InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Te mager zijn, maar ondanks ondergewicht niet aankomen

Te mager zijn, maar ondanks ondergewicht niet aankomen

Te mager zijn, maar ondanks ondergewicht niet aankomen Voor lichtgewicht personen is het soms moeilijker er een kilo bij te krijgen, dan voor zware mensen een kilo af te vallen. Het is vaak een kwestie van volhouden en niet opgeven. Kom je, als van nature mager persoon, één kilo aan in drie weken, dan is dat een goed resultaat. Maar let op: een voeding met te veel vet is voor iedereen ongezond, ook als je kampt met ondergewicht. En raadpleeg bij ongerustheid wel een arts omdat o.a. de schildklier de oorzaak kan zijn, of een lintworm.

Ondergewicht

Je bent gezond, en hebt dus geen ziekte of aandoening onder de leden. En je kunt zoveel eten als je wilt, maar er komt desondanks geen grammetje (vet) bij. Dan behoor je tot de groep van mensen die van nature mager zijn. Niet iedereen vindt het prettig om mager te zijn, vooral dames prefereren een wat molliger lichaam. Hoewel toch menige man liever een ietwat te slanke dan veel te dikke vrouw verkiest. Dunne mannen vinden het dikwijls ook fijn om zelf een beetje meer gespierd en enigszins atletisch van gestalte te zijn. Wat kun je proberen om wat meer body te krijgen, hoewel er vaak weinig aan te veranderen is. En het dus meestal een kwestie is om je lichaamsbouw te accepteren zoals die is.

Voedingsgewoonten

Als je wilt aankomen is het om te beginnen erg nuttig om eerst een week te noteren wat je precies eet en hoeveel je eet. Misschien blijkt dan wel dat je veel te weinig tot je neemt! Bespreek het met een diëtist. Blijkt dan dat je te weinig eet, dan kun je als eerste maatregel proberen om wat meer voeding tot je te nemen, om op die manier aan te komen. Eet je al voldoende, zoek dan eens uit of er wellicht ook andere factoren een rol kunnen spelen. Stress en spanning bijvoorbeeld, kan ook leiden tot gewichtsverlies.

Aankomen door regelmatig te eten

Regelmatig eten is een essentiële voorwaarde om aan te komen. Zorg dat je elke dag minstens drie hoofdmaaltijden gebruikt met daarnaast een aantal kleinere eetmomenten tussendoor. Probeer er wel steeds rustig de tijd voor te nemen en jezelf niet overhaast vol te proppen. Let daarbij op: als je het gevoel hebt vol te zitten, zit je ook vol. Tussendoortjes zijn erg belangrijk bij een aankomdieet. Goede en smakelijke tussendoortjes zijn bijvoorbeeld, yoghurt met cruesli, liga, sultana, fruit, crackers met zuivere vruchten en ga zo maar door!

Aankomdieet

Als je zeker weet, dat een snelle stofwisseling de oorzaak is van je ondergewicht, is het belangrijk je eetgewoontes aan te gaan pakken. Ben je bijvoorbeeld ’s-morgens gewend om maar één boterham te nemen? Neem er dan eens twee. Als je denkt dat je het best vetter kunt gaan eten om aan te komen heb je het mis. Dit is absoluut niet zo! Ook voor magere mensen is teveel vet ongezond. Het beste kun je voedsel eten dat veel eiwitten en koolhydraten bevat zoals volkorenbrood, eieren, vlees en vis. En (volkoren) pasta.

Cholesterol

Sommige mensen zijn broodmager maar hebben desondanks een dermate hoog cholesterolgehalte dat ze zelfs medicijnen moeten slikken om het cholesterolgehalte naar een aanvaard niveau te krijgen. Dus blijf gezond eten.

Sporten om aan te komen

Om af te vallen kun je sporten. Vaak gaat het dan om cardio en duursporten zoals, intensief wandelen, hardlopen e.d. waardoor je koolhydraten en vet verbruikt. Maar je kunt ook zeker sporten om aan te komen. Alleen zul je dan een sport moeten beoefenen waarmee je juist spiermassa kweekt. Ga naar een sportschool en vertel je probleem. De school zal een op maat toegesneden programma voor je uitstippelen waardoor je meer spiermassa zult aanmaken. Spiermassa weegt trouwens meer dan vetweefsel.

Van de nood een deugd maken?

Als je licht van gewicht bent en verder gezond, ben je in principe een goede lange-afstandsloper/ster. Je valt misschien wel in de prijzen bij een hardloopwedstrijd. Nadeel kan zijn dat je door het intensieve trainen, dat ook voor een lichtgewicht loper evengoed nodig is, nog magerder wordt.

Als scholier of jonge volwassene ben je met je magere postuur vaak jaloers op die welgevormde atletische lichamen die veel van je vrienden en vriendinnen hebben. Maar er komt een leeftijd dat jij de lachende partij wordt, omdat die atletische vriendjes op oudere leeftijd problemen hebben met hun te dikke billen en uitpuilende buiken. Dus in de verre toekomst kon je wel eens minder ontevreden over je slanke lichaamsbouw zijn.

