InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Camu camu: rijk aan vitamine C en goed voor de weerstand

Camu camu: rijk aan vitamine C en goed voor de weerstand

Camu camu: rijk aan vitamine C en goed voor de weerstand Camu camu is een boom die groeit in het Amazoneregenwoud. De boom brengt een vrucht voort die zeer rijk is aan vitamine C en antioxidanten. Deze besjes worden daarom ook wel onder de superfoods geschaard. De besjes zijn vanwege de smaak niet zo te eten maar worden gedroogd en vermalen tot poeder. Camu camu-poeder kan gebruikt worden om een drankje of smoothie mee te maken en het is daarnaast ook verkrijgbaar in capsulevorm. Gebruik van camu camu ondersteunt de weerstand en wordt ook wel gebruikt ter voorkoming van het opvlammen van een koortslip.

Camu camu

Over camu camu

Camu camu is de veelgebruikte naam voor de boom Myrciaria dubia. Deze kleine boom groeit uitsluitend in het Amazoneregenwoud van Brazilië, Colombia, Bolivia, Ecuador en Peru. Hij wordt tussen de drie en vijf meter hoog en brengt kleine rood/paarse vruchten voort die wel wat weg hebben van kersen. Deze vruchten staan bekend om hun hoge vitamine C-gehalte en worden mede om die reden ook wel tot de superfoods gerekend. Aan het gebruik van camu camu als supplement worden enkele gezondheidsbevorderende eigenschappen toegekend. Omdat de smaak van de vrucht zelf erg zuur is wordt deze niet zo gegeten. Camu camu wordt na de oogst gedroogd en vermalen tot poeder. De concentratie wordt vaak verdund. Dit poeder kan gebruikt worden om een drankje mee te maken. Tevens wordt het gebruikt in capsules die dagelijks kunnen worden ingenomen.

Wat doet camu camu voor je gezondheid?

Camu camu wordt gezien als superfood vanwege de hoge concentratie vitamine C en antioxidanten in de besjes. Het is daarmee zeer goed voor de weerstand. Per 100 gram bevat camu camu tussen de 1880 en 2280 mg vitamine C. Zulke hoge concentraties worden in bijna geen enkele andere vrucht aangetroffen. Dit is ook de reden dat de besjes rauw zo zuur smaken: de zure smaak is afkomstig van het ascorbinezuur (andere benaming voor vitamine C). Om gezond te blijven is het belangrijk je dagelijkse dosis vitamine C binnen te krijgen. Met een camu camu-supplement is dit dus geen probleem! Camu camu bevat bovendien talloze antioxidanten waaronder bètacaroteen en anthocyaan. Antioxidanten beschermen cellen in het lichaam tegen oxidatieve stress. Ze worden in verband gebracht met het tegengaan van verouderingsverschijnselen en afname van de cognitieve functies.

Camu camu als middel tegen een koortslip

Camu camu wordt specifiek in verband gebracht met het tegengaan van het opvlammen van een koortslip. Mensen die eenmaal te maken krijgen met een koortslip (veroorzaakt door het herpes-simplexvirus) dragen dit probleem vaak de rest van hun leven met zich mee. Het virus blijft namelijk achter in het ganglion van Gasser van de drielingzenuw (nervus trigeminus), de zenuw die onder meer de innervatie van de tong en het hele gezicht aanstuurt. Op die plek kan het zich verschuilen voor het menselijk afweersysteem. Vaak vlamt een koortslip op op momenten dat er sprake is van een verminderde afweer. Er ontstaat dan een tintelend en branderig gevoel op of rond de lippen, dat zich binnen korte tijd ontwikkelt tot enkele kleine, pijnlijke blaasjes of zweertjes. Een koortslip kan erg vervelend zijn en de lip kan er erg dik en pijnlijk van worden. Gebruik van een camu camu-supplement kan helpen bij het ondersteunen van het immuunsysteem en kan op die manier bijdragen aan het voorkomen van een opvlamming van een koortslip.

