InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Arginine: supplement voor sporters op elk niveau

Arginine: supplement voor sporters op elk niveau

Arginine: supplement voor sporters op elk niveau Arginine is een populair supplement onder sporters. Dat is niet zo gek wanneer je bedenkt dat het sporters op veel gebieden van dienst kan zijn. Gebruik van een arginine-supplement levert een bijdrage aan de verbetering van het uithoudingsvermogen, de opname van zuurstof, de vetverbranding en de afvoer van lactaat. Arginine geeft daarnaast het immuunsysteem een boost door het activeren van cellen die infecties opsporen en aanpakken. Supplementen zijn breed verkrijgbaar en zullen zowel in de vorm van capsules als een poeder worden gebruikt.

Arginine

Het nut van aminozuren

Arginine is een semi-essentieel aminozuur. Aminozuren zijn organische verbindingen die een belangrijke rol spelen voor het menselijk lichaam. Elk van de fundamentele aminozuren heeft zijn eigen taken. Er wordt wel onderscheid gemaakt tussen essentiële en niet-essentiële aminozuren. Niet-essentiële aminozuren worden door het lichaam zelf aangemaakt uit andere stoffen. Essentiële aminozuren moeten middels voedsel worden ingenomen. Wie een gezond dieet volgt met daarin voldoende groente, fruit, noten, zuivel en vlees of vis krijgt genoeg aminozuren binnen voor een gemiddelde behoefte. Volg je echter een beperkt dieet - vanwege een allergie of omdat je bijvoorbeeld vegetariër bent - dan kan het nodig zijn een supplement in te nemen dat deze belangrijke nutriënten aanvult. Ook mensen met een hogere behoefte - zoals bijvoorbeeld mensen die veel aan sport doen - kunnen gebaat zijn bij suppletie van bepaalde aminozuren.

Arginine van belang voor sporters

Arginine is zo'n aminozuur waaraan sporters een verhoogde behoefte hebben. Het geldt als precursor voor stikstofmonoxide. Dat wil zeggen dat deze stof vereist is om stikstofmonoxide - dat geldt belangrijke neurotransmitter - te produceren. Stikstofmonoxide speelt een belangrijke rol bij de ontspanning van spieren, de werking van de lever, het hart en het maag-darmkanaal en het bereiken en vasthouden van een erectie. Daarnaast heeft arginine een positieve invloed op de spiergroei, het uithoudingsvermogen en de vetverbranding: stuk voor stuk factoren die voor sporters van belang zijn.

Uit wetenschappelijk onderzoek is onder meer gebleken dat wanneer men dagelijks 3 gram arginine inneemt, dit de sportprestaties al aanzienlijk verbetert. Het lichaam is hierdoor in staat meer zuurstof op te nemen, suikers langzamer te verbranden en vetten juist sneller. Daarbij verlaagt het de concentratie melkzuur in het bloed, waardoor duurinspanningen langer vol te houden zijn (Burtscher, M. et al, 2005). Arginine is daarmee een uitermate nuttig supplement voor mensen die op hoog niveau sporten, maar ook voor amateursporters die hun prestaties willen verbeteren. Of je nu doet aan hardlopen, wielrennen, zwemmen of krachttraining: arginine kan voor verschillende sporters veel betekenen.

Een boost voor het immuunsysteem

Naast de voordelen op het gebied van de sportieve prestaties heeft arginine nog een bijkomend effect: het geeft het immuunsysteem een boost. Verschillende wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat suppletie met arginine het aantal CD4+-immuuncellen verhoogt. Dit zijn cellen die simpel gezegd andere cellen instrueren om ziekteverwekkers op te sporen en aan te pakken. Herkennen ze een infectie, dan geven ze een signaalstof af die andere immuuncellen activeert. Onderzoek heeft zodoende een positief effect van het gebruik van arginine geïdentificeerd bij patiënten die behandeld werden in verband met een bloedvergiftiging, ontsteking van wonden en een blaasontsteking. In al deze situaties bleek gebruik van een arginine-supplement de genezing met meer dan 50% te bevorderen (Kang, K. et al, 2014).

Hoe gebruik je arginine?

Arginine is verkrijgbaar in de vorm van capsules en poeder. Alhoewel de effectiviteit al is vastgesteld bij een dagelijkse inname van 3 gram, wordt over het algemeen aangeraden een dosis tussen de 5 en 10 gram in te nemen voor een optimaal effect. Doorgaans wordt aangeraden dit verspreid over twee of drie momenten op de dag in te nemen. Hierbij is het echter belangrijk de instructies uit de bijsluiter of op de verpakking op te volgen. Capsules kunnen gewoon met een glas water ingenomen worden. Poeder kan vermengt worden met water of sap.

Verkrijgbaarheid

Het effect van arginine is voor veel sporters geen geheim meer. De vraag ernaar is hoog en daardoor is het product zeer breed verkrijgbaar. Je koopt arginine-supplement bij diverse webshops, al dan niet specifiek gericht op sporters. Arginine-capsules zijn onder meer verkrijgbaar van de merken Etixx, Vitals, Now, Biotics, Vital Cell Life, Proviform en Aov. Arginine in poedervorm is onder meer verkrijgbaar van de merken Body&Fit, Jarrow Formulas en Doctor's Best.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Lysine: een van de essentiële aminozurenLysine: een van de essentiële aminozurenVoedingsdeskundigen hebben het vaak over de invloed van aminozuren. Dit is geheel terecht. Aminozuren leveren hun bijdra…
Ornithine of NO-booster gebruiken bij krachttrainingOrnithine of NO-booster gebruiken bij krachttrainingWie aan krachttraining, bodybuilding of powerliften doet is doorgaans zeer minutieus met voeding bezig. Omdat niet alle…
Concentratie verbeteren met supplement DMAEConcentratie verbeteren met supplement DMAEDMAE is een supplement dat gebruikt kan worden om de concentratie en andere cognitieve functies te verbeteren. In het li…
De 7 vitale eiwitten voor de manDe 7 vitale eiwitten voor de manHet menselijk lichaam bestaat voor ruim driekwart uit eiwitten. Eiwitten bestaan uit ketens van aminozuren. Ze reizen me…
Carnosine goed voor de huid, ogen, hersenen, en spierenCarnosine goed voor de huid, ogen, hersenen, en spierenAminozuren zijn van vitaal belang voor bepaalde processen in ons lichaam. Van sommige aminozuren zoals lysine en arginin…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skeeze, Pixabay
  • https://www.verywellhealth.com/using-l-arginine-for-health-88322
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Arginine
  • https://arginine.nu/
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3887335/ (Burtscher, M. et al, 2005)
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25164444 (Kang, K. et al, 2014)

Reageer op het artikel "Arginine: supplement voor sporters op elk niveau"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 14-08-2019
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Aminozuren
Medische informatie…
Schrijf mee!