Houd vol!

Het is jammer maar afvallen is helaas minder moeilijk dan aankomen. Iemand kan makkelijk een kilo verliezen in anderhalve week als de wil er is. Een kilo aankomen daarentegen lukt je vaak pas in drie of vier weken. Wat voor afvallen geldt is uiteindelijk ook voor aankomen van toepassing: volhouden en niet te snel opgeven. Dus vooral niet na twee weken al opgeven, maar blijven proberen. Die kilootjes komen er uiteindelijk echt wel bij als je volhoudt!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gevolgen van ondergewichtGevolgen van ondergewichtOvergewicht is een bekend verschijnsel: voor ondergewicht daarentegen is er veel minder aandacht. Wat is ondergewicht, w…
Ondergewicht: oorzaken en gevolgenOndergewicht: oorzaken en gevolgenOndergewicht brengt een aantal risico's met zich mee. Zo is er een verhoogde kans op osteoporose oftewel botontkalking.…
Ondergewicht kan ook ongezond zijnOndergewicht kan ook ongezond zijnVoor veel mensen is het op gezond gewicht blijven een groot probleem. Meestal omdat er een te groot overgewicht optreedt…
Voedingsadvies bij ondergewichtVoedingsadvies bij ondergewichtAls de voedingsinname lager is dan je nodig hebt ontstaat er een ondergewicht. Bij ondergewicht weeg je minder dan goed…
Een dieet volgen, maar dan anders!Een dieet volgen, maar dan anders!Een dieet volgen is voor veel mensen een noodzakelijk kwaad. Als we aan het volgen van een dieet denken, wordt er meesta…
Bronnen en referenties
  • NH-Dagblad, Libelle

Reageer op het artikel "Te mager zijn, maar ondanks ondergewicht niet aankomen"

Reacties

Hannah, 20-09-2017 09:39 #45
Mijn partner, 1.74 lang, 66 jaar oud heeft al zijn hele leven ondergewicht. Zijn gewicht schommelde rond de 52 kilo. Hij is erg gezond, goed gespierd en fit. Gedurende zijn leven is hij op allerlei manieren onderzocht om een oorzaak te vinden voor zijn ondergewicht, maar alle organen werken goed en hij heeft nooit parasieten gehad. Hij eet best veel en vaak.
Hij is nu net thuis van een lange fiets-kampeertocht, nu hij met pensioen is heeft hij daar eindelijk de tijd voor. Maar ondanks dat hij heel goed voor zichzelf heeft gezorgd, goed en vaak heeft gegeten, zowel 's morgens als 's avonds zelf zijn maaltje bereidde, is hij veel afgevallen en weegt nu nog maar 46 kilo, ondanks het feit dat hij veel spierweefsel heeft aangemaakt. Hij wil vaker een fietstocht gaan maken, hij heeft er de energie voor. Hoe kan hij voorkomen dat hij telkens zo drastisch afvalt? Het is ook maar de vraag of hij ooit weer op zijn normale gewicht van 52 kilo komt. Bij wie kan hij terecht voor adviezen? Reactie infoteur, 21-09-2017
Ik ben geen medicus, maar het lijkt nuttig dat hij (weer) een schildklieronderzoek, en een stofwisselingsonderzoek laat doen. En denk ook (weer) eens aan een lintworm.

Succes

Angelo, 22-04-2017 00:46 #44
Hallo, ik ben Angelo 17 jaar, 168cm lang en weeg momenteel 56kg. Ik woog eerst 49kg voordat ik begon met "aankomen". Helaas zit ik nu al een half jaar vast op het zelfde gewicht.

Verder doe ik een militaire opleiding waarbij ik 65kg MOET wegen. Ik sport 4x per week 1 1/2 uur op school (denk hierbij aan crossfit, hardlopen, lopen met bepakking enz) en dan nog eens 3x per week 1 1/2 uur fitness.

Op één dag eet ik ongeveer 4100 calorieën (meestal meer maar soms minder).
Met een gemmideld van
-500g koolhydraten
-170g eiwitten
-180g vetten

Verder eet ik iedere dag minimaal één stuk fruit en minimaal 1x per week vis & kip. Per maaltijd (avondeten ongeveer 100g groeten erbij). Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het aankomen van de laatste kilo's. Alvast bedankt Reactie infoteur, 24-04-2017
Hallo Angelo, zoals je al in de eerdere reacties op dit artikel hebt gelezen, is het niet eenvoudig, om aan te komen. Beetje oneerlijk misschien om 65 kg te moeten wegen, want toen ik in 1965 werd opgeroepen ivm militaire dienstplicht, hadden ze geen moeite met m'n 62 kg. Als je gewicht op moment van keuring kritisch is, drink dan extra, want 1 liter water is ook 1kg. Succes.

