InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Alternatieven voor whey

Alternatieven voor whey

Alternatieven voor whey Whey eiwit is het meest gebruikte eiwitsupplement onder krachtsporters. Het wordt gemaakt uit melk en is eigenlijk een bijproduct van de kaasproductie. Er is echter veel discussie over de gezondheidseffecten van whey eiwit. Daarom kan het een goed idee zijn om andere bronnen van hoogwaardige, geconcentreerde eiwitten te zoeken. Maar welke bronnen kunnen dat zijn?

De mogelijke bijwerkingen van whey

Er is nog steeds veel discussie over de gevolgen van whey eiwit. Er wordt gezegd dat het voor snellere spieropbouw, sneller spierherstel en betere prestaties zorgt. Echter, er zijn mogelijk ook enkele nadelen die kleven aan het gebruik van whey eiwit. Deze zijn:
  • Diarree: het menselijk lichaam is niet gebouwd om veel lactose te verwerken. Omdat whey eiwit veel lactose bevat, kan het veelvuldig gebruik van whey eiwit tot flinke diarree leiden.
  • Hoofdpijn: de eiwitten in whey onttrekken veel vocht aan het lichaam, wat zich kan uiten in hoofdpijn. Daarom is het belangrijk om veel te drinken als je whey eiwit gebruikt.
  • Eiwit- en lactose-intolerantie: overmatig gebruik van whey kan zorgen voor eiwitintolerantie en lactose-intolerantie. Hierbij reageert het immuunsysteem overdreven op eiwitten en lactose.
  • Nierstenen: overmatige inname van dierlijke eiwitten zorgt voor een hoog gehalte van calcium en urinezuur in de nieren. Hierdoor is er een hogere kans op nierstenen.
  • Leverziekten: individuen met een licht verminderde leverfunctie, kunnen door het gebruik van whey een nog slechtere leverfunctie krijgen. De lever kan de eiwitten niet goed metaboliseren, waardoor schadelijke stoffen uit het whey zich ophopen.
  • Allergische reacties: het aantal allergische reacties veroorzaakt door whey is flink omdat veel mensen slecht tegen dierlijke eiwitten kunnen. Dit kan leiden tot acne, zwellingen, huiduitslag, hoesten, braken, winderigheid en diarree.

Naast de mogelijke bijwerkingen plaatsen mensen vraagtekens bij de afkomst van whey eiwit. Het is tenslotte gemaakt van een afvalstof uit de bio-industrie, waar overmatig antibioticagebruik en hormooninjecties aan de orde van de dag zijn. Sommige mensen stellen daarom dat whey een negatief effect op de hormoonhuishouding kan hebben en tot antibioticaresistentie kan leiden. Dit verband is echter nog nooit één op één aangetoond.

Alternatieven voor whey

Tegenwoordig zijn er veel alternatieven voor whey eiwit, met ieder hun eigen voor- en nadelen. Hieronder een aantal voorbeelden.

Soja eiwit

Soja eiwit is volledig plantaardig en is daardoor geschikt voor vegetariërs en veganisten. Het is net zo goed verteerbaar en net zo eiwitrijk als whey eiwit, en in tegenstelling tot wat men eerder dacht, verlaagt het niet de testosteronspiegel. Ook is het goedkoper dan whey eiwit, in veel verschillende smaken verkrijgbaar, en bevat het antioxidanten.

Nadelig is dat sommige mensen niet goed tegen soja kunnen, en daardoor last van maag- en darmproblemen krijgen. Ook is veel soja genetisch gemodificeerd, waarvan we nog niet precies weten wat de gezondheidsgevolgen zijn.

Erwten eiwit

Een redelijk recente ontwikkeling, is het ontstaan van erwten eiwit isolaat. Dit eiwit geeft precies hetzelfde resultaat als whey eiwit, en is dus een goed alternatief. Erwteneiwit bevat geen cholesterol en verzadigde vetten, en bevat zelfs stoffen die het cholesterol verlagen. Ook helpt het tegen hoge bloeddruk en zorgt voor snelle verzadiging, waardoor je minder honger hebt en dus minder calorieën inneemt. Daarnaast is ook dit eiwitpoeder goedkoper dan whey eiwit en het is uiteraard geschikt voor veganisten en vegetariërs.

Er zijn weinig nadelen te bedenken aan erwteneiwit. Het enige is dat het nog relatief nieuw is, waardoor er nog erg weinig verschillende smaken zijn. De smaken die er zijn, zijn nog niet altijd geperfectioneerd, en soms hebben ze een hele vervelende erwtenbijsmaak.

Lees verder

© 2015 - 2019 Tsimon92, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Whey shakes, spieropbouw en spierherstelWhey shakes, spieropbouw en spierherstelWhey (in het nederlands wei) eiwit wordt verkocht als een voedingssupplement en is populair onder krachtsporters en body…
De beste eiwitshake of whey shakeDe beste eiwitshake of whey shakeMensen die veel aan krachttraining doen kunnen haast niet zonder: een goede eiwitshake, ook wel whey shake genoemd. Het…
Supplementen ter ondersteuning van krachtsport en fitnessSupplementen ter ondersteuning van krachtsport en fitnessVoor betere prestaties tijdens de krachttraining of fitness, kan je supplementen gebruiken. Sportvoeding en supplementen…
Whey proteïnen voor spieropbouw en vetverbrandingWei-proteïnen of ook wel bekend onder de Engels benaming Whey proteïnen hebben in de loop der jaren sterk aan popularite…
Dieet: 3,5 kg tot 5,6 kg per week afvallen eiwitshakedieetAfvallen is voor veel mensen niet gemakkelijk. Zeker als je meer dan 5 kilo wilt afvallen, is doorzettingsvermogen en da…
Bronnen en referenties
  • https://www.orangefit.nl/erwteneiwit-vs-whey/
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22196620
  • http://gezondheideerst.be/bijwerkingen-van-isopure-whey-eiwitten/
  • http://www.degezondheidswinkel.be/blog/whey-poeder-eiwit-bijwerkingen
  • https://www.eiwitshakes.com/soja-eiwit

Reageer op het artikel "Alternatieven voor whey"

Infoteur: Tsimon92
Gepubliceerd: 30-09-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!