InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Voedingssupplement Acetyl-L-carnitine

Voedingssupplement Acetyl-L-carnitine

Voedingssupplement Acetyl-L-carnitine Acetyl-l-carnitine, ook wel ALC genoemd komt van nature voor in onze voeding en het lichaam kan deze stof zelf ook aanmaken. Als voedingssupplement is het onder andere inzetbaar bij stress en zware lichamelijke inspanningen. Ook is het goed voor het hart en ondersteunt het de vetstofwisseling. Verder zorgt deze stof ervoor dat de suikerspiegel normaal wordt gehouden, zodat hongergevoel wordt voorkomen. Wat houdt ALC precies in en voor wie is het als voedingssupplement geschikt?

Wat is Acetyl-l-carnitine (ALC)

Acetyl-l-carnitine (ALC) is een aminozuur (=bouwstof van eiwitten) die wordt gemaakt in de lever en nieren. Het meeste ALC in ons lichaam komt voor in de spieren en hartspier. Het komt ook voor in ons voedsel, met name in rood vlees. Carnitine dient niet als bouwstof voor lichaamsweefsels zoals andere aminozuren, maar het speelt een belangrijke rol in de vetstofwisseling en in de hersenen. Daarnaast is deze stof een antioxidant die de weefsels beschermt tegen achteruitgang. Tijdens het ouder worden neemt de hoeveelheid van deze stof aanzienlijk af. Het gebruik van ALC kan op oudere leeftijd de conditie van de cellen op peil houden.

Acetyl-L-Carnitine versus L-Carnitine

Acetyl-L-Carnitine is de geacetyleerde vorm van de voedingsstof L-Carnitine. Acetyl-L-Carnitine is een vorm van carnitine die beter wordt opgenomen dan L-Carnitine. Tijdens het verwerkingsproces wordt een deel van de Acetyl-L-Carnitine in het lichaam omgezet naar L-Carnitine. Uiteindelijk voorziet Acetyl-L-Carnitine het lichaam dus met beide vormen van carnitine. Acetyl-L-Carnitine is een veel gebruikt product voor extra natuurlijke energie en vetverbranding. Het ingrediënt werkt in de cel mee aan het leveren van energie door het helpen bij het verbranden van aanwezige vetcellen.

Waarvoor inzetbaar

Als supplement wordt ALC ingezet bij stress en zware lichamelijke inspanningen. Het draagt bij aan het behoud van een goede hartconditie, verhoging van de vetverbranding en verbetering van geheugen en concentratie. Door dit supplement te gebruiken wordt de productie van bio-energie bevorderd doordat de daarin aanwezig carnitine de vorming van energie uit vetzuren stimuleert. Omdat vetten de voornaamste energiebron is voor het hart heeft carnitine een verzorgende invloed op het hart. Carnitine wordt ook gebruikt bij het vermoeidheidssydroom. De mate van vermindering van klachten varieert sterk. Vanwege het belang voor de energievoorziening van de spieren kan het ook behulpzaam zijn bij sommige vormen van spierdystrofie en bij claudicatio intermittens (= pijn in de kuiten na een eindje lopen). De werking berust gedeeltelijk op het gegeven dat bij de energievoorziening van de cellen waarvoor carnitine nodig is weinig zuurstof wordt verbruikt.

Samengevat is deze stof goed voor:

  • Gezond voor het hart
  • Goed voor geheugen en concentratie
  • Ondersteunt de vetstofwisseling
  • Houdt suikerspiegel normaal en voorkomt hongergevoel
  • Goed voor hart en bloedvaten
  • Antioxidant en beschermt cellen
  • Goed voor de bloeddruk
  • Geeft meer energie en vitaliteit
  • Goed voor het zenuwstelsel

Het lichaam heeft energie nodig om in leven te blijven en om de dagelijkse bezigheden uit te voeren. Carnitine is een voedingsstof die hierin centraal staat. Carnitine levert niet alleen energie maar zorgt er ook voor dat de afvalstoffen die ontstaan bij het produceren van energie uit de cellen worden verwijderd. Door deze dubbele taak heeft carnitine niet alleen een gunstig effect op de gezondheid maar geeft het ook meer energie.

