat. De Hongaarse onderzoekers zeggen dat wie te veel rodebietpoeder gebruikt een accumulatie of opeenhoping van deze metalen in de lever kan veroorzaken.

Er is ook gele of witte bietpoeder.

Eettips rodebietpoeder
  • Rodebietpoeder kun je toevoegen aan een groentensmoothie met overwegend rode groenten zoals tomaat.
  • Je kunt het toevoegen aan een warme kaassaus zodat je de kaassaus roze maakt.
  • Bietpoeder kun je toevoegen aan een creme fresh op een dipsaus te maken. De saus wordt hierdoor rood of roze. Het is extra lekker in combinatie met kruiden zoals koriander, chilipeper en basilicum.
  • Je kunt dit poeder door een soep doen als het al in de soepkom zit.
  • Rodebietpoeder kun je mengen met andere poeders zoals spinaziepoeder en broccolipoeder om een instant koele groentendrank te maken.
  • Poeder van rode bietjes kun je door een pure biologische havermout of zelf te maken muesli doen.
  • Rodebietpoeder kun je met water vermengen en als drank opdrinken. Als drank is rodebietpoeder goed te mengen met wortelsap.
  • Doe een rodebietpoeder door je verse groentensap. Je kunt het toevoegen aan verse sappen uit de slow-juicer.
  • Humus kun je verrijken met bietpoeder. Het krijgt vervolgens een rode kleur en je maakt de humus extra voedzaam.
  • Bietpoeder kun je toevoegen aan een currymaaltijd.
  • Poeder van rode biet kun je toevoegen aan een stamppot zoals hutspot of stamppot rode kool.
  • Dit poeder kun je toevoegen aan pannenkoekbeslag voor mooie roze pannenkoeken.
  • Dit poeder van gedroogde bietjes kun je toevoegen aan meel voor het verkrijgen van rode en roze bakproducten met extra voedingswaarde.
  • Rodebietpoeder kun je door een dressing doen of zo over een sla strooien.
Gerelateerde artikelen
Baobab poeder als alternatief voor limonadeBaobab poeder als alternatief voor limonadeVeel ouders geven hun kinderen limonade als zogenaamd gezond alternatief voor frisdranken. Ook limonade zit echter boord…
Rode bieten uit eigen moestuin oogstenRode bieten uit eigen moestuin oogstenRode bieten of kroten, vers uit eigen moestuin. Ook vers te kopen in het seizoen (herfst of zomer) bij de groenteboer of…
IJzer en de symptomen van een ijzertekortIJzer speelt een essentiële rol in het voorkomen en genezen van bloedarmoede, maar ijzer vervult nog meer belangrijke en…
Bronnen en referenties
  • Betacyaninen: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11714300
  • Rode biet bloeddruk: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22414688
  • Rode biet goed voor lever: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17234508
  • Niet te veel: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17899785
  • Combinatie appelsap: http://www.nutritionj.com/content/11/1/106
  • Foto bietje: "Betterave Rossa di Chioggia Montpellier" by Michel Chauvet - Own work. Licensed under CC BY-SA 3.0 via Wikimedia
  • Afbeelding bron 1: Michel Chauvet, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van rodebietpoeder"

Reacties

Harrie, 14-01-2019 20:57 #2
Door diabetes heeft mijn zwager in canada ontzettende pijn aan zijn voet, geen enkele arts kan hem helpen of van de pijn af helpen.
Op de Canadese TV kwam de melding dat bieten poeder de pijn kan verminderen of verhelpen.
Na 1 dag heeft hij al veel minder pijn.
We houden dit natuurlijk in de gaten.
gr. Harrie

Maria, 29-11-2016 11:17 #1
Rode biet kan mi.i. het best genuttigd worden, zoals de natuur het schenkt: in de vorm van groenteknolletjes en het blad én als sap. Kauwen is goed voor versch. hersenfuncties namelijk erg goed! Nog niet zo lang komen steeds meer wetenschappers erachter dat proeven op dieren, behalve onethisch, ook verkeerde resultaten geven, door de enorme verschillen tussen mens en dier. Wat jij hierboven beschrijft is ronduit weerzinwekkend: eerst gezonde dieren ziek maken en dan middel uittesten op hen!
Daarom is dit wetensch. concept verouderd aan het raken, hetgeen gisteren door de Partij v.d. Dieren nog eens werd bevestigd!

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 21-05-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!