InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Maqui poeder: product van superfruit rijk aan antioxidanten

Maqui poeder: product van superfruit rijk aan antioxidanten

Maqui poeder: product van superfruit rijk aan antioxidanten Maqui poeder wordt gemaakt van maqui bessen. Deze besjes groeien uitsluitend in het Chileense en Argentijnse regenwoud en worden ook wel betiteld als ultiem superfruit. Maqui bessen bevatten namelijk het indrukwekkende aantal van acht verschillende soorten antioxidanten, waaraan een gezondheidsbevorderend effect wordt toegedicht. De maqui bessen worden gevriesdroogd en vermalen om er maqui poeder van te maken, dat ook in Nederland in de winkel te koop is.

Superfruit: maqui bessen

Maqui of Aristotelia chilensis

Maqui of maquibes is de naam die ook wel gegeven wordt aan de Aristotelia chilensis of Chileense wijnbes, een bes die groeit aan een tweezaadlobbige plant uit de familie van de Elaeocarpaceae. De plant waaraan de maqui bessen groeien komt uitsluitend voor in het gematigd bos van Valdivia (Ecorregión bosque valdiviano), een ecoregio in centraal Chili en Argentinië. Deze regio wordt gekenmerkt door een hoge mate van endemie, wat wil zeggen dat het gebied rijk is aan plantensoorten die uitsluitend daar voorkomen en nergens anders. De plant waaraan de maqui bessen groeien is er daar dus één van.

De plant waaraan de maqui bessen groeien komt aan het einde van de lente tot bloei. Aan een boom vanaf ongeveer zeven jaar groeit in één seizoen voor ongeveer tien kilo aan maqui bessen. De kleine paars-zwarte besjes meten circa 4 tot 6 millimeter in diameter en bevatten elk vier tot acht zaadjes. De smaak van de besjes komt erg in de buurt bij die van bramen.

Maqui als superfruit

Maqui bessen worden ook wel gezien als één van de geheimen achter de goede gezondheid en het lange leven van veel Mapuche, de indianenstam die hoofdzakelijk woont in het gebied waar de Aristotelia chilensis groeit. De Mapuche vormen een bijzonder volk: nooit zijn zij verslagen of ingelijfd door de Inca's en de Spaanse conquistadores. De Mapuche hebben vele namen voor wat wij de maquibes of Chileense wijnbes noemen, waaronder ach, koelon, queldrón en maquei. Het is dan ook een product dat in de regio veel gegeten wordt en op lokale markten wordt verhandeld. Pas in recente jaren heeft men in het westen de bessen ontdekt en deze betiteld als superfruit.

Er wordt doorgaans gesproken van een superfruit wanneer een fruitsoort hoge concentraties vitamines, antioxidanten, aminozuren en andere essentiële voedingsstoffen bevat. Voorbeelden van tot superfruits betitelde soorten zijn frambozen, acai, graviola, Indiase kruisbes (amla), Afrikaanse mango en granaatappel. Elke soort wordt bijzondere speciale eigenschappen toegedicht. Zo wordt het ene superfruit ingezet als afslankmiddel, terwijl van het andere beweerd wordt dat het goed is voor de bloedsomloop, de spijsvertering of de gemoedstoestand. Van veel superfruits is niet onomstotelijk wetenschappelijk bewezen dat ze beter zijn dan andere fruitsoorten maar een fruitsoort die rijk is aan vitaminen, antioxidanten en aminozuren is natuurlijk altijd goed voor de gezondheid.

Acht verschillende soorten antioxidanten

De definitie aanhoudend die in de wereld van health food gegeven wordt aan superfruit kunnen de maqui bessen hier zeker onder geschaard worden. De kleine besjes bevatten namelijk het indrukwekkende aantal van acht verschillende soorten antioxidanten. Maqui bessen bevatten anthocyanine, cumarine, delphinidine, malvidine, petunidine, triterpeen, polyfenolen en cyanidine (niet te verwarren met cyanide!). Veel van deze antioxidanten hebben radiciaalafvangende effecten, wat betekent dat ze in staat zijn vrije radicalen in het lichaam te neutraliseren. Ze dragen daarmee bij aan een gezonde stofwisseling. Maqui bessen hebben tevens een hoge ORAC-waarde. Dit is een schaal om de 'antioxidant-waarde' van voedingsmiddelen te bepalen. Door de veelheid aan antioxidanten worden maqui bessen ook wel betiteld als 'ultiem superfruit'. De diversiteit aan antioxidanten van bijvoorbeeld acai en granaatappel haalt het hier namelijk niet bij.

