InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Huidproblemen bestrijden: eet je mooi!

Huidproblemen bestrijden: eet je mooi!

Huidproblemen bestrijden: eet je mooi! Welke natuurlijke mooimakers zijn er in onze voeding die je huid laten stralen? Welke goede vetten is een perfecte verzorging voor je huid? Hoe kan je een droge en schilferige huid bestrijden? Welke producten moet je eten om acne te bestrijden? Hoe kom je van overmatige talgproductie af? Welk voedsel moet je eten om rimpels te bestrijden? Een wonder voor je huid is de super beauty-smoothie, een must voor iedereen die er mooi, jong en stralend uit wil zien!

Goed en gezond eten voor een stralende huid

Een ongezond uiterlijk, een slechte huid en dof haar hebben worden we niet echt vrolijk van. Vitamines in crèmes kunnen je huid redelijk goed in conditie brengen. Echter iedereen die een stralend, jong en mooi uiterlijk wil hebben, moet iets meer doen dan alleen crèmes smeren. Voor iedereen die een stralende huid wil hebben is goed en gezond eten onmisbaar. Wil je mooi zijn? Goed en gezond eten! Wat is goed en gezond eten? Welke natuurlijke mooimakers zijn er?

Hoe krijg je een mooie en zachte huid?

Een mooie zachte huid regel je voornamelijk met de vochthuishouding. Om de celwanden van de huid sterk te houden en het vochtbalans in de huis op pijl te houden is het van groot belang voor de huid om:
  • Veel mineraal water te drinken, en
  • Goede vetten te eten

Welke vetten zijn goed voor je huid?

Goede vetten die je huid smeren, de celwanden stevig en sterk houden en vochtverlies voorkomen in de huid zitten in de volgende producten:
  • Vette vis, zoals sardines, makreel, zalm, haring en tonijn,
  • Avocado
  • Cashewnoten,
  • Walnoten,
  • Amandelen,
  • Olijfolie.

Hoe kom je van je droge en schilferige huid af?

Grootste oorzaak van een te droge huid is het eten van te weinig goede vetten. Te weinig goede vetten binnenkrijgen zorgt dat de huid te weinig vitamines binnen krijgt. Om de celwanden van de huid sterk te houden en het vochtbalans in evenwicht te houden, moet er per dag minimaal 20 gram vet ingenomen worden. Dat zijn 2 eetlepels olie. Het maximum ligt rond de 65 gram.

Wat moet je dagelijks eten om van je droge huid af te komen?

Behalve goede vetten eten is het eten van zowel kiwi´s als citrusvruchten buitengewoon goed voor iemand die een te droge huid heeft of een schilferige huid. (Roken is trouwens funest voor je huid, als je een droge huid hebt en rookt, zal de conditie van je huid sterk achter uit gaan!) Iedereen die een extreem droge huid heeft en genoeg goede vetten tot zich neemt: maak een afspraak met de huisarts!

Hoe krijg je een stralende teint?

Een stralende teint krijg je door de huidcellen sneller te laten vernieuwen. De volgende producten geven je huid een flinke oppepper, versnellen de celvernieuwing van de huid en laten de poriën samentrekken:
  • Alle groene groentes, (zoals bv: broccoli, boerenkool, spinazie)
  • Alle oranje groentes, (zoals bv: worteltjes, pompoen, paprika)
  • Sojaproducten (zoals bv: sojamelk, tofu, tempeh)
  • Bosbessen en bosvruchten.

Huid: te veel aan talgproductie?

Wat kan je doen tegen een huid met een overmaat aan talg? Producten die veel vitamine A bezitten, bestrijden de overvloedige talgproductie van de huid. Vitamine A komt voor in zowel groente als fruit, zoals:
  • Alle felrode groente en fruit (zoals bv: rode paprika, rode appels)
  • Alle oranje groente en fruit (zoals bv; worteltjes, pompoen, mango en perzik)

Acne bestrijden

Acne bestrijden kan door het eten van alle groene en donkergroene groentes. Groene groentes bevatten veel vitamine B6, een vitamine met de eigenschap die zwellingen doen verminderen, waardoor puistjes sneller krimpen, kleiner worden en ten slotte verdwijnen.

