InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Kauwgom met xylitol beter voor de tanden

Kauwgom met xylitol beter voor de tanden

Kauwgom met xylitol beter voor de tanden Kies je de Hubba Bubba of toch liever de gebitsverzorgende kauwgom waarvan je bij je tandarts een zakje hebt meegekregen. Verstandige mensen kiezen voor dat laatste. Het is niet zo mierzoet, en daarom naar de mening van sommigen minder lekker, maar het is wel beter voor je gebit, en daar moet je nog je hele leven mee! Dit komt door de xylitol: de meest gebruikte zoetstof in suikervrije kauwgom.

Xylitol: veel gebruikte zoetstof

Xylitol is een zoetstof die in verschillende producten wordt gebruikt ter vervanging van suiker. Deze zoetstof komt uit de vezels van divers groente en fruitsoorten. Het smaakt zoet en heft qua smaak verder niks te maken met het groente of fruit waar het uit komt. Het komt verrassend genoeg vooral uit bloemkool, pruimen, frambozen en aardbeien. Het zoetheidsgehalte van xylitol staat min of meer gelijk aan suiker, maar gelukkig voor mensen op dieet zit er wel bijna de helft minder calorieën in. Maar het heeft ook nog een ander voordeel: de xylitol in kauwgom wordt tijdens het kauwen niet omgezet in een zuur. Om deze reden is het voor het gebit veel beter een kauwgom te nemen waarin xylitol verwerkt is dan bijvoorbeeld sorbitol of gewone suiker.

Xylitol werd al voor het eerst gemaakt in de 19e eeuw in Finland. Toen werd het gehaald uit de bast van de berkenboom. Het product was een geschenk uit de hemel voor diabetici die daardoor ook lekkere zoete dingen konden eten zonder te hoeven vrezen voor hun bloedsuikerspiegel. Pas aan het einde van de 20ste kreeg het ook bekendheid en populariteit als zoetstof die beter is voor de tanden. Tegenwoordig bevat vrijwel alle kauwgom xylitol. Het wordt het meeste gemaakt in China, en is er grote vraag van de Europese en Amerikaanse markt.

Xylitol is beter voor je tanden

Xylitol wordt veel gekocht door de consument in kauwgom vanwege de frisse smaak ervan. De oorzaak hiervan ligt in het endotherm proces tijdens de productie. Maar steeds meer wordt het effect op de tanden en kiezen de belangrijkste reden voor mensen om dit product aan te schaffen.

De cijfers liegen er dan ook niet om. De Turku universiteit in Finland heeft er in de jaren 70 uitgebreid onderzoek naar verricht. De conclusie van dit onderzoek was dat mensen die kauwgom met gewone suiker eten zo'n 85% meer gaatjes kregen dan mensen die uitsluitend kauwgom met xylitol nuttigden. Het was niet waar dat echt alle suiker uit de kauwgom geweerd moest worden, slechts een gedeeltelijke vervanging door xylitol was al genoeg. Wetenschappelijk gezien ligt het zo dat het de bacterie Streptococcus mutans is die wordt verwoest door de stof xylitol, precies die bacterie die de cariës veroorzaakt. Ook schiet xylitol te hulp op het moment dat zich tandplak dreigt te vormen dat een bedreiging is voor het glazuur, want ook dit valt het aan en maakt het zo gedeeltelijk onschadelijk. Een derde voordeel is dat xylitol de aanmaak van speeksel stimuleert dat anti-bacterieel is en de remineralisatie van kiezen en tanden kan bevorderen.

Uiteraard bereikt men deze effect niet door een enkele keer per week een kauwgompje met xylitol te eten. Je moet meer denken aan 5 a 10 gram xylitol per dag. Dit kan dus zitten in kauwgom, maar een aantal fabrikanten die bekend zijn van de tandpasta hebben de afgelopen jaren ook zuigtabletten en zuurtjes ontwikkeld met dezelfde werkzame stof. Dit kan dienen als een verfrisser na een hapje eten, maar is tegelijk ook goed voor het gebit. Geef kinderen ook geen valse start door ze knalblauwe of gifgroene kauwgomballen te geven. Dit zijn vaak bronnen van veel suiker die ze soms wel uren in de mond hebben.

Xylitol bij diabetes

De opname van xylitol door het lichaam gaat een stuk langzamer dan bij suiker. Een verhoging van de bloedsuikerspiegel zal hierdoor uitblijven en dit draagt weer bij aan het voorkomen van hyperglykemie als gevolg van onvoldoende insuline respons. Handig om te weten dus voor mensen met diabetes.

Pas op met honden!

Xylitol is voor de mens op geen enkele manier schadelijk, maar dit geldt niet voor honden, voor deze dieren kan inname dodelijk zijn. Het kan namelijk hypoglycemie veroorzaken. Mocht je de verdenking hebben dat je hond xylitol heeft binnengekregen, dan is het noodzakelijk direct een arts te raadplegen. Het is dus ook belangrijk kauwgom buiten bereik van honden te bewaren en bij het voeren van koekjes op te passen dat ze geen xylitol bevatten.

CB12 Boost: kauwgom uit het tandpastavak

CB12 Boost is een kauwgom die te koop is bij de drogist in het tandpastavak en is daarmee uniek in zijn soort. Deze kauwgom bevat zink, natriumfluoride en xylitol en heeft een aantal bijzondere eigenschappen. Het zorgt er bijvoorbeeld voor dat je meer speeksel in je mond krijgt, het neutraliseert zwavelgassen, vermindert tandplakvorming en voorkomt gaatjes. Het garandeert bovendien tot zeker 12 uur na gebruik een frisse adem.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kauwgom verwijdert bacteriënKauwgom verwijdert bacteriënHet gebit verzorgen gebeurt door middel van het tandenpoetsen, flossen, stoken, rageren en spoelen met mondwater. Niet i…
Afvallen met kauwgom werkt nietAfvallen met kauwgom werkt nietKilo's afvallen door het kauwen van een kauwgom. Volgens sommige het enige juiste middel om slanker te worden. Heel wat…
Kauwgom doorslikken, gevaarlijk of onschuldigKauwgom doorslikken, gevaarlijk of onschuldigKauwgom behoort tot het snoep en geeft een frisse smaak in de mond. Daarnaast vinden veel mensen het prettig om op kauwg…
Gaatjes (carriës) voorkomenCarriës, ook wel “gaatjes” of “tandbederf” genoemd, is een proces waarbij het tandglazuur oplost. Hoe kun je voorkomen d…
Is zoetstof gezonder dan suiker?Is zoetstof gezonder dan suiker?Mensen die minder suiker willen eten voor hun gezondheid of omdat je willen afvallen, vervangen de suiker in hun eten en…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Kauwgom met xylitol beter voor de tanden"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 05-04-2017
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Tandarts
Medische informatie…
Schrijf mee!