Twan, 03-12-2016 15:12 #43
Ben ook altijd mager geweest. Ben een grote eter maar word niet zwaarder. Ik ben 183 en weeg 59 kg en ben 50 jaar. Iemand nog tips? Reactie infoteur, 05-12-2016
Spieren opbouwen?

Spencer, 26-11-2016 08:16 #42
Ik ben 15 jaar, weeg 40kg en als lengte ben ik 1m60. Ik wil super graag wat aankomen want ik ben echt dun en ik krijg altijd commentaar en dat is zo irritant. Ik doe alles om te verdikken maar het lukt niet. Wat moet ik doen? Reactie infoteur, 28-11-2016
Beste Spencer, op de leeftijd van 15 jaar ben je nog in de groei, dus je lichaam is nog niet voltooid.
Overleg anders even thuis of je naar de huisarts gaat voor advies.

Liefkevrouwtje, 29-06-2016 17:31 #41
Ik kom ook amper bij in gewicht en iets zwaarder worden lukt ook amper. Ik wil eigenlijk graag iets dikker en wat zwaarder worden en je krijgt dan vaak de zin van wat ben je dun eet je wel genoeg, daar word je ook niet goed van.

Jannie, 28-04-2016 21:44 #40
Ik ben in korte tijd ook bijna 8 kilo afgevallen terwijl ik al niet veel woog, van 56 kilo naar 48. Eten hielp niet en wilde mezelf ook niet misselijk gaan eten voelde me ook niet prettig met dit gewicht en ben op zoek gegaan want er moest toch wat zijn en toen vond ik op een verkoop site koolhydratenpoeder die ik moet vermengen met melk of melkvervanger en dat gebruikte ik buiten mijn gewone voeding een paar keer per dag en kwam langzaam 3 kilo aan want iets wegdrinken of in de vorm van biogarde yoghurt gaat er bij mij beter in dan harde voeding. Blijf wat steken op die 3 kilo maar ben er wel blij mee en stoppen met roken zal misschien mijn kilootjes ook weer terugbrengen.

Anoniem, 23-03-2016 23:33 #39
Maar van regelmatig eten val je toch juist af? Heel veel diëten beweren dat namelijk, omdat je zo je stofwisseling op gang houdt volgens hun.

Anoniem, 29-01-2016 15:04 #38
Ik ben een jongen van 18 jaar, ik weeg ongeveer 50 kg en ben 1.71 lang. Ik ben al me hele leven mager en ben afgelopen jaren een beetje afgevallen. Aankomen lukt niet. Ben hiervoor naar de huisarts geweest die me onderzocht had maar die kon niks vinden. Ook heeft hij me toen bloed laten prikken, maar ook daaruit bleek niks. Wat moet ik nu doen? Reactie infoteur, 29-01-2016
Misschien een diëtist vragen?

Marco, 07-01-2016 19:59 #37
Gewoon meer binnen krijgen dan je lichaam nodig heeft dan groei je vanzelf, als je rookt heb je ook een iets sneller werkende stofwisseling waardoor je lichaam meer verbruikt, dus stoppen met roken meer eten gaat dan vanzelf omdat je meer trek hebt. allemaal heel simpel.

Lj, 05-01-2016 16:51 #36
Heeee meiden! Ik ben 21 jaar, 1.70 en weeg 60 kg. Ben nog steeds slank! ik ben jarenlang mager geweest en inderdaad helemaal niks hielp, van alles geprobeerd. Nu sport ik sinds een halfjaartje, ik doe aan krachttraing 3x in de week en vooral me benen en billen. Armen train ik bijna niet. Ik ben in een halfjaar 8 kg aangekomen. Ik ben er onwijs blij mee, het gaat sneller dan je denkt. Ik probeer elke dag kip en pasta te eten, eiwitten en koolydraten. Ook eet ik elke dag nog lekkere dingen. Als ik me eiwitten en koolydraten maar binnen krijg. Dus Krachttraing+ genoeg pasta, kip, rijst, bloemkool, aardappels etc. Dit eet ik veel en ik ben wel tevreden met me lichaam aan het worden.

Esmee, 07-12-2015 20:39 #35
Hoi ik ben een meisje van 13 en weeg 47 kilo, is dat ondergewicht of normaal gewicht? Reactie infoteur, 08-12-2015
Hangt ook een beetje van je lengte af, maar je ziet er vast prima uit.

Rf de Kwant (Rudie), 02-12-2015 19:44 #34
Hey,
Ik zat dit bericht te lezen. tja te dik is niet goed maar veel te dun ook niet. Ik ben een jonge man 29 jaar, 195 cm en weeg rond de 57 kilo. Niet echt een gezond gewicht. Kom geen gram meer aan, ik word eerder lichter dan zwaarder. Meer eten wat je nodig hebt, heeft geen effect. Tja, zal weinig aan te veranderen zijn Reactie infoteur, 03-12-2015
Als ik u was zou ik een diëtist raadplegen.

