InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Alles over magnesium

Alles over magnesium

Magnesium is onmisbaar voor plant en dier, het speelt een rol bij de meest belangrijke biologische processen. Het is dan ook een van de meest voorkomende elementen in de natuur. Ondanks de verschijningsfrequentie zou het bij bijvoorbeeld depressie, vermoeidheid, zenuwen, spierkrampen en hartritmestoornissen een bruikbaar voedingssupplement kunnen zijn. Ook kan een ziekte, zoals bijvoorbeeld de ziekte van Crohn of diabetes een tekort of teveel aan magnesium veroorzaken.

Wat is magnesium?

Magnesium is een bijzonder licht, zeer onedel metaal dat in de natuur zeer veel voorkomt, maar niet in zuivere vorm. Magnesium reageert direct met water en zuurstof en veel andere elementen.

Zuiver magnesium is zeer brandbaar, maar kan niet met water worden geblust. Zodra magnesium met water in contact komt reageert het direct. Het vormt daarbij onder andere H2, oftewel waterstof, wat een zeer brandbaar gas is. Bij aanraking met zuurstof kan magnesium spontaan ontbranden en zelfs ontploffen. Wanneer magnesium ontbrandt gaat dat gepaard met een fel wit licht. Van die eigenschap wordt onder andere gebruik gemaakt bij vuurwerk.

Van de eigenschap dat magnesium zelfs veel lichter is dan aluminium wordt in de industrie veel gebruik gemaakt. Met magnesium kunnen ook sterke legeringen gevormd worden. Met name in de luchtvaartindustrie zijn deze eigenschappen zeer nuttig gebleken, maar in de auto-industrie en de bouw worden magnesiumlegeringen gebruikt.

Magnesium in het lichaam

Magnesium is een mineraal dat aanwezig is in alle delen van het hele lichaam, in het bloed, in de cellen en in het bot. Magnesium speelt in het lichaam een rol bij de werking van de spieren, de zenuwen en de enzymen en hormonen.

Een mens heeft zo’n 250 tot 350 mg magnesium nodig per dag, zwangere vrouwen of vrouwen die borstvoeding geven iets meer. De meeste voeding bevat magnesium, vooral in groene bladgroente, graan, melk, vlees, noten, schelpdieren en cacao zit veel magnesium.

Oorzaken van een tekort aan magnesium

Een tekort aan magnesium komt bij een normaal eetpatroon weinig voor. Bij ouderen, alcoholisten en ondervoede mensen kan sprake zijn van een tekort, doordat er onvoldoende goede voeding en dus magnesium wordt ingenomen.

De ziekte van Crohn kan ervoor zorgen dat onvoldoende magnesium uit de voeding wordt opgenomen.

Ook kan het zijn dat teveel magnesium het lichaam verlaat. Dit kan voorkomen bij diabetici die hun ziekte onvoldoende onder controle hebben. Het komt ook voor bij mensen waarbij de bijschildklier te traag werkt. Andere mogelijke oorzaken zijn ernstige diarree, het gebruik van te veel plaspillen, een chirurgische ingreep, ernstige brandwonden of zwangerschapsvergiftiging. Ook sommige geneesmiddelen kunnen ervoor zorgen dat teveel magnesium door de nieren uit het lichaam wordt verwijderd.

Symptomen van een tekort aan magnesium

Een tekort aan magnesium wordt gevoeld als lusteloosheid of vermoeidheid. Wanneer dit tekort aanhoudt kunnen verschillende klachten ontstaan zoals irritatie van de spierzenuwen, hartritmestoornissen en maagkrampen.

Een teveel aan magnesium

Wanneer er sprake is van een overschot aan magnesium zal dat in de meeste gevallen te wijten zijn aan het teveel innemen van magnesium als voedingssupplement. Ook kan het gebruik van bepaalde soorten laxeermiddel of medicijnen een tekort veroorzaken. Lichamelijke oorzaken die voor een tekort kunnen zorgen zijn: een slecht of te hard werkende schildklier, slecht werkende nieren, uitdroging, diabetes of de ziekte van Addison.

Symptomen van een teveel aan magnesium

Een te hoge concentratie aan magnesium in het lichaam kan een lichte diarree veroorzaken.

Het nut van magnesium als voedingssupplement

Magnesium innemen als voedingssupplement zou gunstig zijn voor de bloeddruk, bij stramme spieren, om zenuwen tot rust te brengen en bij het reguleren van de lichaamstemperatuur.

  • Magnesium wordt het meest aanbevolen aan mensen met een slecht voedingspatroon en alcoholisten.
  • Ook voor sporters en mensen die zich op andere wijze veel inspannen of last van stress hebben wordt magnesium wel aanbevolen. Voor hen zou het goed zijn voor de energiestofwisseling en het gezond houden van het spier- en zenuwstelsel.
  • Magnesium zou bij stress en depressie ontspannend en rustgevend werken.
  • Verder wordt magnesium genoemd als middel om het geheugen en de concentratie te verhogen.

Vaak wordt magnesium ingenomen in combinatie met calcium. Deze elementen werken samen bij de energievoorziening en spierwerking.

