InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Onbekende vrucht: Sweetie

Onbekende vrucht: Sweetie

Onbekende vrucht: Sweetie Alsof er niet genoeg fruitsoorten zijn, zorgt de mens ervoor dat er toch nog meer soorten bijkomen. De sweetie is er daar één van. Het is een citrusvrucht die min of meer ‘gevormd’ is door meerdere vruchten te kruisen, teneinde toch weer een min of meer unieke smaak te creëren. De sweetie is niet een heel bekende fruitsoort en omdat deze niet grootschalig geteeld wordt, is de vrucht ook relatief duur. Wat voor vrucht is het, hoe gezond is de vrucht en is deze goed te gebruiken in recepten?

Sweetie, de basis

Sweetie is een samengestelde vrucht, afkomstig uit Israël. Het is een combinatievrucht van de grapefruit en de pomelo. De pomelo is vervolgens weer een combinatie van de grapefruit en de pompelmoes. Om de kruisingen compleet te krijgen is de grapefruit feitelijk weer een combinatie van de pompelmoes en de sinaasappel. De vrucht is in 1984 voor het eerst op de markt gekomen.

Sweetie heeft een groen of gelige kleur en het vruchtvlees is wat bleekgeel. Qua afmeting is de sweetie te vergelijken met de pomelo en de smaak is zacht zoet. Tussen september en maart is de vrucht met name in de winkels te koop. Niet alle supermarkten zullen de vrucht in het schap hebben, maar de betere speciaalzaken hebben de vrucht over het algemeen wel.

Bron: Yot (he::), Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Yot (he::), Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Gezondheidsaspecten

Citrusvruchten hebben allemaal veel vitamine C, de een wellicht net iets meer dan de ander. De sweetie is daar geen uitzondering op. Qua kilocalorieën is de sweetie bijna te verwaarlozen, want 100 tot 150 gram sweetie bevat slechts 24 kilocalorieën.

Sweeties zijn zeker één week op kamertemperatuur goed te houden. In het speciale vak van de koeling kan je de vrucht zelfs zo’n drie tot vier weken goed houden. Echter niet zo op de plank in de koeling leggen bij de andere producten, dan wordt de schil namelijk bruin.

Rijpheid

De sweetie eet je als de schil glad en egaal van kleur is. De sweetie moet stevig aanvoelen. Ga ervan uit dat hoe lichter de kleur van de vrucht is, hoe rijper de vrucht is.

Voedingswaarde

Voedingswaarde per sweetie (gemiddeld 100 tot 150 gram):
  • eiwitten: 0,7 gram
  • koolhydraten: 4,8 gram
  • vet: 0,2 gram
  • vezels: 2,7 gram
  • vitamine c: 35,6 milligram
  • kalium: 247,3 milligram
  • natrium: 4,75 milligram

Puur fruit eten

Sweeties zijn goed te persen en een glaasje sweetiesap heeft een prettig zacht zoete afdronk. Het vliesje om het vruchtvlees wel verwijderen, dit kan namelijk nogal bitter smaken. Sweetie laat zich, door het zachte vruchtvlees, ook goed leeg lepelen. Gewoon halveren en vruchtvlees en sap met een dessertlepel opeten. Je kunt de sweetie ook schillen, de partjes van elkaar halen en zo opeten.

Bron: Hans B. at Dutch Wikipedia, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Hans B. at Dutch Wikipedia, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

In een gerecht

Een frisse salade

Sweetie is goed te combineren in een frisse lente- of zomersalade. Combineer een frisse, en goed gewassen, krop sla met wat verse pecannoten. Doe er wat sherrytomaatjes, een fijngesneden fris bosje lente-ui en wat dungesneden minipaprika’s geel, oranje of rood van kleur bij en voeg als laatste enkele partjes van een sweetie toe. Wat sap van de vrucht meng je met wat olijfolie, bijvoorbeeld olijfolie met truffel, en sprenkel dit over de goed gemengde salade. Serveer er wat stukjes stokbrood met kruidenkaas bij.

Sweetie kan je ook heel eenvoudig combineren in een salade aangemaakt met verse veldsla, wat stukjes gekookte kip en wat bleekselderij. Maak het af door enkele druppels olijfolie er overheen te sprenkelen. Ook heel geschikt voor een caloriearmdieet.

Fruitcocktail

Natuurlijk kan je wat sweetiepartjes toevoegen aan een lekkere fruitcocktail. Combineer de sweetie met wat stukjes kiwi, wat blauwe bessen en schijfjes banaan. Leg er een toefje slagroom en/of bolletje roomijs bij en maak het af met een handje rode bessen. Voeg geen apart sap meer toe, de sweetie en kiwi geven genoeg sap af. Presenteer het geheel in een mooie ijscoupe van glas.

Yogherttoetje of tussendoortje

Een simpel bakje yoghurt vrolijk je ook op met wat partjes sweetie, wat gehalveerde aardbeien en wat sap van de aardbeien en sweetie. Meng er desgewenst nog wat amandelschaafsel of stukjes hazelnoot doorheen voor iets meer bite.

Smaakmaker

Als je de schil raspt, dan kan je deze gebruiken als frisse smaakmaker in bijvoorbeeld een taart of verwerk het in een dressing. Altijd wel de schil eerst goed wassen en alleen het schaafsel van de buitenste rand van de sweetie gebruiken. Als je dieper de schil in gaat, wordt het namelijk bitter.

Tot slot

Sweetie is niet echt een erg bekende vrucht, maar is wel een prima aanvulling binnen de groep citrusvruchten. Zie het als een wat zoetere grapefruit. De sweetie is goed te combineren in verschillende gerechten, maar ook zo puur als vrucht te eten. Tenslotte voegt de vrucht ook iets toe aan een gezond eetpatroon.
© 2018 Annastaal, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
De Ugli, een lelijke citrusvruchtEen Ugli is een lelijk stuk fruit. Vandaar de gekozen naam. De Ugli is een kruising tussen een Grapefruit, Sinaasappel e…
Yang Mei bessen - Wat is het? En waarom is het zo gezond?Yang Mei, ook wel Chinese Bayberry of Myrica rubra genoemd is een Chinees fruit dat barst van de vitamine C en anti oxid…
Hoe gezond is de abrikoos?Hoe gezond is de abrikoos?Wie kent de abrikoos als (steen)vrucht niet? Niet dat de abrikoos bij iedereen even populair is, maar we kennen allemaal…
Waar zijn aardbeien goed voor?Waar zijn aardbeien goed voor?De aardbei wordt gezien als één van de lekkerste vruchten in ons land. Vooral in het zomerseizoen is deze vrucht van de…
Vitamine C: in welke voeding?Vitamine C: in welke voeding?Voldoende vitamine C nemen is belangrijk voor onze energie, uiterlijk en lichaamsfuncties. Vitamine C is een anti-oxidan…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Onbekende vrucht: Sweetie"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 01-03-2018
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!