Lichaamseigen stof

De inname van carnitine via onze voeding varieert sterk. Het varieert tussen de 5 mg tot 100 mg per dag. De belangrijkste voedingbron is rood vlees. Het lichaam maakt deze voedingsstof voornamelijk zelf met het aminozuur lysine. Dit is een bepaalde bouwstof voor eiwitten. Hiervoor zijn tevens nodig: het aminozuur methionine (bouwstof eiwit) en de vitamines C, B3 en B6 en het mineraal ijzer. Bij een tekort van één van deze voedingsstoffen kan een tekort aan carnitine ontstaan. Het innemen van extra carnitine kan het vetzuurgehalte verlagen en heeft hierdoor een gunstig effect op het cholesterolgehalte. Bij hartpatiënten draagt deze stof bij aan de werking van de hartspier, bij hartzwakte en beschermt het hart tegen vergroting.

ALC als ondersteuning bij sport

Uit diverse onderzoeken blijkt dat L-Carnitine bij mannen wel een verbetering oplevert voor het uithoudingsvermogen en herstel na inspanning en bij vrouwen niet. Na een aantal weken deze stof te hebben ingenomen zorgt carnitine bij mannen ervoor dat er meer androgeenreceptoren meetbaar worden waardoor de effectiviteit van het mannelijke hormoon testosteron wordt verbeterd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Waarom carnitineCarnitine is een aminozuur. Creatine dient echter niet als bouwstof dient voor lichaamsweefsel, zoals andere aminozuren,…
Carnitine en de vetstofwisselingCarnitine en de vetstofwisselingCarnitine heeft een vitamine-achtige werking en komt in alle weefsels van het lichaam voor. Het is één van de lichaamsst…
L-carnitine in vlees bevordert atheroscleroseL-carnitine in vlees bevordert atheroscleroseHet is al geruime tijd bekend dat veelvuldige consumptie van rood vlees de kans vergroot op atherosclerose. Atherosclero…
Carnitine en co-enzym Q10 voor meer energie!Carnitine en co-enzym Q10 voor meer energie!Carnitine en co-enzym Q10 (Q10) spelen een grote rol in de energievoorziening in de mitochondriën. Deze mitochondriën le…
Bronnen en referenties
  • Materiaal opleiding: Voedingsdeskundige CIVAS Opleidingen
  • www.vita-info.nl
  • www.acetyl-l-carnitine.nl
  • www.supremenutrition.nl

Reageer op het artikel "Voedingssupplement Acetyl-L-carnitine"

Reacties

Soner Bey, 12-01-2018 15:33 #2
Ik gebruik ALCAR al enkele maanden en heb meer kracht en spierconditie. Ik doe naast krachttraining ook bokszaktraining (Thaiboksen) en ik merk dat ik feller ben en langer vol houd met voluit los gaan. Vaak ook een uur lang op full power aan het rammen en niet echt moe. ALCAR was het, ALCAR verbruikt je bestaande lichaamsvet als energie en je hoeft maar heel weinig te eten ook als pre workout voeding. Ideaal om in de vroege ochtend te bikkelen. Alleen stinkt je zweet wel meer naar amoniak of iets anders ranzigs. Ik gebruik het 2 maanden en dan een maand even niet om gewenning etc.

Hedy van Ommen, 20-08-2013 11:10 #1
Heeft het ook nog bijwerkingen? Kan het zijn dat je er slechter van slaapt? Reactie infoteur, 23-08-2013
De bijwerkingen zijn heel gering, meestal maar tijdelijk van aard. Slapeloosheid kan een bijwerking zijn, hoewel het vrij zeldzaam is. Bij een grote inname kan er o.a. diarree, misselijkheid of pijn op de borst ontstaan.

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 29-01-2017
Subrubriek: Dieet
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!