In sommige gevallen zou er sprake zijn van een verstoorde verhouding tussen calcium en magnesium in het lichaam, doordat er teveel magnesium wordt uitgescheiden, terwijl calcium in het lichaam blijft. Als oorzaak wordt genoemd de relatief grote hoeveelheid koolhydraten die de moderne mens consumeert. In vroeger tijden at de mens geen aardappel, rijst, graan en geraffineerde suiker, de grote koolhydraatbronnen. Door deze grote koolhydraatinname zouden lichaamsprocessen, zoals de insulineregulering ontregelt raken met een continu te hoog bloedsuikergehalte als gevolg. Dit zou een heel scala aan klachten kunnen opleveren. Een van de gevolgen zou zijn dat verschillende mineralen, zoals magnesium teveel worden uitgescheiden. In dat geval zou het eetpatroon aangepast moeten worden en magnesium, zonder calcium, ingenomen moeten worden.
© 2010 - 2019 Samke, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Pijnlijke maandstonden voorkomen met voedingssupplementenPijnlijke maandstonden voorkomen met voedingssupplementenVeel vrouwen krijgen tijdens en rond de maandstonden last van PMS (Pre-Menstrueel Syndroom), gekenmerkt door pijnlijke m…
Mineralenverlies door te zweten tijdens sportenMineralenverlies door te zweten tijdens sportenDe hoeveelheid vocht die je verliest tijdens sporten, hangt af van meerdere factoren. Het licht aan de intensiviteit van…
Vrouw en voeding: mineralen macronutriëntenVrouw en voeding: mineralen macronutriëntenEvenwichtige en gezonde voeding voor een vrouw bestaat uit voldoende eiwitten, koolhydraten, vetten, vitaminen, minerale…
Krampen in de benen voorkomen en verlichtenKrampen in de benen voorkomen en verlichtenKrampen in de benen kunnen te wijten zijn aan vermoeidheid, spierzwakte, dehydratatie, epileren of harsen, overgewicht,…
Magnesium: opletten voor een magnesiumtekortMagnesium: opletten voor een magnesiumtekortMagnesium is een mineraal dat van groot belang is voor een goede werking van de spieren, sterke botten en soepele gewric…

Reageer op het artikel "Alles over magnesium"

Reacties

Sabin Schoofs, 09-10-2018 17:58 #8
Prachtig artikel!
Veroorzaakt magnesium als voedingssupplement niet een verhoogde graad van urinezuur (PH) in het bloed?

Yvonne, 29-07-2018 11:20 #7
Helpt magnesium tegen haaruitval? Sinds jaren heb ik problemen met haaruitval, ik heb werkelijk alles geprobeerd.
Afgelopen Winter heb ik dagelijks magnesium genomen en het was een wonder mijn haren vielen niet meer uit. Nu is het zomer en ik neem het nog steeds maar helaas vallen ze weer uit. Teveel magnesium?

Kimberley Pex, 15-06-2015 09:30 #6
Ik ben alweer 'n stap verder… en 'n paar darmoperaties verder. Met haken en tangen de buik open en weer 'n stoma breuk of prolaps of matje, noem maar op, ik voelde me net 'n stuk vlees op de plank van de slager. STRESS wat de klok slaat, bij dit soort operaties. Totaal uitgeput. Maar ik blijf zoeken. Bijnieruitputting, ik grensde aan Addison, lage cortisol en dhea en aldosteron waardes. Als ik de oorzaak van alle toestanden met ziektes neem, kom ik uit op magnesiumtekort. Bijnieruitputting door magnesiumtekort. Als je onder hoogspanning staat, vréét t lichaam magnesium en viamine C. Ik kan iedereen met depressie en uitputting en C.V.S. aanraden om iedere dag 3 x daags magnesium in te nemen. Voel zelf maar wat je nodig hebt, dat is voor iedereen anders. Als ik vroeger, vóór alle ellende, meer magnesium had ingenomen was t allemaal niet zo uit de hand gelopen. OK ik ben er nog Godzijdank

Douwe Jansen, 22-09-2014 15:34 #5
Mijn bloeddruk is de laatste weken veel te hoog, zowel onderdruk als bovendruk. Sinds ongeveer twee maanden gebruik ik magnesium. Ik reageer helaas heel vaak erg (allergisch) op medicijnen. Kan magnesium ook een negatieve werking hebben voor de bloeddruk? Mijn leeftijd is 76 jaar en ik gebruik al langere tijd medicijnen voor te hoge bloeddruk.

M. van de Wiel, 07-08-2014 10:13 #4
Ik heb een vraagje. Als je nieren niet goed meer werken i.v.m. hoge leeftijd, mag je dan nog wel extra magnesium slikken?

N. van der Eijk, 16-06-2014 13:16 #3
Om te laxeren voor darmonderzoek gebruik ik magnesiumsulfaat. het schijnt dat je nieren hiervan schade (kunnen) hebben. is magnesiumcitraat minder schadelijk?

Kimberley Pex, 24-09-2013 08:48 #2
Magnesium is i. d. d. HET antistressmineraal. Er is via 'n groot onderzoek vastgesteld dat massa's mensen 'n behoorlijk magnesiumtekort hebben. Zou daarom iedereen zo opgefucked zijn?

W. E. Hennip, 01-03-2011 00:33 #1
Sinds ik magnesium inneem voel ik mij beter.

Infoteur: Samke
Gepubliceerd: 02-10-2010
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 8
Medische informatie…
Schrijf mee!