InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Superfood uit eigen tuin: de appel

Superfood uit eigen tuin: de appel

De term superfood wordt gebruikt voor voedingsmiddelen waarin veel essentiële voedingsstoffen zitten. Er zitten bijvoorbeeld veel vitamines in, veel proteïnen, of veel anti-oxidanten. Superfoods hebben vaak exotische namen, zoals goji bessen, aloë vera en spirulina. Maar weet je dat er op Nederlandse bodem ook superfoods groeien? Die je zelfs in eigen tuin kan kweken? Eén van deze voedingsmiddelen is de appel. Bridget Maasland maakte er als klein meisje in de jaren tachtig van de twintigste eeuw al reclame voor: 'snoep gezond, eet een appel'. Daarna raakte de appel een tijdje uit de gratie. Door de suikers bleek de appel toch niet zo'n goede snoepvervanger als de tandartsen eerst dachten. Maar ondanks die suikers blijkt de appel toch een superfood te zijn, met verschillende positieve effecten op het menselijk lichaam.

Vol met flavonoïden

De appel blijkt bijvoorbeeld flavonoïden te bevatten. Vooral de schil is er rijk aan. Flavonoïden bepalen in plantaardig voedsel de kleur van het voedsel. In appels zit vooral veel van de flavonoïde quercetine. Uit verschillende onderzoeken blijkt deze stof een positieve invloed te hebben op je bloeddruk. Maar dat is niet het enige: volgens de AACR (Amerikaanse kankerbestrijding) remt quercetine de groei van kankercellen. Het advies van de AACR is om regelmatig een appel te eten. Dit zou zelfs het ontstaan van kankercellen kunnen voorkomen. Maar ook de andere flavonoïden die de appel bevat zijn gezond. Door hun ontstekingsremmende eigenschappen kan het onder andere astmaklachten verminderen.

Goede stoelgang

De appel heeft nog meer bijzondere eigenschappen. Het is bijvoorbeeld ook een zeer vezelrijk voedingsmiddel. Vezels zorgen ervoor dat je darmen hun werk goed kunnen doen. De vezels voorkomen dat etensresten vastplakken aan de binnenkant van je darmen en zorgen er zo voor dat je spijsvertering goed verloopt. Heb je vaak last van verstopping? Zorg voor een gezond en vezelrijk dieet. En in dit dieet past de appel dus uitstekend.

Wil je afvallen? Ook dan is het van belang om vezelrijk te eten. Een goede spijsvertering in combinatie met een uitgebalanceerd dieet voorkomt energiedipjes tijdens je dag. Hierdoor voorkom je die zwakke momenten waarop het zo makkelijk is om snel iets ongezonds te pakken. Daarbij bestaat de appel ook nog eens uit maar liefst 85% water, waardoor er weinig calorieën in zitten. Met als klap op de vuurpijl: door een goede darmwerking verhoog je je weerstand.

Appel in het dagelijks menu

Als snelle snack is de appel natuurlijk uitermate geschikt. Je pakt hem van de fruitschaal en je kan er direct je tanden in zetten. Maar appel is ook erg goed te gebruiken als ingrediënt in gerechten:
  • Hij past in vrijwel iedere salade.
  • En past goed op brood met zuivelspread.
  • De combinatie appel/geitenkaas/honing is verrukkelijk.
  • Ooit de combi appel/pindakaas geprobeerd? Dit schijnt ook erg lekker te zijn!

An apple a day...

Misschien ken je het Engelse gezegde: 'an apple a day, keeps the doctor away'. Is het waar dat je door dagelijks een appel te eten minder vaak naar de dokter hoeft? Hier is veel onderzoek naar gedaan. Uit de verschillende onderzoeken komen ook verschillende resultaten. Wordt het gezegde door het ene onderzoek onderschreven, volgens ander onderzoek blijkt er weer geen relatie te bestaan tussen veel appels en weinig ziekte. Toch kunnen we concluderen dat appels veel positieve eigenschappen hebben. En dus mag de appel met recht superfood genoemd worden. Superfood dat je zelfs halen kan uit je eigen tuin. Heb je de ruimte? Plant een appelboom en binnen een paar jaar pluk jij er je eigen superfood van af!
© 2015 - 2019 Petra-schrijft, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.fitvoorbeginners.nl/super-food-of-the-week-appel/
  • http://www.natuurlijkerwijs.com/flavonoiden.htm
  • http://www.health.harvard.edu/blog/an-apple-a-day-may-not-keep-the-doctor-away-but-its-a-healthy-choice-anyway-201504027850

Reageer op het artikel "Superfood uit eigen tuin: de appel"

Infoteur: Petra-schrijft
Gepubliceerd: 31-08-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!