InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Onverzadigde vetten verkleinen kans op hart- en vaatziekten

Onverzadigde vetten verkleinen kans op hart- en vaatziekten

Onverzadigde vetten verkleinen kans op hart- en vaatziekten Per jaar zouden bijna vijfduizend gevallen van hart- en vaatziekten voorkomen kunnen worden. Dit heeft te maken met de vetten die men gebruikt. Er worden door de Nederlanders namelijk te veel ongezonde vetten gebruikt. Minder ongezonde vetten verkleint het risico op hart- en vaatziekten. Ongezonde vetten zijn verzadigde vetten, die in bijvoorbeeld roomboter, kaas en chocola zitten. Gezonde vetten zijn onverzadigde vetten die in sla-dressing, margarine uit een kuipje, vette vis en noten en pinda's zitten. Als men dagelijks in iedere maaltijd drie voedingsmiddelen met foute verzadigde vetten inwisselt voor goede onverzadigde vetten, verlaagt men het risico op hart- en vaatziekten aanmerkelijk.

Wat zijn vetten en waarvoor hebben we ze nodig?

Vetten zijn samengesteld uit glycerol en vetzuren en zijn onmisbaar voor ons lichaam.
  • Vetten leveren energie voor het lichaam. Eén gram vet bevat 9 kilocalorieën aan energie.
  • Vetten zijn nodig voor het transport van vetoplosbare vitamines A, D, E en K.
  • Vet is een belangrijke warmte-isolator,waardoor het lichaam beschermd wordt tegen de kou.
  • Vet beschermt de kwetsbare organen in het lichaam.
  • Vetzuren vormen belangrijke bouwstoffen in ons lichaam. Ze zijn onmisbaar omdat zij bestanddelen van cellen maken.
Omdat het lichaam niet alle vetzuren zelf kan maken moeten ze door middel van voeding worden verkregen. Deze vetten worden essentiële vetzuren genoemd. In de voedingswetenschap wordt onderscheid gemaakt tussen verzadigde en onverzadigde vetten .

Verzadigde vetten: Ongezonde vetten zijn bij kamertemperatuur gestold

Verzadigde vetten zorgen er voor dat het cholesterolgehalte in het bloed stijgt. Een te hoog cholesterolgehalte kan vetafzetting op de wanden van de bloedvaten veroorzaken waardoor deze dicht kunnen slibben . Door het dichtslibben ontstaat een hogere kans op hart- en vaatziekten.

Voorbeelden van producten met verzadigde vetten

Verzadigde vetten zitten voornamelijk in dierlijke producten en hebben een ongezonde samenstelling.
Voorbeelden zijn:
  • Roomboter,
  • kaas,
  • melkproducten
  • margarine in wikkels
  • vet rundvlees
  • hard frituurvet.

In sommige plantaardige vetten komen verzadigde vetten voor.

Voorbeelden hiervan zijn
  • cacao dus chocolade,
  • palmolie
  • kokosvet

Onverzadigde vetten: Gezonde vetten zijn bij kamertemperatuur vloeibaar

Onverzadigde vetten zorgen er voor dat het cholesterolgehalte in het bloed daalt, waardoor de kans op hart- en vaatziekten verkleind wordt. Onverzadigde vetten zijn meestal vloeibaar bij kamertemperatuur komen vooral uit plantaardige producten.

Voorbeelden van producten met onverzadigde vetten:
  • spijsolie
  • sla-dressing
  • margarine uit een kuipje
  • halvarine
  • vloeibare boter
  • vloeibare bak- en frituurvet
  • vette vis
  • noten en pinda's

Linolzuur, alfa-linoleenzuur zijn soorten onverzadigd vetten

Linolzuur zit vooral in:

  • zonnebloemolie,
  • maïsolie
  • sojaolie
  • dieetmargarines.
  • vis

Alfa-linoleenzuur zit vooral in:

