InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Gewicht verliezen met kokosolie

Gewicht verliezen met kokosolie

Gewicht verliezen met kokosolie Van kokosolie wordt gezegd dat het ongezonde verzadigde vetten bevat. Echter is gebleken dat kokosolie helpt bij het verliezen van gewicht. Bovendien heeft het nog andere goede eigenschappen, zoals een positief effect op de huid en het haar en ondersteuning van de darmwerking en de werking van de schildklier.

Wat is kokosolie

Kokosolie is een soort vet dat afkomstig is van de kokosnoot. Het wordt verkocht in potten of flesjes. Wanneer kokosolie koud is, neemt het een vaste vorm aan. Bij warmere temperaturen zal het vet vloeibaar zijn. Belangrijk is om bij aankoop van kokosolie erop te letten dat je een ongeraffineerde soort koopt. Vanwege de gezonde eigenschappen van kokosolie wordt deze olie ook wel de gezondste olie ter wereld genoemd.

Kokosolie versnelt het metabolisme

De samenstelling van de vetzuren in kokosolie dezelfde soort als de vetzuren die het metabolisme versnellen. Dit zorgt ervoor dat deze vetten gewichtsverlies stimuleren. In tegenstelling tot andere verzadigde vetzuren, zijn de vetzuren die in kokosolie voorkomen gemakkelijk verteerbaar en gemakkelijker in het lichaam op te nemen. Voor mensen met een trage schildklier kan kokosolie helpen het metabolisme te versnellen. Een sneller metabolisme zorgt voor snellere verbranding, waardoor men eerder afvalt.

Door het gebruik van kokosolie neemt het energieniveau toe

Wanneer je een langzaam metabolisme hebt, dan zul je minder energie hebben. Doordat kokosolie de verbranding versnelt, heeft men meer energie, waardoor men meer gaat doen en de verbranding nog meer wordt gestimuleerd. Gebrek aan energie is één van de grootste oorzaken van inactiviteit en zal gewichtstoename tot gevolg hebben. Door minder energie heb je minder zin om dingen te ondernemen. Mensen die kokosolie gebruiken geven aan beduidend meer energie te hebben, dan voordat zij kokosolie gingen gebruiken.

Kokosolie heeft een laag caloriegehalte

Kokosolie heeft een lager gehalte aan calorieën dan andere vetten. Wanneer je alle vetten die je normaal gesproken per dag gewend bent te gebruiken vervangt door kokosolie, dan heb je al het voordeel van een verminderde inname van calorieën. De vetten in kokosolie zijn van een middellange keten, waardoor ze gemakkelijker door het lichaam worden opgenomen. Kokosolie bevat geen transvet, de gevaarlijkste soort vet, die berucht is vanwege de schadelijke gevolgen voor hart- en bloedvaten.

Voorstanders en tegenstanders

Er zijn naast voorstanders van kokosolie ook tegenstanders. Kokosolie bevat inderdaad verzadigde vetten. De tegenstanders vergeten echter dat deze vetten middellange keten vetten zijn, waardoor ze niet de ongezonde eigenschappen bezitten van lange keten vetten. De middellange keten vetten zijn namelijk wel gezond voor het lichaam en hebben een positieve uitwerking op de lever. Naarmate meer mensen kokosolie gaan gebruiken, komen er steeds meer enthousiaste verhalen. Mensen voelen zich beter en energieker, huid en haar zijn gezonder, darmproblemen en schildklierproblemen zijn verminderd. De website www.witsenburg.info geeft veel meer informatie over gezonde en ongezonde vetten.

Hoe gebruik je kokosolie

Kokosolie kun je gebruiken ter vervanging van alle vetten. Je kunt erin bakken, maar ook smeren op brood ter vervanging van halvarine of margarine. Om te smeren moet de olie wel bij een koele temperatuur bewaard worden. Bij warme temperaturen is de substantie echt olie-achtig en niet smeerbaar.
Gerelateerde artikelen
Verrassende dingen die je met kokosolie kunt doenVerrassende dingen die je met kokosolie kunt doenHet zal je niet verrassen dat kokosolie vaak als wondermiddel wordt genoemd. Je kunt er echter meer mee dan je denkt! Ge…
Hoe gezond is kokosolie?Hoe gezond is kokosolie?Kokosolie is zo’n product wat er eigenlijk al heel lang is en altijd in de reformwinkels te koop is geweest. Maar sinds…
Kokosdieet: een gezonde manier van afvallenKokosdieet: een gezonde manier van afvallenDat kokosolie een heel gezonde soort vet is, is de laatste jaren wel bewezen. Kokosolie kan je zelfs helpen met afvallen…
Kokosolie tegen luieruitslag en schimmelinfectiesKokosolie tegen luieruitslag en schimmelinfectiesVrijwel iedere moeder heeft er wel eens mee te maken gehad, luieruitslag bij je baby. Vaak wordt dit opgelost met dure e…
Kokosvet: de gezondheidsvoordelenKokosvet: de gezondheidsvoordelenOp internet zijn verschillende berichtgevingen over kokosvet te vinden. De meningen over kokosvet zijn uiteenlopend, maa…

