InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Mierikswortel: Gezondheidsaspecten en toepassing

Mierikswortel: Gezondheidsaspecten en toepassing

Mierikswortel: Gezondheidsaspecten en toepassing Veel mensen zijn bekend met mierikswortel en zeker de mensen die regelmatig in de keuken staan, zijn er bekend mee. In de keuken is mierikswortel vrij scherp en in de tuin is het een mooi plantje met lieve kleine witte bloempjes. Daarnaast is het ook gezond. Hoe gezond is mierikswortel en hoe pas je mierikswortel toe in de keuken?

Mierikswortel, de basis

De mierik, ook wel Armoracia rusticana genoemd, is een plant afkomstig uit de kruisbloemfamilie. De plant is met name bekend van de witte penvormige wortel. Die witte penvormige wortel is de bekende mierikswortel. De plant vormt grote puntige bladeren met lange stelen en in mei komen er prachtig witte bloempjes tevoorschijn.

De plant kwam van oudsher met name voor bij rivieroevers en wel van het zuidoosten van Europa tot het westelijk gedeelte van Azië. Inmiddels heeft de plant een veel groter gebied weten te bereiken. In Europa, Nieuw-Zeeland en Amerika kennen ze de plant inmiddels ook als een inheemse plant en wordt hij bovendien veelvuldig in de tuin toegepast.

Waar wordt het toegepast?

De plant is al terug te voeren tot zo’n 1000 jaar voor Christus. De Grieken en Romeinen gebruikten mierikswortel al in de voeding. Ook de joodse keuken past mierikswortel veelvuldig toe als smaakmaker. In Europa heeft men mierikswortel ook ontdekt, evenals in de Verenigde Staten. In Japan is er een soort ‘tegenhanger’, namelijk wasabi.

Bron: Counselling, PixabayBron: Counselling, Pixabay

De smaak van mierikswortel

De wortel bevat een vrij scherpe peperachtige smaak. De een vindt het heerlijk en de ander krijgt het niet weg. Zeker bij mierikswortel is dit heel sterk uiteenlopend. De scherpe stof komt vrij door het kneuzen van de wortel. De smaak kan overigens snel teruglopen, maar dit kan je tegengaan door het met wat azijn te mengen.

De smaak van mierikswortel wordt ook wel eens vergeleken met mosterd en dat is op zich niet zo vreemd. De mierik is namelijk familie van de mosterdplant.

Hoe gezond is mierikswortel?

Mierikswortel is zeker gezond te noemen. Het bevat de volgende vitaminen en mineralen, te weten:
  • Vitamine C (in ruime mate!)
  • Foliumzuur
  • Vitamine B
  • Natrium
  • Zink
  • Mangaan
  • Koper
  • Calcium
  • Kalium
  • IJzer
  • Fosfor

Behalve de nodige vitaminen en mineralen die er in zitten, is mierikswortel ook aangetoond antibacterieel, slijmoplossend, stimuleert het het immuunsysteem en de wortel werkt prima tegen verkoudheid en griep. Tenslotte kan het je helpen als je last van wintertenen hebt. Je past mierikswortel gewoon toe in je voeding, maar wintertenen kunnen gevoelig zijn. Het kan helpen ze vooraf met vaseline in te smeren. Verder kan mierikswortel helpen bij aangezichtspijn of een vlekkerige huid. Voor alles geldt dat het beste effect wordt gerealiseerd als je enkele dagen na elkaar mierikswortel in de voeding meeneemt (als smaakmaker).

Bij kinderen moet je een ondergrens van zo’n 4 jaar aanhouden als je je kind ook mierikswortel wilt laten eten.

Wanneer geen mierikswortel?

Alleen mensen met notoire maagproblemen wordt afgeraden om mierikswortel te eten, bijvoorbeeld als je veel last hebt van brandend maagzuur. Verder is het ook niet aan te raden als je een verminderd werkende schildklier hebt.

Bron: Mp1746, PixabayBron: Mp1746, Pixabay

Hoe verwerk je mierikswortel in het eten?

Bewaren

Het begint met verse mierikswortel in huis te halen, de meeste groentewinkels hebben het in het assortiment. Schil of rasp altijd alleen datgene wat je op dat moment nodig hebt. De rest doe je in vochtig keukenpapier in de koeling. Langer dan één week is het in principe niet te bewaren.

Smaakmaker

Mierikswortel eet je niet zozeer als gerecht, maar als smaakmaker: geraspt, dun geschild, fijn gemaakt tot poeder of in blokjes gesneden. Een smaakmaker kan je op verschillende manieren toepassen, maar meestal zie je mierikswortel terug in soepen, sauzen (vooral vissaus is bekend om toepassing van mierikswortel) en stamppotten. Verder kan je mierikswortel ook prima in lekkere verse rauwkostsalades werken. Mierikswortel is zowel met rood vlees als met vis te verwerken. Wil je het nog opvallender toepassen, probeer dan eens appelmoes met wat geraspte mierikswortel.

Tot slot

Mierikswortel is veelzijdiger dan menigeen denkt. In de keuken is het een kwestie van toepassen en accepteren dat het een ietwat aparte smaak heeft. Verder is mierikswortel erg gezond en degene met een (moes)tuintje kan zomaar zelf eigen mierikswortel verbouwen.
Gerelateerde artikelen
Mosterd: na de maaltijd goed voor de spijsverteringMosterd is erg lekker in de keuken. Maar het helpt ook tegen allerlei kwaaltjes zoals verkoudheid en stress. Mosterd is…
Recepten Denemarken: bosbes, mierikswortel en peultjesBosbessen zijn heerlijke versnaperingen voor wandelaars in heide- en veengebieden. In europa groeit er geen straffer sma…
Voordelen van mierikswortel voor de gezondheidVoordelen van mierikswortel voor de gezondheidDe mierikswortel (of mierik) maakt onderdeel uit van de kruisbloemenfamilie die ook wel Brassicaceae wordt genoemd. De w…
De geneeskracht van mierikswortelMierikswortel is een scherp smakende wortel. De smaak lijkt een beetje op mosterd en radijs waar het familie van is. In…
Mosterd, al eeuwenlang de pikante smaakmakerMosterd, al eeuwenlang de pikante smaakmakerMosterd is een pikante smaakmaker die op heel veel verschillende manieren gebruikt kan worden. Het is in onze streken al…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Clker Free Vector Images, Pixabay
  • http://www.ayu.nl/nieuws/de-vele-gezichten-van-mierikswortel/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Mierik
  • http://www.mijnkeukentuintje.nl/planten/mierikswortel/
  • Afbeelding bron 1: Counselling, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Mp1746, Pixabay

Reageer op het artikel "Mierikswortel: Gezondheidsaspecten en toepassing"

Reactie

Dan, 14-04-2018 00:07 #1
Bedankt voor het interessante artikel over mierikswortel! Inderdaad echt een krachtig natuurlijk medicijn! Als je last hebt van voorhoofdsholte ontstekingen kauw dan 2 tot 3 x per dag enkele minuten op een cm van die verse wortel. De helse dampen uit die wortel stijgen direct naar je sinussen. Het is bijna onverdraaglijk en pijnlijk maar het verlicht en geneest. Dit in combinatie met 1 à 2 keer stomen per dag doet de sinusitis verdwijnen, althans bij mij.

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 23-11-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!