Anti-age: rimpels en huidveroudering bestrijden

Je huid beschermen tegen vrije radicalen, je huid helpen voldoende collageen aan te maken, je huid helpen te strijden tegen de rimpels, je huid helpen beschermen tegen de schadelijke zonnestralen kan allemaal gedaan worden door het innemen van vitamine C in combinatie met vitamine E.
  • Vitamine C: Grapefruit, citrusvruchten, bosvruchten, rozenbottel, peterselie,
  • Vitamine E: noten, tarwekiemproducten.

Huidverzorging; onzuiverheden bestrijden

Een hele goede bestrijder van elk onzuiverheid van de huid is het tot je nemen van probiotica. Probiotica zit tegenwoordig in heel veel soorten yoghurtjes, yoghurtdranken, zoals bv Actimel, Yakult en Biogarde.

Goede huidverzorging: houd gifstoffen en ontstekingen buiten de deur!

  • Hoe minder gifstoffen in contact komen met de huid, hoe mooier de huid.
  • Hoe minder ontstekingen voorkomen op de huid, hoe mooier de huid.
  • Hoe minder verstopte poriën in de huid, hoe mooier de huid.
Het toverwoord is: omega-3 vetzuren. Omega-3 vetzuren zijn de grootste beschermers voor iedere huid! Omega-3 vetzuren zit in:
  • Alle vette vis (zoals bv: zalm, sardines, makreek, paling, haring, tonijn)
  • Walnoten,
  • Amandelen.

Huidverzorging: recept supergezonde beauty smoothie

Alle goede producten voor een mooie huid in een snel te maken super beauty-smoothie!
Wat je nodig hebt is een blender en de volgende producten:
  • Sap van minimaal 2 sinasappels,
  • Sap van een halve citroen,
  • Sap van een halve grapefruit,
  • ½ banaan,
  • ½ mango,
  • 1 wortel,
  • Kopje bosvruchten,
  • ½ kopje aardbeien,
  • 1 Actimel yoghurtje (het moet yoghurt zijn met probiotica)
Bereiding: Stop alle producten in de blender en mix alles goed en stevig door totdat het drinkbaar is. Elke dag een super beauty-smoothie is een wonder voor je huid!
Tip: Afhankelijk van het seizoen kan er afgewisseld worden met een kiwi en papaya. Als citroensap te zuur is, gebruik dan slechts een paardruppels verse citroensap.

Grote vijanden voor een gezonde, stralende, jonge huid

Iedereen die een zeker probleem heeft met de huid zou de volgende zaken absoluut moeten vermijden:
  • Roken,
  • Alcohol,
  • Witte suiker,
  • Zout (beperk het zoutgebruik in het voedsel drastisch als er sprake is van een of andere vorm van huidproblemen!)
  • Verbranden in de zon,
  • Te weinig mineraal water drinken,
  • Te weinig goede vetten eten,
  • Te weinig fruit eten,
  • Te weinig groente eten.
Gerelateerde artikelen
Een droge, verouderde huid oppeppen van binnenuitEen droge, verouderde huid oppeppen van binnenuitIedereen wil zijn of haar gezonde, jonge huid behouden. Antirimpelcrèmes zijn niet aan te slepen in de winkels, maar kun…
Gezonde voeding: welk voedsel is goed tegen acne?Gezonde voeding: welk voedsel is goed tegen acne?Acne is een irritante huidaandoening die je vooral tijdens de puberteit parten kan spelen. Het gaat om een overproductie…
Dagelijks gezichtsreiniging gebruiken is belangrijkDagelijks gezichtsreiniging gebruiken is belangrijkWaarom is een dagelijkse gezichtsreiniging belangrijk? Waarom is het belangrijk dat het gezicht schoon is? Kunnen er hui…
Drie tips voor een goede huidverzorgingDe schoonheid begint met een mooie huid, en als u de rest van uw leven een mooie en gezonde huid wilt hebben, zijn er dr…
Voedsel voor een mooie en gezonde huidVoedsel voor een mooie en gezonde huidNiet alleen factoren van buitenaf bepalen hoe je eruit ziet, ook gezonde voeding kan er voor zorgen dat je stralend voor…

Reageer op het artikel "Huidproblemen bestrijden: eet je mooi!"