Anoniem, 01-12-2015 19:37 #33
Hey,

Ik ben een meisje van 15 jaar, 1,66 m en ik weeg 45 kg. Ik zou heel graag willen aankomen want ik word erg ongelukkig van mijn lichaam. Ik heb al een diëtiste geprobeerd maar dat heeft mij noet geholpen. Is er nog een andere manier om aan te komen? Reactie infoteur, 02-12-2015
Misschien gewoon geduld hebben totdat je 16 en daarna 17 wordt. Je zult zien dat je wat molliger wordt en een mooi lichaam krijgt.

Lotte, 16-10-2015 23:58 #32
Hoi! Ik ben een meisje van 18 jaar, ben 1.75 meter en weeg 47 kilo. Ik heb dan ook erg dunne armen, benen etc. Dit is heel gewoon in mijn familie. Jaren lang heb ik enorm geworsteld met mijn strijd om aan te komen, maar tevergeefs. Op dit moment ben ik er klaar mee! Ik zou zielsgraag willen aankomen, maar het lukt me niet. Weet iemand misschien een goed hulpmiddel om het toch vol te houden?

Ali, 02-07-2015 11:32 #31
Ik ben 14 jaar en weeg 55 kg. Hoe kan ik aankomen? Reactie infoteur, 02-07-2015
Bereken eerst je BMI index

Nico, 11-06-2015 16:44 #30
Hoi ik ben een man van 29 jaar oud 183cm en op dit moment 65kg. Ik heb ook altijd de wens gehad om wat aan te komen.

Ik ben toen ik 24 jaar was met 52kg begonnen met krachttraining zonder resultaat ik zag er wel wat forser uit maar de weegschaal sprak dit tegen. Toen ik eenmaal ten einde raad was ben ik begonnen met een steroïdenkuur. En binnen een half jaar woog ik 63kg, nog even door trainen en kuren en toen heb ik uiteindelijk de 70kg gehaald. Maar daar moet ik bij zeggen dat ik wekelijks voor ongeveer 150 euro extra boodschappen moest doen.

Nu doe ik vrij weinig aan sport maar ik werk wel zeer intensief als installatie monteur en ben altijd 65kg blijven wegen. Ben zeker nog niet tevreden maar alles is beter als 52kg. Reactie infoteur, 12-06-2015
Dit zegt de Nederlandse Hartstichting:

Uw BMI is 19,4 (64,9 kg, 1,83 m). Dit betekent dat u een gezond gewicht heeft. Een gezond gewicht is belangrijk om hart- en vaatziekten te voorkomen.

Tarkan, 13-05-2015 02:04 #29
Ik ben zelf mager GEWORDEN ik weet niet hoe het kwam maar ik was 3 jaar geleden nog force gespierd en ben maar een klein deel van me kracht verloren maar een groot deel van me gewicht hoe komt dit?
Ik heb zovaak getraind voor een lange tijd en het was allemaal voor niks ik vind dit erg jammer en ik heb een oplossing nodig sinds ik nu 1,82 lang ben en 3 weken geleden nog van 70 naar 65 kwam ik verlies telkens meer kilo´s terwijl ik heel veel eet!
Wat doe ik verkeerd? Of ligt het aan mijn lichaam? Reactie infoteur, 14-05-2015
Wat een nare situatie voor u.
Een bezoek aan de huisarts of diëtist is misschien het beste.

Anita, 12-11-2014 14:20 #28
Wat is een diëtist? Kan het niet zo goed typen en wat doet hij/zij allemaal? Reactie infoteur, 12-11-2014
Lees dit maar Anita;

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/dieet/27142

Arlinda, 17-10-2014 14:57 #27
Ik ben 20 jaar, ben 1.71 m lang en weeg 51 kg. Ik heb hele dunne armen, benen en je ziet me onderste 2 ribben. Het zit sowieso in de familie. Ik eet 8 volkoren boterhammen per dag naast me avondmaal verspreid over de dag en ik heb vaak honger. Of ik nou kaas en boter of pindakaas erop doe. Vaak voel ik me ook slapjes en ik moet elke 2 uur wel wat eten. Ik ben wel van de 48 kg in een jaar tijd naar 51 kg gegaan maar ik blijf al 2 jaar steken op dat gewicht. Tips zijn meer dan welkom!

