InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Meer energie door eetpatroon

Meer energie door eetpatroon

Meer energie door eetpatroon Meer energie en vitaliteit door een veranderd eetpatroon, dat kan. Moeheid ontstaat een veel gevallen door onze voeding. Met name voeding die zuurvormend is en niet basisch, zorgt voor lichamelijke ongemakken en een gebrek aan vitaliteit. Wanneer je last hebt van een slechte stoelgang en een opgezette buik, is dit al teken dat het met je voedingspatroon niet in orde is. Het is dan misschien tijd om het eens over een andere voedingsboeg te gooien. Een gezond lichaam, dat willen we allemaal. Door het eten van plantaardige, basische krijgen we de basisstoffen die we nodig hebben, en die ons energie niveau verhoogt. Bovendien voorkomen we hiermee allerlei lichamelijke ongemakken, kwalen en zelfs ziektes die veelal veroorzaakt worden door zuurvormende voeding. Om meer energie te krijgen, kunnen we meer vers fruit, rauwe groente, peulvruchten en volkoren granen in ons voedingpatroon brengen. Daarbij kun je er al dan niet voor kiezen om ongekookt en biologisch te eten.

Meer energie voor je lichaam

Lichaamskracht verwerf je door anti-oxidanten, de juiste vetzuren ,samengestelde koolhydraten , proteïne en calcium. Er is ook nog zoiets als een gezonde geest door gezonde voeding, en hiervoor is het belangrijk om goed te ontbijten wat je geheugen en helderheid verscherpt. Een goed ontbijt met de juiste, basische voedingsstoffen zorgt ervoor dat je energie de hele dag op een goed niveau blijft, en vermindert in sterke mate vreetbuien. Gedurende de loop van de ochtend kun je je vitaliteit versterken door een tussendoortje te nemen in de vorm van een fruitdrankje. Je hoeft je geen zorgen te maken over je gewicht, want door kleine porties te nemen verdeeld over de dag, zul je goed in staat zijn de voeding te verbranden.

Een beter denkvermogen

Sla geen maaltijden over, want je hersenen werken een stuk efficiënter wanneer je een aantal kleine maaltijden neemt in plaats van één of twee grote maaltijden. Het is heel belangrijk om vet niet van je menu te schrappen. Zorg ervoor dat je essentiële vetzuren in je salades en andere voeding opneemt, omdat de juiste vetten goed zijn voor je hersencellen en je hormoonhuishouding. Je kunt niet zonder.
IJzer is natuurlijk het mineraal bij uitstek dat je sterk maakt en energie geeft.

Betere verbranding van je energie

Eén van de belangrijkste processen in je lichaam is het omzetten van eten in brandstof. Voor maximale energie is het belangrijk dat je verbranding goed afgestemd wordt. Je moet zorgen voor een evenwichtige energieopname en energieafnamen. Je kunt de afgifte van voedingsstoffen ondersteunen door je voeding over de hele dag te verspreiden zodat je energie inzinkingen, bloedsuikerschommelingen en een laag bloedsuikerspiegel voorkomt. Goede bronnen zijn pasta, volkorenbrood, peulvruchten en verse groente. Een constante lichaamstemperatuur behouden is heel belangrijk voor om een evenwichtig energiepeil te hebben. Dus houdt je lichaamstemperatuur constant, en vermijd angst en stress want deze emoties verbruiken zelfs lichaamsenergie als je niet actief bent. Het zijn energieverslinders! Koffie is lekker maar heeft zo zijn nadelen, zeker wanneer je streeft naar meer energie. Nicotine en cafeïne stimuleren de energieverbranding zonder het lichaam nieuwe energie te geven. Sigaretten, koffie, thee en frisdranken beroven je van je energiereserves. Als je ziek bent: ziek dan goed uit. Het effect van ziek zijn is enorm op je energieverbranding, vooral bij koorts. Door meer verse groenten, vers fruit, peulvruchten en volkoren brood in je eten op te nemen, zorg je tevens voor een betere vertering van je voeding. De vertering en stofwisseling kost ons lichaam veel energie, dus dat is mooi meegenomen. Het opnemen van voedingvezels in je voeding is heel belangrijk: je blijft op gewicht/verliest gewicht, je verbetert je stoelgang en je darmflora (de basis voor een goede gezondheid) blijft gezond (of komt weer in balans).
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Meer energie door eetpatroon"

Reactie

Assyma, 19-02-2009 22:29 #1
Maar ijzer is ook weer het mineraal bij uitstek dat obstipeert.
Banaan ook.

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!