InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Colanoot of kolanoot: cafeïnepoeder van gemalen noten

Colanoot of kolanoot: cafeïnepoeder van gemalen noten

Kolanoot of colanoot is een geneeskrachtige noot uit West-Afrika. De noot wordt vooral gebruikt om het hongergevoel te onderdrukken en als pepmiddel. Eén van de belangrijkste werkende stoffen in de noot is cafeïne. Kolanoot is verkrijgbaar als noot of gemalen in poeder. In het verleden werd het toegevoegd aan Coca-Cola.

De afkomst en samenstelling

Colanoot (Cola Nitida) is afkomstig uit West-Afrika. De lokale bevolking gebruikt het al jaren omwille van zijn variëteit aan voordelen. Vanwege deze voordelen beweren sommige inheemse stammen dat de kolanoot magische krachten heeft. De noten groeien aan de kolaboom en worden met de hand geplukt. Omwille van de waarde van de noten worden de bomen goed beschermd, inwoners veroordelen het vellen van kolabomen. Ze maakt deel uit van de cacao familie. Lang geleden werd colanoot toegevoegd aan de bekende frisdrank Coca-Cola. De noot bevat veel cafeïne en ook betaïne.

Voordelen van colanoot

  • werkt als langdurige licht afrodisiacum
  • bevordert de concentratie
  • vermindert de eetlust en verhoogt de verbranding van energie in het lichaam zodat je meer afvalt
  • bestrijdt licht infecties (werd vroeger gebruikt om longontstekingen te bestrijden)
  • vermindert de aangroei van cellen bij prostaatkanker (volgens een onderzoek uit 2009)
  • helpt bij de vertering
  • wordt gebruikt tegen depressies
  • wordt gebruikt tegen migraine
  • verhoogt uithoudingsvermogen

Sommige van deze potentiële voordelen steunen op recent onderzoek. De bewijskracht voor bepaalde voordelen varieert dus. Omwille van het hoge cafeïnegehalte in de noot, zijn de meeste voordelen echter degelijk onderbouwd. Het werkt om deze reden zeker concentratieverhogend. De betaïne zorgt dan weer voor de aanmaak van stoffen die helpen bij de spijsvertering.

Bijwerkingen van colanoot

De bijwerkingen zijn
  • een verhoogde hartslag
  • moeilijk kunnen slapen
  • misselijkheid
  • nervositeit
  • gele tanden als je op de noot kauwt

Deze bijwerkingen treden pas op wanneer te hoge dosissen colanoot genomen worden. Meer hierover onder hoe gebruiken.

De gevaren

Colanoot mag zeker niet gebruikt worden wanneer je:
  • nervositeitsproblemen hebt
  • een bloedziekte hebt
  • diabeet bent
  • diarree hebt, omdat het de ziekte zou versterken
  • drugs gebruikt hebt

Het hoge cafeïnegehalte kan een invloed hebben op het niveau van de bloedsuikerspiegel. Neem ook zeker geen colanoot wanneer je drugs gebruikt hebt. De interactie kan zorgen voor een te hoge hartslag. Wees hoe dan ook voorzichtig met het combineren van colanoot met andere medicatie of alcohol. Kinderen en zwangere vrouwen kunnen lichte dosissen colanoot nemen, maar zeker niet te veel, vergelijk het met koffie. Colanoot kan een verslavend effect hebben wanneer te veel voor een te lange periode gebruikt.

Hoe gebruiken

Colanoot is een harde noot. Je kan er op kauwen, maar daar krijg je gele tanden van. In poedervorm, als gemalen noot, kan je het toevoegen aan thee of koffie. Het smaakt een beetje bitterzoet, maar koffie maskeert de smaak behoorlijk. Het lost het beste op in warme dranken, daarom is het aangeraden deze te gebruiken. Neem een halve tot een hele theelepel per dag voor een matig effect. Meer dan anderhalve theelepel per dag wordt niet aangeraden.

Vele van deze geneeskrachtige noten en kruiden die je kan aankopen via het internet, hebben ook een geconcentreerde versie. Let dus goed op wanneer je je aankoop doet, zodat je niet per ongeluk x10 extracten koopt. Deze zijn 10 keer sterker en daar moet je dus maar een tiende van gebruiken.
© 2015 - 2019 Bieraait, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Kolanoot, een pepmiddelWest Afrika is het vaderland van de Cola-soorten, het geslacht bevat zowat 130 soorten. De zaden zijn weliswaar van voor…
De kolanoot: wat is dat?De kolanoot: wat is dat?Iedereen denkt bij de naam natuurlijk gelijk aan ? Precies! Aan cola. Dat is helemaal niet vreemd, daar het vroeger veel…
Amlou - Cholesterolverlagend broodbelegDit broodbeleg komt oorspronkelijk uit Marokko en wordt gemaakt met amandelen, honing en arganolie. Amlou verlaagt uw sl…
Notenallergie: wat is dat eigenlijk?Notenallergie: wat is dat eigenlijk?Artsen krijgen steeds vaker te maken met personen die last hebben van jeuk en opgezwollen mond en lichaam na het eten va…
Noten zijn gezonder dan veel mensen denkenNoten zijn gezonder dan veel mensen denkenNoten bestaan voor 80% à 90% uit onverzadigde vetten. Deze vetten verlagen het cholesterolgehalte. In de meeste noten zi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Njei M.T
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25335374
  • http://www.webmd.com/vitamins-supplements/ingredientmono-937-cola%20nut.aspx?activeingredientid=937&activeingredientname=cola%20nut
  • http://www.livestrong.com/article/384732-health-benefits-of-the-kola-nut/
  • http://www.menselijk-lichaam.com/voedingsstoffen/betaine-hcl

Reageer op het artikel "Colanoot of kolanoot: cafeïnepoeder van gemalen noten"

Infoteur: Bieraait
Gepubliceerd: 03-06-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!