InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Vitamines, iedere dag

Vitamines, iedere dag

Vitamines, iedere dag Vitamines zijn essentieel voor het lichaam. Maar hoe gemakkelijk het woord ook in de mond genomen wordt, waar komt het vandaan en waar dienen ze eigenlijk voor?

Algemeen

Vitamine komt uit het latijn is een samenvoeging van vitale en amine
  • vita = leven
  • amine = organische chemische stikstofverbinding
en bedacht door de Poolse chemicus Casimir Funk.

Net zoals andere bouwstoffen zijn vitamines ook noodzakelijke bestanddelen van onze voeding. Het zijn organische verbindingen die als eens soort katalysatoren bij stofwisselingsreacties gebruikt worden. Het lichaam is over het algemeen niet in staat zelf vitamines aan te maken en moeten dus uit voeding gehaald worden. Als je niet in staat bent deze uit de voeding te halen is er altijd een mogelijkheid om vitamines in tablet vorm tot je te nemen. Echter, een gezond voedingspatroon (denk aan “de schijf van 5”) moet voldoende vitamines voor het menselijk lichaam bevatten.
Je hebt de in water oplosbare en in vet oplosbare vitaminen.

Wat heb je aan vitamines nodig?

De Gezondheidsraad doet de aanbevelingen voor wat betreft de hoeveelheid vitamines die iemand dagelijks nodig heeft. Deze Gezondheidsraad is een wetenschappelijk adviescollega welke de regering en het parlement adviseert over gezondheidsvraagstukken.

Enkele van de bekende vitaminegroepen

  • A is in vet oplosbaar en is terug te vinden in o.a. lever, vis en wortel.
  • B is in water oplosbaar en teveel innemen zal altijd door de urine uitgescheiden worden. Komt o.a. ook voor in brood, vlees, groenten, gist, eieren, melk.
  • C ook in water oplosbaar en komt o.a. voor in citrusvruchten, paprika en aardappelen.
  • D is in vet oplosbaar en komt voor in vette vis, en margarine en wordt tevens door de huid (vlak onder de opperhuid) aangemaakt door zonlicht.
  • E is in vet oplosbaar en komt o.a. voor in eieren, granen en plantaardige oliën.
  • K is in vet oplosbaar en komt o.a. voor tomaten, vis, tarwe.

Meer informatie?

De website van natuurlijkerwijs.com/vitaminen geeft duidelijke uitleg over waar de vitaminen voor dienen en wat er kan gebeuren als je een tekort hebt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Vitamines, iedere dag"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 12-08-2008
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Magere maaltijden
Medische informatie…
Schrijf mee!