Drinkvoeding en Nutridrink

Het kan zijn dat je als gevolg van een operatie of ziekte moeite hebt met het nemen van vast voedsel, bijvoorbeeld vanwege een gebrek aan eetlust of kauw- en slikproblemen. Dan kan het nemen van drinkvoeding een goed alternatief bieden.

Drinkvoeding bij ondergewicht

Het is mogelijk dat je door de verminderde eetlust gewicht bent verloren. Maar ook in geval van eetstoornissen, zoals anorexia, wordt er soms overgegaan op drinkvoeding. Soms is dit voor de patiënt makkelijker te nemen dan vast voedsel.

Medische drinkvoeding is een goede oplossing om ondervoeding te behandelen of – liever nog – te voorkomen.

Leveranciers drinkvoeding

Een belangrijke leverancier van drinkvoeding is Nutrica, maar ook Sorgente levert drinkvoeding.

Soorten drinkvoeding

Drinkvoeding bestaat in vele soorten, van sapjes tot crèmes. Ze hebben allemaal een verschillende basis:
  • Sap
  • Melk
  • Yoghurt
  • Toetje
  • Hartige soep

Nutridrink/Nutri’s

Nutridrink is de bekendste soort drinkvoeding. Nutridrink bestaat inmiddels 25 jaar. De drank zorgt voor voedingsstoffen, zoals eiwitten en koolhydraten. Nutridrank is verkrijgbaar op sap - , melk- yoghurt- en soepbasis en als toetje. Het is glutenvrij is lactosevrij.

Smaken drinkvoeding/Nutri

Er zijn verschillende smaken van Nutridrink op sapbasis:
  • Banaan
  • Aardbei
  • Vanille
  • Caramel
  • Chocolade
  • Tropical
  • Sinaasappel
  • Neutraal

Nutridrink op yoghurtbasis heeft de volgende smaken:
  • Vanille/citroen
  • Perzik/sinaasappel
  • Frambozen

Verkrijgbaarheid drinkvoeding

Drinkvoeding is verkrijgbaar op recept, op voorschrift van een arts of diëtiste, bij de apotheek, thuiszorgwinkel of facilitair bedrijf.

Vergoeding Nutridrink

Nutridrink komt voor vergoeding in aanmerking, maar de vergoeding geldt niet in alle gevallen. Daarom is het belangrijk om de polisvoorwaarden van de verzekering te checken.

Recepten drinkvoeding

Aan drinkvoeding zit vaak een vieze nasmaak. Daarom krijgen sommige mensen drinkvoeding moeilijk weg. Door de drinkvoeding in te vriezen en daarna uit te lepelen, proef je de smaak minder goed. Zo heb je ’s zomers een “aardbeienijsje”. Dit kun je eventueel mengen met verse aardbeien. De chocoladenutri kun je opwarmen, voor het effect van warme chocolademelk.

Voedingswaarden en calorieën Nutridrink

Per 100 ml:
  • 150 kcal
  • 6 gram eiwit
  • 18,4 gram koolhydraten
  • 5,8 gram vet
  • waarvan verzadigd: 0,6 gram

Een flesje bevat 200 ml.
Gerelateerde artikelen
Makkelijk calorieen verbrandenCalorieën verbranden moeilijk? Helemaal niet! Wist je dat je met gewone dagelijkse activiteiten al heel veel calorieën v…
Gezond aankomen, tipsGezond aankomen, tipsSla een willekeurig vrouwentijdschrift open en je wordt geconfronteerd met magere modellen en slanke recepten. De Nederl…
Afvallen en calorieën: Koek, koekjes en gebakAfvallen en calorieën: Koek, koekjes en gebakEen vergadering, een verjaardag of een heerlijk kopje koffie, er is altijd wel een reden om een heerlijk koekje of gebak…

Antioxidanten en vrije radicalen. Wat zijn dat?Antioxidanten en vrije radicalen. Wat zijn dat?Vrije radicalen en antioxidanten. Je hoort er vaak over. Ook op verpakkingen van voeding en in groentes vind je vaak de…
Calciumbehoefte bij de mensBotten groeien tijdens de jeugd en worden daarna dikker en sterker. Jonge volwassenen van 25 tot 30 jaar hebben de optim…

Reageer op het artikel "Drinkvoeding en Nutridrink"

Reacties

Ch Madho, 07-06-2019 20:13 #8
Mag een suikerpatient nutridrink gebruiken?

Erna Rijken, 24-04-2018 15:06 #7
Goedendag, bestaan er ook flesjes drinkvoeding op basis van geitenmelk?

Simone, 31-08-2014 00:18 #6
Is nutridrink gezond om aan te komen en je stofwisseling weer op peil te krijgen.
mijn bmi is 13 en moet dus aankomen ik weet alleen niet hoeveel nutridrink ik moet nemen bij nauwlijks beweging.
ik ben 1,50 meter
40 jaar

Simone, 01-03-2014 11:39 #5
Hhallo
ik ben 40 jaar en gebruik 2 flesjes nutridrink per dag hierbij eet ik nog ongeveer 500 kcal. zelf mijn ik moet aankomen maar weet niet goed hoe snel en hoeveel ik het eten of nutridrink op kan bouwen zonder gigantisch veel in één keer aan te komen.
heeft u advies voor mij mij bmi is 14.7

groetjes simone

Peter Remerie, 06-02-2014 22:15 #4
Mijn moeder heeft veel moeite om nog voedsel op te nemen. De flesjes komen dus goed van pas. Ik had bij de plaatselijke apotheek nog wat flesjes aangekocht. € 10,36 voor 4 flesjes. Niet goedkoop of krijg je vermindering met een doktersvoorschrift?

Rina van Luinen, 11-03-2013 14:41 #3
Mijn moeder van 94jr. eet iedere dag om 12 uur kopje poedersoep, 1 aardappel met 2 scheppen appelmoes en 1 lepel gemalen vlees en klein schaaltje vla. Iedere dag krijgt zij een flesje Nutridrink, wordt s´morgens ingeschonken en als het mee zit om 18.00 uur leeg. Hoelang blijft een halfvol flesje goed in de koelkast? En hoeveel heeft zij nodig per dag om niet dood te gaan aan ondervoeding? Volgens verzorgingshuis heeft zij dit niet nodig! Terwijl het 3 jaar geleden al is voorgeschreven door de huisarts. Wat raadt u ons aan? Graag antwoord via mail.

Martin, 16-10-2012 13:36 #2
Zit er ook suiker in, kan een suikerpatient dit gewoon drinken?

Dhr J. A. van den Berg, 24-07-2011 14:59 #1
Graag zou ik willen weten of het drinken van nutridrank dairree kan veroorzaken? Mijn echtgenoot is aan bijvoeding bezig, maar sindsdien ernstig aan de dairree, graag uw antwoord.

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 04-10-2010
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 8
Medische informatie…
Schrijf mee!