Effect van maqui op de gezondheid

De wetenschap is verdeeld over de gezondheidsbevorderende effecten van superfruits. Het is daarom niet met zekerheid te zeggen of de claims die gedaan worden over maqui bessen volledig kloppen. Aan de consumptie van maqui bessen of maqui poeder worden op basis van de rijkheid aan antioxidanten echter de volgende gezondheidsbevorderende effecten toegeschreven:
  • Het zorgt voor een toename aan energie en uithoudingsvermogen
  • Het ondersteunt het immuunsysteem
  • Het is goed voor de spijsvertering
  • Het is goed voor hart en bloedvaten en ondersteunt de bloedcirculatie
  • Het heeft een stabiliserend effect op de bloedsuikerspiegel
  • Het neutraliseert enzymen die ontstekingen kunnen veroorzaken
  • Het verhoogd het gevoel van verzadiging en vermindert het hongergevoel
  • Het is goed voor de productie van traanvocht bij droge ogen

Verkrijgbaarheid maqui bessen en maqui poeder

De schaal waarop de maqui bessen in de bossen van Chili en Argentinië gecultiveerd wordt is niet heel groot. Een belangrijk deel ervan wordt bovendien verkocht op lokale markten. Omdat de bessen daarnaast maar moeilijk vers te houden zijn met behoud van de goede eigenschappen van het superfruit worden de bessen veelal gevriesdroogd om vervolgens vermalen te worden tot poeder. Alleen op deze manier bereikt het product op een degelijk manier de westerse markt. Maqui poeder wordt in Nederland en België onder meer verkocht van de merken Terrasana en Mattisson. Door de beperkte productie van maqui poeder kunnen deze producten wel wat prijzig zijn.

Hoe gebruik je maqui poeder?

Maqui poeder kan vermengd wordt met water om zo een drankje van te maken. Daarnaast kun je het poeder ook vermengen met bijvoorbeeld vruchtensap, karnemelk of yoghurt. Heb je een blender of sapcentrifuge in huis voor het maken van smoothies, dan is maqui poeder ook zeker een ingrediënt waarmee je kunt experimenteren. Hou er voor de smaakbalans rekening mee dat de smaak van het poeder lijkt op die van bramen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Maqui bes: eigenschappen van deze kleine besMaqui bes: eigenschappen van deze kleine besMensen die zich bezighouden met het eten van Raw Food producten, zullen dit kleine maar krachtige besje zeker kennen. He…
Goji bessen; voor gezondheid, betere weerstand en afvallenGoji bessen; voor gezondheid, betere weerstand en afvallenGoji bessen behoren tot de groep super vruchten en worden in China ook wel happy berries genoemd. Omdat een handje vol p…
Gezonde voeding: SuperfoodsGezonde voeding: SuperfoodsSuperfoods is een term die wordt gebruikt voor bepaalde natuurlijke voedingsmiddelen die een gunstig effect hebben op on…
Superfood Goji-besSuperfoods worden met de dag populairder. Er zijn tegenwoordig zelfs hele diëten op gebaseerd. Ook de goji-bes is één va…
Acai bessen goed voor je gezondheid en voor je lijnAcai bessen goed voor je gezondheid en voor je lijnJe hoort de laatste tijd veel over acai bessen. Zo bestaat er het acai bessen dieet voor gewichtsverlies. Wat zijn nu pr…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Morrana, Wikimedia Commons (GFDL)
  • https://www.webmd.com/vitamins-supplements/ingredientmono-1257-maqui.aspx?activeingredientid=1257&activeingredientname=maqui
  • http://www.medicinehunter.com/maqui
  • https://www.verywellfit.com/the-benefits-of-maqui-89479
  • http://superfoodleven.nl/acht-verschillende-antioxidanten-in-een-bessoort-maqui-bessen/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Antioxidant

Reageer op het artikel "Maqui poeder: product van superfruit rijk aan antioxidanten"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 23-02-2019
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Antioxidanten
Medische informatie…
Schrijf mee!