Reacties

Dyonaisa, 18-07-2015 13:43 #5
Acne heeft wel degelijk te maken met het eten van bepaalde producten. Ik ben het levende bewijs. Ik had 9 jaar last van acne. Het begon op mijn 28e. Heb alles geprobeerd, dure cremes, schoonheidsspecialist, pillen… niets hielp. Ze zeiden dat het waarschijnlijk aan mijn hormonen lag. Veel onderzoek gedaan op internet en uiteindelijk besloten om drastisch mijn levenstijl te veranderen. Geen zuivel en geen vlees meer en gestopt met witte suiker te eten. Elke dag 2,5 liter water drinken, 9 stuks fruit en 600 gram groente eten. In het begin werd mijn acne erger, maar na 6 weken was alles weg! Ongelooflijk, na al die jaren. Mijn ogen glinsteren mooi als nooit te voren en mijn gezicht glimt van gezondheid. Voor iedereen die het niet wilt geloven, blijf lekker eten zoals je doet en blijf last hebben van acne. Voor de mensen met een open mind zeg ik probeer het! Ik ga in iedergeval niet meer terug naar mijn oude levenstijl.

Susan, 10-03-2014 20:29 #4
Volgens de Nederlandse vereniging van dermatologen:

Acne wordt niet veroorzaakt door:
het eten van bepaald voedsel. Vooral varkensvlees, chocola en patat worden als de boosdoeners beschouwd. Het is vooralsnog niet gelukt dit verband door middel van goed wetenschappelijk onderzoek aan te tonen. Ook voedselallergie speelt bij acne geen rol.
een vitaminetekort. Het heeft dan ook geen zin vitaminepreparaten tegen acne te slikken.
slechte hygiëne. Hygiëne houdt geen verband met acne.
infecties. Acne is geen infectieziekte en wordt dus nooit van de ene mens op de andere overgedragen.
transpiratie. Talgvorming en transpiratie hebben niets met elkaar te maken. Sterk transpireren heeft geen invloed op de ernst van acne.
spanningen of stress. Eerder is het omgekeerde het geval: een ernstige acne kan aanzienlijke psychische spanningen oproepen (minderwaardigheidsgevoel).

Nikki, 20-02-2012 18:24 #3
Ik vraag me af of dat pure levertraan ook goed is voor de huid elke dag 1of 2 eetlepels
per dag

G. Bhoelan, 19-10-2010 16:01 #2
Helemaal waar. we staan er niet bij stil wat al de gekleurde voedsel met ons kan doen qua gezondheid.
Ik ben aardig op de hoogte en het klopt allemaal. Ik ben vijftig jaar, heb diabetis en heb desondanks nog geen rimpels.
ben dol op smoothies. Bedankt. groet Reactie infoteur, 20-10-2010
Beste G. Bhoelan,

Hartelijk dank voor je berichtje!

Met vriendelijke groet, Roberta

G. Bhoelan, 19-10-2010 15:19 #1
Helemaal waar. we staan er niet bij stil wat al de gekleurde voedsel met ons kan doen qua gezondheid. Ik ben aardig op de hoogte en het klopt allemaal. Ik ben vijftig jaar, heb diabetis en heb desondanks nog geen rimpels. Ben dol op smoothies. Bedankt. groet

Infoteur: Roberta
Laatste update: 05-11-2009
Subrubriek: Beauty
Reacties: 5
Schrijf mee!