Reageer op het artikel "Gewicht verliezen met kokosolie"

Reacties

Wilma Bal, 27-06-2016 20:47 #8
Mijn vraag is hoe het kan dat ik na 2 weken aan kom i.p.v. afval. Gebruik kokos olie (extra virgin) op brood en bak er mee en 3x daags een desert leper. Beweeg veel en eet gezond.

Mees, 22-06-2015 15:00 #7
Heb al gewicht verloren met kokosolie terwijl ik toch alles eet, geen suikers.

Wim van Doorn, 09-08-2013 14:34 #6
Ik ben in Thailand (op Koh Chang) gaan wonen. Woog 68 a 69 kilo. Kocht maatkleding, ik was nl te slank voor 'ready made' kleding. Toon mijn maatbroek begon te knellen besteeg ik een weegschal… 76 kilo!. Wat daar de oorzaak van was, ik die altijd slank was en een grote eter en die nu, ondanks drastisch minder te gaan eten, tot 99 kilo aankwam voordat ik weer afviel (weeg nu rond de 80 kilo), weet ik niet. Had het in Nederland altijd koud of ermoest een hittegolf heersen. Het eten, de kokosnootolie, waarin dat eten misschien gebakken werd, Ik ben er nog niet achter wat het was, en ook niet hoe ik weer definitief op hooguit 70 kilo uitkom. Help!

Delilah, 12-07-2012 21:21 #5
Beste lezers,

Wat ik ook kan aanraden is Cocoya Health. Het is een zowel smeer- als braadproduct. Zelf vind ik het geweldig!

Otto, 01-05-2012 14:02 #4
@Lotje: je hebt dan een zorgenaamde rbd, refined/bleached/de-odorized versie gekocht. Die kun je ook biologisch krijgen, maar is dus wel bewerkt. De onbewerkte variant is meestal ietsje duurder.

Extra vierge bestaat inderdaad niet, dat is slechts een marketingterm bij kokosolie. Verder dan vierge gaat het niet.

Santen is ook gezond, dat is gewoon ingedikte kokos, met bijna 70% vet. Deze ruikt ook naar kokos, en heeft vaak een uiteinde met puur vet. Daar haal ik meestal een stukje vanaf om mee te bakken, en de rest laat ik heeeeeeeeel langzaam smelten in een pan, gooi er wat scheppen pure cacao door en een eetlepel honing voor de zoetheid. Je kunt er ook mee koken, al heb ik daar zelf niet zo'n ervaring mee.

Lotje, 07-03-2012 10:40 #3
Ehm, ik heb ergens gelezen dat er geen extra vierge cocosolie bestaat. Alleen vierge. Maar hoe weet ik dat de olie niet geraffineerd is? Ik heb biologische kokosolie gekocht en deze ruikt niet echt naar kokos. Terwijl op sommige websites staat, dat als de olie niet meer naar cocos ruikt deze geraffineerd is. Op mijn pot biologische cocosolie staat niks over vierge of koude persing. Daarnaast vraag ik mij af of cocoscream, van die dikke blokken pure coconut cream (santen, die op boter lijken) ook gezond zijn?
Heeft iemand antwoorden?

Mignonnie, 22-09-2011 03:46 #2
(@ G.H. met de reactie van 30-01-2010 12:40) Ik denk dat geraffineerd is als het niet gezond is, en niet als het niet koudgeperst is, waar u denkt dat niet koudgeperst hetzelfde is als geraffineerd!

G. H., 30-01-2010 12:40 #1
Let op! Al deze voordelen gelden alleen voor kokosolie die niet geraffineerd is: de zgn. koudgeperste of extra virgine of virgine kokosolie, die te koop is bij de natuurvoedingswinkel. Als kokosolie geraffineerd wordt, worden alle goede voedingsstoffen eruit gehaald en hou je waardeloze, maar goedkope troep over, die schadelijk is voor je gezondheid.

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 20-02-2009
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 8
Medische informatie…
Schrijf mee!