Camilla, 28-09-2014 10:50 #26
Hoi allemaal ik ben een meisje van 17 jaar en ook best dun ik vind mezelf te mager dunne armen dunne buik maar iedereen zegt je bent lekker slank maar voor mij voelt het niet zo het voelt echt te mager want ik ben 1,55 dus best klein en ik stond net op de weegschaal en ik woog 45 kg. dit blijft ook meestal zo. ik kan de ene dag goed eten en voel me goed de andere dag krijg ik geen hap door me keel en ben ik misselijk. dit is heel afwisselend en daarom ook erg vervelend. het probleem is dat mensen niet weten dat ik me dood onzeker voel over me lichaam(gewicht). ik weet dat ik ook te weinig eet en probeer ook meer te eten dan gewoonlijk maar dat lukt me niet want voel me vaak te misselijk. en ik heb een vriend maar zwangerschap is uitgesloten want misselijkheid heb ik gewoon vaak. de ene week wel andere week niet. hij merkt aan me dat ik weinig eet en ik ga er met hem over praten. ik eet wel gewoon gezond en ook wel ongezond want als je dun bent kan je het hebben maar ik wil gewoon breder zijn en me mooi voelen. Ben al naar dokter geweest en kreeg te horen dat de misselijkheid door me darmen komen maar wat precies weten ze niet ik kreeg er medicijnen voor die ik gebruikte maar hielp niet dus die gebruik ik al niet meer. ik zit hier veel mee dus als iemand hierop wilt reageren tips zijn meer dan welkom.
bedankt Reactie infoteur, 28-09-2014
Hoi Camilla, kun je niet een diëtist raadplegen, misschien heeft die een goed advies?

Succes,
Rob

Sarah, 19-07-2014 20:08 #25
Hoi allemaal ik ben 13 jaar ik ben 1 m 62 ik weeg 41 kilo. Ik heb veel BMI testen gedaan en etc. overal staat in dat ik te dun ben en zelf zie ik ook dat ik te dun ben want je kan bij mijn buik mijn ribben zien. Ik ben laatst nog naar de huisarts geweest ze zeiden dat ik niet te dun was maar dat ik wel wat meer mocht aankomen. Maar dat lukt me niet altijd als ik een broodje eet zit ik al vol. Hebben jullie tips zodat ik kan aankomen.

Anon, 10-03-2014 14:51 #24
Hallo,
Ik ben juist 15 jaar, ik weeg 49 en ben 1 m 73 groot. Overal zie ik in media dat modellen te dun zijn, en dat mannen het lelijk vinden. Dat mager zijn niet van deze tijd is etc. Ik wordt hier heel onzeker van, juist omdat ik er niets aan kan doen, want ik eet meer dan genoeg. Ook krijg ik vaak opmerkingen van volslanke meisjes dat ik te mager ben. Misschien is het uit jaloezie, alhoewel ik niet begrijp dat ze op mij jaloers zouden zijn? Ik zou blijer zijn met wat rondingen als een 'normaal' meisje. Mijn ouders zeggen dat ik mij niet zo zorgen moet maken, maar ik loop met schaamte over straat in de zomer. Ik durf geen shorts aan omdat ik zeker nare opmerkingen en blikken ontvang. Ik lijd er psychisch onder. Is mijn gewicht ernstig voor mijn leeftijd? Of komt later het gewicht nog?
Alvast bedankt. Reactie infoteur, 11-03-2014
Heel wat jongens vinden erg slanke meiden mooier dan mollige types, dus maak je geen zorgen.

Anoniempje, 21-01-2014 16:08 #23
Hallo allemaal.
Ik ik ben een meisje van 12 jaar en weeg 38 kilo. Kan iemand mij helpen met aankomen?
(je weet wel tips en zo) Ik probeer nu heel veel snoep en chocola te eten maar ik krijg er maar geen enkele kilo bij. Komt dit omdat ik pas ongesteld ben geweest? Als je tips of raad wil geven stuur dan even een berichtje in dit gastenboek.
Bedankt. Reactie infoteur, 22-01-2014
Een diëtist(e) is de juiste persoon om je te helpen.
Succes

Sanne, 17-01-2014 00:28 #22
Hoi allemaal ik ben 22 jaar, 1.67 en weeg 46 kilo. Ik voel me hier absoluut niet prettig bij. Ik krijg overdag geen hap door m'n keel. 'S avonds laat krijg ik pas honger. Ik ben al bij de diëtist geweest waaruit ook nog bleek dat ik foliumzuur en vitamine d tekort had. en die had mij een schema meegegeven, dit was gewoon niet te doen. Van 0 broodjes naar 4 broodjes, warme maaltijden en nog veel meer. Ik heb dit 1 dag volgehouden en had ontzettende buikpijn. Wat moet ik doen? Welke vitamines zijn belangrijk? Wat kan ik het beste s ochtend eten? Wat is makkelijk weg te werken? Tips zijn van harte welkom.

Groetjes Reactie infoteur, 23-01-2014
Huisarts vragen svp

Anoniem, 06-01-2014 22:55 #21
Hoii ik ben een meisje van 14 jaar en ik en 1,72 en ik weeg 45 kilo.
Ik ben erg dun en heb dit geerfd van mijn familie helaas… Er wordt me vaak gezegd dat ik erg dun ben of zelfs gezegd dat ik anorexia heb, en bah dan voel ik me zo slecht. Want ik eet best veel en ook goed. Ik heb ook veel problemen met kleren die me dan weer niet passen en dat soort dingen ik wens dit echt niemand toe! Er is maar 1 voordeel en dat is dat je zoveel kunt eten als je wilt.
Kan iemand mij misschien helpen ik ben erg wanhopig.