  • Groene groenten,
  • raapzaadolie,
  • lijnzaadolie
  • sojaolie

Vervangers van verzadigde vetten voor onverzadigde vetten

In plaats van het eten van producten met ongezonde vetten kan men ook producten met gezonde vetten eten. Deze zijn zeker niet minder smakelijk en in sommige gevallen ook nog eens goedkoper.
 eierkoek in plaats van andere koek / Bron: Pudding4brains, Wikimedia Commons (Publiek domein) eierkoek in plaats van andere koek / Bron: Pudding4brains, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Kaas 48 + door kaas 10+
  • Volle melk door 0% vet melk
  • Roomboter door halvarine
  • Gebak door vruchtenvlaai
  • Roomijs door dieetijs
  • Koek door eierkoek of lange vingers
  • frituurvet door frituurolie
  • Warme snack door bapao

Verpakkingen van voedingsmiddelen goed lezen

Als verpakkingen van voedingsmiddelen de aanduiding 'plantaardig' bevatten ligt het voor de hand te denken dat plantaardige vetten zonder meer gezond zijn. Maar fabrikanten geven wel vaak aan dat plantaardige bronnen zijn gebruikt voor de fabricage van hun product. Bij margarines in wikkels blijkt vaak dat er weinig over is van de goede eigenschappen. Het is dus belangrijk na te gaan welk soort vetten het product bevat, hoe de onderlinge verhoudingen van deze vetten zijn en hoe dit is bij soortgelijke voedingsmiddelen. Lees de voedingswaarde-informatie die ook op de verpakking wordt vermeld en vergelijk deze met die van andere producten.

Tip voor het dagelijks verkleinen van het risico op hart- en vaatziekten

Als men dagelijks in iedere maaltijd drie voedingsmiddelen met foute vetten inwisselt voor goede vetten, verlaagt men het risico op hart- en vaatziekten aanmerkelijk.
© 2009 - 2019 Henbro, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Verzadigde en onverzadigde vetzuren. Wat is het verschil?Verzadigde vetzuren en onverzadigde vetzuren staan tegenwoordig vermeldt op de verpakking van zowat alle voedingsmiddele…
Tekort en overmaat vetTekort en overmaat vetDe macronutriënten vet, eiwit en koolhydraten zijn voor ons lichaam essentieel. Van elk nutriënt moeten we voldoende bin…
Onderscheiden van soort vetten en transvetten in ons voedselOnderscheiden van soort vetten en transvetten in ons voedselIn ons dagelijks voedsel zitten de noodzakelijke eiwitten, koolhydraten, suikers maar ook vetten. Nu weten we dat er goe…
Vetten, vetzuren en hun functiesVetten, vetzuren en hun functiesVetten hebben, vooral de laatste jaren, een negatieve klank. Veel mensen zijn bezig met gezonde voeding en afvallen en v…
Noten zijn gezonder dan veel mensen denkenNoten zijn gezonder dan veel mensen denkenNoten bestaan voor 80% à 90% uit onverzadigde vetten. Deze vetten verlagen het cholesterolgehalte. In de meeste noten zi…
Bronnen en referenties
  • De Gelderlander
  • Afbeelding bron 1: Pudding4brains, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Onverzadigde vetten verkleinen kans op hart- en vaatziekten"

Reacties

Corinne, 11-12-2016 14:48 #2
'Gezonde vetten zijn onverzadigde vetten die in sla-dressing, margarine… '
Hoe hebben holbewoners dan geleefd? Die hadden geen margarine. Die hadden geen sla dressing. Die hebben alles wat zij nodig hadden uit de natuur gehaald. Die kregen vetten binnen van dieren. Dieren die echt voedsel aten. En dat is precies wat mensen nodig hebben. Echt voedsel dat niet uit pakjes komt.

Zomaar Iemand, 02-05-2010 00:38 #1
Er is geen enkel wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat een teveel aan cholesterol hart- en vaatziekte veroorzaakt. En dat olijfolie gezonder zou zijn dan andere en ook nog eens cholesterol verlagend, is eveneens een commercieel verzinsel. Dat aan cholesterol verlagende producten en medicijnen miljarden verdient worden behoeft geen uitleg. Cholesterol verlagende medicijnen behoren tot de best verkochte medicijnen ter wereld. Het is maar dat u het weet!

Infoteur: Henbro
Laatste update: 19-09-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!