InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Voedsel voor een mooie en gezonde huid

Voedsel voor een mooie en gezonde huid

Voedsel voor een mooie en gezonde huid Niet alleen factoren van buitenaf bepalen hoe je eruit ziet, ook gezonde voeding kan er voor zorgen dat je stralend voor de dag komt. Wat je eet, is namelijk van grote invloed op je haar, huid en nagels. Er zijn bepaalde voedingsmiddelen die een zeer positieve invloed hebben op ons uiterlijk. Natuurlijk is het wel belangrijk dat je dit doet in combinatie met een gezonde levensstijl.

Yoghurt

Zure melkproducten, zoals yoghurt, bevatten veel goede bacteriën. Deze bacteriën zorgen voor een goede werking van de darmflora. Wanneer je yoghurt neemt met toegevoegde probiotica, is dit ook nog eens erg goed voor het versterken van het immuunsysteem. Een goede werking van het immuunsysteem en de darmflora zijn ook nog eens van belang voor de huid. Deze verkleinen namelijk de kans op ontstekingen of acne.

Granaatappel

Het eten van granaatappel zorgt voor een mooie huid. Deze bevat veel vitamines, voedingsstoffen en antioxidanten. Deze zorgen voor een mooie gezonde huidskleur, stimuleren de aanmaak van collageen en kunnen cellulitis verminderen.

Blauwe bessen

Naast de granaatappel bevat ook de blauwe bes veel antioxidanten. Het eten van blauwe bessen zorgt ervoor dat je minder snel rimpels krijgt, doordat zij voorkomen dat de cellen beschadigd raken.

Paranoten

Paranoten bevatten veel selenium. Selenium is belangrijk om de elasticiteit van de huid te behouden, zodat er minder snel rimpels zullen ontstaan. Ook helpt selenium voor het krijgen van sterke nagels en haar. Verder bevatten paranoten veel zink. Zink wordt vaak toegepast als ingrediënt voor zalfjes die helpen tegen acne, eczeem en psoriasis. Ook is de paranoot rijk aan vetzuren. Vetzuren zorgen ervoor dat de huid niet droog wordt.

Groene groenten

Groene groenten zijn erg gezond voor de huid. Je kunt hierbij denken aan groenten als spinazie, spruitjes, koolsoorten en sla. Deze groenten bevatten veel vitamines en mineralen. Hierbij bevatten deze groentesoorten ook fytochemicaliën. Deze stof zorgt ervoor dat het lichaam op een natuurlijke manier wordt beschermd tegen bacteriën en schimmels. Verder zorgen groene groenten ervoor dat de elasticiteit van de huid bewaard blijft, zodat er minder snel rimpels ontstaan.

Omega-3

Omega-3 is een vetzuur die voorkomt in vette vis en lijnzaadolie. Ook is er margarine te koop die omega-3 bevat. Veel mensen denken dat vet uit den boze is voor het lichaam. Toch is er een groot verschil tussen gezonde en ongezonde vetten. Gezonde vetten zijn erg belangrijk voor een mooie en gezonde huid. Omega-3 vetzuren zorgen dat de celwanden in tact blijven, en dat water en andere belangrijke voedingsstoffen kunnen doordringen in de huid. Aan de andere kant zorgen deze vetzuren er ook voor dat de huid beschermd wordt tegen schadelijke stoffen van buitenaf. Hierbij kun je denken aan verbranding van de huid door te veel zonlicht.

Eiwitten

Eiwitten zijn erg goed voor de huid. Doordat eiwitten veel zink bevatten, wordt de huid beschermd tegen ontstekingen. Eiwitten bevatten veel zink en andere belangrijke voedingsstoffen voor de huid. Zink zorgt voor een goede afweer tegen ontstekingen en helpt de huid jong en soepel te houden.

Bonen

Boonsoorten als linzen en kidneybonen zijn ontzettend goed voor het haar. Deze bonen leveren veel proteïnes, die ervoor zorgen dat het haar sneller groeit. Verder bevatten de bonen stoffen waardoor het haar sterker wordt, en meer gaat glanzen.

Wat verder belangrijk is voor een mooie huid

Natuurlijk is het belangrijk om naast bovenstaande voedingsmiddel, veel gezond te eten. Veel fastfood (met bijbehorende vetten, koolhydraten en suikers) zijn zeer slecht voor zowel huid als haar. Ook het veelvuldig nuttigen van koffie, of alcoholische dranken is slecht wanneer je graag een mooie huid wilt. Roken is natuurlijk ook funest! Het is dus erg belangrijk dat je er een gezonde levensstijl op nahoudt om een goed effect te krijgen van bovenstaande voedingsmiddelen.
Gerelateerde artikelen
Sappen en smoothies voor een mooie huid zonder rimpelsSappen en smoothies voor een mooie huid zonder rimpelsEen mooie huid zonder rimpels begint van binnenuit met een gezonde en gevarieerde voeding. De recepten voor smoothies en…
Voedsel voor een mooie huidVoedsel voor een mooie huidEen mooie huid krijgen door voedsel. Het is mogelijk. Maar welk voedsel moet je eten om een mooie huid te krijgen? De hu…
Huidproblemen bestrijden: eet je mooi!Huidproblemen bestrijden: eet je mooi!Welke natuurlijke mooimakers zijn er in onze voeding die je huid laten stralen? Welke goede vetten is een perfecte verzo…
Voedsel voor mooi haar, mooie tanden en mooie nagelsVoedsel voor mooi haar, mooie tanden en mooie nagelsGezond voedsel is niet alleen goed voor het goed functioneren van het menselijk lichaam, het maakt ook dat iemand er bet…
Huidveroudering voorkomenDe huid kan op allerlei manieren verouderen. Tegenwoordig zijn er veel mogelijkheden om huidveroudering tegen te gaan.
Bronnen en referenties
  • www.beauty.rubriek.nl
  • www.haarweb.nl

Reageer op het artikel "Voedsel voor een mooie en gezonde huid"

Infoteur: Denn
Laatste update: 11-04-2019
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!