Naar de werkzaamheid van camu camu bij het herpes-simplexvirus is nog onvoldoende onderzoek gedaan om dit met wetenschappelijke bewijzen te ondersteunen (2018). Onderzoeker Dr. Gary Null en auteur van het handboek Clinician's Handbook of Natural Healing noemt camu camu echter als beste natuurlijke bestrijder van het herpes-virus. Het wordt op diverse fora bovendien omarmd door diverse mensen die kampen met deze klachten. Een baat het niet dan schaadt het niet-benadering lijkt hier op zijn plaats.

Hoe gebruik je camu camu?

De vrucht van de Myrciaria dubia wordt niet rauw gegeten. De vrucht is erg zuur en wordt daarom ook door de bewoners van het Amazoneregenwoud niet als eetbaar beschouwd. De vruchten worden daarom gedroogd, verdund en daarna tot poeder vermalen. Dit poeder kan gebruikt worden om een drankje mee te maken. Je kunt het dan vermengen met water of sap of toevoegen aan een smoothie. Daarnaast zijn camu camu-supplementen ook verkrijgbaar in capsules. Doseringen verschillen van 200 tot 500 milligram per capsules. Deze kunnen met water worden ingenomen. Volg voor de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid altijd het advies op de verpakking of in de bijsluiter op.

Verkrijgbaarheid

Camu camu is zoals gezegd zowel verkrijgbaar in poedervorm als in capsules. Deze producten zijn in Nederland vrij breed verkrijgbaar bij natuurwinkels, (online) drogisterijen en webshops gespecialiseerd in superfoods. Camu camu-poeder is onder meer verkrijgbaar van de merken Mattisson, Nova Vitae, Hanoju, Chia Direct, Purasana en Nutrikraft. Met een maatschepje kun je dan zelf de gewenste hoeveelheid toevoegen aan water of sap. Camu camu-capsules zijn verkrijgbaar in doseringen variërend van 200 tot 500 milligram per cap van onder meer de merken Mattisson, Royal Green, Rio Amazon, Hanoju en Paradise Herbs.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Supergezonde recepten met superfoodsDe laatste tijd is het erg hip en happening in de media: het eten van superfoods. Maar waarom zijn superfoods zo gezond…
De geneeskracht van camu camu, natuurlijke vitamine CCamu camubessen bevatten 40 maal zoveel vitamine C als sinaasappels. Camu camu is een struik die ongeveer drie tot vijf…
Wat te doen bij een koortslip?Wat te doen bij een koortslip?Als je ooit een koortslip hebt gehad, komt deze altijd om de zoveel tijd terug. Een koortslip verschijnt niet altijd op…
Koortslip, oorzaak, symptomen (kenmerken) behandelingEen koortslip ontstaat vaak met een tintelend gevoel op de lip(pen). Daarna ontstaan op de tintelende plekken blaasjes d…
Stevige smoothies voor de winterStevige smoothies voor de winterDat de smoothie algemeen geaccepteerd is, is niets nieuws meer. Maar veel mensen nemen de smoothie in de zomer of als ex…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kalhh, Pixabay
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Myrciaria_dubia
  • https://www.huffingtonpost.ca/2013/07/25/camu-camu-benefits-_n_3644392.html?guccounter=1
  • https://jessevandervelde.com/camu-camu-poeder-maakt-je-dag-weer-helemaal-goed/
  • https://livesuperfoods.com/news/dr-oz-loves-camu-camu-so-should-you
  • https://books.google.nl/books?id=CkoZ0LZNyH8C&pg=PA153&lpg=PA153&dq=Clinician%27s+Handbook+of+Natural+Healing+camu+camu&source=bl&ots=HVFKX_hS18&sig=0rB8kNsdw9VV343TfovIbkyqAUs&hl=en&sa=X&ved=0ahUKEwjXn-TJk7_bAhWNW8AKHUoVA4wQ6AEIOTAD#v=onepage&q&f=false

Reageer op het artikel "Camu camu: rijk aan vitamine C en goed voor de weerstand"

Reactie

Larissa, 28-12-2018 09:27 #1
Ik vraag me af of Camu Camu poeder wel goed opneembaar is en of het überhaupt wel goed wordt opgenomen aangezien het zelfs niet oplost in heet water.

Infoteur: Dessal
Laatste update: 08-10-2018
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Alternatieve geneesmiddelen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!