InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Eten (en neurotransmitters) waar je gelukkig van wordt

Eten (en neurotransmitters) waar je gelukkig van wordt

Eten (en neurotransmitters) waar je gelukkig van wordt Er is veel eten waar je gelukkig van wordt (moodfood). Welk eten is nu belangrijk voor ons geluksgevoel en welke stoffen zijn hierop van invloed? Het zijn met name de neurotransmitters die ons gelukkig maken. Aminozuren, tryptofaan en eiwitten in ons eten zorgen ervoor dat we gelukkig worden wanneer we de juiste maaltijden verorberen. De invloed van aminozuren op ons geluksgevoel is niet mis, van aminozuren worden we erg gelukkig: het stimuleert de aanmaak van lichaamseigen gelukshormonen. We kunnen dus invloed uitoefenen op ons gevoel van welzijn door te eten waar je gelukkig van word, dit is mede te danken aan neurotransmitters als tryptofaan. Het is dan niet zo dat wanneer je net hebt gegeten, je direct een gelukszalig gevoel hebt. De voeding stimuleert niet direct de hersenen, zoals chocola, kaas, tarwe, nicotine en cafeïne en dus worden we ook niet afhankelijk (verslaafd!) aan deze stemmingsverbeterende voeding.

Aminozuren

Aminozuren zijn de basisbouwstenen voor onze eiwitten. De meeste eiwitten zijn opgebouwd uit wel zo'n twintig verschillende aminozuren. Voor ons worden acht van deze aminozuren als essentieel beschouwd. Ze kunnen namelijk niet door het lichaam zelf worden aangemaakt, we moeten ze uit de voeding halen. Aminozuren zijn zeer belangrijk voor onze spieren: ze zorgen voor het behoud en stevigheid hiervan en zijn broodnodig. Bij een overschot aan aminozuren, wat we kunnen krijgen door bijvoorbeeld het eten van teveel vlees, gebruikt het lichaam de aminozuren voor energie. Bij de afbraak van de overtollige aminozuren komt urinezuur vrij en dat kan het lichaam verzuren (er ontstaan slakken), dit leidt tot allerlei gezondheidsklachten.

Tryptofaan

Tryptofaan is voor ons lichaam belangrijk voor de eiwitsynthese en voor de aanmaak van de neurotransmitters serotonine, melatonine en tripsamine. Serotonine wordt gebruikt in anti-depressiva zoals seroxat. Tryptofaan werkt pijnstillend, rustgevend, harmoniserend en zorgt voor een goede nachtrust. Tryptofaan vind je met name in eieren, noten, melk, erwten, aardappelen, kaas en uien.

Tyrosine

Tyrosine is samen met fenylalanine en melatonine en mineralen erg gunstig voor de productie van signaalstoffen als adrenaline , noradrenaline, dopamine en neurotransmitters. Tyrosine zorgt voor een optimaal lichamelijk en geestelijk prestatievermogen. Tevens remt het de eetlust en geeft het een verzadigd gevoel. Het verbetert de stemming aanzienlijk en verhoogt de creativiteit. Tyrosine zorgt voor een uitmuntende concentratie. Ons lichaam heeft tyrosine nodig voor een goed functioneren van de bijnieren, schildklier en hypofyse. Tyrosine wordt door ons lichaam uit het essentiële aminozuur gehaald dat fenylalanine heet maar kan gelukkig ook door de voeding worden aangevoerd. Het lichaam haalt tyrosine uit melk, melkproducten, noten en peulvruchten.

Fenylalanine

Fenylalanine heeft ons lichaam nodig om insuline, papaïne, melanine, tyrosine en thyroxine (schildklierhormoon) aan te maken. Het lichaam zet deze stof om in dopamine. Een tekort aan fenylalanine leidt tot depressies. Fenylalanine verhoogt de prestaties van het geheugen, heeft een stimulerende werking op het hele lichaam en werkt net als tyrosine eetlustremmend. Maar tevens stimuleert fenylalanine de vrijkoming van endorfinen, waardoor het ook een pijnstillend effect heeft. De stof zit in bijna alle eiwitrijke voedingen het meeste in kip, vis, kaas, hazelnoten, rijst en kippeneieren.

