Hoeveel chocolade is nog gezond?

Hoeveel chocolade is nog gezond? Chocolade, melk of puur, gevuld of juist niet, als deklaag op een koekje of verwerkt tot praline... Chocolade is er in vele soorten. Elke Nederlander, van zuigeling tot bejaarde, verbruikt per jaar ongeveer acht kilo van deze heerlijke mix van cacaoboter, suiker en melk. En dat zou nog gezond zijn?

Chocolade bevat veel beschermende stoffen

Chocolade bevat, in tegenstelling tot de algemene opvatting dat alles wat lekker is, eigenlijk slecht voor ons is, een ware cocktail van beschermende stoffen. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat vooral de cacao daarvoor verantwoordelijk is. Cacaoproducten werden in de 19e eeuw nog in apotheken verkocht. De ingrediënten ervan hebben namelijk een stimulerende en opbeurende werking. Dat ze positieve effecten op de psyche hebben, kan niet worden ontkend.

Wat is waar en niet waar over chocolade?

  • Onderzoeken tonen aan dat cacaoproducten een (weliswaar licht) bloeddrukverlagend effect bezitten. Vooral pure chocolade heeft een bijzonder hoog cacaogehalte.
  • Pure chocolade biedt bovendien rokers enige bescherming tegen hartaanvallen.
  • De consumptie van 40 gram pure chocolade met een cacaogehalte van 74 procent verbetert volgens een studie van het Universitair Ziekenhuis van Zürich, de vaatwandfunctie en bezit een zogenaamde anti-oxidant-status.
  • Wie zich in serieuze literatuur over chocolade verdiept, stuit daar bijna altijd op de theorie dat chocolade beschermt tegen tandbederf. De meeste auteurs beroepen zich daarbij op Vincent J. Paolino, een Amerikaanse tandarts. Hij stelde vast dat in de cacaoboon fluor en tannines voorkomen. Beide zijn stoffen die de tanden versterken. Maar daaraan de conclusie verbinden dat chocolade onze tanden goed doet, is echter helemaal verkeerd. Chocolade bestaat voor het grootste deel uit suiker. En zelfs pure chocolade, die meer cacaobestanddelen bevat, toont nog altijd een hoog suikergehalte aan.
  • Waar is wél dat chocolade stoffen als caffeïne, anamiden en polyphenolen bevat die het centrale zenuwstelsel stimuleren, geluk- en lustgevoelens opwekken en de reputatie hebben om het risico op hart-en vaatziekten te verkleinen. Om echter een effectieve concentratie van deze stoffen te bereiken, moet niet minder dan 20 kilo chocola in een keer verorberd worden. En een dergelijke hoeveelheid draagt zeker niet bij aan het geluks- en lustgevoel.
  • Af en toe chocolade eten, vermindert hartproblemen. Dat wees een 9 jaar durend wetenschappelijk onderzoek uit bij 32.000 Zweedse vrouwen. De vrouwen die 1 á 2 maal per week een kleine portie pure chocolade nuttigden, hadden 32% minder kans op hartfalen.

Chocolade vooral calorie-bevattende lekkernij

Bovendien moeten "chocoholics" beseffen dat de regelmatige consumptie van chocolade, chocoladerepen of chocoladehagel rechtstreeks op de heupen uitpakt: bij een gehalte van 35% vet en maximaal 50% suiker is een 100-grams reep melkchocolade een energie-bom van ongeveer 550 calorieën. Het is dus aan te bevelen om wat minder chocolade te eten en daar dan echt van te genieten. Mensen met medische aandoeningen als diabetes, hoge bloeddruk, atherosclerose of een verhoogd vetgehalte in het bloed, moeten bij het genieten van chocolade nóg voorzichtiger zijn.

Welke vetten bevat chocolade?

Als de temperaturen weer dalen en het 's avonds weer vroeger donker wordt, belandt chocolade weer steevast in onze boodschappenmand. Maar nauwelijks één chocoladeliefhebber weet welke vetten er in chocolade zitten. En behoren er "vreemde" vetten tot de ingrediënten van een chocoladeproduct, dan moet dat eigenlijk een waarschuwing bevatten in de trant van "in aanvulling op cacaoboter en andere plantaardige vetten", vetgedrukt en apart genoemd van de overige ingrediënten.

Of Illipe, Palmolie, Shea, Kokum Gurgi en Mango-olie, elk van deze vetten heeft zijn karakteristieke vetzuursamenstelling. Het beïnvloedt onder andere de consistentie en kan ertoe bijdragen dat de chocolade niet zo snel smelt en ook naar warmere streken geëxporteerd kan worden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hoeveel chocolade is nog gezond?"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 14-02-2011
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!