InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Vrouw en voeding: mineralen macronutriënten

Vrouw en voeding: mineralen macronutriënten

Vrouw en voeding: mineralen macronutriënten Evenwichtige en gezonde voeding voor een vrouw bestaat uit voldoende eiwitten, koolhydraten, vetten, vitaminen, mineralen en uit spoorelementen. Mineralen die de vrouw dagelijks nodig heeft bestaan uit 2 groepen, waaronder de macronutriënten. Wat zijn macronutriënten? Waarom zijn macronutriënten zo belangrijk?

Mineralen

Waarom zijn mineralen zo belangrijk in het dagelijks evenwichtige samengestelde voedingspakket van een vrouw?
Mineralen spelen een grote rol bij:
  • De werking van lichaamsvloeistoffen en bij
  • Het evenwicht van chemische stoffen in het lichaam.
Mineralen kunnen we verdelen in 2 groepen:
  • Macronutrienten, dat zijn mineralen waarvan het vrouwelijk lichaam grote hoeveelheden nodig heeft en de
  • Micronutrienten, dat zijn mineralen waarvan het vrouwelijk lichaam kleinere hoeveelheden van nodig heeft.

Wat zijn macronutriënten?

Macronutriënten zijn mineralen waarvan het vrouwelijk lichaam grote hoeveelheden van nodig heeft. Macronutriënten zijn:
  • Kalk (calcium),
  • Magnesium,
  • Fosfor,
  • Natrium en chloor,
  • Kalium en
  • Zwavel.

Kalk of calcium

Waarom is het zo belangrijk dat kalk, of calcium, in het dagelijks voedingspakket van een vrouw moet zitten? Kalk, of calcium, heeft een grote ondersteunende werking bij de volgende belangrijke functies:
  • Goed werken van de spieren,
  • Bloedstollingsproces en de
  • Vorming van de beenderen en bij de
  • Vorming van het gebit.
Waar zit kalk of calcium in? Kalk of calcium zit (oa) in:
  • Kaas,
  • Melk,
  • Vis,
  • Noten en in
  • Boerenkool.

Magnesium

Waarom is het belangrijk dat magnesium in het dagelijks voedingspakket van een vrouw moet zitten? Magnesium heeft een werking dat veel overeenkomsten vertoont met calcium, behalve dat, magnesium werkt ontspannend. Zeker in deze hectische tijden waar veel van de vrouw verwacht wordt en waar de vrouw aan alle verplichtingen en verwachtingen moet voldoen van de maatschappij, is het belangrijk dat magnesium in het dagelijkse dieet van de vrouw voorkomt. Waar zit magnesium in? Magnesium zit in:
  • Tarwezemelen,
  • De kiemen van volkorenbrood,
  • Melkproducten,
  • Noten,
  • Bonen,
  • Vis,
  • Schaaldieren en
  • Chocola.

Fosfor

Waarom is het zo belangrijk dat fosfor in het dagelijks voedingspakket van een vrouw moet zitten? Fosfor is zo belangrijk en noodzakelijk omdat fosfor onmisbaar is voor de energieoverdracht van het lichaam. Ook de functie van fosfor houdt nauw samen met die van calcium. Waar zit fosfor in? Fosfor zit (oa) in:
  • Granen,
  • Melkproducten,
  • Kaas,
  • Noten,
  • Vlees en
  • Bonen.

Natrium en chloor

Waarom is het zo belangrijk dat natrium en chloor in het dagelijks voedingspakket van een vrouw moet voorkomen? Natrium en chloor zijn zo belangrijk omdat zij zorgen voor het:
  • Vochtevenwicht,
  • Voor de verspreiding van vocht in het lichaam,
  • De zuurbase werking en de
  • Spierwerking.
Waar zitten natrium en chloor in? Natrium en chloor komen voor in:
  • Keukenzout en in
  • Dierlijk eiwit.
Let op: te veel natrium (in de vorm van zout) is puur vergif! Met de normale voeding krijgen we ruim voldoende binnen. Bij warm weer en zeer warm weer kan door transpiratie veel verloren gaan.

Kalium

Waarom is het zo belangrijk dat kalium in het dagelijks voedingspakket van een vrouw moet zitten? De werking van kalium houdt verband met de hierboven genoemde spierfuncties van natrium en chloor. Waar zit kalium in? Kalium komt (oa) voor in:
  • Bonen,
  • Noten,
  • Appelstroop en
  • Abrikozen.

Zwavel

Waarom is het zo belangrijk dat zwavel in het dagelijks voedingspakket van een vrouw moet zitten? Zwavel werkt in:
  • Op het hormoon insuline (dat de bloedsuikerspiegel regelt) en
  • Op het haar.
Waar zit zwavel in? Zwavel komt in grote getale voor in dierlijke eiwitten, maar komt ook (oa) voor in:
  • Boerenkool,
  • Spruitjes,
  • Alle koolsoorten,
  • Prei,
  • Sla en
  • Asperges.
Gerelateerde artikelen
Functional foodFunctional foodDe afgelopen tijd komen er steeds meer voedingsmiddelen die een extra "genezende" werking hebben. Zijn die voedingsmidde…
Hoe helpt het magnesiumdieet bij ziekten en aandoeningen?Hoe helpt het magnesiumdieet bij ziekten en aandoeningen?In het lichaam worden belangrijke processen aangestuurd door mineralen, zoals magnesium, calcium, zink en ijzer. Deze mi…
Mineralen zijn net zo belangrijk als vitaminesMineralen zijn net zo belangrijk als vitaminesVoor een goede gezondheid is het nodig dat je voldoende vitamines, mineralen en spoorelementen binnen krijgt. Wanneer je…
Vrouw en voeding: algemene voedingsadviezenVrouw en voeding: algemene voedingsadviezenAlgemene voedingsadviezen voor de vrouw om het lichaam in goede conditie te houden. Wat is een evenwichtig voedingspakke…
Uw weerstand vergroten tegen ziektes, hoe doet u dat?Uw weerstand vergroten tegen ziektes, hoe doet u dat?Met de weerstand van het lichaam wordt het afweersysteem bedoeld. Het afweersysteem is het systeem in uw lichaam wat zic…
Bronnen en referenties
  • http://www.goede-voeding.nl/macronutrientenpereenheid.htm
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Macronutri%C3%ABnten
  • De homeopatische vrouwengids - voor een natuurlijke gezondheid - Marianne Meijer en Leo Huijsen - Homeovisie - Alkmaar - 1991

Reageer op het artikel "Vrouw en voeding: mineralen macronutriënten"

Infoteur: Roberta
Laatste update: 19-05-2011
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!