Groetjes x Reactie infoteur, 07-01-2014
Alleen een diëtist(e) kan je helpen.

Erwin, 02-12-2013 22:55 #20
Hoi ik ben een jongen van 20 jaar 1.84m en weeg nu 62 kilo. het afgelopen jaar ben ik ong 3 kilo afgevallen, en krijg steeds meer te horen dat ik er zo slecht uitzie. ik denk zelf dat het komt door lange intensieve werkdagen, weinig tijd voor eten, roken en stress. ontbijt sla ik vaak over omdat ik sochtends misselijk ben. Tips welkom! Gr

Shelley, 24-09-2013 10:38 #19
Hoi Allemaal,
Ik ben een meisje van 24 jaar oud. Ik ben 1m56 en weeg 38 kilo. 1 jaar en een half geleden woog ik 10 kilo meer die zou ik er dan ook terug graag bij hebben (ben enorm afgevallen door dingen die ik heb meegemaakt waardoor ik enorm veel stress had). heb al van alles geprobeerd van fortimel tot herbalife shakes, eten voor de honger die eventueel zou komen, 5 x eten per dag in kleine porties. Maar dan krijg ik hierdoor weer problemen aan mijn darmen. Ik doe echt mijn best maar toch lukt het me niet om aan te komen. Als ik 1 dag wat minder goed eet ben ik de dag erna weer een kilo kwijt. Ik ben dit zo beu en de moed zakt in mijn schoenen. Ben ook al naar de dokter geweest enzo maar mijn bloed is allemaal perfect in orde (waarschijnlijk omdat ik toch nog gezond eet) weet er iemand wat ik eventueel nog meer kan doen? of leg ik me hier gewoon bij neer dat dit het is?
Alvast bedankt! en succes aan iedereen! Reactie infoteur, 25-09-2013
Hoi Shelly,
Misschien heb je hier iets aan.
Succes

http://gezondheids.startpagina.nl/prikbord/7457674/te-mager-vaak-moe-wil-er-iets-aan-doen

Onbekend, 26-08-2013 00:19 #18
Eey
Ik een jongen van 1.68 en weeg 47 kilo en ik ben 14 jaar oud. Ik eet veel maar ik word er niet dikker op, en ik zit ook 4 jaar op voetbal dus ik beweeg veel maar dikker of breder word ik niet, mijn armen en benen zijn vooral dun en dat is ook te zien. Op school zeggen sommige ook dat ik dun ben en daar schaam ik me soms wel voor. Zijn er tips of adviezen?

Eddy Beterams, 19-07-2013 12:01 #17
Reactie op infoteur 13-04-2012
dàt is de juiste instelling, ik ben nu 76 jaar, ga veel met heel wat jongere mensen om in mijn sociaal leven, maar wat het meest pijn doet zijn de spottende opmerkingen 'wat ben jij mager', ' he latje' enz. ben 1,81 lang en weeg 70 kg.
Zie inderdaad veel dikke buiken en onverzorgde houdingen, denk dan zoals de infoteur en dat maakt me dan weer ok. Dus beste Willem, wees happy en trek het ni aan.

Gregory, 10-07-2013 17:34 #16
Hallo,
Ik ben 22 jaar met een lengte van 1 meter 89, maar weeg slechts 57.5 kg. Het meeste dat ik ooit woog was 65 kg, meer heb ik nog nooit gewogen.

Ik eet en ik eet de hele dag door, maar ipv dat ik bijkom vermager ik telkens. Ziek zijn voor mij is een ramp. 2 weken geleden was ik 3 dagen ziek. In die 3 dagen was ik 4 kilo vermagerd.

Wat kan ik hieraan doen? Reactie infoteur, 11-07-2013
Misschien word je hier iets wijzer:

http://www.femistyle.be/forums/gezondheid-%5Balgemeen%5D/44412-hoe-stoppen-met-vermageren.html

Justin, 24-03-2013 21:21 #15
Hallo,
Ik ben 28 jaar en ondanks mijn lengte van 1,90 weeg ik slechts 75 kg. Ik zou graag meer aankomen omdat ik momenteel toch vrij mager ben. Ik sport gemiddeld 3 keer per week, soms 4. Hierbij ligt de focus volledig op kracht oefeningen. Ondanks mijn gewicht heb ik een vrij sportieve bouw. Ik eet vaak 2 x per dag warm, zoals pasta's e.d. In de ochtend eet ik vaak wat licht, een beschuitje en dan om een uur of 10 4 boterhammen, vervolgens om 12 uur weer 4 boterhammen of warm (altijd bruin brood overigens). In de middag rond 3 uur noodles en daarna rond 6 uur avond eten. In de avond vak nog een snack (chips, of toast met ei salade). Hebben jullie tips? Ik zou graag richting de 85 kilogram gaan.
Alvast bedankt. Reactie infoteur, 25-03-2013
Hallo Justin, misschien helpt dit je verder:

