InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Alcoholgebruik: feiten en weetjes

Alcoholgebruik: feiten en weetjes

Alcoholgebruik: feiten en weetjes Veel volwassenen, en tegenwoordig ook jongeren, drinken bijna dagelijks alcohol. Of dat zo gezond voor je lijf is, daar verschillen de meningen over. Sommigen beweren dat het dagelijks drinken van een glas alcohol het risico op hart- en vaatziekten vermindert. Maar alcohol heeft ook invloed op de hersenen; het concentratievermogen en de stemming kunnen erg veranderen. Als je nog moet rijden of werken kun je daarom beter geen alcohol gebruiken. Ook de combinatie met bepaalde medicijnen kan niet goed zijn en voor de lever is het beter om helemaal geen alcohol te nuttigen.

Alcoholgebruik

Drankverkoop: de regels

Drank mag alleen verkocht worden aan personen van 18 jaar en ouder. Een geldig identiteitsbewijs is altijd nodig bij het kopen van drank. Sterke drank mag alleen verkocht worden aan personen van 18 jaar en ouder. Sterk alcoholische drank mag alleen worden verkocht in slijterijen.

Alcohol gebruik tijdens zwangerschap

Alcohol is schadelijk voor het ongeboren kind. Drink dus geen alcohol tijdens de zwangerschap. Ook niet een beetje, want de geestelijke of lichamelijke ontwikkeling van het kind kan eronder lijden.

Alcohol als slaapmiddel?

Wie alcohol genuttigd heeft valt over het algemeen snel in slaap. Maar de slaap is minder diep en onrustig en je wordt eerder wakker dan normaal. Het is dus geen goed slaapmiddel. Vervelend bijeffect voor de partner kan zijn dat alcohol consumptie snurken kan verergeren.

Drinken van alcohol vergroot trek in eten

Door het drinken van alcohol wordt de uitscheiding van maagzuur gestimuleerd. Bovendien verlaagt het bloedsuikergehalte. Wie veel drinkt, maar vergeet erbij te eten kan last krijgen van de volgende effecten;
  • Zweten
  • Trillen
  • Duizeligheid
  • Raar gevoel in de maag
  • Wazig zien

Waarom moet je na alcohol drinken meer plassen?

Alcohol onttrekt vocht aan het lichaam en dus moet je vaker plassen. Omdat er extra vocht aan het lichaam wordt onttrokken kun je hoofdpijn krijgen, en een droge mond hebben de dag erna. Het is dan ook verstandig om voor het slapen gaan, na alcohol gebruik, een glas water te drinken.

Alcohol en verkeer

Wie meer dan 0,5 promille alcohol in het bloed heeft zitten, mag niet deelnemen aan het verkeer. Dit geldt natuurlijk voor autorijden, maar ook voor fietsen. Na het drinken van twee alcoholische consumpties in een uur, heb je dit promillage bereikt. De lever heeft ongeveer 1,5 uur nodig om een glas alcohol af te breken. De consumptie van alcohol heeft effect op;
  • Reactievermogen, dit neemt sterk af
  • Schatten van afstanden, dit gaat een stuk moeilijker
  • Je ziet minder goed wat er om je heen gebeurt

Mag je alcohol drinken als je diabeet bent?

Alcohol verlaagt het bloedsuikergehalte in het bloed en kan dus een hypo veroorzaken. Het is dan ook verstandig om na het eten te drinken en niet ervoor.

Wisselwerking alcohol met bepaalde medicijnen

  • Het kan gebeuren dat alcohol minder snel wordt afgebroken door uw lichaam, ten gevolge van het medicijngebruik. Giftige afbraakproducten blijven hierdoor langer in uw lichaam aanwezig. Gevolgen kunnen zijn; Misselijkheid, warm en rood gezicht, hoofdpijn, daling van de bloeddruk, duizeligheid en/of hartkloppingen.
  • Door de alcohol kan het gebeuren dat het geneesmiddel minder snel wordt afgebroken door het lichaam. Hierdoor kan uiteindelijk een overdosis geneesmiddel optreden.
  • De werking en bijwerkingen van een geneesmiddel kunnen door alcohol versterkt worden.

Wie geneesmiddelen gebruikt moet altijd even de bijsluiter lezen. Hierin wordt vermeld of het gebruikt kan worden met alcohol.

Helpt drinken van koffie na het drinken van veel alcohol?

Na een feest wordt er vaak koffie geschonken. Veel mensen denken dat ze daarna wel weer kunnen autorijden. Koffie vermindert echter niet de hoeveelheid alcohol in het bloed, je voelt je alleen misschien wat wakkerder.

Bij hoeveel glazen alcohol is er kans op overlijden?

Wie binnen een uur meer dan 20 glazen alcohol drinkt kan bewusteloos raken, in een coma raken of zelfs overlijden. Maar ook bij 8 glazen of meer kunnen black-outs optreden. Wees verstandig en houd het leuk en gezond, drink niet meer dan een paar glazen alcohol op een avond en doe het niet iedere avond.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Alcoholgebruik door jongerenAlcoholgebruik door jongerenIn de huidige tijd drinken al veel jongeren grote hoeveelheden alcohol. Het komt ook regelmatig voor dat jongeren in hee…
Lichamelijke gevolgen van alcoholgebruikLichamelijke gevolgen van alcoholgebruikDe lichamelijke gevolgen van alcoholgebruik zijn zeer divers. Zo kan alcoholgebruik een positieve invloed hebben op je s…
Alcohol vaak toegestaan bij antibioticakuurAlcohol vaak toegestaan bij antibioticakuurIn welke mate verdragen antibiotica en alcohol elkaar? Het is namelijk een misverstand dat een enkel wijntje of biertje…
Het alcoholgebruik minderen: wel of niet?Het alcoholgebruik minderen: wel of niet?Het is niet gek dat je er lang over doet te besluiten of je wel of niet aan je alcoholgedrag gaat werken. Het kan zijn d…
Alcohol en jongerenAlcohol en jongerenAlcohol en jongeren: je hoort het steeds vaker: kinderen lusten wel pap van al die Breezers en andere zoete mixdrankjes.…
Bronnen en referenties
  • Folder; Alcohol, de informatie
  • Tijdschrift: Leef!

Reageer op het artikel "Alcoholgebruik: feiten en weetjes"

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 23-10-2018
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gezond leven
Medische informatie…
Schrijf mee!