InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Je lichaam ontgiften en daarmee afvallen

Je lichaam ontgiften en daarmee afvallen

Je lichaam ontgiften en daarmee afvallen Detoxen, oftewel in het Nederlands vertaald "ontgiften", is de nieuwe trend in de Verenigde Staten op dit moment en begint in Nederland nu ook zijn intrede te doen. Mensen zijn nu een beetje dieet-moe aan het worden en dan is detoxen een betere oplossing.

Verschil tussen diëten en detoxen

Diëten zijn vaak gebaseerd op het minderen van voeding. Met detoxen sluit je voedingsmiddelen uit die te zwaar zijn voor je lichaam om te verteren. Van de voedingsmiddelen die je wel eet mag je zoveel eten als je wil. Veel mensen vallen af van detoxen maar het voornaamste is dat je je er fitter door voelt en je er ook nog eens een mooiere huid door krijgt. Als je een dieet volgt houd je je strikt aan de regels, maar als een dieet voorbij is heb je er eigenlijk niets van geleerd en na verloop van tijd zit je weer op je gewicht van voor het dieet. Detoxen is een leefstijl en niet zozeer een dieet. Je eet alleen voedingsmiddelen die je lichaam geen kwaad doen.

Leren over je lichaam

Het volgen van een detox programma leert je over wat eten nu eigenlijk met je lichaam doet. Mensen worden zich tegenwoordig steeds meer bewust van wat ze eten en willen dit veranderen. Denk bijvoorbeeld aan de toenemende vraag van biologische producten in de winkels. Mensen gaan ook steeds meer letten op de zogenaamde "ik kies bewust" logo's op producten. Detoxen is iets wat hier goed bij aansluit.

Basisprincipes van Detoxen

Het detoxen is ontwikkeld door Dr. Paula Baillie-Hamilton, en is erop gericht om het natuurlijke mechanisme van je lichaam terug te krijgen dat ervoor zorgt dat je op gewicht blijft. Chemische stoffen zoals pesticiden en zware metalen die in veel voedingsmiddelen zitten worden door het lichaamsvet in je lichaam opgeslagen. Deze stoffen ontregelen je stofwisseling en kunnen daardoor de vetvoorraad van hun lichaam niet meer verbranden. Door vervolgens op dieet te gaan maak je dit alleen maar erger.

Het ontgiften/detoxen van je lichaam gebeurt door oplosbare vezels en actieve koolstoffen binnen te krijgen die in voedingsmiddelen zitten. Ook het slikken van vitaminen en voedingssupplementen slikken wordt hierbij aanbevolen. Eet daarnaast zoveel mogelijk biologische producten, veel groenten en fruit, en zo weinig mogelijk dierlijke vetten. Natuurlijk is regelmatige lichaamsbeweging hierbij ook belangrijk.

Behaalde resultaten met detoxen

  • terugkeren naar je natuurlijke gewicht en hierop blijven
  • gezondere uitstraling, betere huid
  • sterke vermindering van hoofdpijnklachten
  • meer energie, je fitter voelen
  • meer concentratie vermogen
  • minder kans op allergie vorming

Literatuur

Deze boeken kun je online of in boekwinkels kopen om meer te leren over het detoxen:
  • Het Detox dieet, geschreven door Paula Baillie-Hamilton
  • In 28 dagen van gifbelt naar tempel, geschreven door Jaqueline van Lieshout
  • 101 Manieren om te ontgiften, geschreven door Eliane Wilson
© 2011 - 2019 Esthercita79, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Voeding, de sleutel tot een mooie huid?Voeding, de sleutel tot een mooie huid?“Je bent wat je eet!” Is een bekende uitspraak. De huid is de spiegel van onze gezondheid. Slechte voeding kan resultere…
Crème, het tovermiddel voor een mooie huidEen mooie huid willen we allemaal. Al van jongs af aan leren wij van ouders, kennisse, vrienden en vriendinnen en reclam…
Detoxen: wat mag je wel en niet eten?Detoxen: wat mag je wel en niet eten?Detoxen staat voor het ontgiften van je lichaam. Gedurende een kortere of langere periode ga je je voedingspatroon flink…
Voedsel voor een mooie en gezonde huidVoedsel voor een mooie en gezonde huidNiet alleen factoren van buitenaf bepalen hoe je eruit ziet, ook gezonde voeding kan er voor zorgen dat je stralend voor…
Silicium: voor gezond elastisch haar, vol volumeSilicium: voor gezond elastisch haar, vol volumeGezond haar vol volume willen we allemaal. Silicium zorgt voor gezond, elastisch, sterk haar vol volume. Silicium is kie…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stevepb, Pixabay
  • www.metro.nl

Reageer op het artikel "Je lichaam ontgiften en daarmee afvallen"

Reactie

Marja, 25-08-2014 09:22 #1
Waarom geen soja producten en welke muesli is ok? Reactie infoteur, 28-08-2014
Beste Marja,

Het waarom van geen sojaproducten (en eventuele uitzonderingen) kun je heel goed terugvinden in dit artikel :http://www.detoxcoach.nl/soja-gezond-ja-of-nee/. Het blijkt namelijk dat bepaalde soja producten juist helemaal niet gezond zijn.

Qua muesli zou ik zeggen om zoveel mogelijk te gaan voor de muesli die naturel heeft en geen extra "smaakjes" zoals chocola of andere zoetigheden. Muesli heeft veel vezels en is daarom goed voor de vertering.

Ik hoop dat dit je vragen heeft beantwoord, succes!

Esther

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 08-02-2017
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!