Anoniemp, 19-03-2013 19:24 #14
Heey, ik ben 14
Jaar oud en ben 1.65 en weeg 42 kg. ik eet heel veel maar kom niet aan. Het probleem daarbij is dat ik ook veel ongezond eet. Ik drink al jaren elke dag 2 glazen cola en elke dag wel een ongezond tussendoortje. Ik eet ook wel gezonde dingen in een dag maar ik voel me de laatste tijd anders. Ik heb last van m'n hart. Dat maakt me wel zorgen want ik ben een keer flauwgevallen toen ik steken in mijn hart kreeg. Ik ben nog niet naar de dokter geweest maar ik zal willen weten. Is dit iets? Reactie infoteur, 19-03-2013
Toch maar naar de dokter gaan is het beste

Lalalal, 10-02-2013 22:22 #13
Ik ben namelijk heel erg dun ik ben 13 jaar en ben ongeveer 1, 64 ik wil heel graag aankomen. Ik eet best weinig maar ik zit heel snel vol ik ben ook langs dokter geweest en diëtist maar niks lukt me om dikker te worden. Kan iemand me helpen een schema te maken wat ik moet eten per uur enz. Dankjewel alvast. Reactie infoteur, 11-02-2013
Misschien vind je hier tips.

http://forum.fok.nl/topic/483662
Succes

Sara, 24-12-2012 01:10 #12
Ik ben een meisje van 12 jaar, 1.68 en ik weeg 40 kilo. Ik eet best veel maar ik kom niks aan. Ik ben heel vroeg met de puberteit en zit helemaal onder de puistjes maar ik heb nogsteeds dunne benen en echt een hele dunne buik. Mijn vriendinnen zeggen altijd dat ik aan moet komen want je ziet mijn ribben ook, en dat is abnormaal. Maar ik eet al best veel en weet niet hoe ik nu moet aankomen. Reactie infoteur, 24-12-2012
Misschien eens met huisarts praten?

Danielle, 18-12-2012 23:54 #11
Hoi. Ik ben 24 jaar en ben 1.76 en weeg 46 kilo veelste weinig natuurlijk en de dokter adviseert me vet eten te eten gewoon allemaal slechte dingen… ik probeer het al een tijd maar kom niet aan. Nu hoor ik van iedereen dat ik moet stoppen met roken want dan zou ik aan moeten komen. Ik doe me best maar lukken wil het niet. Ik voel me gwn geen vrouw meer en wil niet eens meer in de spiegel kijken een en al bot wat ik ben. Voel me vies en lelijk, maar wat ik ook doe niks helpt! Heb een partner waar ik een 10 maanden oude zoontje mee heb en ik ga nu zo 6 jaar met hem en alsnog schaam ik me. Zijn er meer die zich zo voelen?

Ss, 07-12-2012 05:46 #10
Hoi, ik ben 27 jaar lengte 1.65 en ik weeg al 8 jaar 47/48 kg. Ben altijd mager geweest, vroeger heb ik altijd zwemmen gedaan, nu fitness ik een paar uurtjes op de week. Ik kan alles eten ik kom geen gram bij! Ook al doe ik een tijd geen sport mijn gewicht blijft hetzelfde. Ik vraag mij af waarom ik al zoveel jaar hetzelfde weeg?

Sem, 29-10-2012 23:29 #9
Ik ben 17 jaar, 1.75 en weeg 60 kilo. Misschien klinkt het als een goed gewicht toch krijg ik regelmatig opmerkingen over dat ik zo dun ben, en meer moet gaan eten. Ik kamp al jaren met dit probleem. Misschien kan het er aanliggen dat ik in een groeispeur zit, ik ontbijt vrijwel nooit omdat ik niks door m'n strot krijg in de ochtend. Over de rest vd dag is mijn eetpatroon goed, maar ik wil graag niet meer als "die magere" gezien worden. Ik weet me geen raad, iemand specifieke tips? Reactie infoteur, 30-10-2012
Beste Sem, Misschien is het een idee een diëtist te raadplegen. Probeer om wat zoetige zuivel als ontbijt te nemen, bijvoorbeeld vla of drinkyogurt. Naar de sportschool gaat om wat breder te worden?

Susanne, 10-09-2012 15:17 #8
Het is fijn om te lezen dat er meer mensen zijn zoals ik, die te kampen hebben met ondergewicht. Ik kan er eigenlijk met niemand echt over praten, omdat niemand in mijn omgeving weet hoe het is en voelt. Ik ben 1.73 en 54 kilo, dat is ernstig ondergewicht. Wel weet ik dat ik al vanaf dat ik kind ben dunner ben dan gemiddeld. Leuk is het niet. Eigenlijk voel ik me vaak niet zo vrouwelijk. En idd, ik ben het eens met mijn voorgaande reacties waarin naar voren komt dat dikke mensen veel voorzichtiger behandeld worden dan dunne mensen, qua opmerkingen.