Leucine en isoleucine

Deze zijn niet als valine zeer belangrijk voor de aanmaak van de spieren. Ze zijn onmisbaar voor het energietransport in het lichaam en de stofwisseling van met name stikstof. Leucine maakt fit en alert. Ze verhoogt het lichamelijke en geestelijke prestatievermogen. Extra veel leucine vind je in kaas, maïs, melk, eieren, rijst, aardappelen, vis, soja en tarwekiemen.

Lysine

Lysine is heel belangrijk voor de groei en infectieweerstand. Uit lysine maakt ons lichaam carnitine en citruline. Carnitine is een belangrijke hulpstof voor de aanmaak van vetzuren. Ze transporteert vet de cellen in en heeft een positieve invloed op ons seksleven. Er zit veel lysine in boekweit, melkproducten, eieren, vlees, soja.

Threonine

Is verantwoordelijk voor onze weerstand. Het bevordert de aanmaak van antistoffen. Een tekort aan threonine zorgt dat je snel moe en futloos bent. Voor een goede werking van threonine is eht belangrijk dat je voldoende B6 en magnesium binnenkrijgt. Er zit erg veel threonine in melk, eigeel, vlees, kaas, rijst, graan, aardappelen en peulvruchten.

Valine

Valine is erg belangrijk voor de energietransport in ons lichaam en voor de stofwisseling met name van stikstof. Valine bestrijdt vermoeidheid en stimuleert de prestaties, met name de mentale prestaties. Ook valine is belangrijk voor de spieraanmaak. Je vind valine in maïs, rijst, melk, aardappelen, vis, soja en tarwekiemen.

Eiwit

Verschillende eiwitten hebben verschillende taken. Ons lichaam maakt uit eiwitten de essentiële aminozuren, hormonen en enzymen. Maar de belangrijkste functie van eiwitten is de voortdurende aanmaak van nieuwe cellen, van huid, haren en spieren. Eiwitten die we met de voeding binnenkrijgen leveren de bouwstenen voor de steun- en skeletproteïnen van ons lichaam, dus onder ander voor collageen, elastine, keratine voor huid/haar/nagels. Maar ook voor plasmaproteïnen, transportproteïnen, en antistoffen die belangrijk zijn voor de afweer. Ons lichaam kan eiwitten niet opslaan en daarom moet onze dagelijkse voeding voor ongeveer25-30% uit eiwitten bestaan. Dit is afhankelijk van onze lichaamsactiviteit. Te veel vlees (= teveel eiwit) maakt ons lichaam te zuur, het zuur-base-evenwicht raakt verstoord. Dit merken we aan onze stemming. Dus zouden we niet 's morgens, 's middags en 's avonds vlees moeten eten, maar zorgen dat we hoogwaardige eiwitten binnenkrijgen. Hoogwaardige eiwitten halen we uit vis, gevogelte, mager rundvlees, eieren, melkproducten.
Gerelateerde artikelen
Antidepressiedieet: depressie genezen met gezonde voeding?Antidepressiedieet: depressie genezen met gezonde voeding?Kan je depressie genezen met gezonde voeding? Het lijkt een beetje eenvoudig maar tegelijk zit er ook iets van waarheid…
Vrouw en voeding: algemene voedingsadviezenVrouw en voeding: algemene voedingsadviezenAlgemene voedingsadviezen voor de vrouw om het lichaam in goede conditie te houden. Wat is een evenwichtig voedingspakke…
De invloed van schadelijke stoffen op je hersenenDe invloed van schadelijke stoffen op je hersenenDoor een gezonde leefstijl houd je de conditie van je hersenen optimaal. Factoren zoals lichaamsbeweging, voeding en alc…
Biologische waarde van eiwittenBiologische waarde van eiwittenEen gezonde voeding bestaat uit de juiste verhouding aan goede koolhydraten, vetten en eiwitten. Maar wat zijn nu goede…
Het belang van eiwittenHet belang van eiwittenEiwitten vormen een belangrijke bouwstof en brandstof voor ons. Zo is ons lichaam voor 17% opgebouwd uit eiwitten. Het b…

Reageer op het artikel "Eten (en neurotransmitters) waar je gelukkig van wordt"

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!