InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Carnosine goed voor de huid, ogen, hersenen, en spieren

Carnosine goed voor de huid, ogen, hersenen, en spieren

Carnosine goed voor de huid, ogen, hersenen, en spieren Aminozuren zijn van vitaal belang voor bepaalde processen in ons lichaam. Van sommige aminozuren zoals lysine en arginine is al heel lang bekend dat zij van vitaal belang zijn voor het behoud van een goede gezondheid. De laatste jaren is er ook steeds meer bekend geworden over de specifieke functies van het aminozuur carnosine. Daaruit blijkt dat het met name bij het ouder worden verstandig is om extra carnosine in te nemen.

Afname bij het ouder worden

Carnosine is van nature in ons lichaam aanwezig. Wie jong is en vlees en vis eet zal niet snel een tekort krijgen. Plantaardig voedsel bevat geen carnosine, vegetariërs doen er daarom goed aan om carnosine supplementen te slikken. Ook voor ouderen is het belangrijk om extra carnosine te nemen want de carnosineniveaus in het lichaam nemen met het stijgen der jaren drastisch af zo blijkt uit verschillende onderzoeken. Sommige wetenschappers nemen dan ook aan dat verouderingsprocessen voor een deel te wijten zijn aan de afname van de carnosineniveaus. Dat lijkt heel waarschijnlijk want juist bij verouderingsprocessen zien we gebreken optreden die een relatie lijken te hebben met carnosinegebrek. Carnosine is namelijk belangrijk voor:

  • Het behoud van goede hersenfuncties; het beschermt de hersenen tegen gekruiste verbindingen, oxidatie en exitotoxiciteit.
  • Een goede functie van de hartspier
  • Het tegengaan van verkramping van spieren
  • De bescherming tegen oxidatieve stress
  • Het immuunsysteem
  • Het gezichtsvermogen. Carnosine is ook een doeltreffend middel bij ouderdomsstaar.
  • De soepelheid van gewrichten, en de mobiliteit.
  • Het tegengaan van rimpelvorming.
  • Het verlengen van de levensduur van cellen.

Aantal onderzoeken beperkt

Tevens bleek in een enkele onderzoeken dat suppletie met carnosine de levensduur van muizen verlengde, en de vergrijzingverschijnselen werden vertraagd. Het aantal onderzoeken naar carnosine is echter nog tamelijk gering. Dat zou te maken kunnen hebben met het feit dat onderzoeken doorgaans veel geld kosten en bedrijven die de onderzoeken bekostigen er (nog) geen mogelijkheden in zien om er ook veel geld aan te verdienen. Aminozuren zijn namelijk relatief goedkoop te verkrijgen.

Vanaf een bepaalde leeftijd

Natuurlijk zal carnosine niet het eeuwige leven schenken, maar het lijkt toch aanbevelenswaardig om het vanaf een bepaalde leeftijd te gaan innemen. Voor mensen die het gevoel hebben dat ze toch zo langzamerhand wat vaker klachten krijgen die met veroudering te maken kunnen hebben kan het zeker geen kwaad om dagelijks een dosis van 1000 mg in te nemen. Ook voor vegetariërs is dat verstandig. Sporters kunnen door de inname van extra carnosine verzuring van de spieren voorkomen. Uit recent onderzoek blijkt carnosine ook goede effecten te hebben bij autisme. Dat zal vermoedelijk te maken hebben met het gunstige effect van carnosine op de hersenfuncties.

Verkrijgbaarheid

Carnosine is (nog) niet overal verkrijgbaar. In de meeste reformzaken wordt het niet verkocht. Er zijn echter wel enkele websites waar het te bestellen is. Een pot van 90 capsules van 500mg kost zon 35 Euro. Het Amerikaanse bedrijf Lifewave biedt ook pleisters (patches) aan waarmee de carnosineaanmaak door het lichaam kan worden opgevijzeld. Dit dan in combinatie met glutathione patches die ook verouderingsverschijnselen tegengaan.

Lees verder

© 2010 - 2018 Machosofty, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
De 7 vitale eiwitten voor de manDe 7 vitale eiwitten voor de manHet menselijk lichaam bestaat voor ruim driekwart uit eiwitten. Eiwitten bestaan uit ketens van aminozuren. Ze reizen me…
Taurine, goed voor de gezondheidTaurine, goed voor de gezondheidTaurine is een aminozuur dat met name in de lever en hersenen door het lichaam zelf wordt aangemaakt. Het komt voort uit…
Voedingssupplement Acetyl-L-carnitineVoedingssupplement Acetyl-L-carnitineAcetyl-l-carnitine, ook wel ALC genoemd komt van nature voor in onze voeding en het lichaam kan deze stof zelf ook aanma…
Aandoening van eiwitstofwisseling: homocystinurieAandoening van eiwitstofwisseling: homocystinurieHomocystinurie is een aangeboren stofwisselingsziekte waarbij er een storing is met de afbraak van het aminozuur methion…
Wat is Gamma-Aminoboterzuur?GABA is een afkorting, van Gamma-aminoboterzuur. Het is een remmende neurotransmitter in de hersenen. Het heeft invloed…
Bronnen en referenties
  • http://www.autismcoach.com/Carnosine%20Study.htm
  • http://www.bioscirep.org/bsr/019/0581/0190581.pdf
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12585724
  • http://stroke.ahajournals.org/cgi/content/short/38/11/3023
  • Guo Y, Yan H. : Preventive effect of carnosine on cataract development / Yan Ke Xue Bao. 2006 Jun;22(2):85-8.
  • www.youngagain.nl
  • www.lifewave.com
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/60755-glutathion-tegen-veroudering-en-neurodegeneratieve-ziekten.html

Reageer op het artikel "Carnosine goed voor de huid, ogen, hersenen, en spieren"

Reacties

Winnie Ewald, 25-11-2018 16:32 #2
Welk supplement carnosine kan ik het best kopen?

Richard, 16-01-2013 09:54 #1
Als je je carnosine in je lichaam wilt verhogen dan is beta-alanine vele malen meer effectiever dan carnosine zelf. Reactie infoteur, 16-01-2013
Dank voor je reactie Richard. Je hebt gelijk. Het is al weer een tijd geleden dat ik dit schreef, en op dat moment was mij nog niet bekend wat het volgende onderzoeksverslag weergeeft:
http://www.bloso.be/VlaamseTrainersschool/Documents/100101_UG4_Wetenschappelijke%20ontwikkelingen%20rond%20een%20nieuw%20voedingssupplement%20beta-alanine.pdf

Hartelijke groet, Machosofty

Infoteur: Machosofty
Laatste update: 19-10-2010
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!