J. Oomen, 16-08-2012 15:36 #7
Ik ben 60 jaar! De meeste mensen geloven me niet, maar ik ben veel te mager. Mijn eetlust is zo slecht en ruik ik eten dan word ik al vaak misselijk. Ik ben 1.70 in lengte, maar ben na de vakantie 3 kl.afgevallen. Ik weeg nog 44 kg. Weet niet goed wat te doen.

Tamara, 18-07-2012 11:42 #6
Ik ben 1.68 en 46 kg en ik word er niet goed van, wil aankomen maar niks werkt, ik ben bijna 30 en voel geen vrouw maar een meisje in de puberteit, ik kan wel 5 keer per dag naar de wc en word vaak misselijk tijdens de maaltijd

Willem, 12-04-2012 21:19 #5
Ik ben 25, mijn lengte is 1, 86 en mijn gewicht ligt rond de 65 kilo. Verder ben ik altijd al mager geweest, heb al van alles gehoord over mijn magere uiterlijk. Verder was ik bijna altijd de laatste bij de hardloopwedstrijden die ik op school had. Ik eet volgens mijzelf wel genoeg, maar neem nooit ontbijt. Ik eet 8 sneden brood per dag voor mijn werk. s 'avonds eet ik meestal gewoon aardappelen en groente. Verder fiets ik ook heel veel, ik denk dat het meeste hierdoor komt. Reactie infoteur, 13-04-2012
Beste Willem, ik was op uw leeftijd 1,74 en woog 62 kg, en eveneens was ik ook geen beste hardloper op school. Op latere leeftijd ben ik toch regelmatig in de prijzen gevallen tijdens lange afstandlopen (bijv Damtotdamloop). Dat kom omdat die schoolwedsrtijdjes meer korte sprintwedstrijdjes ware, waarvoor je vooral gespierd moet zijn, terwijl lange afstandslopen meer met gewicht te maken heeft. En nog een troost: Als je op oudere leeftijd bent en je ziet al die mannen van jouw eigen leeftijd met een buik, dan lach je in je vuistje. Dus nog even geduld.

Ali, 16-06-2011 21:59 #4
Ik ben 15 jaar jong 1,85 lang en 55kilo zwaar, ik zit nogal met mijn gewicht, ik ben kickbokser en daar komt het soms wel van pas wordt ik laag in gedeeld. Waar ik echter mee zit is dat mijn ribben zichtbaar zijn :S ik zou dit graag veranderen. (wat helpt is je bovenlichaam trainen!) Succes!

Chantal, 26-04-2011 16:47 #3
Ik ben echt ten einde raad. Ik ben een meisje van 18 jaar, ben 1.57 cm en weeg ong. 40 kg. Ja, ik heb dus zwaar ondergewicht, maar weet echt niet wat ik kan/moet doen. Heb al verschillende keren geprobeerd meerdere keren te eten op een dag enz. maar het heeft niet geholpen. Heb ik misschien een ziekte ofzo? Reactie infoteur, 26-04-2011
Beste Chantal,

Ga svp naar de huisarts om je te laten onderzoeken en/of door te verwijzen naar de diëtiste.

Succes

Edo Heins, 01-12-2010 22:20 #2
Ik ben een man van 45 jaar. Ben licht gebouwd, maar echt te mager. Mijn lengte is 1.78, en weeg 52 kilo. Heb al van alles geprobeerd maar kom maar niet aan. En mensen met overgewicht daar wordt steeds maar over gepraat in Nederland, en daar wordt ik wel eens moedeloos van. Want wat ik vaak te horen krijg, wat zie je er slecht uit, ben je ziek enz. Maar als iemand te dik is, dan moet je mond houden. Nou zeg ik vaak niets. Want schoonheid en mooiheid zit in een mens, of hij/zij nou normaal, mager of dik is. Reactie infoteur, 01-12-2010
Beste Edo,

Elk "nadeel" heeft een voordeel
Als hardloper heb je een groot voordeel met zo'n mooi gewicht.
groet

Betty, 23-11-2009 17:15 #1
Ik sukkel al jaren met onder gewicht het komt waarschijnlijk door een te snel werkende schildklier moet nu weer bloedonderzoek afwachten maar de klachten zijn er wel naar. ik ben 1.70 lang en weeg nog geen 46 kilo het is om moedeloos van te worden ik kan er nog geen ons bij krijgen heb van alles al geprobeerd. :-( en het is ook niet goed voor je zelfvertrouwen.

Infoteur: Robbie
Laatste update: 21-09-2017
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Lichaamsgewicht
Reacties: 45
Medische informatie…
Schrijf mee!